• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Korki w Osowej i zasadność Obw. Metropolitarnej

    Osowa jest na skraju paraliżu komunikacyjnego rano a ktoś wciąż ma wątpliwości czy wybudowac obw. Metropolitarną, Nową Kielnieńską, przystanek PKM przy Kielnieńskiej czy chociażby ścieżkę rowerową!

    • 5 2

  • Kompletny bezsens (39)

    Należy wdrażać rozwiązania mające na celu ograniczanie ruchu pojazdów, a nie wprost przeciwne - jeszcze ułatwiające i uatrakcyjniające i czyniące bardziej opłacalnym dojeżdżanie prywatnym samochodem np. do pracy w trójmieście.
    Każda tego typu inicjatywa tylko sprzyja bardzo niekorzystnemu zjawisku suburbanizacji miast.

    Za te pieniądze lepiej rozwijać metody transportu zrównoważonego.

    • 62 240

    • Berlin a Gdansk (20)

      W Berlinie jest zarejestrowanych mniej aut niż w Gdańsku jak podaje Radio Gdańsk

      • 15 6

      • (14)

        Per capita o 40% mniej. Ale spokojnie, my się zorientujemy, że nastał dwudziesty pierwszy wiek za jakieś 20 lat. Póki co tylko drogi, drogi, drogi. Amerykanie próbowali, polegli, zmienili podejście (choć im to cofnąć jest niezwykle trudno). A w Chinach korki zaczęły się, jak pobudowali autostrady po 10 pasów, co za paradoks...

        • 17 10

        • tak tak (11)

          ale niemcy juz drogi maja więc teraz moga sobie inwestować w trasport zrównoważony. My dróg nie jeszcze nie mamy - wiec je budujemy a w zbiokom też inwestujemy - patrz PKM - która już jeździ zapchana.

          Prawda jest taka ze przeskoczyć z wieku XIX d XXI z pominięciem XX to sie nie da. Po prostu.

          • 16 7

          • (4)

            Tym, co płaczą o braku dróg w PL w miastach, kiepskich a drogich autostradach etc. zalecam objechanie z 10 krajów UE. Autentycznie. Toskania jest piękna, warto zobaczyć przy okazji te autostrady o standardzie naszej drogi głównej polskiej z ograniczeniem 90km/h. Albo te niemieckie superautostrady bez ograniczeń, co mają prawie cały czas znak ograniczenia 120 km/h. Albo te urocze paryskie uliczki, które jakoś węższe od naszych. Te londyńskie i skandynawskie strefy płatnego wjazdu. Te "olbrzymie" zasoby bezpłatnych miejsc parkingowych, których dziwnym trafem w aglomeracjach po prostu nie ma. Podróże kształcą.

            • 13 5

            • nic złego nie ma w ograniczeniu 120 km/h (3)

              gdy sieć takich dróg jest wystarczająco gęsta.
              druga sprawa - gdyby polskie miasta nie podczas wojny zmasakrowane też byśmy mieli wąskie uliczki. A tak nie mamy.

              • 4 2

              • (2)

                I u nas sieć A i S jest wystarczająco gęsta. Wystarczy zerknąć na zestawienia Eurostatu. Problemem jest za wąska A4 i odcinek A2 Łódź-Warszawa.

                Skoro mamy szersze ulice + jeszcze nienormalny praktycznie nigdzie zwyczaj parkowania na chodnikach (polecam przejechać się przez dowolne miasto w UK) to skąd ten lament? Po prostu kierowcy są najbardziej roszczeniową grupą społeczną - i mówię to jako kierowca. Taki, który umie przejść 50m od miejsca parkingowego do lokalizacji docelowej.

                • 5 2

              • Aż 50 metrów? Jesteś mistrzem!!!

                • 0 3

              • sieć A i S puki co nie jest wystarczająco gęsta

                prawie taka będzie jak się zakończą planowane inwestycje.

                • 2 1

          • Koleś zwyczajnie bredzi (5)

            O jakich "Amerykanach" on mówi? W miasteczku Google nie ma nawet chodników, o jakimkolwiek transporcie zbiorowym nie wspominając...

            • 3 10

            • "Freeway removal" (4)

              w wikipedii, Januszku, i podążaj za linkami

              • 3 5

              • Niesamowite (3)

                Aż 16 (słownie: szesnaście!) przykładów z całego świata!

                • 2 5

              • (2)

                ^^^ Szukaj dalej, znajdziesz tysiące. Tylko miernoty intelektualne liczą, że wszystko dostaną na tacy.

                • 4 2

              • To może podzielisz się tą swoją olbrzymią wiedzą na temat tysięcy przykładów, hm ? (1)

                Jeśli nie, nie obrażaj .

                • 3 3

              • Musi spuścić nieco jadu

                Zanim zacznie sam siebie obrażać, trzeba zrozumieć

                • 1 3

        • Niewdzięczni Chińczycy (1)

          Zamiast dalej kanapy i lodówki na ramie wozić, to jak tylko pozwoliły im na to zarobki przesiedli się do własnych samochodów.

          • 5 9

          • Gdyby...

            ...przez ostatnie 40 nie robili lodówek i kanap, mieliby g... a nie autostrady. A Świat na ich lodówkach nie najlepiej wyszedł.

            • 0 0

      • Tak, pełna zgoda (4)

        Tylko że w Berlinie jest rewelacyjna komunikacja zbiorowa. W czystych, szybkich i nieprzepełnionych tramwajach czy autobusach aż przyjemnie jechać. A u nas... sami wiemy.

        • 5 5

        • (3)

          Jak wszystko ładuje się u nas w drogi, to z czego chcesz rozwijać komunikację miejską? I tak, kosztem potężnego wysiłku samorządów, zrobiła skokowy wzrost. Cofnijmy się o dekadę i popatrzmy, jak wtedy wyglądała...

          • 2 5

          • po czymś ta komunikacja miejska musi jednak jeżdzić (2)

            a więc trzeba budować drogi i dodatkowe pasy - buspasy, a nie czekać aż samochody same z miast się wyniosą, bo same to się nigdy nie wyniosą.
            I zwiększyć częstotliwość kursów, to też podstaw,a. Jeden autobus na 10 min. w godzinach szczytu skierowany na cztery dzielnice na które chce się dostać kilkadziesięt tys. ludzi to co to jest? ŻENADA.

            • 5 5

            • (1)

              Tramwaje zwykły jednak po szynach jeździć. A one, metro i kolej miejska to najefektywniejsze sposoby transportu zbiorowego.

              • 2 1

              • Nie w Gdańsku.

                Jak się autobus "rozkraczy" to następny go ominie. Tramwaju już się nie da ;-) A psują się u nas często.

                • 1 4

    • Pewnie jesteś rowerzysto w obcisłych rajtuzach

      sądząc po głupotach które piszesz. ..

      • 1 3

    • Milo posłuchać Towarzysza

      Tak trzymać. Kułaków i wrogów klasy robotniczej pod są

      • 1 3

    • Błagam.... (4)

      Temat dotyczy obwodnicy aglomeracji trojmiasta, a nie scieżki rowerowej w centrum miasta. W związku z tym pisanie na temat ograniczenia ruchu pojazdow, w tym temacie, jest przykładem skrajnego debi...zmu.

      • 44 12

      • (2)

        Trójmiasto nie jest aglomeracją, jest jednym z trzech przykładów polskich konurbacji - wiedza na poziomie podstawówki.

        • 3 2

        • jedyną prawdziwą konurbacją (1)

          jest w Polsce Śląsk Górny. W trójmieście Gdańsk dominuje więc to aglomeracja gdańska

          • 1 4

          • Ot, dzisiaj mało kto zdałby starą maturę.

            I potem lament, że słabo zarabiają...

            • 3 0

      • Rozmawiasz z fanatykiem transportu "zrównoważonego"

        I oczekujesz, że będzie zrównoważony?

        • 17 9

    • (1)

      Co za debil

      • 1 2

      • ładnie się przedstawiłeś

        a teraz napisz może coś na temat

        • 2 0

    • Nie zgadzam się z tym

      • 1 0

    • tak ... ruch towarowy będzie się tramwajami się odbywał. (1)

      Poza godzinami szczytu, prym na drogach wiedzie transport towarów.

      • 6 5

      • Chyba wrzucę screena na Mistrzów. Takiej idiotycznej teorii jeszcze nie słyszałem. Zaraz chyba poświęcę te 5 minut i podejdę do głównej arterii Trójmiasta, policzymy, na ile osobówek przypada jedna ciężarówka ;)

        • 3 1

    • (3)

      Te biznesmen to po co jezdzisz samochodem przesiadz sie na rower gamoniu a jak masz firme zwiazana z transportem to oglos upadlosc buraku to bedzie mniej samochodow

      • 26 14

      • (2)

        Jest taki wynalazek - nazywa się komunikacja miejska. Najbliższa czynna za naszą zachodnią granicą. Notabene, spróbuj w Niemczech (takim prosamochodowym kraju) dowieźć towar do Lidla w mieście TIR-em to się dopiero zdziwisz, buraku.

        • 15 12

        • Wie chłop co mówi (1)

          Do tej Edeki, którą zaraz obok domu miałem, to towar hulajnogą dowozili! Tylko duża była, skubana...

          • 18 8

          • Każde większe miasto ma zakaz wjazdu 12-tonowców. Przeładowują w centrach logistycznych na małe dostawczaki. Ceny w sklepach niższe niż u nas.

            • 15 5

    • lecz sie

      • 2 6

    • Tiaaaa

      Obwodnica tylko dla obcisłogacich i wtedy będą (chwilowo) szczęśliwi. Potem zostanie już tylko zamkniecie ciągu Al. Zwycięstwa/grunwaldzka i jego upedalenie.

      • 12 9

  • (2)

    Dziś obwodnica stała w dwóch kierunkach. W rezultacie wszystkie dojazdowe trasy również. Żyjemy w oparach absurdu , takie trasy powinny z automatu być budowane tym bardziej że nie biegną przez puszczę tylko puste proste pola . Ludziska ratunku!

    • 34 10

    • tak, I problem w tym, że pola należą do patoki, grombali I paniusi z glincza... I ich wszystkich stać była na prawników, co im podpowiedzieli składanie odwołań w sądach... oczywiście wg oświadczeń majatkowych to samie biedaczki z oszczędnościami po 15tys... tylko kancelaria którą zatrudnili już zarobiła 3x tyle

      • 1 2

    • O kolego jesteś w błędzie

      Jeszcze ekolodzy nie zaczęli akcji.
      Przecież ta droga przecina rzeczkę , jakieś bagno , starą lipę .

      • 7 2

  • Znów kilka osób blokuje działanie korzystne dla setek tysięcy (3)

    Naprawdę to taki problem wziąć odszkodowanie i przeprowadzić kawałek dalej? Przecież nikt tu nikogo nie wysiedla nie dając nic w zamian.

    • 13 8

    • ani grombala ani partoka ani nikt ze skarzących nigdzie się nie musi przeprowadzać przy obecnie wybranym wariancie. chodzi wylącznie o potencjalną utratę wartości które pare lat temu za bezcen odkupili od upadających pgrów I za pare lat mieli zamiar sprzedać za grube miliony a teraz im zysk o pare tysięcy się obniży

      • 0 0

    • Są niekorzystne dla innych tysięcy (1)

      Tych gdzie droga ma blisko przebiegać.

      Podobnie można powiedzieć że lokalizcja wysypiska jest kozystna dla setek tysiecy gdańszczan.

      • 1 1

      • I dziesiątek tysięcy dalszych, którym lordowie z latyfundiów potem będą blokować chodniki i trawniki. Bo lord się wyprowadził obcować z sarenkami, a wszystkich innych i przepisy ma w d***ie.

        • 0 0

  • (8)

    Koreczki bedo nadal codziennie:)

    • 117 7

    • (2)

      dziś piękny przykład na obwodnicy
      za nic tu się ma ludzi, rząd uważa niech stoją w korku, bo na korkach zarabia rząd, a nie na obwodnicach

      • 6 0

      • (1)

        To rząd wam kazał na za$#pie się wyprowadzać? Rząd wam kazał do aut wsiadać po najdrobniejszą potrzebę?

        • 4 0

        • Wylewanie jadu

          coś pomogło? Nerwy przeszły? Jak nie, to są jeszcze tabletki...

          • 0 5

    • Korki są, bo jest za dużo samochodów, które chcą dojechać do miasta (2)

      Kolejne autostrady wokół miasta niewiele pomogą, jeśli nie będzie alternatywy dla przyjeżdżających codziennie do pracy.

      • 15 9

      • korki są bo powolutku powolutku nie umie prowadzić nie zna dróg i nie chcę się skupiać na drogę bo myślenie boli.

        • 0 3

      • Oni ciągle myślą w kategoriach leczenia otyłości przez popuszczanie pasa ;) Mamy XXI wiek, nikt już w cywilizowanych krajach nie buduje estakad w miastach i obwodnic, które de facto są wszystkim, tylko nie obwodnicami. Nawet Amerykanie w centrach zaczęli 6+ pasmówki w centrach zmieniać na 2x1 z pierzeją pośrodku (Boston).

        • 10 9

    • Koreczki beda tak czy siak

      • 4 0

    • obwodnica - obwodnicy - takie absurdy tylko w republikach bananowych

      • 4 3

  • (3)

    nie dziwię się protestującym
    wynieśli się na wieś pobudowali domy
    a teraz miasto mają im przenieść pod płot w postaci autostrady

    • 17 12

    • mogli zostac w miescie. (2)

      • 2 6

      • O tej trasie nie wiedziały gminy (1)

        Nikt wójtów predzej nie informowal i nie przygotowal dlatego plany zagospodarowania przewidywaly w większości zabudowy mieszkalne.

        Dlatego protesu po ignornckim wytyczeniu najgorszego dla mieszkańców wariantu.

        • 3 1

        • nie najgorszego dla mieszkańców tylko najgorszego dla grombali I patoki. Mieszkańcy zebrali pare tysięcy podpisów za tym właśnie projektem, który teraz ci dwaj zaskarżają,

          • 0 0

  • A miało być tak pięknie...

    Gdyby planiści wzięlu pod uwagę, że ci wszyscy zaskarżający wyciągną ł...y po więcej to już dawno obwodnica by stała, tak to jest jak się liczy tylko "od do". Niech ktoś mi udowodni że w tym skorumpowanym kraju jest inaczej.

    • 2 0

  • debilizm (3)

    Te 5 podmiotów powinno dostać zarzuty prokuratorskie o celowe blokowanie inwestycji Państwa Polskiego ( kluczowej dla gospodarki woj Pomorskiego. CBA powinna ich sprawdzić czy nie mają jakiś nadwyżek w budżecie lub na prywatnych kontach ps: blokowanie inwestycji jest mega debilizmem. Odciążenie obwodnicy trójmiasta jest kluczowe dla tych miast i ich rozwoju. Tranzyt powinien przenieść się na obwodnice metropolitalną i tyle ale jakieś pachoły mają problem. Potem będzie płacz i lament że GDA i kartuzianki nie mogą dojechać do Trójmiasta

    • 21 13

    • pomorskiego (1)

      powinni Cię pod sąd zawlec za kaleczenie j. polskiego

      • 4 1

      • brak argumentów ale za to nowy Miodek się szykuje.

        • 0 1

    • Chyba zwoju. Pokaż mi miasto na świecie, które się rozwinęło dzięki urban sprawl. Z tym zjawiskiem świadome kraje aktywnie walczą.

      • 1 0

  • To kryrtycznie ważna droga dla całej aglomeracji (8)

    ale aglomeracja głosowała inaczej niż rząd by sobie życzył. I teraz rząd jedynej słusznej partii nam to przypomni...

    • 114 48

    • Wazonie co ma tu rząd (5)

      Przeczytaj uważnie tekst . Cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy nie chcą drogi

      • 13 6

      • Nie gmina Kolbudy, tylko jej wójt, Grombala. Gada, że reprezentuje mieszkańców, a prawda jest taka, że tylko Patokę I siebie, bo im project obwodnicy za bardzo ingeruje w ich działeczki

        • 2 0

      • Sąd już obsadzony pisem jest i wie co ma robić...

        Grac na czas,odsyłac mataczyć odwlekać. To ma nie powstać i tyle.Tak pieiedział pis. Jakieś wieśki z Kolbud itp. to woda na młyn pisu. Gdyby to chodziło o wymazanie z mapy dwóch wsi pod inwestycje Rydzyka już sąd wiedziałby co powiedziec...

        • 7 5

      • lemingom nie wytłumaczysz (1)

        • 9 6

        • Każdy

          mówi o sobie...

          • 5 2

      • hehehe

        a niby matematycy to inteligentni ludzie karafko

        • 1 1

    • Baranie z PO (1)

      Obwodnica jest uwalona, bo popaprana Gdaka ja spieprzyła na etapie przygotowania inwestycji, a teraz pomyje wylewacie na pisiorów, Tymczasem winni są u Schetyny.

      • 5 7

      • Cała ta sądowa szopka to temat nieistotny. Kilka dni temu te "pisiory" wykreśliły wspomnianą OM z listy dużych projektów do finansowania. Więc nie ma się co emocjonować, czy gdaka zrobiła konsultacje rzetelnie czy nie i kto ma rację, ta droga to już historia.

        Notabene, jako jeszcze wtedy właściciel działki (na której nie mieszkam i mieszkać nie będę) objętej prawem zgłaszania uwag takowe uwagi zgłosiłem gdace. Konstruktywne, bo nawet gdyby wariant godził w moje interesy (nie godził) to i tak przewidywania odnośnie kłopotów logistycznych wybiły mi ze łba ideę wyprowadzania się poza miasto. Każda uwaga miała odpowiedź gdaki na ich stronie. I każdy, kto taką zgłosił wie, że nieważne, jak kuriozalna odpowiedź będzie udzielona - była udzielana pod konkretny wariant. Ten, który wygrał i co do którego była pewność od samego początku. Tyle "konsultacji".

        • 6 1

  • Metropolitalna to przekręt (1)

    Nie odciąży ani dotychczasowej obwodnicy ani dojazdów do Gdańska. Wystarczy popatrzeć na mapę. Artykuł to przepisywanie marketingowych bzdur.

    • 7 2

    • Chociaż 1

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane