• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy dla rowerów i pieszych. Rozwiązanie jest, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
2 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną. Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną.

Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą rowerzyści i piesi nie mogą się nim poruszać. Ruszyła więc specjalna linia autobusowa nr 258. Przejazd jest płatny, co mocno skrytykowali nasi czytelnicy. Do przejazdów rowerowych w rejon Stogów i Przeróbki zniechęcają też, oprócz opłat, zakazy dla rowerów i pieszych na moście wantowym zobacz na mapie Gdańska. Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.



Czy miasto powinno umożliwić poruszanie się po moście wantowym rowerzystom i pieszym?

Udostępnienie tunelu pod Martwą Wisłą i puszczenie w nim specjalnego autobusu płatnego dla rowerzystów i pieszych, który jest mocno krytykowany głównie za brak darmowych przejazdów, powinno zmobilizować władze Gdańska do rozbudowy mostu wantowego im. Jana Pawła II. Ma to ułatwić i tym samym stymulować ruch pieszych i rowerzystów w kierunku wschodniej strony miasta.

Po otwarciu tunelu rowerzyści (za opłatą 3 zł od osoby) mogą autobusem z Letnicy dotrzeć do Przeróbki, a stamtąd w kierunku Westerplatte, czy plaży na Stogach. Niestety tereny Rudników, Olszynki, czy nawet Wyspy Sobieszewskiej nie będą kierunkiem podróży, bowiem tam droga prowadzi okrężnym szlakiem - przez Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska.

Jest pomysł, ale co dalej z realizacją?

Od kilku miesięcy jest gotowa opinia techniczna, dotycząca możliwości dostosowania chodników rewizyjnych mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku do ruchu pieszego i rowerowego.

- Przeprowadzone analizy oraz konsultacje wskazują, że przy ograniczeniu ingerencji w konstrukcję mostu - m.in. braku konieczności powtórnego badania mostu w tunelu aerodynamicznym oraz regulacji sił w wantach - możliwe będzie dostosowanie mostu do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamówiła opinię.
Polegałoby ono na poszerzeniu chodników po obu stronach mostu z 80 cm do 150 cm. Ponadto należy też o kilkadziesiąt centymetrów podwyższyć balustrady.

Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju. Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju.
Ślimakiem na most wantowy

- Dla zadania inwestycyjnego należy wykonać dojścia w postaci ścieżek rowerowych. Przygotowanie inwestycji wymaga opracowania dokumentacji technicznej o wysokim stopniu skomplikowania - obliczenia i analizy statyczno-wytrzymałościowe, dynamiczne i aerodynamiczne, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne - wylicza Kucińska.
Aby rowerzyści bez zsiadania z rowerów mogli pokonać most, miasto musiałoby zlecić budowę czterech tzw. ślimaków - powinny powstać po dwa z każdej strony mostu.

Dodatkowo trzeba będzie poprowadzić ok. 700-metrową drogę rowerową od mostu do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.

Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy. Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy.
Nie ma pieniędzy

Szacowany całkowity koszt opisanego przedsięwzięcia ocenia się na 3,5-4 mln zł. Dla porównania: w tej cenie można wykonać ok. 5 km zwykłej drogi rowerowej, a także wyremontować ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

- W planie finansowym na rok 2016 nie przewidziano środków na realizację tego zadania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miasto nie przeprowadziło też jeszcze analiz ruchowych rowerzystów, które miały odpowiedzieć, ile osób będzie mostem wantowym podróżować.

Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego. Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego.

Miejsca

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.

    niech się złożą rowerzyści

    • 5 7

    • (1)

      oj chyba nie chcą

      • 0 2

      • Pewno że nie, bo nie ma po co tam jechać.

        Chyba po to zeby wrócić piechotą, jak mi patola ze stogów rower zakosi.
        Plaże mam i po tej stronie kanału, a na westerplatte jak mnie najdzie raz na 10 lat ochota to sobie siennickim pojadę.

        • 0 3

  • Weźcie się rowerzyści puknijcie w caban

    • 1 13

  • Następny w kolejce czeka tunel. (18)

    Niedopuszczalna jest dyskryminacja innych uczestników ruchu.

    • 76 121

    • Trzeba się z tym pogodzić. (14)

      w tunelach drogowych wszędzie na świecie ruch pieszych i rowerzystów jest zakazany. TIR przejeżdżający tunelem wytwarza podciśnienie i nadciśnienie które mogłoby takiego rowerzystę czy też pieszego zassać na drogę pod nadjeżdżający inny samochód.

      • 34 14

      • (4)

        Nie pisz bzdur. Najdłuższy tunel drogowy, którym jechałem rowerem w pełni legalnie miał 12km długości.

        • 14 7

        • Pojechał rowerem bo zakaz był napisany w języku obcym którego pedalarz nie znał (1)

          Pojechał rowerem bo zakaz był napisany w języku obcym którego pedalarz nie znał i nie doczytał :)

          • 7 19

          • a może to był kontrpas

            i zakaz nie dotyczył rowerów, jak np 3maja w Gdyni dla rowerów jest dwukierunkowa.

            • 1 1

        • I wtedy się obudziłeś. (1)

          • 7 10

          • Pojedź sobie kiedyś do Norwegii, to zrozumiesz. A jak boisz się wyjechać poza swój powiat to poszukaj sobie w internecie mapki z zaznaczeniem wszystkich norweskich tuneli dopuszczonych do ruchu rowerem - akurat o tym piszę, bo tego używałem przy planowaniu wyjazdu.
            Setki tuneli, bo kraj gorzysty i albo nie ma problemu z przejazdem rowerem, albo obok poprowadzony sensowny objazd - często osobnym, dedykowanym tunelem rowerowo-pieszym.

            • 11 4

      • Tak a potem podjazdy dla wózków inwalidzkich, koni, psów itd. (1)

        • 12 1

        • nie, tylko dla pisowców
          niektórych pisowców

          • 0 0

      • ta babcia ci bajek naopowiadała? (5)

        W tunelach jeździłem rowerem w kilku krajach w Europie, m.in. Austria, Włochy i Norwegia.

        • 18 21

        • Pewnie tam też sie uparł że będzie wstyd robił bo musi wbrew przepisom, a co ja nie dam rady?...

          Karać takich baranów i to srogo, tylko to do takich dociera.

          • 3 5

        • Opowiedz coś (1)

          więcej na ten temat. Co to były za tunele i jaki ruch samochodowy tam był. Czy były tam ścieżki rowerowe i jakie chodniki dla pieszych.

          • 16 1

          • Jest głośno, ale poza tym jak na zwykłej drodze.

            Już nie wspominając że nasz tunel nie ma nawet 1km, także bez przesady.

            • 10 6

        • (1)

          A ja - Francja i UK.

          • 3 5

          • Pod kanałem La Manche.

            Tylko tam trzeba ostro dawać po pedałach, żeby przed pociągiem zdążyć.

            • 30 2

      • nieprawda. zwłaszcza przy 50kmh

        • 2 1

    • (2)

      Żebyś szpilek wiedział. Za kilka lat będą robić analizy jak ucywilizowac ten tunel, bo jest w środku miasta a nie na jakimś wygwizdowie z autostradą bez pieszych.

      • 15 17

      • Ostatecznie go zasypią

        bo nie będzie spełniał norm

        • 4 2

      • Szpilek jest faszystą z dziada pradziada, nie rozmawiaj z nim. To folksdojcz

        zapytaj go, to potwierdzi

        • 5 3

  • most kolejowy

    Wystarczylo zaadaptować piekny zabytkowy most kolejowy. Ale u nas najpierw trzeba cos zniszczyc a potem wywalić 4 bańki na rozbudowę nowego

    • 5 2

  • Winni.... (6)

    A te 4 mln powinni zapłacić winni tego że od razu podczas budowy, chodników i ścieżek nie zrobiono... I to konkretnie z wskazaniem nazwisk, a nie że to miasto winne, czy DRMG...

    • 173 25

    • Dla oszczędności kosztów, (1)

      powinni pozwolić rowerzystom jechać przez ten most, taka paranoja jest też na moście w Płocku, gdzie rowerzyści przejeżdżają mimo zakazu. Sam dwukrotnie przejeżdżałem przez tamten most rowerem. Chodnik na moście w Płocku nie ma wejścia ani wyjścia, ale istnieje wzdłuż mostu. Jak się u nas planuje i buduje ?

      • 5 0

      • każdy normalny rowerzysta wolał by jechać jezdnią

        dla cykorów mógł by być autobus
        nawet raz na parę godzin
        menelokracja u władzy

        • 1 1

    • (3)

      Przecież gdy budowano ten most to on był do nikąd dopiero południowa obwodnica a teraz tunel spowodowały ruch na nim. Więc chodniki i ścieżki są tam zbędne bo ruch pieszych zerowy a i pedalarzy jak na lekarstwo co widać po ich ruchu na elbląskiej i tunelu pod torami gdzie można ich policzyć na jednej rece

      • 3 13

      • (1)

        Jak budowali ten most to był on już częścią planowanej całości.

        • 11 3

        • z innego matrixa niż nasz

          • 2 0

      • haha a ci debile budowali ten most tak sobie żeby stał dla ozdoby niczego nie planowali do niego dołączyć prawda?

        • 6 4

  • prom jeszcze kursował co 30 minut

    Dzisiaj kursowal jeszcze prom,rowerzystów było koło 15 osób( w autobusie wszyscy by sie nie zmiescili) ,nawet 2 samochody się trafiły..Na Westerplatte było multum ludzi.

    • 7 0

  • Wystarczyłoby przedłuzyc linię autobusu 258 do Elbląskiej....

    • 4 0

  • pedalarze ! (2)

    płacic podatek drogowy ,oc i tab. rej. - wtedy możecie mieć pretensje do całego świata że wam zabronili wjazdu do tunelu (zresztą bardzo dobrze)

    • 5 8

    • (1)

      ile razy można powtarzać.
      Drogi w mieście są budowane i utrzymywane ze środków miasta. Głównie CIT PIT i nieruchomości. Z podatku drogowego są budowane ekspresówki i autostrady z których rowerzyści nie korzystają. Zresztą podatek drogowy to jedyne 4mld rocznie na całą polske, z czego połowa idzie na kolej. Także z tego waszego podatku drogowego nie starczy nawet na jedną małą obwodnice. A gdzie jeszcze to utrzymać

      • 6 1

      • przepraszam za tego typu kierowców, ale we większości to imbecyle

        oni nadal wierzą, że:
        - tylko oni mają prawa jazdy!!!
        - drogi powstają za ich pieniądze z paliw, a rowerzyści i piesi nie płacą.
        - ścieżki powstają dla rowerzystów, a nie głównie z powodu kierowców i dla kierowców.
        - wyprzedzanie rowerzysty na 10 cm jest bezpieczne, bo są tak dobrzy i szybcy, a że droga jest dziurawa i rowerzysta odbije, to jego problem.
        - jeżdżenie samochodem, to nobilitacja.
        - rower na drodze to nie pojazd.
        - ciuchy rowerowe to najlepiej gdy są wygodne, tzn. szerokie i z dobrej bawełny, by zbierać pot.
        Wychodzi na to, że straszne buractwo siedzi we większości za kółkiem.

        • 4 1

  • Po co pisac... (6)

    o pomyslach, na ktore nie ma pieniedzy. Jest wiele pomyslow, na ktore miasto nie wygospodaruje pieniedzy, ba zamiast tego utrzymuje urzednikow darmozjadow, lub trwoni je na nieudane inwestycje. Nie jestem rowerzysta, ale popieram rozbudowe infrastruktury dla rowerow, tak jak np. jest ona rozwinieta w Holandii. Powinno sie promowac zdrowie, ale do tego potrzebne sa sciezki rowerowe ktore moga byc alternatywa dla samochodu. Poki co sciezki sie urywaja i nie da sie dojechac od punktu A do punktu B.

    • 48 16

    • kiedy udało ci się ostatnio jechać z punktu C do punktu D? (3)

      Spróbuj dojechać z domu do najbliższej stacji SKM/PKM to porozmawiamy.

      Doświadczonemu rowerzyście specjalne DDR nie są potrzebne - wystarczy uspokojenie ruchu (por. np. Batorego we Wrzeszczu).

      • 2 2

      • a co z niedoświadczonymi? (2)

        Jak zrobić szeroko promowany przez miasto Gdańsk rowerowy maj w szkołach? Zachęcać dzieci do jeżdżenia do szkoły i ryzykować, czy nie ryzykować i dać sobie spokój z rowerowym majem?

        • 3 2

        • zachęcać, zachęcać (1)

          dzieci przekonają rodziców, że to niczym nie grozi a w wielu przypadkach pomaga.

          Doświadczenie przyjdzie samo

          • 1 1

          • Bzdura. Masz dzieci? Male dzieci nie jada jak roboty prosto. Jada zygzakiem, skrecaja o 50cm w prawo i lewo, zatrzymaja sie nagle, bo im cos do oka wpadlo, albo swedzi za uchem. Dodaj do tego agresje kierowcow, przekraczanie predkosci, zbyt mala odleglosc przy omijaniu rowerzysty.

            Sorry, ale dopoki nie bedzie tak jak w Holandii - fotoradar (i to ukryty!!!) co kilometr, policja stosujaca zero tolerancji wobec nieprzestrzegania przepisow to twoje doswiadczenie rowerowe nic tu nie da.

            Bo to czy przezyjesz zalezy od piratow drogowych a nie od twojego doswiadczenia.

            • 1 1

    • Ot i budyńlandia

      Nic dodać nic ująć

      • 2 3

    • "Słoiki" nie mają prawa do krytyki!

      Milcz, sfrustrowany malkontencie. Chyba, że masz na myśli swój Pcim, z którego tutaj przyjechałeś!

      • 4 5

  • modt

    Co za pusty lep zaprojektowal most tylko dla aut...co za lep!!!!!

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane