• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mocny społeczny film w tramwajach

Piotr Weltrowski
15 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Spot kampanii "Możesz to zmienić". Uwaga, film pokazuje scenę przemocy.


W gdańskich tramwajach będzie wyświetlany spot kampanii "Możesz to zmienić", która ma uczulać na problem przemocy w miejscach publicznych i zachęcać do reakcji na nią. Sam film jest wyjątkowo mocny: ukazuje gwałt i bierność świadków. - Kampanie społeczne, żeby były skuteczne, muszą być kontrowersyjne - mówi Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.



Sądzisz, że tego typu filmy powinny być wyświetlane w komunikacji miejskiej?

Młodą dziewczynę zaczepia obcy mężczyzna. Gdy nie reaguje ona na jego umizgi, idzie za nią, a po chwili ją atakuje. Wszystko dzieje się na oczach innych ludzi, nikt jednak nie reaguje. Wszystko obserwuje młody chłopak - przez chwilę się waha, ostatecznie jednak wsiada do tramwaju i odjeżdża.

Film jest mocny i robi wrażenie. Tak naprawdę jest on jednak częścią większej całości, bo cały projekt jest interaktywny. Na stronie akcji, gdy polubimy jej profil na Facebooku lub udostępnimy film, możemy zobaczyć też drugą wersję spotu, który - tym razem - kończy się dobrze: chłopak reaguje, a napastnik ucieka.

Ta druga wersja jest zresztą wersją opartą na faktach, bo pomysłodawcą całej kampanii jest Paweł - młody chłopak z Warszawy, który w podobnej sytuacji, widząc próbę gwałtu i widząc, że nikt z przechodniów nie reaguje, zadziałał. Okazało się, że wystarczyło, aby podszedł i napastnik faktycznie uciekł.

Okazuje się jednak, że o zachowanie takie, jak Pawła, niestety w Polsce trudno. - Według badań 61 proc. osób nie reaguje, gdy widzi przemoc na ulicy. A sposobów na pomoc jest przecież wiele. Najprostszy - zadzwonić na numer alarmowy 112 i poinformować o wszystkim policję - mówi Aleksandra Siewert z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Spotowi kampanii trudno cokolwiek zarzucić - stworzył go Filip Syczyński, znany wcześniej m.in. ze współpracy z Davidem Lynchem, a sam film wygrał ostatnią edycję międzynarodowego konkursu twórców reklam The New York 2014 VideoContest. Kontrowersje budzić może jednak fakt, iż film, pokazujący przemoc w sposób bardzo dosłowny, ma być - prawdopodobnie już pod koniec tego miesiąca - wyświetlany w gdańskich tramwajach, którymi przecież jeżdżą też dzieci.

- Żeby uczulić ludzi, taki klip musi być naprawdę mocny. Dobra kampania społeczna musi być kontrowersyjna. Mi się ten klip bardzo podoba. Dlatego też wesprę akcję także prywatnie, wrzucając link na Facebooka, podobnie zrobi też pewnie prezydent, pojawi się on również na profilach miejskich - mówi Antoni Pawlak, który koordynuje akcję ze strony miasta.

Zaznacza przy tym, że poparcie przez urzędników kampanii nie ma nic wspólnego z wydarzeniami, do których doszło ostatnio w Gdańsku, czyli z atakiem na 10-letniego chłopca oraz gwałtem na 21-letniej studentce.

O sprawę pytamy też psychologa, chcąc się dowiedzieć, czy jego zdaniem podobne spoty powinny być puszczane w miejscach publicznych.

- Film przekazuje dużą dawkę emocji. Dorośli poczują zapewne niepokój, zmieszanie, złość i lęk. Odczytujemy emocje i treść. Dzieci odczytają tylko emocje, głownie zapewne lęku i strachu. Poprosiłam swojego 6-letniego syna, aby wytłumaczył mi, o czym jest ten film, bo ja go nie rozumiem. Odpowiedział mi, że nie wie, o co chodzi, ale że film jest straszny. Nie zrujnuje on jego psychiki, ale moim zdaniem jest niepotrzebną dawką złych emocji, których dziecko nie zrozumie. Można przecież ten spot puszczać w miejscach przeznaczonych dla dorosłych np. w kinie, podczas wieczornych seansów - mówi Zuzanna Myszka, psycholog z Rehasport Clinic w Gdańsku.

Opinie (204) 9 zablokowanych

  • film "kończy się dobrze: chłopak reaguje, a napastnik ucieka"

    dobrze to by się skonczył, jakby chłopak skopał napastnika, a potem przekazał policji, a sprawiedliwa policja posadziła by gościa od razu do więzienia na 15 lat.

    • 11 0

  • widzimy zło i nie reagujemy

    a wręcz kolejny raz oddajemy głos na tego samego Adamowicza

    • 2 2

  • trzeba inwestować w monitoring a nie wyrzucać kasę na filmiki

    w "projektach" wymiatamy

    • 5 0

  • to prawie pornusek (1)

    naprawdę ma lecieć w tramwajach? Dobrze że moje dzieci wożę samochodem, skutek emisji tego materiału będzie odwrotny do zamierzonego, zwłaszcza młode osoby zapamiętają agresję, albo będą się nią posługiwać albo przed nią uciekać

    • 5 3

    • Żeby dzieci wyrosły na ludzi, to trzeba je nie wozić wszędzie samochodem do 25. roku życia, tylko rozmawiać, wytłumaczyć, co to znaczy być w życiu porządnym czlowiekiem, a przede wszystkim dawać przykład. No, ale łatwiej przecież oburzać się na "pornuska".

      • 1 3

  • film zaklamuje rzeczywistosc

    szkoda ze nie pokazali jak , nawalona drinkami i piwem oraz ujarana , ubrana jak ladacznica wraca z Spotu zzachowujac sie jak ..............
    filmk nie odzwierciedla rzeczywistości ,gdzie zjawisko d..a za drinka ????
    gdzie takie Sopockie klimaty "postaw piwo , a pójdziemy na plaże " . ...... albo " kup mi to za loda "

    czemu niema prawd oczywistych : ubieraj sie przyzwoicie , zachowuj sie nalezycie , badz ostrozna z uzywkami , wracaj do domu o wlasciwej godzinie

    • 7 12

  • a jak kobieta zacznie sie bić to co?

    A będzie z kolegami i koleżankami?hmmm?lać czym ich popadnie?ok dzięki jestem za

    • 4 0

  • Reakcja - akcja

    Tak, chętnie pomógłbym w takiej sytuacji. Jednakże jak kilku moich kolegów wiele lat temu ale też i całkiem niedawno, wtrącili się w sytuację wymagająca reakcji. Co z tego wyszło? Napastnik ale tez i jego koledzy tak naj...ali dobroczyńcę, że jeden stracił połowę słuchu w jednym uchu a drugi będzie kulał do końca życia. Od tamtej pory jak sami powiedzieli, nie wpier...alają się do nie swoich spraw. Ktoś ma ochotę ryzykować swoje zdrowie i życie? Myślę, że średnio, choć wiem, że ofiara może być każdy.

    • 4 1

  • r (5)

    Piją biją krzyczą bluźnią Ty masz reagować A wielki kierowca cz motorniczy ma to w d

    • 5 2

    • Wielki kierowca czy motorniczy... (3)

      siedzi w pojeździe i pali papierosy. Jedziesz do Nowego Portu to masz smród na całego. Jedziesz 275 z pętli w stronę Kampinoskiej jeszcze gorzej. Zróbcie raczej kampanię edukacyjną dla swoich pracowników albo wykupcie im bony do terapeuty. My i tak jeździmy w syfie.!

      • 0 2

      • (1)

        Znów Leming się odzywa,Napisz do TVN ,może będziesz miał okazję wystąpić przed kamerą .

        • 2 3

        • Widzisz i Leminga szanujesz..

          • 0 2

      • Serio? No to jeden mail z datą, numerem autobusu i kierowcy do ZTM powinien pomóc - no, chyba, że opowiadasz bajki...

        • 1 1

    • Niby dlaczego zawsze inni mają reagować , ani kierowca ani motorniczy nie mają w umowie o pracę zapisu o nadstawianiu własnej głowy dla " wielkich i wspaniałych pasażerów".Informuje się odpowiednie służby i kropka,a co się zdarzy to juz problem tych innych wielkich (policji itp.).

      • 1 1

  • ja nie reaguję bo boję się o własne życie

    a ono jest najważniejsze, tak mówi pismo święte

    • 3 3

  • Znowu jakiś koleś chce przygarnąć pieniądze? (1)

    Nie życzę sobie takich filmów w tramwaju. Płacę bilet za przejazd i płacę podatki aby te tramwaje jeździły i nie zgadzam się, by bombardowano mnie sfingowanymi scenami przemocy. A te pieniądze, które UM chce podarować jakiemuś kolesiowi, niech władza przekaże może na jakiś komisariat, może go doposaży, nie wiem. To policja, motorniczy + monitoring mają reagować. Pan Pawlak z UM nie jeździ tramwajem ale wozi się służbowym samochodem za nasze pieniądze i z pewnością nie walczyłby z osiłkiem, który by mnie zaatakował.

    • 11 0

    • Uderz w stół a nożyce się otworzą...

      Ty już nawet nie ściemniasz, że byś nie zareagował, Ty nie życzysz sobie takich filmików w miejscach publicznych! Weź daj Twój wpis do zaopiniowanie Twojej matce, dziewczynie, żonie koleżance(itp) niech mają świadomość jakiego rycerza mają u boku:) PS. Ten chudzielec z filmiku Cię tak przeraził?

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane