• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wolą ścieżkę przez kolejowe tory, niż nowy tunel pod nimi

Maciej Naskręt
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz tunel, którego unikają mieszkańcy Oruni.



Mieszkańcy Oruni niechętnie korzystają z podziemnego przejścia pod linią kolejową biegnącą przez ich dzielnicę. Powód? W tunelu chronią się amatorzy tanich win, nie działa oświetlenie i jest niebezpiecznie. Dlatego piesi przechodzą górą, po równie niebezpiecznym torowisku.



W ciągu ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska na Oruni od jesieni 2012 r. działa podziemne przejście dla pieszych pod linią kolejową Gdańsk - Tczew. Zostało ono zbudowane w ramach modernizacji wspomnianej magistrali. Tunel, choć otwarty, jest w stanie surowym, wykonano w nim wyłącznie betonową konstrukcję z zadaszeniem schodów i rampy dla niepełnosprawnych oraz prowizoryczne oświetlenie. Prace wykończeniowe zaplanowano na ten rok.

Jednak oddanie tunelu w takim stanie potwierdza tylko starą maksymę, że rzeczy gotowe w 80 procentach nadają się do niczego.

- Matki nie mogą spokojnie przejść z wózkami, gdyż podjazdy na schodach są wykonane z desek. Natomiast betonowe rampy z niewiadomej przyczyny zostały zabite szczelnie deskami, które po kilku dniach zniknęły. Jeśli ktoś wybierze zejście rampą, może spaść z trzech metrów na betonową posadzkę. Tunel jest też schronieniem dla pijaczków, którzy chronią się w nim przed złą pogodą i policją - opowiada nasz czytelnik, Cezary.

Zdaniem mieszkańców Oruni o tunel nikt nie dba. Jest w nim ciemno i brudno, po deszczu stoi tam też woda. Natomiast wychodząc z podziemnego obiektu można ugrząźć w błocie - opowiada nasz czytelnik.

Początkowo mieszkańcy Oruni cieszyli się z otwarcia tunelu, bo wraz z jego pojawieniem się zniknęło niebezpieczne na co dzień przejście w poziomie torowiska kolejowego. Z ulgą odetchnęli szczególnie rodzice, których dzieci chodzą tamtędy do szkoły. Teraz jednak wielu mieszkańców wybiera drogę przez tory, także ze względu na bezpieczeństwo.

Czy budowane tunele pod magistralą kolejową na Oruni będą bezpieczne?

Zagrożenia związane z niedokończoną budową tunelu potwierdzają strażnicy miejscy. - Miejsce jest przez nas cały czas patrolowane. Wykroczenia, do których dochodzi tam najczęściej, to spożywanie alkoholu i zaśmiecanie - mówi Miłosz Jurgielewicz, rzecznik prasowy Komendy Straży Miejskiej w Gdańsku.

Straż Ochrony Kolei, która podobnie jak Straż Miejska dozoruje tunel, ostrzega: - Poruszanie się po torowisku w miejscu do tego nie przeznaczonym grozi pouczeniem lub mandatem w wysokości od 20 do 500 zł - mówi - zastępca komendanta regionalnego Straży Ochrony Kolei w Gdańsku, Bartłomiej Drobotowicz.

Postanowiliśmy skontaktować się z inwestorem i zapytać, czy uda się usunąć wszystkie usterki w tunelu - zabezpieczyć rampę i włączyć światło - by mieszkańcy mogli przechodzić pod torami, a nie po nich.

- Z zabezpieczeniem rampy nie powinno być problemów. Co do oświetlenia tunelu, musimy najpierw upewnić się, czy przewody nie zostały skradzione. Jeśli nie, to je naprawimy - zapewnia Ireneusz Krzywicki z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji magistrali na terenie Gdańska.

Dlaczego w ogóle zamknęliście deskami te rampy? - Kilka dni po otwarciu tunelu ktoś ukradł tam stalowe barierki. Ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców nie mogliśmy wpuścić na zjazdy pieszych. Mogliby spaść - wyjaśnia Ireneusz Krzywicki.

Tunel przed oddaniem ma być jeszcze raz zamknięty, by można było go wykończyć. Na posadzce ma się pojawić lastryko, a ściany będą wymalowane farbą, z której łatwo będzie zmyć graffiti. Wykonane zostanie również odwodnienie posadzki. Widoczne w nadziemnych ścianach tunelu otwory nie będą jednak oknami, lecz zostaną przesłonięte blachą.

Ponadto mieszkańcy nie będą mogli też chadzać przez tory, jak do tej pory. W miejscu dawnego przejścia pojawi się ogrodzenie, które trudno będzie pokonać.

Odpowiedzialni za przebudowę linii przekonują, że działania wandali i alkoholowe spotkania w tunelu się skończą.

- Budowa tunelu została uzupełniona o projekt monitoringu. Obraz z kamer wewnątrz tunelu i wejść ma trafiać do funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei - twierdzi Ireneusz Krzywicki

Co ciekawe, projekt przebudowy magistrali kolejowej zakłada budowę jeszcze trzech tuneli dla pieszych - przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska w Lipcach, na stacji PKP Gdańsk - Orunia zobacz na mapie Gdańskaul. Radunickiej zobacz na mapie Gdańska. Czy tam również będzie trzeba zainstalować monitoring? To się okaże. Wszystkie obiekty dla pieszych są jeszcze w budowie.

Opinie (108) 7 zablokowanych

  • nalot dywanowy......

    .....+ napalm i problem oruński zlikwidowany

    • 5 1

  • Po przeczytaniu zdania:

    "Jednak oddanie tunelu w takim stanie potwierdza tylko starą maksymę, że rzeczy gotowe w 80 procentach nie nadają się do niczego" wiedziałem kto jest autorem artykułu i przestałem czytać" - analfabetom również powiedz STOP.

    • 0 4

  • A może ... (1)

    Założyć monitoring, na który podgląd będzie miała policja, i częste patrole policji rzecz jasna, jak i również remont. A nie na siłę normalnych ludzi się pcha do takich tuneli. Ale kasiory jak zwykle brakuję ...

    • 1 0

    • nie chca po dobroci....

      wchodzić do niedokończonego, zasyfionego i niebezpiecznego tunelu ?
      To ich przymusimy grożbami i karami !!! Niech wiedzą kto tu dyktuje warunki.....

      A moze by tak rozliczyć z realizacji inwestycji PKP? I dowiedzień się przy okazji, ze niby dlaczego doswietlenia zostana zabite blachą?! A czemu do czasu dokończenia tunelu nie zrobiono bezpiecznego przejścia praez tory? Za trudne?

      • 0 0

  • Jak się dobrze rozejrzy w lewo i prawo

    to przez tory jest bezpiecznie

    • 2 1

  • Tunel

    Tunel to trzeba zrobić w Gdyni na Puckiej, lub Północnej!

    • 3 0

  • Apel do sprzedawców tanich win

    Tanie wino tylko dla osób pod krawatem. Wiadomo, że osoba pod krawatem, jest mało awanturująca się.

    • 5 0

  • Orunia Dolna to nie dzielnica to stan umysłu.

    • 1 2

  • To genialne rozwiazanie!

    ..."Widoczne w nadziemnych ścianach tunelu otwory nie będą jednak oknami, lecz zostaną przesłonięte blachą"...
    Pomyslodawca tego projektu zasluguje na nagrode!
    Zrobic otwory okienne i zabic je pozniej deskami...alternatywnie zaslepic blacha.
    ...Piekna nasza Polska cala, w niej Maryi kwitnie chwala...

    • 5 0

  • Tunele to problem (1)

    Tunele to nie zawsze najlepsze rozwiązanie, bo uwielbia tam się chować menelstwo a zawiani "poimprezowicze" uważają je za publiczny szalet. Tak jest wszędzie poza centrami miast, gdzie jest spory ruch i szansa na spotkanie z patrolem.
    Rozwiązaniem w takich miejscach są kładki nad torami. Na nich takiego problemu nie ma, bo nie ma jak się ukryć przed wzrokiem innych. Widać to dobrze na przykładzie Rumi, gdzie tunel w Rumi jest wiecznie zalany moczem a w nieużywanym budynku na peronie posypiają pijaczki. W Rumi Janowie natomiast, gdzie jest kładka, ten problem po prostu nie istnieje.

    • 4 1

    • pierwsza pobiegnę tam naszczać i zamuruję ten tunel własnoręcznie! a tfu, bezrobocie dla debili, zwłaszcza wyżej wymienionych pomysłodawców

      • 0 0

  • Tunel, czy kladka... (2)

    W cywilizowanym swiecie tunel jest drozszym, ale leprzym rozwiazaniem.
    Jest on po prostu z racji na mniejsza roznice poziomu latwiejszy do "pokonania".
    Ten fakt ulatwia rowniez budowe ramp dla niepelnosprawnych i wozkow dzieciecych.
    Dodatkowo unel chroni korzystajacych z niego przed deszczem, sniegiem i innymi wplywami atmosferycznymi.
    No tak, ale to sa argumenty "za" budowa tunelu w cywilizowanym swiecie...
    P.S. Ciekawe, jak zwolennicy kladki widza pokonanie takowej przez inwalidow i matki z wozkami.

    • 3 0

    • (1)

      W naszym społeczeństwie nie ma inwalidów ludzi starszych i matek z dziećmi. Wszyscy są wysportowanymi atletami na rowerach które są najważniejsze, a w pracy zajmują się kreatywnymi rozwiązaniami sprzedażowymi i startupami.

      • 4 1

      • Czyli kolej ma być torpedowana z powodu garstki maruderów?

        Niewielu to niewielu. Miejsce tych których wyliczyłeś i tak jest w domach.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane