• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion dolarów na gdańskie ścieżki rowerowe !!!

14 czerwca 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
W ramach ONZ-owskiego Programu Rozwoju Narodów Zjednoczonych (UNDP) Fundusz Pomocy dla Przedsięwzięć na Rzecz Środowiska Globalnego (Global Environment Facility - GEF) przyznał dla miasta Gdańsk milion dolarów dotacji na realizację Gdańskiego Projektu Rowerowego. Przy ścisłej współpracy władz miasta został on darmowo przygotowany przez dwie organizacje pozarządowe Polski Klub Ekologiczny i Obywatelską Ligę Ekologiczną.

W ramach programu w ciągu 2 lat ma powstać około 30 km wydzielonych dróg rowerowych, a zgodnie z jego dalszymi założeniami na blisko 70 km dróg zostanie "uspokojony" ruch samochodowy. W ten sposób powinien nastąpić w Gdańsku znaczny wzrost udziału komunikacji rowerowej, dzieki czemu emisja, pochodzącego ze spalin dwutlenku węgla, zostanie w znacznym stopniu ograniczona. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat możliwe jest zwiększenie roli rowerów w systemie transportowym miasta i ich udziału w podróżowaniu po mieście do 10%. Podstawowym warunkiem wzrostu jest stworzenie na obszarze miasta sieci tras rowerowych o łącznej długości co najmniej 150 km. Rada Miasta Gdańska zaaprobowała umieszczenie w budżecie miasta na przyszły rok 2 mln złotych na budowę tras rowerowych.

Wydzielone drogi rowerowe zatwierdzone do realizacji w pierwszym roku Gdańskiego Projektu Rowerowego to:
1) Na trasie rowerowej "Główna Oś" odcinki:
- Aleja Grunwaldzka - od ulicy Wojska Polskiego do Alei Hallera (dwustronnie)
- ul. Błędnik - ul. Rajska - ul. Wielkie Młyny - od ul. 3 Maja do ul. Podwale Staromiejskie
- ul. 3 Maja - od ul. Błędnik do ul. Armii Krajowej i Kanału Raduni
- ul. Okopowa - od ul. Ogarnej do ul. Zaroślak

2) Na trasie rowerowej "Osi Dolnego Tarasu" odcinki:
- ul. Miszewskiego - od ul. Grunwaldzkiej do ulicy Białej
- ul. Wyspiańskiego - od Hallera do ul. Leczkowa
- ul. Wyspiańskiego - od ul. Leczkowa do placu Komorowskiego
- ul. Legionów - od placu Komorowskiego do ul. Hynka

3) Na trasie rowerowej "Śródmieście - Stogi" odcinki:
- ul. Żytnia - od ul. Ogarnej do ul. Długie Ogrody
- ul. Długie Ogrody - od ul. Stągiewnej do ul.Siennickiej
- ul. Siennicka - od ul. Długie Ogrody do ul. Przetocznej
- ul. Lenartowicza - od ul. Przetocznej do ul. Sucharskiego

4)Na trasie rowerowej "Śródmieście - Suchanino" odcinki:
- ul. Podwale Staromiejskie i ul. Hucisko - od ul. Podmłyńskiej do ul. 3 Maja
- ul. Nowe Ogrody - od ul. 3 Maja do ul. Powstańców Warszawskich
- ul. Kartuska - od ul. Powstańców Warszawskich do ul. Nowolipie

5) Na trasie rowerowej "Śródmieście - Chełm" odcinek:
- ul. Cienista - od ul. Św. Wojciecha do ul. Worcella

Ogółem długość wydzielonych dróg rowerowych zatwierdzonych do wykonania w pierwszym roku Gdańskiego Projektu Rowerowego wyniosła 17,3 km. Ponadto planowane jest zrealizowanie dwóch z trzech programów kompleksowej poprawy warunków dla ruchu rowerowego w sieci ulic lokalnych (bez wydzielania dróg rowerowych) we Wrzeszczu Górnym i Dolnym oraz Oliwie wraz z Przymorzem. W kolejnym roku stworzonych zostanie 13,5 km tras oraz planowana jest poprawa warunków dla ruchu rowerowego w sieci ulic lokalnych (bez wydzielania dróg rowerowych) na obszarze Śródmieścia.

Niedługo będzie zatem można określić Gdańsk mianem miasta ekologicznego. Większość nie będzie już mogła jadąc autobusem do pracy narzekać na brak odpowiedniej infrastruktury do jazdy rowerem. Z planów wynika, że najważniejsze ścieżki przybędą miastu już w tym roku. Czy będą z kostki brukowej, czy z asfaltu? Najważniejsze, że rowerzyści przestaną narażać swoje życie i zdrowie podążając ulicami wzmożonego ruchu bez pobocza i przyczyniać się do siarczystych przekleństw kierowców samochodów i miejskich autobusów, które przez długą część trasy muszą podążać za jednośladem, jadącym z prędkością 20 km/h.

Opinie (58)

  • samochody

    Jechałem obok Opery, koło sklepu "Idea".
    Droga tam jest, ale samochody jak parkowały, tak parkują, wjeżdżając na ścieżkę.
    Może by tak postawić jakieś słupki?

    • 0 0

  • sciezki

    Baaardzo fajnie, ze wreszcie miasto sie zdecydowalo na jakies powazniejsze inwestycje...moze zauwazylo, ze ci co wsiadaja na rower - wysiadaja z samochodu...poszerzanie drog to nie lekarstwo na korki...ale to juz inny temat...Co do sciezek, to juz wsiadam na rowerek :)

    • 0 0

  • trasa

    niestety nie uwzgledniono istniejacego nasypu kolejowego, ktory jest genialnym polaczeniem morza (Brzezno) przez Zaspe, Niedzwiednik, Morene az do samego lotniska w Rebiechowie i to przy maksymalnych spadkach liczonych w promilach ...szkoda

    • 0 0

  • czy ktos kiedys polaczy Gdynie z Sopotem?

    Wszystko ladnie, pieknie, przybywa sciezek w Trojmiescie, ale czy wreszcie ktos wpadnie na pomysl polaczenia Gdyni z Sopotem, jake ma to miejsce miedzy Sopotem, a Gdanskiem. Problem pewnie z parkiem krajobrazowym, zeby pociagnac sciezke od mola w Sopocie do bulwaru w Gdyni, ale ktos moglby o tym kiedys pomyslec. Ja za kazdym razem musze jechac ulica, bo chodnikami na tej trasie to jechac sie nie da. Pomijam kawalek drogi rowerowej na wlocie do Sopotu. Moznaby zbudowac nawet trase kilkanascie, kilkadziesiat metrow od brzegu (taka nasza autostrade na Key West ;)))) ), jak frajda bylaby jechac taka droga nad woda, ale ten 1mln zielonych i jakies tam inne dodatki, z pewnoscia nie wystarcza.

    • 0 0

  • Przejazd rowerowy

    Czy są gdzieś spisane tematy, o których była mowa przed Dworem Artusa po przejeździe rowerowym? Wpadły mi tam w ucho super odważne projekty dotyczące np.wyciągu dla rowerów wzdłuż Słowackiego, czy innej drogi pod górę.

    • 0 0

  • Połączyć Sopot z Gdynią

    Jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc w trójmieście jest nadmorska ścieżka rowerowa łącząca Sopot z Brzeźnem. Uważam że połączenie Sopotu z Gdynią tuż nad morzem u podnuża klifu aż do bulwaru nadmorskiego mogło by być ogromną atrakcją dla mieszkańców trójmiasta jak i turystów. Napiszcie co o tym sądzicie.

    • 0 0

  • jednak boję się ścieżek rowerowych

    Jazda rowerem jest moim codziennym obyczajem komunikacyjnym. Mieszkając na Suchaninie a pracując w rejonie Nowego Portu mam okazję również wiele ścieżek rowerowych, w tym najsensowniejszą nowobudowaną wzdłuż Alei Hallera. Wszystjie one nadają się do jazdy rowerem, lecz tylko po dziesiątej wieczorem lub przed siódmą rano. To, co spotykam często poza tymi godzinami to: piesi, których na ścieżkach rowerowych jest więcej niż rowerzystów, przedszkolaków, uprzwiających "freestyla" na hulajnogach pod okiem stojących na ścieżkach i podziwiających swoje pociechy mamuś, itd. z konieczności jazda z komunikacyjnej musi stawać się spacerowo-wypoczynkową. Jeżeli ścieżki rowerowe mają do tego służyć, to OK, ale w celach komunikacyjnych proponuję również dla rowerów - ULICE łącznie z nową Słowackiego. Tam regułami ruchu kierują przepisy np: ruch prawostronny, zasady skrętu w prawo od prawej strony pasa, w lewo od lewej itd. Jeżdżąc ulicą mniej obawiam się sąsiadujących samochodów, niż zachowujących się w sposób raczej nieobliczalny użytkowników ścieżek, bardziej przypominających sposobem użytkowania chodniki dla pieszych niż jezdnie. Zazdroszczę tylko obserwując Giro, Toury lub Veuelty mieszkańcom zachodnioeuropejskich miast wielokilometrowych wydzielonych z jezdni pasów dla rowerów. Tam wiedzą, że rower jedzie może dwa, trzy razy wolniej niż samochód, ale pięć - osiem razy szybciej niż pieszy i jego miejsce jest - NA ULICY, wśród samochodów, a nie wśród pieszych.

    • 0 0

  • ścieżki rowerowe

    BRAWO! BRAWO! BRAWO!
    I jeszcze zakazać rozdawania przez sklepy plastikowych torebek, które latają po całym mieście i bedzie można odetchnąć pełną piersią!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane