• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK: za wypadki odpowiadają dziurawe drogi

Maciej Naskręt
7 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
NIK raportuje, że do wypadków najczęściej przyczynia się fatalny stan dróg. NIK raportuje, że do wypadków najczęściej przyczynia się fatalny stan dróg.

NIK opublikował dane o przyczynach wypadków na polskich drogach. Okazuje się, że nadal najczęściej dochodzi do nich z powodu złego stanu technicznego dróg.



Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych według Najwyższej Izby Kontroli. Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych według Najwyższej Izby Kontroli.
Liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych wciąż utrzymuje się w Polsce na wysokim poziomie. W 100 wypadkach ginie średnio 11 osób, podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej to zaledwie pięć. Proces poprawy bezpieczeństwa na drogach jest tak wolny, że Polska nie tylko pozostaje daleko w tyle za średnią europejską, ale prawdopodobnie nie osiągnie nawet wyznaczonych w kraju progów bezpieczeństwa. Takie wnioski wynikają z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli o przyczynach wypadków na polskich drogach.

Na podstawie prowadzonej kontroli, NIK utworzyła listę najważniejszych przyczyn braku bezpieczeństwa. Są to: zły stan techniczny jezdni (niewystarczający poziom bezpieczeństwa stwierdzono nawet na niektórych odcinkach autostrad), nieskuteczny system szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, zły stan techniczny pojazdów oraz wadliwa organizacja ruchu drogowego. Kontrolerzy zaznaczają, że nie jest to lista zamknięta.

Co jest najczęstszą przyczyną wypadków śmiertelnych?

Na co drugim kilometrze dróg publicznych powstały koleiny o głębokości powyżej 2 cm, na co czwartym - powyżej 3 cm. W krajach UE takie jezdnie - ze względu na bezpieczeństwo kierowców - wyłączane są z użytkowania.

Kluczowym problemem pozostaje też nieskuteczny system szkolenia kierowców oraz podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych. Kursy nauki jazdy - pomimo wprowadzanych zmian - wciąż nie zapewniają odpowiedniego przygotowania do kierowania pojazdem. Niewystarczająca jest zarówno przekazywana wiedza, jak i zdobywane umiejętności.

Raport NIK w sprawie wypadków nie jest dziełem doskonałym. Jak twierdzą specjaliści od organizacji ruchu, pominięto w nim kilka ważnych kwestii. - Choćby fakt, że śmiertelne wypadki często dotyczą pieszych oraz rowerzystów i stanowią w Polsce jeden z najwyższych wskaźników na tle innych krajów Europy. Trzeba zapamiętać, że wypadki z udziałem pieszych nie są spowodowane jedynie złym stanem dróg czy słabymi umiejętnościami kierowców - opowiada nam jeden z inżynierów ruchu z Trójmiasta.

- Raport NIK został zrobiony przez kierowców dla kierowców, a nie przez specjalistów - komentuje.

Opinie (162) 6 zablokowanych

  • uufffff

    jestem rozgrzeszony. Bo jak sobie przejechałem przez wiadukt w letnicy przy zakazie wjazdu to mnie prawie ukamienowali na forum.

    • 0 0

  • A za dziurawe drogi odpowiada Tusk i Platforma Obywatelska (14)

    Ponad 1,5 tys. kilometrów autostrad i trzy razy tyle nowych i zmodernizowanych ekspresówek - to założenia Narodowego Programu Wielkiej Budowy, z którym Platforma Obywatelska szła do wyborów. Wszystkie drogi miały powstać do 2020 roku, a większość miała być gotowa na Euro 2012. Jednak do tej pory Donald Tusk może pochwalić się oddaniem do użytku zaledwie 145 km autostrad i 266 km dróg ekspresowych. Za rządów PO budujemy mniej niż za czasów ekip Jerzego Buzka i Leszka Millera.

    • 64 34

    • wyjedz na ulice Gdańska (2)

      zobaczysz ile się buduje i remontuje. Słowackiego, Południowa Obwodnica, WZ+węzeł, rusza Sucharskiego.. wymieniać dalej ? Może nie jest to 100% obietnic wyborczych, ale czy kiedykolwiek ktoś ich wszystkich dotrzymał ?

      • 12 9

      • buduje sie ! tylko nie konczy (1)

        widzialem te budowle :))))) A2 szczególnie sie buduje. I nie myl bałaganu z budowanie, to że jest rozkopane to nie znaczy ze sie buduje

        • 9 6

        • Polacy są ekspertami w każdej dziedzinie.

          Znają się na wszystkim i wszystko robione jest źle.

          • 2 0

    • To napisz ile Jarkacz wybudował. (2)

      Co, rurka zmiękła?

      • 9 15

      • Jak na razie to nawet metra donald nie wybudował. chyba ze ktos go widział z łopatą (1)

        i nie na kominie bo tam dróg sie nie buduje.

        • 4 4

        • Z ŁOPATĄ JAK ZAKOPYWAŁ DOWODY PRZESTĘPSTW

          i przyklepywał miejsce spotkań na cmentarzu

          • 3 3

    • A ile oddał czcigodny brat Jarosław? (4)

      • 11 16

      • Nie oddali duzo bo rzadzili tylko dwa lata (3)

        Ale za to przygotowali dokumentację do budowy i platforma przyszła na gotowe.

        • 16 11

        • Jaką konkretnie dokumentację przygotowali fachowcy z PiS? (2)

          Kojarzę tylko próbę storpedowania budowy A1 do Torunia.

          • 9 5

          • jaka konkretnie łapówe dostał obrońca chińskiej firmy na A2 ? (1)

            • 3 2

            • dokładnie tyle samo co za bajzel na koleji

              • 2 1

    • Trzeba być ostatnim gamoniem, żeby nie widziec tych wszystkich budów w kraju. (1)

      No tak, ale do kogo ja pisze? Pewnie do zasmarkańca, który najdalsza podróż odbywa miejskim autobusem na trasie Orunia Górna - Gdańsk Śrómieście.

      • 18 12

      • mam nadzieje ze o Oruni piszesz całkiem przypadkowo

        • 1 1

    • ...i to oddzielnie licząc.

      j.w.

      • 3 2

  • Brakuje jednej odpowiedzi

    brak mózgu

    • 1 0

  • odkrycie roku! (1)

    brawo

    • 37 1

    • dokładnie AMERYKE ODKRYLI

      jeja niemożliwe! i niemozliwe też ze przez to że nie ma dróg dwupasmowych! ale na pewno przez nadmierną prędkość!!! 64 km/h tam gdzie można 50km/h! Zbrodnia stulecia!

      • 0 0

  • a adamowicz mówi o metropoli, i veronie europy. śmiech przez wymioty.

    • 0 0

  • Co za glupota! (2)

    Przecież wiadomo, ze o brawurę i predkośc tu chodzi! Poco wszystko zwalać na stan dróg? Jak będa szersze i wygodne do będzie gaz do dechy i tyle.... a potem cmentarz. Powinni wprowadzić szczegółowe badania psychologiczne dla kierowców. W tym leży problem.

    • 6 10

    • Andrzej

      Czyli zaorać asfalty dziurawe i wróćmy do dróg polnych, będziemy jeździć wolniej i bezpieczniej.

      • 0 0

    • oj kolego, chyba jedynie po mieście jeździsz i nie wyprzedzałeś PKS-a na trasie który ciśnie dzielnie 60km/h. Na 10 takich przypadków(nawet jak " gnasz" 90) 5 z nich kończy się tak, że gdzieś w trakcie wyprzedzania, nagle znajduje się krater w którym mieści się dorosły człowiek, albo taka koleina, że bez stalowych ramion i zaciśniętych zębów lądujesz albo w rowie, albo pod PKSem. Zapraszam chociażby na Przywidzką, Starogardzką albo krajową 1.
      W DE, HL itp mają szersze drogi i lepsze, nawet w DE na niektórych odcinkach autostrad totalny brak zakazu prędkości. Za to najniższy w Europie poziom wypadków. Brawura, czy zły stan dróg? A może jedno i drugie?

      • 4 3

  • A pe ło D A L E J bije pianę i gada, że jest cacy! No i płosi "dłogich wybołców"

    o NASTĘPNE lata, by dokończyć dzieła: poDWYŻEK, poDATKÓW, poKŁĘTNYCH intełesów kolesi...A może i do łoboty na 'jewłokołchoz" by nas wcisnęli?! Jewło wpłowadzili? Niedoczekanie...

    • 0 0

  • główną przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość i brak myślenia u kierowców. a stan dróg to jest inna sprawa. trzeba umieć jeździć nawet po dziurach i w koleinach. to jest właśnie umiejętność dostosowania jazdy do panujących warunków.

    • 0 1

  • jednak to kierowcy maja wplyw (10)

    wg mnie 80% wypadkow wynika z nieuwagi badz brawury..dziury owszem maja jakis wplyw jednakze nie az tak wielki.Nadmierna predkosc..niebezpieczne manewry oraz brak koncentracji..i wszystko w temacie

    • 64 34

    • wow (2)

      a skąd wyliczyłeś te 80% brawura brawurą, stan dróg w Polsce to masakra, pojedź sobie na zachodnich, to zobaczysz różnicę...

      • 2 3

      • Na zachodzie to jeżdżą przepisowo, bo boją się mandatów ;) (1)

        Zresztą polaki, te które w Polsce szaleją na drogach, też na zachodzie nagle potulnieją.

        • 4 0

        • Na zachodzie jest podobny (niewielki) procent idiotów na drodze jak u nas. Różnica jest w tym, że wprowadzane tam ograniczenia i zakazy przede wszystkim mają ułatwić szybkie i bezpieczne przemieszczanie się, a nie wyciągnąć pieniądze z kieszeni kierowcy do budżetu. Ktoś kto ma świadomość, że ograniczenie jest potrzebne, przestrzega go skrupulatniej. Polacy jeżdżąc po obcym terenie, jeżdżą ostrozniej, bo nie znają dróg i czują się mnie pewnie. Zagraniczni w Polsce robią to samo. Wysokośc mandatów ma niewielkie znaczenie. W Czechach wprowadzono bardzo wysokie mandaty, a ilość wypadków zmalała tylko w pierwszym roku. Potem wszystko wróciło do normy. Przyzwyczaili się. Nie tędy droga - ale ta właściwa nie może być dziurawa!

          • 3 1

    • Często te manewry spowodowane są właśnie dziurami, więc (5)

      i nie dziwota, że czasem jexdzi się slalomem, gwałtownie hamuje czy też nieoczekiwanie zwalnia.

      • 18 6

      • Jeśli ktoś się skupia na dziurach i nie patrzy w lusterka lub na boki przed manewrem (4)

        to jest słabym kierowcą i nie powinien jeździć.

        • 16 21

        • ja mysle z enie powienin skupiać sie na dizurach bo nie powinno byc tych dziur nie każdy musi być kierowcą rajdowym

          • 2 0

        • (1)

          jesli ktos sie skupia na lusterkach a nie patrzy na dziury to jest slabym kierowca i nie powinien jezdzic

          • 14 5

          • Nie rozumiecie...

            Jej/jemu chodziło o to, że OPRÓCZ patrzenie wyłącznie na dziury trzeba TEŻ patrzeć w lusterka/na boki, a nie to lub to...
            Nie raz miałam okazję zobaczyć, jak kierowca jedzie sobie prosto pasem, by nagle, bez rozeznania, zjechać na pas obok, żeby ominąć dziurę (lub po prostu zmienić pas). Dobrze, że mąż ma refleks, bo już kilka razy zaliczylibyśmy "przytulanko" z takim samochodem :/

            • 5 1

        • O czym Ty piszesz? Masz w ogóle prawo jazdy? Prowadziłeś samochód?

          Jezdnia to nie jest chodnik, czy ścieżka rowerowa, Tu musisz miec uwage podzielną. Gdybym jeździł tak, jak sugerujesz, juz dawno postradałbym zawieszenie, pogiął felgi czy spowodował większe nieszczeście.

          • 19 10

    • bravo Tomall ;))

      • 0 1

  • Patrząc na "innowacyjne" rozwiązania komunikacjne sprzed 30 lat równie dobrze można powiedzieć, że Tajemiczy Pan Inżynier i

    większość jego kolegów projektuje tylko dla kierowców.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane