• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wskazali czarne punkty

Michał Stąporek
28 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Przez dwa miesiące w listach, mailach i telefonicznie gdańszczanie podpowiadali miejskim urzędnikom co zmienić na gdańskich drogach, by łatwiej się jeździło. Niemal dwadzieścia z ich sugestii zostanie zrealizowanych, kilkanaście innych poczeka na lepsze czasy.



Maciej Lisicki, który jako zastępca prezydenta Gdańska od stycznia odpowiada za gdańskie drogi, już na początku swojej pracy uznał, że wiele spraw lepiej widać z perspektywy zwykłego mieszkańca, niż ratuszowego urzędnika. I dlatego dwa miesiące temu postanowił zapytać gdańszczan o najgorsze ich zdaniem miejsca na komunikacyjnej mapie Gdańska.

- Przez kilka tygodni trwania akcji dostaliśmy informacje o niemal czterdziestu takich miejscach. Niektóre powtarzały się tak często, że aż dziw, że nikt wcześniej nie pomyślał o ich reorganizacji. Zwłaszcza, że prawie zawsze wymaga to niewielkich, lub nawet żadnych nakładów finansowych - dziwi się Maciej Lisicki.

Urzędnicy radzą się mieszkańców w sprawach ważnych dla miasta

Na tej podstawie powstała lista osiemnastu miejsc w mieście, których "lifting" (czasami drobna przebudowa, czasami po prostu zmiana długości faz świateł) może usprawnić komunikację samochodową w Gdańsku. Większość z sugestii już zrealizowano, lub stanie się to jeszcze przed latem. Całkowity koszt przeróbek wyniesie od 200 do 300 tys. zł

Jedno zadanie - budowa ok. stumetrowego łącznika pomiędzy ul. Wilanowską a Łódzką, który ma odciążyć niemal zawsze przeciążone skrzyżowania ul. Warszawskiej i Łódzkiej oraz Warszawskiej i Armii Krajowej - zostanie zrealizowane w listopadzie.

Na co jeszcze wskazywali mieszkańcy? Najczęściej powtarzającą się prośbą było przywrócenie dwukierunkowego ruchu na ul. Dąbrowszczaków na Przymorzu (zniknął 14 lat temu, powróci w kwietniu).

Zmiany dotkną także obu końców ul. Czyżewskiego w Oliwie. W marcu zostaną zlikwidowane sygnalizatory kierunkowe przy wjeździe w tę ulicę od strony ul. Spacerowej. W kwietniu zaś uruchomione zostaną dwa pasy ruchu przy wylocie Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej.

Sporo racjonalizatorskich sugestii dotyczyło dróg w dzielnicy Gdańsk Południe. I tak w marcu zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Witosa, Warszawskiej i Łódzkiej - priorytet zniknie z ul. Wileńskiej, a pojawi się w relacji Witosa-Warszawska. Już powstał lewoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką. Na przełomie marca i kwietnia ruszą prace, którą poprawią stan bitej nawierzchni na ul. Cedrowej, która można się dostać z Ujeściska do Kartuskiej omijając Łostowicką. Prace będą miały charakter doraźny ponieważ cała ulica zostanie gruntownie przebudowana, a właściwie ponownie zbudowana w latach 2009/10, wraz z rozbudową Cmentarza Łostowickiego.

Wraz z listą "spraw do załatwienia" powstał też spis miejsc, które pomimo sugestii mieszkańców nie zostaną poprawione. Powody są różne. - Nie zlekceważyliśmy żadnych sugestii, ale niektórych nie można zrealizować ze względów technicznych, innych ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeszcze inne zostaną przebudowane później, w ramach już zaplanowanych inwestycji - tłumaczy Maciej Lisicki.
Propozycje przyjęte do realizacji, poprawiające płynność ruchu zgłoszone przez mieszkańców, media, kierowców taksówek i pracowników samorządowych


1. Otwarcie dla ruchu skrzyżowania Kartuska-Pólnicy, cel: odciążenie skrzyżowania Kartuska-Damroki, termin: marzec 2007, co: dopuszczony zostanie skręt w prawo z ul. Pólnicy w ul. Kartuską oraz skręt w prawo z ul. Kartuskiej w ul. Pólnicy, obydwa dla samochodów osobowych

2. Udrożnienie ul. Cedrowej, odciążenie ruchu w ciągu ul. Łostowickiej, marzec/kwiecień 2007, budowa nowej ul. Cedrowej przewidziana jest do realizacji w ramach rozbudowy Cmentarza Łostowice w latach 2009-2010

3. Udrożnienie doraźne ul. Myśliwskiej na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej, odciążenie lewoskrętów na skrzyżowaniu ulic Kartuska - Nowolipie, zrealizowano

4. Likwidacja zakazu parkowania w zatoce w ciągu al. Hallera, zwiększenie ilości miejsc postojowych, zrealizowano

5. Realizacja połączenia pomiędzy ulicami Wilanowską i Łódzką, odciążenie skrzyżowania ulic Warszawska - Łódzka oraz Warszawska - Armii Krajowej, listopad 2007, znajduje się w WPI na 2007 r.

6. Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Witosa - Warszawska - Łódzka, zwiększenie przepustowości w relacji najbardziej obciążonej, marzec 2007, będzie obowiązywać do czasu wykonania połączenia podanego w pkt. 5

7. Budowa lewoskrętu z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką, odblokowanie (zwiększenie przepustowości) w dół ulicy Świętokrzyskiej, zrealizowano, poszerzone zostało pobocze drogi dając tym samym możliwość ominięcia kolejki na lewoskręcie

8. Udrożnienie przejazdu między ul. Cygańska Góra - Smoluchowskiego, odciążenie ul. Beethovena, kwiecień 2007, nawierzchnia gruntowa zostanie doprowadzona do przejezdności

9. Udrożnienie przejazdu ul. Ogrodową, odciążenie ul. Słowackiego, maj 2007, na odcinkach zostaną ułożone płyty, na pozostałym fragmencie wyrównana nawierzchnia gruntowa

10. Uruchomienie promu Wisłoujście w soboty i niedziele, umożliwienie objazdu Śródmieścia Gdańska, maj 2007, prom zostanie uruchomiony w soboty, niedziela jest dniem przeznaczonym na prace konserwacyjne

11. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej w ciągu ul. Spacerowej na wys. Geanta do godz. 9.00, udrożnienie ruchu w dół w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007

12. Poprawienie przepustowości ul. Spacerowej na wysokości ul. Czyżewskiego (sygnalizacja blokuje), zwiększenie przepustowości w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007, zlikwidowane zostaną sygnalizatory kierunkowe

13. Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego w ciągu ul. Dąbrowszczaków, skrócenie dojazdu do Sopotu, poprawa bezpieczeństwa ruchu na ul. Jagiellońskiej i Piastowskiej, kwiecień 2007

14. Wprowadzenie trzech pasów skrętu w lewo z ul. 3-go Maja w Targ Rakowy, zwiększenie przepustowości trasy dojazdowej na czas remontu głównego ciągu, marzec 2007

15. Wprowadzenie dwóch pasów ruchu przy wylocie ul. Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej, zwiększenie przepustowości wlotu i zmniejszenie kolejek w ciągu ul. Czyżewskiego, kwiecień 2007

16. Wydłużenie fazy światła zielonego na wlocie ulicy Armii Krajowej do Węzła Groddecka, zmniejszenie długości kolejki pojazdów oczekujących na ul. Armii Krajowej, zrealizowano. Wydłużenie długości fazy odbyło się kosztem światła zielonego w ciągu ul. 3-go Maja po poprawie warunków ruchu w ciągu ul. Targ Rakowy

17. Umożliwienie wysadzenia pasażerów taksówkarzom przed dworcem PKP we Wrzeszczu, możliwienie podjazdu pod budynek dworca, marzec 2007

18. Wprowadzenie na trasie objazdu trzeciego pasa ruchu na Targu Rakowym, poprawa płynności ruchu na trasie objazdowej, zrealizowano

Opinie (135) 1 zablokowana

  • Źle sie stało z ulicą Dąbrowszczaków

    Ograniczono tam ruch ze względu na wypadki bo to bardzo niebezpieczny odcinek i zaloze sie ze teraz osoby ktorym bylo na rękę zeby przywrócić wjazd z Jagiellońskeij będa tam pedzic niewiadomo jak!! Nawet teraz jezdza tam jak wariaci (a ograniczenie od 30), nie ma ani jednego progu i bezkarni kierowcy robią tam co chcą (jest niebezpieczny łuk). Ulica szeroka to niektorym kierowcom odbija. Teraz bedzie tam podwojnie niebezpiecznie jak 14 lat temu. Ludzie łatwo zapominają o tragediach ktore miały na tym odcinku miejsce. Oby one sie nie powtórzyły....

    • 0 0

  • Anonim

    moze w takim razie wszystkie ulice zrobimy jednokierunkowe bedzie bezpieczniej. albo wszedzie zrobimy zakaz wjazdu. bedzie najbezpieczniej. ja mieszkam na piastowskiej. jestem ciekawy czy jezdzisz piastowska 40 km na h?? mysle ze nie. a gdybys widzial ile na tej ulicy jest wypadkow. fakt ze po wycieciu drzew przy benioskiego spadla ilosc wypadkow.

    • 0 0

  • oby

    Oby nie skończyło się tylko n jednorazowym słuchaniu. Oby to była rzeczywiście zmiana podejścia urzędników do problemów naszego miasta

    • 0 0

  • "Sporo racjonalizatorskich sugestii dotyczyło dróg w dzielnicy Gdańsk Południe. I tak w marcu zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Witosa, Warszawskiej i Łódzkiej – priorytet zniknie z ul. Wileńskiej"

    Dobra, dobra, tylko gdzie w dzielnicy Gd. Południe jest ul. Wileńska?

    • 0 0

  • Łódzka

    A która relacja na skrzyżowaniu Witosa-Warszawska-Łódzka jest najbardziej obciążona? Całe to skrzyżowanie jest przeciążone. Zamiast zbudować nową Łódzką, to znowu nam fundują prowizorki. Takie działanie w myśl zasady, tu się polepszy, to tu się pop...jest zwyczajnym marnowaniem publicznych pieniędzy.

    • 0 0

  • dabrowszczakow

    Mi tez wydaje sie ze to glupi pomysl. Mieszkalem chwile w Jelitkowie, i to bolalo jak trzeba bylo objezdzac. ALE po zastanowieniu to mialo sens, z jednej strony bloki, z dugiej szkola i park. dzieciaki raz w jedna, raz w druga.

    no i zakaz jednak wypycha spory kawalek ruchu w kierunku gdyni w grunwaldzka/niepodleglosci. A jak zbuduja trase Sucharskiego to juz w ogole bedzie masakra.

    • 0 0

  • dąbrowszczaków

    zmieniono- ograniczono tam ruch ze względu na wypadki oraz na to, ze przejazd samochodów ciężarowych powodował silne DRGANIA W BLOKACH ( nie wiadomo dlaczego aż taki był rezonans, nawet były pęknięcia, możee jest tam jakaś wada terenu?-nie znam sie na tym , ale mam tam rodziców i pamiętam te "efekty" , gdy przejeźdżały tzw. TIRy, a teraz gdy zbudujęą LECLERC tych Tirów z towarami bedzie sporo od świtu.

    • 0 0

  • "Dobra, dobra, tylko gdzie w dzielnicy Gd. Południe jest ul. Wileńska?"
    Och Czarna Żmijo, się czepiasz. Wileńska, Wilanowska - co za różnica?

    Mnie zastanawia inna rzecz: w którym miejscu Łódzka krzyżuje się z Wilanowską?

    Poza tym, ad. pkt 5 powyższej listy: portal Trójmiasto już ten łącznik zrealizował. Wg ich mapy z Łódzkiej można śmiało w Wilanowską skręcać.

    • 0 0

  • Reja

    Proponowałbym zastanowienie sie nad udrożnieniem przejazdu ulicą Reja od Marynarki Polskiej do Hallera. Spowoduje to zmniejszenie korków na węźle Kliniczna. Mimo że jest na niej przejazd kolejowy, ale kto tam widział ostatnio pociąg.

    • 0 0

  • Cały Gdańsk jest jednym wielkim czarnym punktem. Dziś w nocy jechałem przez miasto i praktycznie wsędzie stałem na światłach choć ruch był zerowy. Czy nie można wyłączać mniej znaczących skrzyżowań na noc? Tramwaje nie jeżdżą, a samochody 2 na pół godziny.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane