• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy pytali przez Internet o Targ Sienny i Rakowy

Krzysztof Koprowski
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zapis czatu dot. zabudowy Targu Siennego i Rakowego


Przedstawiciele inwestora centrum handlowego Forum Radunia, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym zobacz na mapie Gdańska oraz zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. przestrzennych przekonywali w czwartek do projektu zabudowy tego obszaru Śródmieścia.



Proponowana przez inwestora i miasto forma zabudowy Targu Siennego i Rakowego to...

Czwartkowy czat internetowy połączony z transmisją wideo (odpowiedzi na pisemne pytania udzielano przed kamerą) miał pierwotnie trwać 45 minut, ale dyskusja nad kontrowersyjnymi rozwiązaniami spowodowała, że rozmowę przedłużono o jeszcze jeden kwadrans. Poniżej prezentujemy najważniejsze fragmenty miejskiego czatu.

- Przyczyną spotkania jest list otwarty Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej do prezydenta miasta, którego naczelną tezą jest, że bez informacji i bez konsultacji odstąpiono od prezentowanego wcześniej projektu. W odpowiedzi jasno sformułowałem tezę, że nieprawdą jest, że odstąpiliśmy od tego projektu, gdyż na straży podstawowych rozstrzygnięć rozwiązań architektonicznych i urbanistyczno-przestrzennych stoi plan zagospodarowania przestrzennego - wyjaśnił na wstępie Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej i dodał: projekt w zakresie koncepcyjnym nie zmienił się, a te zmiany, które zaszły, dotyczyły z reguły pracy pogłębianej w zakresie urbanistycznych i architektonicznych rozwiązań.

Zdaniem Bielawskiego czas na dyskusje nad rozwiązaniami dawno już minął, bo o planach zabudowy Targu Siennego i Rakowego mówiono ponad dekadę temu, kiedy firma ING (obecnie inwestycję realizować będzie Multi Development) przedstawiła pomysł zagospodarowania tego terenu i przykrycia torów kolejowych.

Jednocześnie podczas czatu prezentowane były nowe, wcześniej nie pokazywane wizualizacje. Mieszkańcy po raz pierwszy ujrzeli formę architektoniczną od strony węzła integracyjnego nad przystankiem SKM Śródmieście, jak i kolejną zmianę wizualną w zakresie widoku od strony Wałów Jagiellońskich.

- W podstawowych rozstrzygnięciach koncepcja nie zmieniła się. Zmienił się jeden charakterystyczny obiekt naprzeciwko Centrum Historycznego Dziedzictwa Miasta Gdańska i zrobiliśmy to ze względu na wygląd obiektu Centrum Dziedzictwa. W obiekcie naprzeciwko nie chcieliśmy powtarzać tego samego elementu architektonicznego. Szukaliśmy pewnej ikony, która nie będzie prymitywnym powtórzeniem trójkątnych szczytów kamienic na Głównym Mieście - mówi Bielawski.

Forma architektoniczna kompleksu, patrząc od strony Bramy Wyżynnej, ma zdaniem projektantów nawiązywać do... ubogiej zabudowy, która kiedyś tu istniała.

- Na Targu Rakowym i Siennym historycznie nie było zabudowy charakterystycznej dla Głównego Miasta. Była to strefa przed wałami, przed murami obronnymi. W przypadku zagrożenia wojennego była to strefa, która w pierwszej kolejności była przeznaczona do spalenia i zniszczenia - zwraca uwagę Marek Nakonieczny, architekt i przedstawiciel inwestora.

- Architektom z Holandii zależało, by nie budować konkurencji dla Głównego Miasta, bo Główne Miasto jest samo w sobie wartością, dlatego wolą nawiązywać do tego, co było tu wcześniej "za wałami" - dodaje.

Przedstawiciel Multi Development zapewnia, że nie dojdzie do budowy tradycyjnego molocha handlowego, gdyż na przedłużeniu Drogi Królewskiej powstaną przestrzenie otwarte, zaś zadaszone szklanym dachem przejście wzdłuż Kanału Raduni będzie ogólnodostępne przez całą dobę. Dodatkowo do obiektów gastronomicznych i kina wejść będzie można poprzez zielone nasypy od strony Węzła Unii Europejskiej.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego ma także posłużyć poprawie życia kierowców. Na terenie tym powstanie, zgodnie z planem zagospodarowania, nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Oprócz obsługi klientów centrum handlowego, mają one posłużyć też... węzłowi przesiadkowemu, mimo że dotychczas praktyką na całym świecie było lokowanie tego typu rozwiązań z dala od centrum miast, tak by nie dotrzeć do celu komunikacją miejską.

Czytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

- Główne Miasto, ale także rejon ul. Nowe Ogrody cierpi na olbrzymi deficyt miejsc parkingowych. Dzięki tej inwestycji będzie można obsłużyć nie tylko centrum handlowe, ale liczne obiekty użyteczności publicznej, jak i Główne Miasto. Parking ma zapewnić także komfort osobom, które poruszają się autami - przekonuje Bielawski.

Z kolei Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, który z ramienia inwestora zajmuje się układem drogowym zwraca uwagę, że odpowiednia infrastruktura dla komunikacji indywidualnej jest także niezbędna w Śródmieściu.

- Nie chodzi o to, by zwiększać czy ograniczać liczbę samochodów. Chodzi o to, by w strategii uwzględniać możliwość dojazdu, gdyż jest to szalenie ważne dla osób, które w ciągu dnia muszą służbowo przemieszczać się po aglomeracji. Jeżeli miasto ma być atrakcyjne dla inwestorów, to musi być dostępne komunikacyjnie.

Póki co, dla realizacji takiego zamierzenia planuje się poszerzenie przekroju o kolejną jezdnię ul. 3 Maja na odcinku od Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska do nowego skrzyżowania z ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska, poszerzenie wyspy centralnej Węzła Groddecka, budowę podziemnej ulicy tzw. Nowe Podwale Grodzkie od budynku dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Toruńską zobacz na mapie Gdańska oraz realizację kolejnych tuneli dla pieszych - w rejonie ul. Toruńskiej oraz przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska.

Docelowo jednak projektantom zależy na likwidacji tuneli pieszych w centrum miasta, ale dopiero gdy zwielokrotniona zostanie infrastruktura drogowa, tworząc ring wokół Śródmieścia.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Z tego też powodu wjazd na parking został usytuowany od strony 3 Maja (tj. docelowego elementu ringu Śródmieścia od strony zachodniej), a nie Wałów Jagiellońskich. I tu potwierdzają się zastrzeżenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zarzuca deweloperowi brak usług w parterach od tej właśnie strony.

- Od strony południowej będzie wejście do jednego dużego lokalu usługowego. Dalej ukształtowanie ul. 3 Maja oraz silne wyniesienie płyty nad torami kolejowymi ponad teren ulicy powoduje, że lokali nie będzie - wyjaśnia Nakonieczny, który zapewnia jednak, że budynek ma od tej strony posiadać mimo wszystko wysokie walory architektoniczne.

Pozostała część zabudowy ul. 3 Maja w stronę Urzędu Miejskiego ma mieć "niezwykle wielkomiejski charakter", ale dopiero gdy powstaną zaplanowane biurowce. Ta część będzie realizowana w kolejnym etapie i w zależności od popytu na tego typu funkcje. Szacuje się, że cały obszar Targu Siennego i Rakowego zyska docelową formę zagospodarowania do 2022 roku.

Miejsca

Opinie (91) 2 zablokowane

  • Oszpecicie nam miasto nie chcemy tego!!!!!!!!

    Oszpecicie nam miasto nie chcemy tego!!!!!!!!

    a wybory coraz bliżej!!!

    dlaczego nie słuchacie mieszkańców?? Większość z nas tego nie chce!!!

    • 19 3

  • Walka toczy się o wygląd i funkcję centrum od strony 3 Maja

    a najgorzej to wszystko wygląda od najbardziej reprezentacyjnej strony, czyli od Okopowej

    po rekontrukcje wałów obronnych, skoro oryginalne mamy na Dolnym Mieście???

    ten "wzgórek parkowy" to wieś w środku miasta.

    • 15 2

  • Spójrzcie na Złotą Pragę (chociażby poprzez mapę googla)

    a potem na te gdańskie porąbane pomysły ostatnich lat. Jedyna korzyść to korzyść niewielu, którzy nie mogą się doliczyć ilości swoich mieszkań.

    • 16 2

  • Z artykułu wynika, że poszerzamy drogi, a tunele zlikwidujemy przyszłości czyli nigdy.

    Tragedia
    Zacytuje znanego wszystkim nam artystę: "coście skurczysyny uczynili z tą krainą"

    Bielawski ma ludzi za idiotów. W imię wizji przepustowego, idealnie przystosowanego dla samochodów z licznymi dobrze wyposażonymi centrami handlowymi miasta, czyli tak jak u niego na osiedlu domków jednorodzinnych, niszczy śródmieście.

    Czy to takie trudne zrozumieć, że tunele, hiperamarkety, 3 pasmowe drogi w centrum to przeżytek. Tak na zachodzie 30 lat temu się budowało.

    Ja już tej miernoty nie mogę znieść.

    • 20 4

  • makabryła architektonicza dekady

    Nie gniewaj się na mnie, moje miasto Gdańsk
    że głosowałem na ekipę Adamowicza

    na pewno w 2014 roku tego błędu nie popełnię!

    • 11 2

  • Adamowicz = bob budowniczy makabrył

    • 11 3

  • Okropieństwo

    To że 500 lat temu była tam zabudowa podmiejska, nie musi powodować że taki koszmarek architektoniczny jest tam proponowany. Uważam ,że należy patrzeć w przyszłość i tworzyć nową ambitną architekturę dla tak ważnego miejsca- a dlaczego? nie zaprojektować ciekawej pierzei po zachodniej stronie ul. okopowej o wysokości zabudowy porównywalnej do pięknego budynku NBP.

    • 12 2

  • budujcie lepiej ludziom baseny

    nie ma gdzie pojsc poplywac

    • 3 5

  • W imieniu 47% procent wiedzących, że Budyń jest

    szkodliwym megalomanem przepraszamy za te 53%, któremu
    można wmówić wszystko...

    • 2 6

  • projekt gdanska to afera goni afere to sukces w XXI adamowicza lisickiego

    szkoda mowic

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane