• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzi kierowcy na krótszej smyczy i pod nadzorem

Marcin Tymiński
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie. Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie.

Znacznie większy nadzór nad młodymi kierowcami, obowiązkowe uprawnienia do jazdy na quadach i nowe wzory prawa jazdy. To najważniejsze z licznych zmian w prawie o ruchu drogowym, jakie rząd przyjął 8 lutego. Jeszcze w tym roku mają być głosowane w Sejmie. Czy nowe rozwiązania zwiększą bezpieczeństwo użytkowników dróg?



Jak oceniasz proponowane zmiany w prawie o ruchu drogowym?

Statystki wypadków są bezlitosne dla najmłodszych kierowców (do 25 roku życia). Rocznie powodują oni ponad 9 tys. wypadków drogowych, w których ginie ponad 1 tys. osób, a kolejnych kilkanaście tysięcy odnosi poważne obrażenia.

Dlatego właśnie rząd chce ich objąć dodatkowym nadzorem. W myśl proponowanych zmian, każdy świeży posiadacz prawa jazdy kategorii B, który w ciągu roku od otrzymania dokumentu popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostanie skierowany na kurs reedukacyjny. Drastyczne pogwałcenie przepisów na drodze może się też skończyć odebraniem im prawa jazdy.

Postulowane zmiany cieszą policjantów. - Od dawna postulowaliśmy o większy i dłuższy nadzór nad najmłodszymi kierowcami - komentuje młodszy inspektor Janusz Staniszewski, szef pomorskiej drogówki. - Tylko w zeszłym roku aż 72 młodym kierowcom z Pomorza cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami. Do tej pory młody kierowca tracił prawo jazdy, jeśli w ciągu roku od jego otrzymania uzbierał 20 punktów karnych,. A ten rok to często za mało, by zostać sprawnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Taki okres próbny już dawno wprowadziły Niemcy, Austria, Wielka Brytania, Luksemburg Finlandia i Norwegia. - Liczba wypadków z udziałem młodych kierowców po wprowadzeniu takich zmian spadła tam nawet o połowę - mówi Katarzyna Rachoń, psycholog pracujący z młodzieżą. - Młodzi kierowcy nie zdają sobie często sprawy z ryzyka, jakie niesie agresywna i nieprzemyślana jazda. Niewłaściwa jest często u nich także ocena własnych umiejętności. Bywa, że po roku jeżdżenia samochodem wydaje się im, że mogą już wszystko, co prowadzi do brawurowych zachowań czy błędnej oceny sytuacji na drodze.

Kolejne ważne zmiany dotyczą kierowców, którzy przekroczą liczbę 24 punktów karnych. Do tej pory musieli powtórnie zdawać egzamin. Teraz ma czekać na nich kurs reedukacyjny. Jeśli po nim ponownie "zaliczą" 24 punkty dopiero wtedy trafią na plac egzaminacyjny. To kontrowersyjny punkt zmian, ponieważ de facto zwiększa on dwukrotnie limit punktów, wystarczających do odebrania prawa jazdy.

Kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu dodatkowo będą kierowani na kursy profilaktyki antyalkoholowej.

Skończyć się ma też szaleństwo na quadach. Osoby od 14 roku życia, które będą chciały jeździć quadami, motorowerami i innymi "lekkimi pojazdami czterokołowymi" obowiązkowo zdadzą egzamin na nową kategorię prawa jazdy - AM.

Prawo jazdy nie będzie już bezterminowe. Dokumenty na najpopularniejsze kategorie mają być ważne maksymalnie 15 lat. Termin ważności uprawnień np. na prowadzenie autobusów ma wynosić 5 lat. Do 2033 roku wszystkie prawa jazdy będą musiały zostać wymienione na te zgodne z wzorem unijnym.

Zmiany obejmą także szkolenie kierowców. Egzaminatorzy mają składać oświadczenia majątkowe i mieć zgodę na prowadzenie dodatkowej działalności. Z kolei instruktorzy będą musieli corocznie brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Trafią też na badania lekarskie i psychologiczne gdzie będą sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania przez nich pracy instruktora.

Zdaniem praktyków ruchu drogowego zmiany idą w dobrym kierunku, niektórzy postulują również dodatkowe restrykcje dla piratów drogowych.

- Dobrym rozwiązaniem, o którym nie ma jednak mowy w nowym projekcie byłoby cofanie uprawnień na jakiś czas przez samych policjantów - tłumaczy Janusz Staniszewski. - Gdy policjanci zatrzymują pirata drogowego przekraczającego prędkość w obszarze zabudowanym o 100 km/h, kończy się na punktach karnych i mandacie. Skuteczniejsze byłoby np. natychmiastowe odebranie mu prawa jazdy na pół roku.

Staruszkowie za kierownicą - czy oni też są niebezpieczni?

Opinie (307) 10 zablokowanych

  • jasne (14)

    A moze ktos podliczy wypadki spowodowane przez osoby starsze, ktore nie powinny juz jezdzic? bo przez takiego ostatnio wlasnie mialabym wypadek... Przestancie sie znecac nad mlodymi kierowcami, bo 9 tys nie nie jest nawet wiekszosc kierowcor ponizej 25. roku zycia...

    • 48 93

    • (5)

      http://www.lodzka.policja.gov.pl/kwp/content/view/280/190/1/1/
      Polecam lekturę. Tam widać kto powoduje najwięcej wypadków!!!

      • 3 0

      • Nie do końca dobry przykład bo dane są opracowane tak, że łatwo mogą wprowadzić czytelnika w błąd.

        W tych statystykach podano, że sprawcy 19% wypadków mieli od 18 do 24 lat (to tylko 6 roczników). Najwięcej wypadków (33%) spowodowali uczestnicy ruchu w wieku od 25 do 39 lat ale to już jest 15 roczników czyli 2,5 razy większa grupa a liczba wypadków tylko 1,7 razy większa!

        Do tego trzeba pamiętać, że dane te dotyczą wszystkich uczestników ruchu nie tylko kierowców a to oni (według statystyk podanych na tej stronie) powodują najwięcej wypadków. Warto też zwrócić uwagę jak gwałtownie rośnie liczba wypadków spowodowanych przez uczestników ruchu w wieku od 18 do 24 lat w porównaniu do młodzieży w wieku od 15 do 17 lat.

        Statystyka dotycząca wieku nie mówi tylko o kierowcach, przedziały wiekowe są nierówne i zbyt szerokie ale i tak widać, że młodzi kierowcy (których tak naprawdę jest przecież stosunkowo mało) powodują bardzo dużo wypadków.

        Wprowadzenie dodatkowego nadzoru nad młodymi kierowcami nie jest wiec nieuzasadnione. Choć bardziej restrykcyjne przepisy przydały by się dla wszystkich kierowców.

        Bardzo podoba mi się konieczność odnawiana uprawnień co jakiś czas. Jednak z drugiej strony to zawsze dodatkowy kłopot i wydatek a o ile nie zmieni się forma egzaminu to i tak na drogach pozostaną kierowcy nie mający predyspozycji do prowadzenia.

        • 0 0

      • No ale te dane są z przed 5-ciu lat. (2)

        • 0 1

        • no i myslisz ze wiele sie zmienilo w ludziach od tego czasu (1)

          statystyki mowia wyraznie od 25 do 39 roku zycia kierowcy najwiecej powoduja wypadkow

          a teraz tym mlodym trudniej zdac prawko niz tym co juz je maja bo caly czas cos zmieniaja

          • 1 2

          • W ludziach może nie, ale przez te ostatnie 5 lat przybyło dużo samochodów, wzrósł import z zachodu a przez to auto stało się jeszcze bardziej dostępne - zwłaszcza dla młodych kierowców.

            • 0 1

      • też właśnie czytałam, trafiłeś w sedno

        • 1 0

    • (2)

      Starsi ludzie nie powodują groźnych w skutkach wypadków, ewentualnie są to stłuczki. Młodzi niedoświadczeni kierowcy, często o niskim stażu za kierownicą powodują najwięcej groźnych w skutkach wypadków drogowych. Bardzo często po sobotnich dyskotekach, kiedy chcą zaimponować swoim kolegom i koleżankom... wystarczy w poniedziałek poczytać w necie ile tego było i jaki był wiek sprawców- masakra.

      • 29 8

      • heh dobre...

        ...wyobraź sobie sytuację, jedziesz przepisowe 50km/h, zbliżasz się do krzyżówki z sygnalizacją gdzie przy przejściu czekają ludzie na zielone, kilka metów przed nimi dzidzia w swoim tico na zielonej strzałce żeby włączyć się do ruchu z podporzadkowanej... jesteć 5m przed dziadkiem a on nagle rusza bo - no bo zajarzył że 15sek wczesniej byłeś jeszcze daleko i na pewno zdąży...



        No tak, ale skoro jechałeś 50km/h to nic strasznego się nie stanie bo trochę przyhamujesz itp... a może wjedziesz dziadkowi w drzwi i przestawisz go na siedzenia pasarzera ze skutkiem smiertelnym, albo w celu unikniecia kolizji odbijesz w lewo i wpadniesz na matkę z dzieckiem czekających przy przejściu dla pieszych?



        Skąd statystyka że starsi ludzie nie powodują wypadków? A no stąd że zazwyczaj to w nich się wjeżdża bo są kompletnie nieprzewidywalni na ulicy, to Ci zahamuje bo nagle go coś oświeci, to zmieni pas bez sygnalizowania czegokolwiek będąc w połowie wysokości Twojego auta, zawsze winny jest ten z tyłu i stąd te czyściutkie statystyki ;)



        Ps. jesli młodzi kierowcy powodują 9tys wypadków rocznie to i tak są malutką częścią całości, zatem zabierzmy im prawko, tym w wieku 26-60 dozywotnio bo to oni powodują najwięcej, emerytom zostawmy bo są nieszkodliwi ;)



        -------------------------



        Czego się spodziewacie jak nie wypadków skoro na kursach ucza jak przejechać kretyński plac nie najeżdżając na linie zamiast tego jak się zachowac na ulicy, co gorsza takiej nauki własnie wymaga egzamin :] Człowiek idzie do szkoły jazdy, uczy sie pod egzamin, zdaje prawko z przekonaniem że jest z*******y i wypada na ulice jak wariat tak na prawdę gówno wiedząc o prowadzeniu pojazdów... ale kiedys trzeba sie nauczyć prawda ;)

        • 1 1

      • a poza tym prawo jazdy beda wydawane na jakiś czas wiec tez bedzie weryfikacja i pewnie duzo starszych ludzi nie uzyska uprawnien

        • 7 1

    • ale kto się znęca? odczytywane są statystyki i wyciągane wnioski. (2)

      niech młodzi przestaną się znęcać nad samochodami, współpasażerami i ich rodzinami oraz użytkownikami innych uczestników dróg i ich rodzinami.

      • 9 3

      • (1)

        ale jeśli ktoś tu się znęca to tacy jak ty nad młodymi kierowcami - nie ma tam żadnych innych danych niż o młodych kierowcach - tak się manipuluje statystykami, a aby coś analizować i kogoś porównywać należy obejrzeć dane dotyczące wszystkich kierowców

        • 2 4

        • młodzi kierowcy giną

          bo mają stare pordzewiałe auta, które w czasie wypadku składają sie jak kanapka, starsi mają lepsze auta to i nie giną tak.

          • 6 8

    • ??? (1)

      czytaj uwaznie...moze juz jestes niedowidzacym?statystyki mowia kto robi wypadki.moze stary jak i inny uzytkownik spowodowac wypadek to jest normalne takie sa realja na drogach.statystyki nie klamia.uwazaj na swoich rowiesnikow i do przodu a potem do kostnicy./tego ci oczywiscie nie zycze/3m sie.narra

      • 2 0

      • przeczytaj dobrze ten artykuł - nie ma w nim ani słowa o tym ile wypadków powodują inni niż młodzi kierowcy - ani jednej liczby!!! Ten artykuł jest bardzo stronniczy w swojej ocenie.
        Piszą np. o 72 odebranych prawkach, a ilu panom po 30-ce zabrali za prowadzenie po pijaku ?? przykłady możnaby mnożyć, ele to kwestia rzetelności dziennikarzy portalu.

        • 2 1

  • znowu GWE

    Jestem za zaostrzeniem przepisów przed chwilą o mały włos potraciłby mnie
    na przejściu dla pieszych przy zielonym świetle młokos w golfie dodam GWE.

    • 0 0

  • sonda

    Odpowiedzi do sondy są tendencyjne!

    • 0 0

  • dynamis - ty cytujesz radyjo? (4)

    "polskojęzyczny rząd" - trzeba mieć absolutnie n****ne w miejscu gdzie zwykle znajduje się mózg!

    pewno zaliczasz się do tej grupy małolatów po osiemnastce którym wydaje się że jezdnia należy do nich

    a ci którzy jeżdżą wolniej i szanują przepisy to wapniacy, oszołomy etc.

    co tu ma do k... nędzy "poseł z rejonu"

    ważny jest taki który potrafi podjąć inicjatywę i zostanie poparty

    bo durnia i durniów od wetowania mamy już dosyć!

    a jak ci ten rząd nie pasuje to zawsze możesz wyemigrować na Białoruś

    • 5 3

    • Otóż Pankracy jesteś podręcznikowym przykładem skuteczności tresury komunistycznej. (1)

      Dawniej mawiano,że poddani cara rosyjskiego są nałożeni do knuta i jeszcze chwalą swój los. Polska była z kolei przykładem poszanowania wolności obywatela. Dzisiaj pokazujesz, że dwa pokolenia Polaków wychowane przez żydokomunę, są pokoleniami niewolników. Jesteś biedaku jako ów lokator platońskiej jaskini. A przy okazji zapytam, czy słyszałeś o niejakim Marku Polu, pochodzenia mojżeszowego, wieloletnim dygnitarzu "niepodległej" Polski? On to trzymał kasę i kontrakty na autostrady jako minister kolejnych "polskich" rządów. Dzisiaj nie ma autostrad, nie ma kasy, nie ma Marka Pola. Jest natomiast zadowolony Pankracy.

      • 1 0

      • dynamis - ponownie -czy ty jesteś chory czy naćpany?

        o czym ty pieprzysz?
        tobie kaczyńscy i im podobni idioci odebrali zdolność myślenia
        przerobili ci mózg na moherową papkę
        jak kartofel - ty wszędzie widzisz żydokomunę, masonów i cyklistów!
        można mówić o powodziach - ty powiesz żydokomuna, masoni, cykliści
        można mówić o trzęsieniu ziemi na Haiti - ty powiesz żydokomuna, masoni, cykliści
        może zima w Polsce to też żydokomuna, masoni, cykliści

        • 0 1

    • (1)

      ja natomiast uważam że decydować o ruchu drogowym powinni ludzie którzy sie choć trochę na tym znają.Pierdzistołki z ministerstwa infrastruktury są ostatnią grupą którą o to posądzam ile oni pomysłów mieli które wyśmiewano a potem wstydzili się je przedstawiać.Ten rząd to kupa gnoju białoruski jest znacznie lepszy bo myśli trochę o kraju a nie jak wleźć bez wazeliny w dupę to ameryce to unii europejskiej.Rzygam takimi inicjatywami i na takich posłów z koziej wólki.Dureń to już był prezydentem w latach 1990-95 i oby więcej takich nie było

      • 0 0

      • czy ty jesteś chory czy naćpany?

        co ma do tego infrastruktura?
        chodzi o bezpieczeństwo na drogach którego zagrożeniem są małolaty w tuningowanym złomie!
        nie kumasz tego?
        pewno że dla ciebie rząd białoruski jest lepszy bo ludzie jeżdżą tam furmankami i na osłach i chwalą swego pana
        a my mamy też swego veto-durnia - tylko że czas jego idiotyzmów już się kończy

        • 0 1

  • Dobre i to (8)

    nikt nie dostrzega że w Gdańsku dzięki zmotoryzowanym kaszubom mamy juz smog jak w wielkim metropoliach. Stare samochody trują nas wszystkich.
    http://www.armaag.gda.pl/komunikat.htm
    stężenie PM10 przekracza normę w całym trójmieście.

    • 11 6

    • (4)

      dziś się dowiedziałem, że w Belgii też jest smog. myślisz, że to przez stare samochody belgów?

      • 3 0

      • Pewnie ze przez kaszubow:) (2)

        • 1 1

        • Ja wszystko zrzucam na wine Kaszubów, i z regóły mam rację ;) (1)

          • 0 0

          • Jeżeli skończy sie świat to pewnie będzie to wina Kaszuba

            • 0 0

      • A w Krakowie byl smok:)

        Jezeli myslisz o kaszubach jako o kaszubach to mi cie zal

        • 1 0

    • (2)

      Sugerujesz, że głównym powodem smogu w Gdańsku są przyjezdni Kaszubi?

      • 4 1

      • Głównym powodem smogu w Gdańsku są stare samochody i stare piece (1)

        nie będzie odkryciem że najwięcej starych samochodów jest na wsi na kaszubach a w miasrtach są zazwyczaj nowsze auta. Najlepszym dowodem na to jest fakt że powietrze w Kartuzach i Kościerzynie jest jeszcze bardziej skarzone niż w Gdańsku.
        I nie ma się za co obrażac bo z faktami sie nie dyskutuje

        • 3 6

        • Zdejmij klapki z oczu i się rozejrzyj ile złomu jeździ na trójmiejskich blachach...z cał pewnoscią więcej niż na kaszubskich.

          • 5 0

  • (20)

    wczoraj w TVP mowili o nicalych 9 tysiącach wypadków i ok 880 zabitych a nie tysiąc.

    • 23 36

    • Statystyki nie są najważniejsze, czy 1000 w tą czy w tamtą (6)

      Najważniejsze jest to jak młoda dzicz jeździ. Im samochód nie służy do przemieszczania się, tylko do szpanowania. Zero myślenia na drodze to wynik braku myślenia w ogóle, bo szpan to wynik braku myślenia w życiu codziennym. Nie potrafią zaimponować wiedzą, ani kulturą, to szpanują. Jak tacy młodzi debile się zabiją w wypadku to ich sprawa, ale najgorsze jak takie bezmózgi zabijają innych, niewinnych użytkowników dróg.

      • 21 3

      • "Prawo Jazdy od 21 lat" o niczym nie świadczy. (5)

        A ile wypadków powodują doświadczeni kierowcy? Może takie same zasady powinny obowiązywać zarówno młodych kierowców jak i doświadczonych. Bardzo często można spotkać "doświadczonych" kierowców w służbowych samochodach, którym wydaje się, że są alfą i omegą ruchu drogowego, a wszyscy inni użytkownicy dróg powinni im ustępować miejsca. Może ktoś by się zdecydował przedstawić zbiorcze statystyki liczby wypadków na 1000 kierowców w poszczególnych grupach wiekowych.

        Pomijając oczywiście fakt, że policjanci zawsze zwalają winę na młodszego kierowce, przed stawie sytuację mojego kolegi (której byłem świadkiem na fotelu pasażera.
        "Cała sytuacja miała miejsce w Katowicach (gdzie obecnie studiuje) jechaliśmy główną ulicą, ruch nie był zbyt duży ze względu na godzinę - koło 22. Samochód jadący z naprzeciwka postanowił skręcić w lewo i wjechał na nasz pas, gdyby nie śliska nawierzchnia na pewno nie doszło by do stłuczki ale kierowca nowego audi stracił nieco panowanie nad samochodem i nie zdążył zjechać z drogi. Po przyjeździe policji właściciel audi wziął policjantów na bok i przedstawił im swoją wersję wydarzeń (mowy o łapówce nie było bo cały czas się im bacznie przyglądaliśmy). Policja stwierdziła, że mój kolega zamiast hamować przyspieszył (o czym na pewno nie świadczyły ślady hamowania, które rzekomo zrobił inny pojazd)."
        Czy takie zachowanie nie świadczy o tym że "doświadczeni" kierowcy mają większe prawa na drodze?
        Cała historia kończy się na szczęście szczęśliwie dla mojego kolegi, ze względu na moją dziewczynę, której ojciec jest emerytowanym komendantem policji. Sprawił on, że na miejscu zdarzenia pojawił się drugi radiowóz, a policjanci orzekli winę kierowcy w/w Audi.

        Pozdrawiam.

        • 11 4

        • (2)

          Jeżeli młodzi zabijają 880, a ogólna liczba zabitych na drogach dobija 5000, to łatwo policzyć ile osób zabijają "starzy" kierowcy. Umówmy się, że po równo i starzy, i młodzi kierowcy to najwięksi szkodnicy ostatnich 30 lat.

          • 3 2

          • To jeszcze policz ilu jest młodych a ilu starych i wtedy się wypowiadaj (1)

            • 3 0

            • Podział na "starych" i doświadczonych, i "młodych" nierozważnych jest w prawie bez sensu. Jeżeli mowa o "krótszej smyczy", to zasługują na nią i starzy i młodzi - proste?

              • 0 0

        • Po pierwsze nie generalizuj sytuacji i nie przenoś jej na wszystkich (1)

          po drugie wasze zachowanie było nie lepsze. Już widzę Twoją dziewczynę, jak dzwoni do tatusia emeryta policjanta a ten uruchamia swoje układy i znajomości. Żałosne. Wyszło na to, że macie tych swoich uładów i znajomości więcej w sporze z drugim kierowcą ale chyba nie tak powinno się załatwiać takie sprawy. Co nie przekreśla winy kierowcy audi ale tutaj przydała by się też jego wersja wydarzeń.

          • 4 5

          • Jego rola skończyła się na tym że wysłano drugi radiowóz który miał ocenić czy my mamy rację czy może on. Przynajmniej tyle mi wiadomo.

            • 3 2

    • nie wiesz, że telewizja kłamie }

      • 0 0

    • a kierowcy BMW (11)

      i innych marek starszych niz 15 lat - okres probny min 5 lat

      • 8 7

      • (6)

        CO Ty chcesz od bmw i starszych samochodow ??
        mam 24lata mieszcze sie w grupie "wysokiego ryzyka":)
        mam bmw z 2004 roku i golfa 2 z 1988roku prawko od 3 lat
        Przyznaje sie ze wolno nie jezdze i zadko mi sie zdaza jezdzic z przepisowa predkoscia

        ale ani razu jeszcze niemialem wypadku czy kolizji z mojej winy jedyna kolizja jaka mialem byla z przyczyny dziedka ktory wyjezdzajac z parkingu widzialem wyraznie zwalniaj zblizajac sie do drogi nie zatrzymal sie calkowicie tylko nagle przyspieszyl wyjezdzajac mi prosto pod maske w/w golfa

        nie twierdze ze jestem niewiadomo jakim super wypasionym kierowca uwazam ze jezdze dobrze na tyle aby jezdzic z predkosciami dobranymi przezemnie do stanu drogi i warunkow gdzie przy tym jetem wstanie wykonac kazdy manewr ktory uchronil by mnie i innych od jakiegokolwiek zdazenia a sutuacji bylo juz wiele

        i zazwyczaj osobami ktore stwazaly takie zagrozenie np zajezdzajac droge, zmieniajac pas nie patrzac co sie dzieje dookola albo wyjezdzajaz z podpozadkowanych nie ublizajac nikomu: dziadki mochery panowie z wasem (tak wiem moze i smieszne ale prawdziwe) i typowe przyklady studencikow (kujonow)

        ja bym tutaj proponowal testy psychologiczne tak jak maja kierowcy ciezarowek albo i jeszcze jakies scislejsze bo co z tego ze sie kazdy na blache wykuje zasad ruchu drogowego jak wyjedzie w taka dzungle trojmiejska i zwariuje sie wystraszy i nie bedzie wiedzial co ma robic recytowanie w samochodzie sobie zasad ruchu drogowego nie pomorze i stoi puzniej taki na srodku krzyzowki i sie zastanawia co ma robic albo czy na zultym hamowac czy jeszcze jechac badz wiele roznych dziwnych sytuacje

        tez powinny byc zaostrzone badania okulistyczne nie kazdy potrafi prawidlowo oceniac odleglosc pojazdu jadacego czy moze wyjechac czy lepiej poczekac

        no i na koniec refleks rozumiem ze sa tacy co go nie maja i klakson w tym momencie nie pomaga (przyklad z ktorym tez niejednokrotnie sie spotkalem, kierowca zmienial pas np na prawy gdzie ja jechalem prawie rowno z nim klakson nie pomagal musialem chamowacczy tez ludzie ktorzy na zakrecie gdzie np sa dwa pasy jadace w lewo nie potrafia trzymac swojego pasu)

        i na koniec ostatnia mysl ktora mnie naszla moze i takie sa statystyki ale tak jak juz ktos napisal ja bym chcial zobaczyc statystyki kazdej grupy wiekowej bo ani razu sobie nie przypominam zeby przy ktorejkolwiek z licznych sytuacji gdzie gdyby nie moja reakcja mlodego niedoswiadczonego kierowcy wzgledem naszego rzadu to by byl wypadek czy kolizja

        Pozdrawiam

        • 3 7

        • hmm ..ja bym sie nie chwalil (4)

          mam 24 lata a wyksztalcenie podstawowe sadzac po tresci,interpunkcji,ortografi

          • 2 4

          • (2)

            skoro już bardziej zwracasz na to uwagę to po przecinku powinna być spacja

            • 2 2

            • (1)

              nie wspominając o polskich znakach których też zapomniałeś

              • 3 1

              • i ortografii

                • 0 0

          • Ortografi ?

            No kolego wytykasz innym a siebie nie widzisz...... nie zrozumiałeś czegokolwiek z tego co napisał Robert ? Bo ja wszystko zrozumiałem, więc zajmij się odrabianiem pracy domowej i nie zapomnij kapci na zmianę spakować.

            A co do wypowiedzi Roberta - 100 % prawdy. Albo się ma to "coś" i jedzie się z głową, albo nie, i ginie się na drodze. Selekcja naturalna - piękna sprawa. Żal mi tylko poszkodowanych z nie swojej winy, a rodzinom których bliscy spowodowali wypadki i zginęli nawet nie współczuję, wręcz się cieszę, że zawsze to o 1-2 matoółw na drodze mniej. Pozdrawiam

            • 1 3

        • brawo!

          zgadzam się z Tobą - to często nie kwestia wieku, bo zdarza się, że 23 letni kierowca jest lepszy niż 50 - letni. To, że ktoś ma prawo jazdy od pół wieku nie musi oznaczać, że jest dobrym, doświadczonym kierowcą ( ilu jest takich, którzy robili prawko nie mając auta, bo wszyscy inni robili), tak samo, jak nie każdy kto jeździ od roku jest złym. Nie można wszystkiego opierać na statystykach. Myślę, że lepsze byłyby dokładne badania, bo w większości przypadków kończy się na podpisie lekarza i przyjęciu opłaty. No i badania dla kierowców powyżej 60 roku życia, bo i refleks gorszy i wzrok już nie ten.
          pozdrawiam;]

          • 2 0

      • (1)

        I jeszcze pod lupę powinni trafić złotówy bo jeżdżą na pamięć i nie patrzą czy coś jedzie czy nie. Byłem świadkiem jak złotówa potrącił kobietę na przejściu dla pieszych oczywiście kobieta miała zielone światło a złotówa do kobiety z mordą i łapami.

        • 7 0

        • Nie chce generalizować ale jakos tak sie składa ze wiekszosc taksiarzy to straszne prostaki...

          • 2 0

      • (1)

        Jedna śmierć to tragedia, a milion to statystyka.. niestety

        • 7 0

        • Stalin to mógł tak powiedzieć...

          • 3 1

  • dobra malolatow trzeba ukrucic :D (6)

    • 32 12

    • Ukrócić też trzeba... (1)

      ...wypowiedzi analfabetów na forum.

      • 2 0

      • małolatów trzeba pokroić....

        ...wtedy nie będzie wypadków

        • 0 0

    • pseudodoświadczonych kierowców trzeba ukrócić.

      • 6 1

    • TAK JEST (2)

      DO WYBORÓW PO UKOŃCZENIU 30 LAT

      • 6 3

      • (1)

        40!!

        • 6 2

        • 41!!

          • 3 1

  • Dobrze (11)

    Prawidłowo , Prawko na Quady A Na skuter od 21 lat uprawinienie!!

    • 111 8

    • a na rowerek z bocznymi kolkami od 18

      • 0 0

    • Ta, prawko na quady... (3)

      ... i zróbmy tak żebyw lasach obowiązywały przepisy ruchu drogowego ;)
      Jeszcze nie spotkałem się z narzekaniem na quady na ulicach...

      kolejny martwy przepis służący jedynie dupowłażeniu potencjalym wyborcom :)

      Pozdrawiam szarą masę która łyknęła ten bullshit ;)

      • 3 5

      • Wyjedź na wieś, tylko uważaj na quady na drodze.

        • 0 0

      • zamiast quadów będą kupować trajki (1)

        (trójkołowce) których przepisy nie przewidziały i wszystko będzie po staremu.
        Niestety.

        • 0 0

        • Widzisz, problem nie polega na tym że ludzie...

          ...są głupi i nieodpowiedzialni, problem polega na tym że władza w tym kraju woli zabraniać, karać i gnoić zamiast pomagać i tworzyć... wyznaczyliby spory kawał ziemi z nasem i kawałkiem pola do zabawy na quadach i crossach, a ludzie sami by sobie poradzili z oragnięciem go i problem pojazdów terenowych w lasach i parkach sam by się rozwiązał - ale po co? Żaden krawat z Wawy nie ma takiego hobby więc po co sobie tym głowę zawracać... :)
          Mam kilku znajomych jeżdżących quadami, w tym też po lasach, ten demoniczy wizerunek stworzony przez media to wyjątki które mają gdzieś wszystko poza końcem własnego nosa, podobnie jak wizerunek motocyklisty dawcy... jeden palant na stu się trafi i odrazu wszystkich wrzuca się do jednego wora...
          Nie uwierzę w to że te przepisy zmienią cokolwiek na lepsze, ludzie zaczną po prostu bardziej unikać policji i wzrośnie sprzedaż CB... a to co najgorsze w Polskich miastach, czyli gówniarze na skuterach nadal pozostanie i bedzie mieć się dobrze...

          Na tej podstawie śmiem sądzić iż 99% polityków to złodzieje i cwaniacy, przecież co chwile są afery że któryś w łapę wziął... Zabawne prawda? :)

          Jeden taki obiekt na województwo i kłopot z głowy :)

          Podobnie z torami asfaltowymi lub nawet szutrowymi, jedyny w Polsce tor z prawdziwego zdarzenia jest w Poznaniu - nie uważacie ze to śmieszne? A potem biadolenie że wariaci się na ulicach ścigają... sorry ale gdzie mają się wyżyć? Wariowanie na ręcznym po parkingach hipermarketów też jest złe... przepraszam ale gdzie ćwiczyć kontrolowane poślizgi które później moga uratować życie? Pojechać na kurs do poznania, wawy a może jeszcze dalej?

          To nie kierowcy wszelkiego rodzaju pojazdów są problemem, a porypany system który stawia nacisk na karanie i dyscyplinowanie, zamiast naukę z prawdziwego zdarzenia i ułatwianie kierowcom życia... od dziurawych dróg po chore przepisy drogowe :)

          Podsumowując - gratuluje posłom poczucia humoru i kolejnego sprytnego zagrania żeby podbić sobe poparcie wyborców... kolejnego pustego przepisu - ale po co płacić za dzi**ę jeśli można szarakowi dać gumową lalę, a różnicy i tak nie zauważy ;)

          • 1 1

    • (2)

      od 31!!

      • 1 8

      • (1)

        od 182!

        • 7 7

        • 997

          • 1 1

    • i co to zmieni ?? nowych dróg nie przybędzie kładek i przejść podziemnych dla pieszych też nie, bezkolizyjnych skrzyżowań itd itd

      jak już chcą to niech zrobią kierowcą testy psychologiczne, czasu reakcji, reakcji na bodźce upragnione prawko dostali by tylko nieliczni...

      • 3 2

    • co rok...

      są jakieś zmiany a i tak naprawdę g*** to daje.

      • 2 1

    • no chyba Twojemu dziecku

      I ile takowe masz.
      Ludzie ogarnijcie się bo gadacie od rzeczy.
      Należy zmienić system kształcenia kierowców , a nie że na kursie Twój instruktor mówi "Jedź zgodnie ze znakami 40 km/h , ale jak już bedzie miał prawko to jedź tak jak inny czyli 80 km/h".
      Obecny system jest jak system edukacji. Uczy "jeździć" w świecie który nie istnieje.
      Trzeba zmienić system. Obecnie kursanci nie uczą się jeździć tylko uczą się żeby zdać. Co z tego że ktoś ma prawo jazdy skoro myli gaz z hamulcem.

      • 13 0

  • A najgorsi to sa przedstawiciele handlowi (5)

    Zajmuja miejsca parkingowe ,a powinni autem sluzbowym parkowac w firmie.Na trasie ciagle sie spiesza,nie licza sie z innymi kierujacymi.Za nic maja stluczki bo auta sluzbowe i nic im do tego.Wiecznie zmeczeni niewyspani z telefonami przy uchu w trakcie jazdy

    • 9 3

    • (4)

      Osobiście nie muszę przejmować się opiniami podobnymi do Twoich. Posiadam zestaw głośnomówiący, śpieszyć się nie muszę - umawiam się na konkretne godziny, stłuczki żadnej nie miałem. Co do miejsc parkingowych to częściowo się zgadzam. Specjalnej koperty, jak dla osób niepełnosprawnych, jeszcze nie wymyślili - dla przedstawicieli handlowych :). A koperty są dla pojazdów, niezależnie czy to poseł, przedstawiciel czy ksiądz.

      • 2 0

      • no dobra, ale ilu jest takich jak Ty?

        mniejszość i o to się rozchodzi.

        • 0 1

      • Wlasnie powinienes bo tak was postrzegaja kierowcy niestety

        U mnie w firmie jest ich okolo 20.Co dwa lata nowe auto,nic ich nie interesuje zadne otarcie zadna stluczka naprawa, nic.Aw rozmowach tylko sie chwala rekordami ile to nie jechali.Teraz pobijaja rekordy na trasie do Warszawy

        • 2 1

      • Tylko ze ja place za miejsce pod moim blokiem za prywatne auto a ty nie

        • 0 1

      • Poseł akurat leje na koperty i inne zakazy.

        • 1 0

  • Jeżeli ktoś sam nie zrozumiał to podpowiadam, że ten projekt jest kolejnym etapem (9)

    brania Narodu za mordę przez biurokratów. Pięknym przykładem upokarzania Obywatela i elementem tresury Człowieka przez urzędnika. Wracając do wypadków to w Polsce są dwie przyczyny katastrof - fatalne drogi i jazda szrotami. Obydwie przyczyny wynikają ze złodziejstwa kolejnych ekip rządzących trwoniących publiczne pieniądze i nakładających na Polaków haracze większe niż najgorsza ruska mafia. Jaka rada? Pogonić do diabła wszystkich gangsterów o rodowodzie żydokomunistyczno - esbecko - magdalenkowym, czyli naszych obecnych "polityków' i wybrać młodych Polaków do rządzenia Polską.

    • 11 11

    • no tak (2)

      co za bzdury człowieku gadasz, no żygać się chce, jak widzisz gorszą nawierzchnię to zwolnij, a szroty szybko nie pojadą, ciekawe jak się ma zła nawierzchnia do zbyt szybkiej jazdy i wpadnięciu w poślizg

      • 1 2

      • Uprzejmie wyjaśniam, że właśnie zła nawierzchnia jest przyczyną poślizgu. (1)

        W koleinach zbiera się woda i po najechaniu na taką kałużę tworzy się pod kołami coś w rodzaju klinowej poduszki wodnej. Żaden bieżnik nie pomoże w odprowadzeniu dużej ilości wody, więc auto jedzie jak na łyżwach, czyli wpada w niekontrolowany poślizg. Bum! A rzygać piszemy przez "rz".

        • 1 0

        • to trzeba jeździć tak, żeby te wady nawierzchni uwzględnić.

          nie wiem kto jeszcze w tym kraju nie wie jakie mamy drogi??

          • 0 0

    • dynamis (2)

      Nawet jak masz troche racji to cala twoja wypowiedz jest belkotem co osmiesza te mala sluszna czesc.
      Zupelnie jak Korwin-Mikke..

      • 0 1

      • No dobrze, wytłumaczę w czym rzecz. W demokracji powinna obowiązywać zasada (1)

        - "nic o nas bez nas". Tak mówi teoria. Sejm zapewne uchwali nowe prawo podsunięte przez polskojęzyczny rząd. Zapytuję zatem czy Ty znasz posła ze swojego rejonu? Czy wiesz kto to taki? Czy Twój poseł zapytał Cię o cokolwiek? Czy masz jakikolwiek wpływ na decyzje "Twojego" posła? Otóż nie! Jesteś jak ta owca przeznaczona do dojenia i golenia i jeszcze okazujesz zadowolenie. Miłego dnia!

        • 2 1

        • Korwini bełkot, dno!

          • 1 1

    • no pewno! dynamis (1)

      a zwłaszcza tego gnojka z białegostoku który wrył się toyotą w zaspę śnieżną, po pijaku
      takich nam trzeba młodych gnojków w tuningowanych golfach, bmw z przed pół wieku
      no nie?
      a i jeszcze radiomaryjnych patrIdiotów bez prawa jazdy /vide tow. Jarosław Kaczyński/!
      tacy do wałdzy, napszód!

      • 2 2

      • dobra człowieku a ilu takich jest?uwierz durny naiwniaku że większość młodych ludzi też ma instynkt samozachowawczy i chce przeżyć i dojechać do celu

        • 0 0

    • Rozumiem, że wśród przyzyn wypadków nie ma

      alkoholu, no bo przecież nowym samochodem można jeździc po pijaku a ten jest tak nowy i nowoczesy, że twoja kondycja nie ma znaczenia. Brawura też nie jest przyczyną, bo przecież nowy nowoczesny wóz jest tak bezpieczny, że na pewno nic się może stać? Zawsze fatalne drogi zabijają pieszych, powodują wymuszenia i przekroczenia prędkości, drzewa wkraczają na jednię itp

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane