• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Zielony do remontu, ale nie będzie zielony

Michał Brancewicz
4 stycznia 2024, godz. 15:30 
Opinie (67)
Most Zielony aż "ugina się" od liczby spacerujących po nim, szczególnie latem. Warto więc zadbać o estetykę tej popularnej przeprawy w sercu Gdańska. Most Zielony aż "ugina się" od liczby spacerujących po nim, szczególnie latem. Warto więc zadbać o estetykę tej popularnej przeprawy w sercu Gdańska.

Po 30 latach od ostatniego dużego remontu Most ZielonyMapka zostanie gruntownie odnowiony. Choć pojawił się pomysł, żeby zmienić jego szaroburą kolorystykę, by nawiązywał do swojej nazwy, to nie zgodził się na to konserwator zabytków. Prace potrwają rok i muszą być skoordynowane z pracami na Długim Pobrzeżu.



Jak oceniasz wygląd Mostu Zielonego?

Ponad dwa lata temu zapowiadaliśmy, że Most Zielony doczeka się w końcu remontu. Taka była wówczas deklaracja władz miasta. Mieszkańcy i radni dzielnicowi narzekali na estetykę przeprawy łączącej Długie Pobrzeże z odzyskującą blask Wyspą Spichrzów.

Most ostatni raz był odnawiany w 1993 r. I dokładnie 30 lat później, w ostatnich dniach grudnia, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni otrzymał pozwolenie na jego remont i przebudowę.


Zakres planowanego remontu jest bardzo szeroki.

W ramach remontu naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni i chodników na moście. W ramach remontu naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni i chodników na moście.
Remont Mostu Zielonego obejmuje:

  1. Renowację powłok tynkarskich murków żelbetowych oraz filarów.
  2. Demontaż istniejących parapetów betonowych i montaż opierzeń z ciemnozielonego piaskowca.
  3. Renowację istniejącej, granitowej tablicy pamiątkowej z datą budowy mostu oraz wykonanie i montaż nowej tablicy z napisem "Most Zielony".
  4. Renowację balustrad stalowych - szczeblinkowych
  5. Naprawę powłok antykorozyjnych stalowej konstrukcji przęsła środkowego.
  6. Oczyszczenie komór mechanizmów zwodzenia.
  7. Przebudowę dylatacji.
  8. Wymianę nawierzchni chodników.
  9. Naprawę nawierzchni jezdni.
  10. Renowację konserwatorską przyczółka ceglanego od str. Bramy Zielonej, będącego pozostałością mostu z 1883 r.
  11. Naprawę dalb drewnianych na filarach.
  12. Naprawy lamp oświetleniowych.
  13. Wzmocnienie przęsła najazdowego od strony Bramy Zielonej do klasy nośności D umożliwiającej ruch pojazdów o ciężarze całkowitym nieprzekraczającym 20 ton

Most Zielony ok. 1907 r. Wówczas przeprawa była zwodzona. Most Zielony ok. 1907 r. Wówczas przeprawa była zwodzona.
Uzyskanie pozwolenia nie oznacza, że prace natychmiast ruszą.

- Termin realizacji robót musi być skoordynowany z trwającymi pracami na Długim Pobrzeżu - wyjaśnia Patryk Rosiński, rzecznik GZDiZ. - Po rozpoczęciu roboty budowlane będą trwały ok. rok.
Remont Długiego Pobrzeża złapał roczne opóźnienie Remont Długiego Pobrzeża złapał roczne opóźnienie

W czasie remontu most nie będzie w całości zamknięty. Ruch pieszych zostanie zachowany, ale na zwężonej szerokości.

Dwa lata temu, gdy padła deklaracja remontu mostu, pojawił się pomysł, by zmienić jego kolor, tak by nawiązywał do nazwy. Ten pomysł jednak nie przeszedł.

- Dotychczasowa kolorystyka obiektu pozostanie bez zmian, z uwagi na odrzucenie propozycji zmiany odcienia na zielony przez PWKZ - dodaje rzecznik GZDiZ.

Miejsca

Opinie (67) 1 zablokowana

  • On wyglada okropnie, zreszta jak to co jest za nim

    Jakby ktos kreskę wstawił i zapomiał o tym miejscu. Niech przywrócą mu dawny wygląd, zreszta co on ma w obecnej formie wspólnego z zabytkiem? Bo po 1959 zmienił się mocno w stosunku do tego co było wcześniej.

    • 7 0

  • 6.Oczyszczenie komór mechanizmów zwodzenia.
    jezeli ktos mieszka w domu to rynny czysci co roku
    w spoldzielniach tez chyba jakies oczyszczanie robi sie czesciej niz co 30 lat?

    • 1 0

  • Most zwodzony, a tramwaje

    Ciekawe jak funkcjonowała tramwajowa sieć trakcyjna przy otwieraniu mostu? Na załączonym w artykule zdjęciu widać torowisko. Tramwaje elektryczne funkcjonowały tam od 1896 roku

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/74-lata-temu-tramwaje-zniknely-z-Dlugiej-n178307.html

    • 3 0

  • Czy nowy konserwator dogadał się już z deweloperami???

    Może nie związane z artykułem ale w tematyce.

    • 2 0

  • Zielony Most

    Powtarzam się z wcześniejszymi uwagami, Jestem też za , może nie dokładnie takim jakim był, wg mnie powinien być zwodzony.

    • 1 0

  • A co ze zwodzeniem?

    A co ze zwodzeniem? Istnieje uchwała Rady Miasta Gdańska, która wskazuje między innymi ten obiekt do przebudowy na most zwodzony. Czy te prace zostaną zrealizowane?

    • 27 1

  • Ten konserwator nawiedzony,jeszcze dalej bruździ,czy już dostał kopa??Ten typ był nawiedzony!! Pomysły miał z księżyca!! Ale co się dziwić,koleś nawiedzonego selina!!!

    • 0 1

  • (1)

    Ta kładka koło mostu zielonego,to jakaś porażka!! Co za cymbał to wymyślił,a jaki baran dał zezwolenie na to szkaradztwo!!Zlikwidować to badziewie jak najszybciej!! U-boot na kanale!!!!!!

    • 2 0

    • I tutaj de...l strzok mogl sie wykazac to oczywiscie sie nie wykazal.

      • 0 0

  • Czarno, czerwono, żółta takie kolory będzie miał most.

    • 1 0

  • Jeśli już podchodzi się do wydatków związanych z Mostem Zielonym

    to należałoby zagwarantować budżet na przywrócenie go do projektu mostu zwodzonego z 1883 roku. Zyskałaby cała okolica, w tym przywrócono by możliwość wykorzystania Motławy w kierunku Podwala Przedmiejskiego. Napędzałoby tym samym kolejne inwestycje w tym obszarze, gdyż wydaje się być on zupełnie zapomniany. Poza tym w tym samym stylu należałoby przywrócić wygląd i zwodzenie Mostowi Krowiemu. Inwestycja w takie obiekty powinna być długofalowa i perspektywiczna, z późniejszym uwzględnieniem zwodzenia mostu na Podwalu lub przeniesienia tej drogi pod Motławę i jego wyburzenia. Nie trzeba specjalnie pisać, że historyczna rekonstrukcja tych mostów przywróciłaby tutaj walory estetyczne, architektoniczne i turystyczne

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane