• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morski terminal przeładunkowy przy rafinerii już na półmetku

erka
31 stycznia 2024, godz. 09:20 
Opinie (89)

Budowa terminalu przeładunkowego Orlen na Martwej Wiśle,

W ramach budowy morskiego terminala przeładunkowego przy Rafinerii GdańskiejMapka ukończono już połowę inwestycji. Prace prowadzone są równolegle zarówno przy części rafineryjnej, jak i przy samym terminalu. Koszt projektu to ponad pół miliarda złotych.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe - każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy jest Grupa Orlen.vProjekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Generalny wykonawca działa w tzw. formule "pod klucz".

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Nie jest to pomysł nowy. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Nowe nabrzeże przeładunkowe do obsługi jednostek morskich



W ostatnim czasie Grupa NDI wykonała m.in. prace kafarowe, prace palowe związane z nadbudową nabrzeża oraz elementy żelbetowe związane z nadbudową pomostów przeładunkowych czy nadbudową samego nabrzeża. Zrealizowano również posadowienie pod pomosty komunikacyjne oraz posadowienie późniejszego dalbowiska.

Dodatkowo powstały konstrukcje żelbetowe pomostów komunikacyjnych, na których to zamontowano wcześniej sprefabrykowane konstrukcje stalowe. Wykonano też posadowienie budynku BZT wraz z płytą fundamentową. Dodatkowo wykonano również pale przemieszczeniowe pod późniejszy układ drogowy.

  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Morska inwestycja przy gdańskiej rafinerii



- Obecnie na terenie samego terminala wykonywane są prace podczyszczeniowe, zarówno na lądzie, jak i na części wodnej. Trwa montaż wyposażenia hydrotechnicznego: montowane są balustrady na pomostach komunikacyjnych. Rozpoczęliśmy też realizację przepustu w ramach przebudowy ulicy SztutowskiejMapka. Oprócz tego prowadzone są roboty na części rafineryjnej, między innymi prace fundamentowe, prace związane z montażem konstrukcji stalowych oraz prace związane z wykonywaniem elementów technologii między innymi montaż docelowych rurociągów technologicznych - mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.


Terminal ma odciążyć funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych, rocznie.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (89) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Co to jest BZT? (1)

    • 1 0

    • budynek adminstrujacyjny portu

      nie ważna jest nazwa dokładnie nie powiem ale to ten jeden budynek który na terenie portu stoi - czyli obsługa, monitoring, biura itp.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    5,8 zanurzenia, czyli to mogą być tylko (8)

    barki płaskodenne

    • 13 27

    • Nie wiem ile masz lat ,a po e kiedyś była firma zwana PŻB , czyli Polska Żegluga Bałtycka ,do obsługi głównie średnich i małych portów bałtyckich,ewentualnie europejskie wybrzeża na morzu Północnym. I Miały full roboty . I to właśnie te niby ,,kajaki" zwane potocznie piętnasto - dwudziestotysięcznikami utrzymywały i zapewniały transport towarowy na Bałtyku

      • 1 0

    • 130 metrów to chyba mały statek nie jest (2)

      • 14 1

      • Jak na statki tego typu czyli tankowce 130 metrów to łupinka (1)

        Właściwie nabrzeże te będzie wykorzystywane dla bukiererek ( nie wiem czy jest to opłacalne).... Swoją drogą to kawałek dalej Rafineria miała nabrzeże o takich parametrach wykorzystywane jeszcze do końca lat 90 tych . ( mniej więcej na wysokości ulicy Mewy ) Więc zastanawiam się czemu go nie wyremontowali tylko postanowili stawiać od nowa w gorszym miejscu?

        • 4 1

        • Tamto nabrzeże nadal funkcjonuje i służy do przeładunku sprzętu i części zamiennych za dużych na trasport drogowy

          Nowe jest akurat w najszerszym miejscu Martwej Wisły robione. Tam mają wpływać statki do transportu regionalnego aby przesyłać paliwo np Polska- Łotwa, Polska - Litwa, Polska - Szwecja, Polska - Niemcy itp. Duże jednostki wpływają do naftoportu

          • 0 0

    • Elblag (3)

      przekop do Elblaga i rozbudowa portu beda kosztowac 3 miliardy i to dla mniejszych statkow.

      • 7 1

      • I znowu tusk cos obiecal i nawet nie zaczal robic? (2)

        a za rzadow PiS kasa na ptojekt, checi i realizacja??? No normalnie nowosc :))))))))))))))))

        • 7 15

        • I opitolili arabom za ułamek wartości (1)

          dorzucili nabrzeże przeładunkowe o mocy 1 mln ton rocznie a potem zrobili referendum z pytaniem: "czy popierasz wyprzedaż majątku narodowego?"

          • 11 4

          • Wiesz coś o powiązanych kontraktach...

            ...na dostawy ropy, czy tylko cytujesz zołty pasek?

            • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Super temat (3)

    Tutaj tylko jedno wąskie gardło morze się pojawić - Górki i zwężenie Martwej Wisły przy ulicy Przełom. Tam był poszerzony tor wodny parę lat temu, ale można by go poszerzyć jeszcze bardziej albo całkiem usuwając cypel, część ulicy Przełom i obecną tam marinę albo od strony Zagrobla powiedzmy +10-15 metrów i pociągnąć nabrzeże wzdłuż Płońskiej i stycznie do Zagrobla.

    • 22 14

    • (2)

      Ulica Zagroble jest pewnie nie do ruszenia bo to ciężka ziemia tak jak tu przy Rafinerii - natomiast ścięcie haka ulicy Przełom i ścięcie cypla mariny jak najbardziej -aby statki mogły lepiej manewrować przy skręcie - chyba że... za port Gdańsk pomoże i zamontuje obrotnicę dla stateczków żeby mogły lepiej manewrować wtedy ścinanie cypelka i ulicy Przełom nie będzie potrzebne - zależy wszystko od szerokości statków. Firma Orlen duża firma - chyba stać ich na to :)

      • 5 3

      • NIe, tam nie ma ciężkiej ziemi (1)

        jest glina i mady, oni mieli kilka lat temu to poszerzać bardziej przy okazji pogłębiania toru i remontu nabrzeża ale zrobili to tylko w niewielkim stopniu. Idealnie to było by, gdyb całkiem ten odcinek wyprostowali wzdłuż Płońskiej, tak jak kiedyś przebiegało koryto Wisły, w jego śladzie są dwa stawy teraz jakieś i nieużytki.

        • 2 3

        • Jet za to ciężka woda.

          • 0 0

  • Terminal to stary temat

    Prawda jest taka że Lotos się wielokrotnie raportował publicznie plany budowy tego terminala od wielu lat. Problemem nie był brak finansowania ani brak kompetencji tylko brak opłacalności tego przedsięwzięcia. Kluczem są oleje bazowe z inwestycji w nowy blok olejowy ( jak tam idzie budowa HBO i uzgodnienia z wspólprocesorem? ) Jak nie będzie olejów to nie będzie co wozić i trzeba będzie przerobić na marinę.

    • 1 0

  • Co z Elektrownią atomowa? (3)

    Tusk juz uwalił ?

    • 6 5

    • Co z elektrownią w Ostrołęce. Sztandardową (1)

      budowlą pisu. Nie zdążyli uruchomić czy zburzyli.

      • 2 0

      • i za to powinni iść do paki wszyscy za to odpowiedzialni

        • 0 0

    • jawohl

      • 5 1

  • Tylko się cieszyć, (9)

    że nasze porty się rozbudowują.
    I tak powinno być. Niech nasz kraj się rozwija. I tu powinny być inwestowane nasze pieniądze a nie na ratowanie korupcyjnej ukrainy.

    • 50 26

    • (6)

      Po co to potrzebne, przecież jest port w Hamburgu. To trzeba zatrzymać, to megalomania. Nie lepiej tą kasę dać na zdrowe love, albo na złotego melona

      • 7 10

      • (4)

        Bo pisowski trollu takie inwestycje przynoszą zyski ,w przeciwieństwie do przekopu Mierzei ,czy CPK !!!

        • 1 7

        • (3)

          Nie wspominając o Ostrołęce.

          • 3 3

          • Od kiedy ekelektrownia sama w sobie ma przynosić zyski? (2)

            • 1 0

            • Z tego co mi wiadomo (1)

              To elektrownie wytwarzają prąd, który po doliczeniu przeróżnych opłat abonamentowych, mocowych przesyłowych, ekocośtam i uj wie co jeszcze oraz akcyzy i VAT, sprzedawany jest odbiorcom końcowym z przebitką x10 względem kosztu wytworzenia, a przedsiębiorcom - również jednoosobowym, z przebitką x50. Coś pominąłem?

              • 1 0

              • No fakt idąc tym tokiem rozumowania

                który przedstawia zorganizowana grupa przestępcza o charakterze zbrojnym rządząca od 89 tak jest. W praktyce z punktu widzenia państwa i społeczeństwa wszystkie takie zakłady powinny pracować lekko na plus aby pokryć koszty swojego działania i utrzymania infrastruktury i nic ponad to. Wtedy ceny prądu były by niskie i cała gospodarka dostała by kopa do przodu. To jak efekt tanich paliw i rozbudowy dróg w Niemczech po 2 wojnie światowej.

                • 0 0

      • Kwii.. kwiiii.. kwiiiiiiicz PiSowski pachołku, kwiiiiiiiiiiiiiiiicz.

        • 8 9

    • (1)

      Jak nie pomożemy Ukrainie to za parę lat będziemy mieli w kraju korupcyjną Rosję !

      • 1 5

      • Już wpakowaliśmy w nich sporo miliardów i jaki jest tego efekt? Nie dość, że średnio połowę rozkradli, to jeszcze wypinają się na nas dudą, wykańczają rodzimych rolników i przewoźników, straszą pozwami do TSUE kiedy ośmielimy się postawić jak w przypadku importu zboża itd. Na początku wojny byłem zdecydowanym zwolennikiem udzielenia im daleko idącej pomocy jako słabszym i napadniętym, ale to studnia bez dna. Teraz coraz częściej sobie myślę, że im szybciej ich ruscy zaorają, tym szybciej zapanuje spokój. I skończą się durne mrzonki, żeby najbardziej skorumpowany kraj w Europie przyjąć do UE i NATO, bo to jest jakaś parodia westernu.

        • 2 0

  • A kiedy port w Świnoujściu? (9)

    Tusk juz uwalił?

    • 16 15

    • (6)

      po co port kontenerowy w Świnoujściu jak jest w Gdańsku, w Gdyni też

      • 3 12

      • jest też w Hamburgu (5)

        • 9 4

        • (4)

          Hamburg jest w Polsce?

          • 4 4

          • tak i berlin też (2)

            zapytaj czaczkowskiego

            • 8 1

            • Żebyś wiedział. (1)

              W Berlinie też pływają barki z kontenerami. W Niemczech i całej zachodniej części Europy, żegluga śród lądowa ma się dobrze a u nas praktyczni nie istnieje.

              • 4 0

              • Jak ma się rozwijać jak udupili kaskadę Wisły i przy każdej próbie jej wznowienia

                jakaś opłacana polityczna szmata to blokuje, a powinno być kilka dodatkowych elektrowni wodnych za Włocławkiem. W okresach letnich brakuje wody, poziom wody w Wiśle spada do rekordowo niskich poziomów a wiosną wszystko spływa, można by było zbiorniki retencyjne aby dodatkowo stabilizować przepływ tak jak planowano zbudować, ale temat też jest odwlekany. Ale czego oczekiwać od pajaca w rządzie, który musi pytać się Niemiec o to czy budować np rurociąg z Gdańska do Płocka albo Austrii czy zgadza się na budowę elektrowni atomowej. Niech zaorają najpierw u siebie to wszystko co budowali bez konsultacji z nami to ogadamy.

                • 1 0

          • Za jakiś czas będzie

            • 0 0

    • tak uwalił, ale będzie zwodził, że trwają ustalenia i tak przez 4 lata

      podobnie jak poprzednio przez 7 lat z budową elektrowni atomowej, minister Grad brał 100 tys. miesięcznie pensji i pilnował, żeby żadna elektrownia nigdy nie powstała

      • 7 1

    • Można powiedzieć, że tak

      Przedłużono termin składania protestów do decyzji środowiskowej, w zakresie transgranicznego oddziaływania na środowisko, dla niemieckiej strony do marca br. Termin upłynął chyba w połowie stycznia. Do tego czasu protesty nie wpłynęły .

      • 5 1

  • Gdyby nie fuzja z Orlenem to by Lotos nie mial kasy na tę inwestycje.

    I oczywiście zapomniano napisać że to dzięki Orlenowi powstaje. Ech dziennikarska rzetelność

    • 0 1

  • Szwager

    Szwager je logystykem
    Mówy ze nawet cicha umowa podpisana jest z Koreą Północna na przeładunki ryżu

    • 0 0

  • Inicjatywa Obajtka (4)

    rozwinęła rafinerię

    • 29 25

    • Nie rozwinęła tylko rozwaliła

      • 1 1

    • (2)

      Jak nie wiesz to nie pisz. To projekt z 2011 roku

      • 13 8

      • z 1993

        • 8 1

      • tja z 1914

        • 8 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane