• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kradzież trzystu młotków z autobusów

Szymon Zięba
10 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tylko w 2018 roku GAiT zakupił 315 sztuk młotków, by uzupełnić braki w autobusach. Żaden z brakujących młotków nie został użyty do wybicia szyby w wyjściu awaryjnym. Tylko w 2018 roku GAiT zakupił 315 sztuk młotków, by uzupełnić braki w autobusach. Żaden z brakujących młotków nie został użyty do wybicia szyby w wyjściu awaryjnym.

Młotki do rozbijania szyb w awaryjnych sytuacjach znajdują się niemal w każdym pojeździe komunikacji miejskiej. Bywa jednak, że są mocno przytwierdzone, np. opaskami zaciskowymi. - To nie uniemożliwia skorzystania z nich, ale odstrasza chuliganów, którzy chcieliby je ukraść. A to zdarza się nagminnie - przekonują pracownicy GAiT.



Opaska ma zabezpieczyć młotek przed kradzieżą. Zdaniem naszego czytelnika może też utrudnić zerwanie młotka w sytuacji kryzysowej.

 Opaska ma zabezpieczyć młotek przed kradzieżą. Zdaniem naszego czytelnika może też utrudnić zerwanie młotka w sytuacji kryzysowej.
O sposobie mocowania młotków do rozbijania wyjść awaryjnych poinformował nas czytelnik. Do maila dołączył zdjęcie, na którym widać młotek zamocowany na plastikowej opasce.

Krzysztof Wojtkiewicz, przedstawiciel Gdańskich Autobusów i Tramwajów zaznacza, że nie wszystkie młotki są mocowane w taki sposób.

- Na przykład w najnowszych autobusach młotki uwiązane są do stalowej linki - mówi Krzysztof Wojtkiewicz.
Co ciekawe, przepisy nie regulują obecności tych urządzeń w autobusach, jednak w praktyce wszystkie pojazdy GAiT takie młotki posiadają, w pobliżu każdego wyjścia awaryjnego.

Ponad trzysta skradzionych młotków



- Niestety, młotki te są często przedmiotem kradzieży. W ubiegłym roku kupiliśmy 315 sztuk młotków, by uzupełnić braki w autobusach. Żaden z brakujących młotków nie został użyty do wybicia szyby w wyjściu awaryjnym. Na szczęście nie było takiej potrzeby - zaznacza Krzysztof Wojtkiewicz.

Czy zdarzyło ci się, że autobus albo tramwaj, którym jechałeś, został awaryjnie zatrzymany?

Warto zaznaczyć, że taki przedmiot kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Co ważne - jak zapewnia przedstawiciel GAiT - niezależnie od autobusu i sposobu mocowania, potwierdza się, że każdy młotek można w razie potrzeby zdjąć i wykorzystać do zbicia szyby w wyjściu awaryjnym.

- Zabezpieczenie młotka plastikową opaską nie uniemożliwia jego wykorzystania. Zniechęca natomiast do kradzieży, poprzez jej utrudnienie. Aby oderwać młotek od mocowania, trzeba nim nieco mocniej szarpnąć, co z pewnością przykułoby uwagę współpasażerów lub kierowcy - twierdzi nasz rozmówca.
Warto pamiętać, że młotka można użyć tylko i wyłącznie wtedy, gdy nastąpi konieczność opuszczenia pojazdu, a nie da się tego zrobić drzwiami. Wyjścia awaryjne można również "sforsować" bez użycia młotka: ich konstrukcja zakłada bowiem możliwość wyważenia za pomocą uderzenia innym przedmiotem lub wypchnięcia nogą.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej



- Jeżeli dojdzie do nieuzasadnionego zbicia szyby a sprawca zostanie ujęty, ponosi on koszt naprawy. Fakturę wystawia GAiT. Sprawca może zapłacić dobrowolnie albo sprawa kierowana jest do sądu - podsumowuje Krzysztof Wojtkiewicz.

Gdańsk rozbudowuje flotę



Mieszkańcy Gdańska jeżdżą dziś autobusami, których średni wiek to 10 lat. Dużo bardziej wiekowe są tramwaje, tu bowiem mowa o średniej 28 lat. I choć Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, opowiada, że od 2012 r. w taborze GAiT jeździ aż 40 nowych składów Pesa Swing i Pesa Jazz Duo, to przyznaje, że nadal również funkcjonuje 12 składów tramwajów typu Konstal 105Na, pochodzących z lat 80.

Ostatecznie rok 2020 spółka zamierza zakończyć z taborem tramwajowym, którego średni wiek będzie o blisko połowę niższy niż obecnie. Od początku przyszłego roku, po dostarczeniu do Gdańska 48 nowych dzierżawionych Mercedesów Citaro, prawie połowa floty autobusowej GAiT będzie młodsza niż dwa lata.

Nowe autobusy dotarły do Gdańska

Miejsca

Opinie (185) ponad 10 zablokowanych

  • Do deb*ili z Olszynki. (1)

    Najwięcej DE*BILI którzy kradną młotki i rozbijają wiaty przystankowe to patole z Olszynki.Wysiadają i uciekają na przystankach Brama Nizinna.Deb*ile - za to że kradniecie młotki i rozbijacie wiaty,później nie płaczcie że bilety idą w górę.

    • 6 0

    • Przecież to pasożyty.Pasażerowie na gapę całe życie,od poczęcia,bo starki ciągną socejal.

      • 0 0

  • Ja się mogę tylko domyślać do czego służą takie kradzione młotki. A później są artykuły typu "tu i tu ukradziono z auta laptop/telefon/teczkę z superważną zawartością".

    Oby łapska uschły takim kryminalistom.

    • 7 0

  • Wycofanie 105-tek nie poprawi wieku taboru (1)

    Ponieważ wszystkie Helmuty (N8C) są również wyprodukowane w latach 80', a część z nich jest nawet starsza od Konstali

    • 2 0

    • Ale helmuty są lepsze technicznie

      • 0 0

  • Trzystu młotków

    to już batalion!

    • 3 0

  • może młotki są na Forfit?

    • 0 0

  • A może by tak: (1)

    Zrobić mocowania połączone z alarmem w kabinie kierowcy? W UK działało to rewelacyjnie. Wyczepiony młotek uruchamiał alarm w autobusie, każdy go słyszał, a złodziej siedzący pod mocowaniem palił cegłę i oddawał fanta

    • 6 0

    • Polaki to by nawet ten alarm ukradli.

      • 2 1

  • Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe

    ...młotka nie będzie i kto szybę wybije

    • 0 0

  • Pink Floyd

    co na to się pytam? Czy te w teledysku przetrwały?

    • 0 0

  • może dodać jakieś tabliczki ostrzegawcze

    Coś w stylu: "Ten młotek może Ci kiedyś uratować życie - nie kradnij"

    • 3 1

  • Polska to kraj i**otów

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane