• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Szymon Zięba
26 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Miejsca

Opinie (229) 6 zablokowanych

  • Najciekawsze jest oznakowanie

    i jego egzekwowanie na lawendowej w szczególności wobec blaszanych trupów należących do handlarzy...

    • 5 0

  • jesteś mieszkańcem centrum i denerwują Cię parkujący?

    mieszkasz na starym mieście i denerwują Cię parkujące samochody tych co tam nie mieszkają - rozumiem. Ale mnie denerwuje twój samochód gdy parkujesz pod moim blokiem na Zaspie. Denerwuje mnie gdy zajmujesz miejsce parkingowe we Wrzeszczu, Przymorzu, Oliwie bo pojechałeś do pracy samochodem - jeździj komunikacją miejską przecież tak radzisz.
    Nie chcesz, żebym parkował bo ty tam mieszkasz ok, ale parkuj na płatnych parkingach, płać za parking w centrach handlowych itp itd. Nie stawiaj pod moim blokiem bo nie mam gdzie zaparkować.

    • 7 2

  • Miejscy urzędnicy znają problemy, ale żadnych dodatkowych działań nie przewidują... buhahahaha
    Wolne sądy, konstytucja!!buahaha
    Wybraliśta? To macie.

    • 6 1

  • Kluczem po karoserii i z czasem się nauczą :)

    • 3 3

  • (2)

    Od wielu lat omijam to miejsce szerokim łukiem. Po co mam się pchać na siłę gdzieś, gdzie nie jestem mile widziany. Cóż efekt tego taki, że jak robię zakupy, to w sklepach, przy których jest bezpłatny parking. Z restauracji korzystam prawie wyłącznie poza miastem, ewentualnie ulokowanej w jakimś CH. Dodam, że do tego "ścisłego centrum Gdańska" mam kilka km, ale już wolę z rodziną pojechać autem gdzieś np. w okolice Żukowa czy Kartuz i tam zjeść, niż jechać w okolice Długiej. Szkoda na to moich nerwów (w szukaniu miejsca postojowego) i kasy na parkowanie. Dodam, że komunikacja miejsca nie jest szczególną alternatywą, bo zwyczajnie jest za droga i za wolna w porównaniu do podróży autem.

    • 5 3

    • karol - zacznik zarabiac a problemy znikna.

      • 2 1

    • No widzisz. Ja chętnie jadę w miejsce gdzie jest płatny parking (bo jest spora szansa, że będzie miejsce) a jeszcze chętniej wyberam się bez samochodu. Ale widok samochodów zaparkowanych jak popadnie przy bezsilności SM budzi we mnie obrzydzenie. Będę omijał centrum Gdańska dopóki nie będzie tam porządku.

      • 2 1

  • kozia się korkuje bo piwna zastawiona jest ogródkami 20gr.za m2. i nie ma jak się wyminąć .tam powinna stać SM non-stop.

    • 3 0

  • ulica kozia nie spełnia warunków ul. dwukierunkowej jest za wąska

    • 7 0

  • Parking (2)

    3piętrowy podziemny powinien zostać wybudowany wzdłóż podwala przedmiejskiego od kotwiczników do zbytki a na powierzchni park (teren jest poza murami Głównego Miasta).

    Skąd środki ? Zebrać numery tablic rejestracyjnych z parkomatów w obrębie SOD, porównać z tablicami uprawnionych i nałożyć maksymalne mandaty za łamanie przepisów: nieuprawniony wjazd do SOD; łamanie zakazu skrętu w lewo z podw.przedm. w kotwiczników; łamania nakazu jazdy prosto na słodowników/ławnicza; brak za szybą rezerwacji z hotelu (także powinien być zakaz wjazdu i parkowania gości hotelowych gdy brak własnych miejsc); łamanie zakazu wjazdu dla dostawców po godz. 11 itp itd.

    Także urzędy (ze środków własnych przeznaczonych na płace kierownictwa) powinny płacić za wydane zgody na zabudowę mieszkaniowo/hotelowo/biurową gdy nie zaplanowano wystarczającej ilości własnych miejsc garażowoparkingowych...

    • 4 3

    • Akurat podziemny, piwnice się zapadają na Ogarnej od kiedy postawili szekspirowskiego kloca

      a tu jeszcze chcieliby kolejny problem stworzyć...

      • 0 1

    • Jest parking w forum i na Jana z Kolna. Pusty

      • 1 0

  • Boże, jaki syf.

    • 3 1

  • urzędniczy świat

    Mam jak najgorsze zdanie tak o Straży Miejskiej jak i Policji w temacie egzekwowania zasad poruszania się pojazdów w SOD. Jest to działalność pozorowana dla statystyki. Straż Miejska nie majac argumentów nie zaklada blokad na pojazdy parkujące wbrew zasadom, nie podejmuje żadnych działań widząc nieprawidłowości, nie chce dostrzegac nieprawidłowości, czeka na "zgłoszenie". Celem kierownictwa jest trwać i zdobywać poklask, czas przewietrzyć to to. Ponadto każdy parking w obrebie SOD powinien być oznakowany zniechęcajacą informacją dla nieuprawnionych do poruszania sie w SOD.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane