• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Szymon Zięba
26 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Miejsca

Opinie (229) 6 zablokowanych

  • ja to tam widzę

    głównie dostawczaki i taksiarzy którzy nie potrafią jezdzić ;)

    • 8 1

  • Naprawcie chodnik na piwnej!!

    Nawet wózkiem się nie da przejechać, Trzeba ulicą jechać i czekac tylko na niebezpieczenstwo :/

    • 6 1

  • Ogarna (1)

    Zapraszam na ul. Ogarną, gdzie po całej długości obowiązuje zakaz ruchu(nie dotyczy posiadaczy abonamentów itd.). Niestety przyjezdni mają za nic ten zakaz. Próżno szukać rejestracji zaczynających się na gd a co dopiero w/w abonamentów. SM tutaj to tylko statyści.

    • 25 2

    • Zgadza się, a dodatkowo pchają się na podwórka które są dzierżawione przez mieszkańców i na których obowiązują dodatkowe identyfikatory. Straż miejska na prośbę o interwencję odpowiada że jak będą mieli wolny patrol to ktoś podejdzie..... i przychodzą po 3 tygodniach.

      • 1 1

  • Jak to jest? Piramowicza zamkneli pomimo uwag kierowców a tu nie potrafią sobie poradzić?

    Skoro maja taka konsekwencję tam to dlaczego tu na starówce jej brakuje?

    • 12 3

  • (1)

    Dopóki mandaty, będą tak niskie jak teraz to kłopot nie zniknie! Kierowcy w ogóle nie zwracają na Śródmieściu na znaki, bo kto i co im zrobi!!!

    • 11 3

    • Problemem nie jest wysokość kwoty mandatu, ale ich zupełny brak.
      Przez całe wakacje nie widziałam aby którykolwiek z samochodów zaparkowanych na SOD bez uprawnień (brak stosownej karty) miał nałożoną blokadę albo choć mandat.

      • 4 0

  • Walić mandaty wszystkim którzy wjeżdżają na Głowne Miasto miasto bez identyfikatorów

    Jak znaków nie znają to im się po prostu należy.
    Widzę codziennie SM stoi na wjazdach na Szeroką i Św. Ducha, ale co to daje ?
    Jest jeszcze klika innych możliwości wjazdu do strefy SOD

    • 17 1

  • okazuje się, że nie każdy czy każda może być prezydentem (3)

    Uważam, że obecnie panuje w mieście marazm po śmierci Pawła Adamowicza.
    Dulkiewicz jest zajęta lansem ogólnopolskim, a bezwład w urzędzie wykorzystują różni nawiedzeni aktywiści do wprowadzania w życie swoich kontrowersyjnych koncepcji. Zarządzanie miastem, w każdej dziedzinie jest nieudolne.

    Miasto się nie rozwija. Kula się jakoś siłą rozpędu, ale będzie tylko gorzej.
    Myślę, że za 3 lata może się w Gdansku zmienić układ rządzący.

    • 17 6

    • Musi a nie może

      • 0 0

    • Niestety odnoszę takie samo wrażenie. Coraz więcej pomysłów z czapy.

      Mam nadzieję, że to przejściowy efekt koronawirusa. Bo trzymam kciuki za panią prezydent.

      • 0 1

    • Ty tak na serio

      Czy masz coś z głową? To głównie Adamowicz zaaprobował ten burdel. Wolne Miasyo w końcu...

      • 0 0

  • Co sie dziwicie (4)

    Co sie dziwicie jezeli dostawcy mogą wjezdzac tylko do godziny 11.00 wiec macie poranną kumulację a gdyby dopuscic dostawców przez caly dzien natezenie by sie zmniejszylo a tak wszyscy muszą zrealizowac dostawy do 11 bo później zakaz. To chyba mieszkancy chcieli tegi zakazu a teraz placzą

    • 13 9

    • gdyby te dostawy były realizowane od 5 do 11 to by nie było problemu (2)

      ale realizowane od 10 do 11 już tylko powodują nerwy

      • 1 1

      • (1)

        knajpy otwieraja sie od 10 czy nawet 11 wiec pojawiac sie tam wczesniej nie ma po co ....

        • 3 0

        • a to czyja wina, że musisz czekać ? Niech się szanowny restaurator poświęci i czeka rano na dostawy

          • 2 2

    • Dostawca

      Ehh jeżdżę codziennie po starówce z dostawami i to jest tragedia, nie ma szans by zrobić knajpy i sklepy do 11 dużo lokali otwiera się nawet o 12 a ty stoisz i czekasz jak d**il.
      Największy burdel robią turyści stawiają auta w miejscach dla dostaw A ty walisz 20-30 wózków towaru po 400 metrów... Każdy jest mądry ale jeść i pić chce. A mieszkańcy tylko problemy robią.

      • 7 2

  • SOD powinna być większa i lepiej kontrolowana. Bez tego nic się nie zmieni

    • 4 2

  • Jak człowiek patrzy na te fotki, od razu nasuwa się pytanie (2)

    Dlaczego nic nie robią z tym bałaganem ?
    Ta strefa SOD istnieje tylko na papierze ?
    Po co sztuczna strefa której kierowcy nie przestrzegają, znaki drogowe to już nie obowiązują ?

    • 8 1

    • Powodem jest to, że oficjalnie nie chcemy samochodów na starówce ale tak na prawdę jest nam wszystko jedno. Stawiamy znak i na tym koniec. Dotyczy bardzo wielu zjawisk w tym kraju :-)

      • 0 0

    • Glupio to mówić o swoim mieście ale to Gdańsk. Tu najczęściej nie da się.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane