- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (108 opinii)
- 2 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (51 opinii)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (181 opinii)
- 4 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (75 opinii)
- 5 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (119 opinii)
- 6 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (42 opinie)
Ta najbardziej narażona na fale część molo została zniszczona podczas listopadowego sztormu. Stanowi problem właściwie od wybudowania molo. Drewniany budulec nie sprawdził się w tym miejscu.
- W 1933 roku gmina podjęła nawet decyzję o rozbiórce ostrogi. - dodaje Sikorska.
Mimo to miasto nie rozważa zastąpienia elementów drewnianych innym materiałem.
- Występowaliśmy z takim zapytaniem w 1999 roku i otrzymaliśmy jednoznacznie negatywną decyzję konserwatora zabytków: molo musi być drewniane - przypomina kierownik refereatu.
Od momentu wpisania obiektu do rejestru zabytków, obowiązują różne obostrzenia. Muszą być użyte te same materiały, co oryginalnie.
Do listopada konstrukacja ostrogi była w dobrym stanie, ale wyjątkowo niszczycielski sztorm spowodował takie uszkodzenia, że planowany remont kapitalny nie pomoże.
Remonty molo dziela się na kapitalne i bieżące. Kapitalne polegają na wymianie całych odcinków pomostu i pali. Koszty ponosi gmina. Koszty remontów bieżących, takich jak wymiana barierek, malowanie, ponosi kąpielisko i są one również niemałe.
- Realizowany etapami remont kapitalny molo rozpoczął się w 1987. - informuje Sikorska. - Pozostał do realizacji etap połączenia dwóch wcześniej odremonowanych odcinków, remont nasady i w ostatnim, piątym etapie - ostroga.
Odbudowa zniszczonej ostrogi kosztowałaby 11 milionów złotych.
- Gdyby nawet w kasie miasta były na to pieniądze, to i tak najpierw trzeba zorganizować przetarg. W tym momencie wchodzimy w sezon, a ściąganie ciężkich maszyn w sezonie turystycznym nie wchodzi w grę.
Po wojnie dla ochrony molo zrobiono palisadę od strony morza, ale taka bariera jest za delikatna dla sztormowych fal. Dlatego powstał pomysł połączenia odbudowy tej części molo z budową mariny, w ramach której ostroga zostałaby osłonięta falochronem.
- Jest już pozwolenie na budowę - mówi Sikorska.
Ale kosztu budowy w wysokości około 50 milionów złotych budżet miasta sam nie udźwignie. Pieniądze na finansowanie tego projektu miasto chce pozyskać z funduszy unijnych.
- Czekamy na nabór. Decyzja o terminach nie należy do nas.
Według informacji z urzędu marszałkowskiego, konkurs na projekty ubiegające się o środki z Unii odbędzie się w I kwartale 2005 r. Który projekt otrzyma wsparcie, zależy od liczby wniosków i oceny ekspertów.
Opinie (73)
-
2005-01-06 15:22
JPP
a ja to widze inaczej
doswiadczony kampanią wyborczą powiem krótko
jajacek na razie nie ma w sopocie przeciwnika
bezposrednie wybory wygrał w cuglach z takim rezultatem, że nie mógł być przypadkiem
nie musi się podlizywac ani zabiegać o względy bo tu na miejscu dopóki czegos nie spieprzy ewidentnie może spac spokojnie
w sopocie jak mało gdzie nie ma polityki co świadczy, ze i te wątłą opozycje potrafił "namówić" do współpracy
geniusze zdarzają się rzadko ale dobrzy ekonomii częściej:))- 0 0
-
2005-01-06 16:35
Kibic Arki
Spalic ta bude. Atrapa jakich malo i farmazon na skale europejska
- 0 0
-
2005-01-06 16:40
Dziękuję Gallux
... szanuję Twoje prawo do oceny otaczającej Ciebie , sopockiej rzeczywistości.
W latach 1975-1979 byłem studentem Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku, Wydział Prawa i Administracji, kierunek: Prawo. Jak wiesz, Sopot był siedzibą tego Wydziału (gratuluję temu Wydziałowi i zazdroszczę ostatnio wybudowanej siedziby Gdańsk-Przymorze).Osobiście musiałem "pobierać uniwersyteckie nauki" w zdecydowanie gorszych warunkach.
Ale ... dajmy spokój!!!
Pozdrowienia :)- 0 0
-
2005-01-06 17:25
Koniec wieńczy dzieło
Na końcu mola należy wybudować pomnik Lenina i Krupskiej.
Bardzo ładna pamiatka,pięknych czasów.Noc była największym przyjacielem człowieka-wszyscy kradli.- 0 0
-
2005-01-06 18:11
???
Jak dla mnie może nie byc tej ostrogi, za to dolne przejście chciałbym zeby pozostało(kiedys siedziałem na nim z ukochaną;-)
- 0 0
-
2005-01-06 18:15
i po co komu takie molo, jakas szkole dla glodujacych dzieci by zbudowali te prawicowe bydlaki u władzy i dom spokojnej starosci tez
- 0 0
-
2005-01-06 19:10
reasumując
Molo musi być w Sopocie!
I musi być drewniane, bo jest zabytkowe. I to podnosi znacząco jego atrakcyjność.
(dla zwolenników żelbetu - jak byłam ostatnio pod molem w Brzeźnie to widziałam, ze beton jest już ostro skorodowany i pręty zbrojeniowe wyłaża na wierzch).
Pomysł galluxa z ruchomymi ostrogami jest jak najbardziej logiczny i ekonomicznie na dodatek uzasadniony. Łatwo obliczyć koszt corocznego demontazu, montażu, prac konserwacyjnych stałych i dodać to do kosztów eksploatacji. A tak to sztorm raz rozwali za 1000 zł a drugi raz za 100 mln. Ciekawe gallux czy prezydent Sopotu czyta ten portal, mógłby zainteresować się tym pomysłem.
Marina w Sopocie też powinna być. To niedobrze, ze jej do tej pory nie ma. Ale jej budowę ma podobno w znaczacej części sfinansować Hestia, przy okazji osłoni się molo.- 0 0
-
2005-01-06 19:18
Wentyl bezpieczeństwa- to główne zadanie tego forum
Proponuję spalic kościół w Sopocie i powiesić Karnowskiego. Potem obalenie urzędu wojewódzkiego poprzez noc długich siekier. Wolne Trójmiasto rozwiąże szybko takie banalne problemy jak molo, a wspólna waluta nauczy wszystkich odpowidzialności za własne miejsce życia.
- 0 0
-
2005-01-06 19:22
Schacha, jak zlikwidujesz Karnawskiego to Sopot zostanie zaanektowany przez Adamowicza. I to byłoby najgorsze rozwiązanie.
- 0 0
-
2005-01-06 19:25
Koniec krótkich gadek. Od teraz robię walec intelektualny!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.