• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk nie potrafi dogadać się z inwestorami w sprawie parkingów?

Katarzyna Moritz
5 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Parking podziemny, obligatoryjny, przy Podwalu Przedmiejskim ma pomieścić 583 auta. Parking podziemny, obligatoryjny, przy Podwalu Przedmiejskim ma pomieścić 583 auta.

Plany Gdańska, że do końca 2013 roku zostanie podpisana umowa na budowę parkingów podziemnych, znów nie wypaliły. Potencjalni inwestorzy krytykują miasto za brak elastyczności w rozmowach. W efekcie już nie sześć, a pięć firm jest zainteresowanych ich budową.



Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców. Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców.

Czy parkingi podziemne w Gdańsku są potrzebne?

"Budową parkingów zainteresowanych jest kilkunastu poważnych inwestorów. Przetargi rozpiszemy zapewne w przyszłym roku. Parkingi mają powstać najpóźniej do 2012 roku" - deklarowała już w 2007 roku Iwona Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska.

Z tamtych deklaracji jednak nic nie wyszło, a przez siedem lat "zwrotów akcji" w sprawie budowy parkingów podziemnych w Gdańsku było co najmniej kilka. Ostatni był w kwietniu zeszłego roku, kiedy to miasto ogłosiło, że inwestycją zainteresowało się sześć firm: Budimex SA; Strabag - Projekt; konsorcjum: NDI SA, Besix Park nv, n.v. Besix s.a. z Belgii, NDI Project Development; Immo Park Gdańsk; Vianini Lavori z Włoch oraz Mostostal Concession.

Firmy te w ramach przedsięwzięcia realizowanego w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), miałyby zbudować na miejskich gruntach od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do ponad 1,8 tys. aut.

Założono więc, że do końca 2013 roku miały się z nimi zakończyć nie tylko negocjacje, ale że nastąpi też złożenie ofert i podpisanie umowy. Tak się jednak nie stało. Dlaczego?

Władze miasta, ani szefowa wydziału polityki gospodarczej, nie chcą zdradzać szczegółów. Wiadomo jednak że sprawa znów się przeciąga, a z sześciu zainteresowanych firm zostało już pięć.

- Dla dobra negocjacji nie możemy ujawnić żadnych szczegółów, ani też dlaczego obecnie jest pięć firm. Przy tego typu negocjacjach należy się liczyć, że sprawa może się przeciągnąć ze względu na liczne pytania. Nie znany jest obecnie termin zakończenia postępowania - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z biura prasowego.

Jak oceniają postępowanie potencjalni inwestorzy?

- Nadal jesteśmy zainteresowani inwestycją, uczestniczymy w tzw. dialogu konkurencyjnym, w którym inwestor rozmawia z różnymi zainteresowanymi podmiotami. Jesteśmy już po kilku takich rozmowach i szykujemy się do kolejnego etapu, który ma się rozpocząć w styczniu tego roku - wyjaśnia Krzysztof Kozioł, dyrektor biura komunikacji zewnętrznej Budimex SA.

- Urząd Miasta przesłał nam projekt umowy koncesyjnej, którą obecnie analizujemy. To jest proces, na etapie którego mogą być uwzględnione jakieś uwagi, ale też nie muszą. Podchodzimy do tego bardzo poważnie. Niestety o warunkach umowy obecnie jeszcze nic nie można powiedzieć. Ewentualnie czeka nas jeszcze dialog konkurencyjny. Dopiero potem następuje weryfikacja formalino-prawna i będzie można stwierdzić czy po zaproponowanych warunkach można siadać do rozmów czy nie - wyjaśnia Mariusz Andrzjczak z konsorcjum NDI.

Jednak kolejny inwestor, ale już nieoficjalnie, mówi wprost, że Gdańsk jest zbyt mało elastyczny i wątpi w rychłą realizację tego przedsięwzięcia.

- Mamy doświadczenia z różnymi samorządami w Polsce, Gdańsk na ich tle bardzo źle wypada. Osoba odpowiedzialna za projekty PPP, nie zrealizowała żadnej inwestycji. Ciągnie się zagospodarowanie Wyspy Spichrzów, tych parkingów, finalizacji doczekały się jedynie kolumbaria, ale to i tak realizuje miejska spółka. Problemy są też z inwestycją Forum Radunia. A z perspektywy firm wygląda to tak, że dobry projekt zawsze zyska finansowanie, ale wymagana jest też elastyczność miasta. Tak naprawdę to miasto nie ponosi ryzyka finansowego tylko partner prywatny i miasto musi zrozumieć specyfikę działania rynku. Parkingi to jest długoterminowa inwestycja, pieniądze zamraża się na dziesiątki lat. Potrzebne są odważne decyzje, ale trzeba chcieć - podkreśla nasz rozmówca.

Przypomnijmy: wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami prawdopodobnie przez 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł, wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Planowana lokalizacja parkingów podziemnych:
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska - 162 miejsca.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • ..urzedasy zaczna myslec jak okupowany przez nich parking za UM bedzie platny (2)

    ..urzedasy zaczna myslec jak okupowany przez nich parking za UM bedzie platny i wtedy stanie sie ogólnie dostepny dla wszystkich!!!

    • 25 4

    • wypad z baru, ręce precz od UM

      • 3 7

    • Pani redaktor, co to znaczy "brak elastyczności". Proszę to wyjaśnić, czy chodzi o odmowę wzięcia łapówki? No to chyba dobrze, czy się mylę?

      • 7 0

  • (2)

    bo Gdańsk z nikim nie potrafi sie dogadac

    • 17 7

    • co ty możesz wiedzieć (1)

      dobrze się dogaduje

      • 4 4

      • tak... szczególnie urzędnicy mieszkaniowi

        I ci od wyspy Spichrzow. Jedni konkretnie drudzy baaaaardzo szybko

        • 3 1

  • Przecież cała zadyma z ograniczeniami ruchu w sródmieściu (1)

    ma od lat związek z tymi parkingami.
    Zapewne spora część nie jest do końca zorientowanych o co chodzi.
    Chodzi nade wszystko o KASĘ.
    Tak więc ostatnie zmiany ruchu na Głównym Mieście i przejęcie zadań przez ZDiZ oraz powrót do starych zasad jakie obowiązywały przed kilkunastu laty, to głównie metoda wyzwolenia potrzeby gwarantowanych miejsc parkingowych. Obecnie stanie się bowiem tak, że karta wjazdu będzie w sumie niepotrzebna skoro miejsca są i tak płatne a karta jedynie upoważni do zakupu zniżek parkingowych ale nie darmowego parkowania a tyum bardziej gwarancjio miejsa parkowania.
    To raz.
    Druga sprawa jest bardziej chytrze ukryta.
    Otóż zgodnie z mpzp obowiązującymi na Głównym i części Starego Miasta, na wolnych działkach (a są takie i nawet sporo) będzie można zrobić zabudowę mieszkaniową. Warunkiem jest jednak wybudowanie miejsc postojowych dla samochodów min 1 miejsce dla jednego lokalu. Zatem dla budynków które nie mają więcej niż 10-12 lokali, zbudowanie garażu w podziemiach przy fatalnym gruncie jaki w Gdańsku mamy, jest finansowo nieopłacalne bo może kilkakrotnie przekroczyć kwotę 120 k złotych. Dlatego też budynki na Grząskiej sa niepsrzedawalne i stoją już trzeci rok puste.
    Zatem wybudowanie takich parkingów daje możliwości developerom na hurtowe i zniżkowe zakupy takich miejsc postojowych a kolesiom Lisickiego i Bielawskiego na wykup tych działek (bo nie wszystkie sprzedane są!!!)
    Teraz tak, zakładając stopę zwrotu na poziomie 5% rocznie (to nie jest jakiś szał w trampkach!) + koszta eksploatacji + zysk, wychodzi, że jedno miejsce parkingowe będzie kosztowało min. 500 zł miesięcznie.
    Zatem jak sądzić można gra jest o spore pieniądze nie teraz ale potem.

    • 26 4

    • pracowity to jesteś

      popracuj jeszcze nad umiejętnością streszczania wywodów. Jeśli parkowanie jest darmowe, to oznacza, że wszyscy do niego dopłacają. Pobieranie opłat za parkowanie w centrum miasta to nie podatek, ale sposób na zwiększenie produktywności terenów miejskich.

      • 5 5

  • Parkingi (3)

    Co mają zrobić ludzie ,którzy pracują na Starym Mieście ?
    Ograniczono ilość miejsc postojowych /parking za biblioteką ,stara gildia/
    Karnet miesięczny za parkowanie z 200,- na 500,-.
    Urzędasy mają swój parking i nie widzą problemu. Coby było gdyby im zabrano parking? Panie PREZYDENCIE czas na zmianyyy

    • 29 11

    • Co mają zrobić ludzie ,którzy pracują na Starym Mieście ?

      no nie wiem...to samo co ludzie w innych miastach? przyjechać do centrum autobusem? tramwajem? rowerem?

      • 20 7

    • Czasem najlepszych rozwiązaniem jest komunikacja miejsca - zwłaszcza jeśli pracuje się w centrum miasta (jakiegokolwiek).

      • 11 7

    • Mają korzystać z komunikacji miejskiej...

      ... a nie tyłek wozić i 8h blokować miejsca parkingowe dla ludzi którzy przyjeżdżają na chwilę coś załatwić.

      • 13 12

  • Parking przy Katedrze (2)

    Stara Oliwa cierpi na brak miejsc parkingowych w okolicy Katedry. Natomiast od 40 lat zarasta krzakami teren przy ulicy Opackiej, który mógł być w tym czasie parkingiem dla samochodów osób zarówno odwiedzających cmentarz jak i Katedrę Oliwską.Co zrobili w tym zakresie urzędnicy magistratu? Nic !!! Krzaki wyrosły już na kilka metrów i niedługo trzeba będzie uzyskać zgodę Lasów Państwowych na wycinkę drewna w środku miasta ! A ulica Opacka notorycznie zablokowana parkującymi autami.

    • 17 8

    • Teren juz dawno opchnięty.

      • 5 0

    • Co ma firma Lasy Panstwowe do krzakow w miescie?

      Zezwolenie wyda referat ochrony srodowiska, czyli miasto samo sobie

      • 9 0

  • Dlaczego nie można zrobić 2 poziomowego parkingu podziemnego pod targiem węglowym (2)

    a Targ Węglowy zamienić w fajną przestrzeń miejską dla ludzi taką z ławkami.

    • 21 7

    • bo to kosztuje ds (1)

      • 5 4

      • a kredyt za stadion 42 mln co roku

        Ile parkingów daloby się zbudować za kasę na ECS?

        • 10 2

  • Po co parkingi? POlactwo i tak zaparkuje na trawniku, chodniku, sciezce rowerowej (2)

    Bo za darmo...

    • 26 7

    • bieda panie

      • 4 3

    • a dlaczego to mieli by płacić?
      Bo ich nie lubisz?

      • 5 4

  • mieszkanie za inwestycje

    jakby każdy inwestor na wstępie proponowałby mieszkanie Budyniowi lub jego rodzinie szybciej dochodziłoby do realizacji ,a tak przeciąganie

    • 20 3

  • (1)

    A czy Gdańsk potrafi się dogadać z kimkolwiek ?

    • 17 4

    • z developerami od których potem żona Budynia kupuje mieszkania

      Za pieniądze darowane przez rodziców i teściów rzecz jasna

      • 4 2

  • Parking podziemny powinni też wybudować na Długich Ogrodach, a obecny naziemny przebudować w deptak z drzewami, małą architekturą i spokojną wybrukowaną uliczkę. W końcu to jest wizytówka miasta - to tu głównie przyjeżdżają autobusy z wycieczkami, parkują przyjezdni.

    • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane