• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • Obiecanki (1)

    Oczywiscie pomyslow na rozwiazanie korkow na estakadzie jak i w tych dzielnicach juz bylo wiele tylko nic z tego nie wynika Korki sa i beda, nawet wieksze niebawem bo zbyt preznie rozwija sie ta czesc Gdyni
    Ciekawe , dlaczego udaje sie dokonac zmian w innych czesciach Trojmiasta tylko nie tu?
    Moze Panowie z urzedu gminy Kosakowo i Gdyni czekaja na tragedie , jak nie wytrzyma estkada i zawali sie od nadmiaru aut bo w koncu ile mozna ja ciagle remontowac ? Bedzie to wwoczas tragedia na skale juz nie tylko Polski ale swiata !

    • 9 0

    • i wtedy zaczenie się czas kontroli i zamykania wiaduktów

      jak teraz escape roomów

      • 3 0

  • Drogi a nie mydlenie oczu (1)

    Drogi i wiecej polaczen autobusowych , wiecej przystankow a nie marnotrawienie kasy na papierologie z ktorej i tak nic nie wyniknie, tak jak z lotniskiem

    • 7 0

    • słusznie

      Wydaje się być oczywistością, że próba uruchomienia połączenia kolejowego przez Chylonię powinna obejmować rozwiązanie konfliktów sieci drogowej i kolejowej na styku (przynajmniej) z Hutnicza i Pucką. Bez tergo nie ma szans na zapewnienie sesownej częstotliwości ruchu kolejowego wahadła.
      Jednak te konflikty to tylko część tego okołoportowego "węzła gordyjskiego", bo pozostanie połączenie stron torowisk na Piaskowej, Północnej-Południowej i Puckiej. To duże przedsięwzięcie, przesuwające Gdynię z podstaw jej rozwoju w latach 30 XXw do teraźniejszości.
      Jednak ta oczywistość pewnie nie jest oczywista dla zarządzajacego w postaci samorządu miejskiego i wojewódzkiego. Bo oni tylko na wstęgach sie znają...

      • 1 0

  • . (4)

    To rozwiązanie powinno powstać już dawno temu. No ale przynajmniej coś się dzieje, może wnuki dożyją.

    • 129 8

    • Raczej wnuki wnuków

      • 0 1

    • czy Obłuże Dolne i Oksywie coś zmieni?

      Cała reszta i tak będzie stała.

      • 0 1

    • (1)

      Byle tylko Szczurek się do tego nie mieszał

      • 11 3

      • albo taki horal

        • 6 2

  • (12)

    "Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia."

    • 131 5

    • Podpowiedź dla Szczurka i s-ki: (3)

      Najtaniej wybudować PKMke w czynie społecznym. Wyznaczać po kolei wszystkie dzielnice Gdyni Północ + Kosakowo niech na zmianę mają dyżury co tydzień, łopaty w garść i niech kopią, robią nasypy, karczują las, i będzie PKMka jak kolej Transsyberyjska!

      • 8 1

      • Tylko na koniec zrobic przetarg, po ktorym MTM dostanie zlecenie z 5 mln przygotowania wstegi do przeciecia. (2)

        Kto bedzie przecinal wszyscy wiemy.

        • 3 1

        • Świlski?

          ;)

          • 0 0

        • Jak zrobią PKM w czynie społecznym to zaoszczedzą parę milionów na przetargu

          Będzie na margines bezpieczeństwa, jakby znowu najtańsze oferty były 2 razy droższe niż wycena urzędników.

          • 0 0

    • budżet 1,8 miliarda, miliony wydawane na imprezki i pomniki, szczur nie ma żeby dołożyć do połączenia kolejowego (1)

      poza tym to "nie da się"!

      • 34 2

      • Budzet 1.8 miliarda, ale co roku 150 mln trzeba pozyczac zeby sie dopial.

        MTM sporo kosztuje.
        Etaty w pustym Muzeum Emigracji tez.
        Obsluga prawna nieczynnego lotniska tez.
        22 mln na PPNT rocznie (ok - przy 9 mln wplywow)
        Opener w sasiedniej gminie tez kosztuje.

        • 10 2

    • I dalej równie ciekawie: (3)

      "Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża."

      • 48 2

      • (1)

        Szczurek ma inne priorytety. Sylwester, samolociki, pomniki to jest dla niego ważne..

        • 44 3

        • zagłosowaliście na niego, to znaczy że wam dobrze.

          • 23 3

      • a gdzie ci planisci te wezly planuja?

        • 1 1

    • moze kosciol partycypuje, czy tez nie?

      • 2 2

    • masakra

      Bo Mysza ma to w d....., jego nie interesuje Gdynia, światełka na święta postawi i myśli że ludzie beda zadowoleni.
      W d... mam te światełka

      • 28 1

  • a na koniec kupią farbę i na tym się skończy

    • 4 2

  • Kiedy powstanie metro w trójmieście? (1)

    • 6 2

    • Metro naziemne w trojmiejscie w zasadzie jest od dziesięcioleci. Problem w tym, ze zamiast

      je regularnie rozbudowywac, regularnie się je demontuje (Nowy Port, Oksywie). Powstal 1 nowy odcinek (PKM) ale czestotliwosc kursów jest żenująca. Pomijam fakt ze w trojmiescie ciagle brak jednego taniego biletu na wszystkie srodki komunikacji miejskiej (autobusy, tramwaje, trolejbusy, skm, pkm)

      • 4 0

  • LK 229 (1)

    Ruch pociągów osobowych na odcinku Pruszcz Gdański - Kartuzy zawieszono w 1994, a na odcinku Kartuzy - Lębork w 2000.

    • 4 0

    • Podlaczyc "weglowke" do linii do Leborka

      Kilkanascie kilometrow miedzy Skorzewem a Sierakowicami. I jest trasa towarowa bez "gorskiej premii" w Gdyni.

      • 1 0

  • Przez Chylonię? Po co? 50 minut zamiast 15 minut krótszym łącznikiem? (10)

    Nie da się?

    • 44 13

    • skąd te 50 minut? (5)

      • 2 3

      • (2)

        Ha ha ha, z doooopy wzięli, a nawet nie klikneli łącza w artykule - inaczej by wiedzieli, że przejazd przez Chylonię trwa kwadrans. Nieźli fantaści, wszystko wymyślą, żeby tylko ponarzekać, ha ha ha ha! :D

        • 5 4

        • To prawda!

          A nad Hutniczą i Pucką pociąg się po prostu teleportuje! Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni!

          • 3 0

        • Kwadrans to jedzie SKM'ka do Chylonii

          Trasa przez Chylonie implikuje przejazdy przez Hutnicza I Pucka a to gaszenie pozaru benzyna.

          • 4 1

      • Zmiana kierunku jazdy. Włączenie się do głównej nitki - potrzebna synchronizacja itd.

        Zresztą po co ma aż taki kawał drogi się cofać!

        • 9 5

      • 50 min to ona z Gdyni do Kartuz jedzie

        • 4 5

    • a najszybciej wpław lub na materacu z żaglem

      przez kanał portowy

      • 3 1

    • (2)

      Niby ktorym?

      • 0 6

      • Torowiskami rozrzadowymi przy Wisniewskiego

        Przebudowa niewielka, peron i przesiadka przy Poczcie nr 2.

        • 12 2

      • Tym na mapie.

        • 11 0

  • Hmm a nie lepiej nowe lotnisko na Obluzu...?

    Mozgow nie macie wladze wam serwuja, codzienne stanie godzinami w korkach a wy im sie odwdzieczacie ponowna kadencja?No oczywiscie lotnisko za STO baniek macie to fakt, oczywiscie znalazl sie jeden winny ktorego Pan gryzon juz usunal on sam oczywiscie o niczym nie wiedzial. Dobrze wam tak stujcie sobie dalej

    • 8 2

  • projekt

    a potem okaze sie ze nie ma kasy ..... zmienia sie wladze i dalej korek !!!!!!
    Oczywiscie strategicznie miedzy czasie nikt nie pomysli o drogach bo po co lepiej zrobic drogi rowerowe , tak jakby wiekszosc spoleczenstwa jezdzilo do pracy czy szkoly rowerem!
    Mili Panstwo -wladze Kosakowa oraz Gdyni , czy wiecie przy okazji ze zeby budowac drogi rowerowe potrzebne jest lepsze doswietlenie , ktorego brak w tych dzielnicach!
    Nie rozumiem, dlaczego Gdansk nawet w odleglych dzielnicach jest w stanie dostosowac drogi do nowych osiedli a w tej Gdyni to jakas totalna komuna

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane