• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most pontonowy w Sobieszewie trafi na "żyletki", czy w nowe miejsce?

Maciej Naskręt
29 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Lada dzień ruszy budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska, który zastąpi pontonową przeprawę. Gdzie trafi istniejący most? Na razie nie ma w tej sprawie decyzji, ale mógłby zostać wykorzystany w ważnych miejscach dla mieszkańców.



Czy miasto powinno zagospodarować pontonowy most w Sobieszewie?

Niebawem Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przekaże wykonawcy - firmie Metrostav z Czech - teren pod budowę nowego mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską. Inwestycja pochłonie 57 mln zł. Co ważne, 17 mln zł będzie pochodzić z dotacji rządowej.

Most będzie miał długość 173 m, ze skrzydłami 181,5 m, łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m, szerokość ustroju niosącego - 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m; szerokość drogi rowerowej 2,4 m.

Co istotne, dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 m, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł - 2 minuty.

Nowy obiekt powstanie do 2018 r. na zachód od istniejącej przeprawy - mostu pontonowego. To oznacza, że dotychczasowy obiekt może stamtąd odpłynąć na dobre, tylko dokąd?

- Zamówienie przewiduje rozebranie mostu po zakończeniu budowy. Rozebrany most pontonowy zostanie przekazany do użytkownika czyli Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - mówi Michał Piotrowski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Z dużym prawdopodobieństwem konstrukcja trafi na tzw. żyletki, a tymczasem z powodzeniem mogłaby służyć mieszkańcom i nie tylko.

Ewentualne nowe lokalizacje mostu pontonowego w Gdańsku. Ewentualne nowe lokalizacje mostu pontonowego w Gdańsku.
Dokąd zatem mógłby odpłynąć pontonowy most, gdyby tylko miasto zechciało go remontować i pozyskiwać świadectwo klasyfikacji dla pontonów? Chociażby zapewniłby połączenie między Górkami Zachodnimi a Wschodnimi zobacz na mapie Gdańska czy stałby się przeprawą obok zbiorników PERN zobacz na mapie Gdańska, albo też umożliwił pokonanie Wisły w Świbnie zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku pierwszej lokalizacji - na Wiśle Śmiałej między Górkami Zachodnimi a Górkami Wschodnimi - byłoby to wznowienie ruchu kołowego na tym szlaku od 1945 r. Wcześniej oba brzegi Wisły łączył prom. Oprócz tego, że byłoby to ogromne skrócenie drogi dla wielu mieszkańców to dodatkowo byłoby to impulsem dla turystyki.

Należałoby też dodatkowo zbudować przyczółki dla nowej lokalizacji i poprawić stan nawierzchni ulic na Krakowcu i Górkach Zachodnich.

Druga lokalizacja to Martwa Wisła w rejonie bazy PERN. Kierowcy, rowerzyści i piesi mogliby przedostać się z Krakowca w rejon ul. Benzynowej zobacz na mapie Gdańska. Poważnym minusem lokalizacji tej przeprawy jest duży ruch żeglugi. Most powinien być zamknięty przez większość dnia z uwagi na jej duży ruch. Przeprawa otwierana byłaby tylko, by przepuścić większą liczbę samochodów.

Trzecia ostatnia lokalizacja - Świbno - stałaby się sporym wyzwaniem do realizacji dla urzędników, ale zapewniłaby największe korzyści - powstałoby dogodne połączenie w kierunku Krynicy Morskiej.

Szkopuł w tym, że prąd Wisły przy ujściu jest dość duży, co utrudniłoby cumowanie mostu. Ponadto na zimę należałoby przetransportować most w rejon Przegaliny z uwagi na ryzyko wystąpienia kry. Dodatkowo miasto musiałoby wykonać przyczółki, bowiem Wisła w tym miejscu jest szeroka, a pontonowy most za krótki.

Opinie (101) 2 zablokowane

  • (8)

    Tak pzenieś go na Radunie...

    • 33 8

    • xxx

      O mama obudziła trola o 6.

      • 14 2

    • Ciebie trolu trzeba przenieść do Izraela (3)

      • 0 4

      • xxx (1)

        Zawsze możesz trafić do Rozi. Aga

        • 1 1

        • Ty zawsze możesz trafić do biedronia

          • 1 1

      • Sama sobie jedź do Judelandi!

        • 1 3

    • Umieścić w forum raduni:-)

      Albo na zewnątrz forum raduni.

      • 0 2

    • Po co budować kładkę nad Motławą?

      • 0 1

    • To jest forum polskojęzyczne,

      więc bądź tak miły - i pisz tutaj po polsku!

      • 0 0

  • Dawać go do nas do Gdyni. Przez kanał portowy na Oksywie. (5)

    • 54 8

    • (1)

      znając polskę, pójdzie na żyletki

      • 7 0

      • Nie "polskę" ale "Polskę"....

        BTW - ten złom do niczego innego niż "pocięcie żyletki" się nie nadaje!

        • 0 0

    • nie da się:)! (1)

      • 3 1

      • wybuduje 1000 mostow, utwardze wszystkie drogi, komunikacja bedzie za darmo

        • 1 0

    • tam trzeba zbudować kładkę pieszo rowerową o czasie otwarcia nie dłuższym niż 2 minuty

      • 0 0

  • Przenieść na Szkarpawę

    i usadowić go między miejscowościami Chełmek-Osada, a Grochowo, byłaby to droga omijająca Stegnę i warszafka 500+ do Krynicy omijała by Gdańsk szerokim łukiem.

    Prawdę mówiąc do tych wiosek miał trafić most pontonowy z Drewnicy, co się z tym mostem stało? Nikt nie wie, najprawdopodobniej przejął go Gdańsk i tym mostem naprawiał pontony w Sobieszewie, bo byłaby to druga część konstrukcji z Kiezmarka, do lat 70tych te dwa mosty pontonowego jako jeden były w Kiezmarku na Wiśle, dopiero w latach 70 XXw. wybudowano niezwodzony wysoki most na drodze nr 7

    • 39 6

  • Dajcie sobie spokój z tym pomysłami. Kończy się dziadostwo w jednym miejscu, i chcecie nim obdarzyć inne. (4)

    Miłego dnia !

    • 93 23

    • Dokładnie!!!

      • 7 1

    • (2)

      jak widać po Twoim wpisie, przygłupów nie brakuje

      • 2 6

      • 4 m swiatla pionowego to nic - trzeba kłaść (1)

        pałę żeby przepłynąć...

        • 1 3

        • Ale nowy most sobieszewski to most zwodzony!

          I wreszcie jego otwieranie dla barek, pchaczy, statków (i większych jachtów motorowych oraz tych żaglowych, na których na co dzień nie "kładzie się pały") nie będzie zależne od tego, czy akurat nie ma zbyt wysokiej wody, kry, czy silnego wiatru. Na dodatek - zamknięcie dla ruchu kołowego i otwarcie dla ruchu wodnego będzie na nowym moście operacją zdecydowanie krótszą i sprawniejszą.

          • 1 0

  • Gorki Zachodnie polaczone z Gorkami Wschodnimi....rewelacyjny projekt! (4)

    Trakt historyczny prze Mierzeje z Gdanska do Krynicy Morskiej i dalej do granicy na Pilawe i Krolewiec ...

    • 60 10

    • niegłupie panie kolego

      • 6 3

    • debilny projekt

      Odcinający żeglarzy od morza , zresztą nie tylko żeglarzy ale też zawodową żeglugę

      • 2 2

    • Trakt historyczny, który nigdy w historii nie istniał...

      Czy to już nowa polska specjalność?

      • 1 1

    • I wreszcie koniec Wyspy Sobieszewskiej jako praktycznej eksklawy.

      Chodzi o taryfę, gdzie posiadacze biletu na m. Gdańsk mogą przejeżdżać przez terytorium gminy Pruszcz Gd. bez prawa wsiadania/wysiadania z pojazdu.
      Widziałbym węzeł przesiadkowy na pętli Stogi Pasanil (dowóz autobusami).

      • 0 1

  • Napewno jakiś afrykański

    kraj byłby zainteresowany. Tam przeprawy nadal odbywają się tylko łódkami.

    • 40 4

  • Jeszcze jedna lokalizacja (1)

    Jeśli technicznie uzasadniona (wymiary) i możliwa do realizacji - na ulicy Wielopole do Remontówki jako odciążenie jedynej istniejącej drogi, która podobno ma być niedługo totalnie zmodernizowana.

    • 6 1

    • Dobry pomysł

      • 1 0

  • Zostaw lepiej sobie te pomysły i nie dziel się nimi.

    Jak nie masz nic inteligentnego do napisania, to lepiej nie pisać nic.

    • 15 15

  • Polączyc (3)

    Górki Wschodnie i Zachodnie

    • 53 14

    • (1)

      W jeden piekny wzgorek ;)

      • 12 1

      • ,lonowy

        • 2 0

    • Ale tylko pieszo i rowerem

      • 2 1

  • Zostawić go, może się przydać! (2)

    • 15 7

    • mój dziedek miał całą piwnicę (1)

      takich "przydasiów"

      • 11 0

      • Mój dziadek miał, mój ojciec ma, ja mam a syn póki co zbiera "przydasie" do sporego pudła.

        Jestem w stanie zbudować ten most z moją rodziną.
        Kiedy startujemy?:-) Przynajmniej piwnice i garaże w końcu posprzątamy.
        Właściwie to mam jeszcze lepszy pomysł, nazwałbym go "crowd garage and basement founding". Społecznie, my Polacy, zbudujemy drugi Golden Gate. A co tam nawet Amber Gate!

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane