• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    Niestety nasi kierowcy nie zważają na pieszych,byle szybciej.

    • 110 41

    • Jana Pawła II na Zaspie też jest niebezpieczna (1)

      To cud, że w ostatnim roku nikt nie zginął.

      • 4 1

      • no i mamy kolejny potwierdzony CUD za sprawą JP2

        • 0 0

    • (3)

      Bredzisz, sam jeżdżę ustępuję i widzę, że kultura kierowców również się poprawia. Przypomnij sobie co było w latach 90 tych a obecnie, to że jest jeszcze sporo buraków nie znaczy, że ma cierpieć ogół.

      • 7 3

      • (2)

        Tez jeżdżę i niejednokrotnie staje przed przejściem po czym okazuje się że pieszy nie chcę przejść tylko wyszedł se postać

        • 4 2

        • Zdarza się.

          Ale to nie powód byś nie ustąpił komuś innemu.

          • 2 2

        • i to cię tak doprowadza do złości i chęci mordu ... chcesz o tym porozmawiać z dobrym psychologiem ?

          • 2 2

    • Na Płk. Dąbka zginęło już wiele osób, każdy wie że kierowcy nagminnie tam wyprzedzają na przejściach dla pieszych i przekraczają mocno prędkość, ale żadnych kontroli policji tam nie widać chociaż jeżdżę tam codziennie. Na marginesie czesto stoją na estakadzie wieczorem kiedy jest pusto, gdzie są dwa pasy i ograniczenie do 70 km/h.

      • 1 0

    • Niestety prawda. Nie raz zdażyło mi się zatrzymywać na środku przejścia dla pieszych, ponieważ kierowca olał fakt, że ktoś po tym przejściu idzie...

      • 0 0

  • Piesi, zwłaszcza młodzi, wchodza na przejście patrząc w komórke. (25)

    Zapatrzeni w telebimek sami sie narażają. Ostatnio widziałem dziewczynę która szła chodnikiem i czytała książkę. How it's possible ... ?

    • 135 104

    • Normalnie, to naprawdę nie jest żaden problemy, chociaż osobiście wolę audiobooki na podróż.

      • 8 17

    • Tyle że ofiarami (2)

      Są seniorzy a nie ludzie młodzi.
      Co za różnica dla kierowcy czy ktoś patrzy w ekran czy po prostu słabo widzi i słyszy?

      Żadna - po prostu trzeba uważać .

      • 34 2

      • prawda, statystyki Policji mówią o starszych ludziach wchodzących pod pojazdy jesienią i zimą , kiedy jest ciemno

        może nowe pokolenie będzie odporne

        • 1 1

      • Seniorzy którzy przebiegają w miejscu niedozwolonym

        Bo tramwaj na rynek ucieknie

        • 1 1

    • Jeżeli (4)

      Wiesz że się tak zachowują, to zwolnij przed przejściem bo właśnie ktoś taki może wtargnąć na ulicę. Może twoją córka lub syn?

      • 29 9

      • przepis też mu nakazuje zwolnić (1)

        ale on/ona nie zna tego przepisu

        • 16 5

        • więc

          ty juz nie musisz zwalniać?

          • 4 0

      • moje dzieci nie wejdą pod nadjeżdżające auto (1)

        może twoje tak

        • 2 5

        • Bo nie masz dzieci

          INCELu

          • 1 4

    • (9)

      Przeczytałeś chociaż artykuł? Winni w większości są kierowcy? To, że ktoś przechodzi przez przejście patrząc w komórkę to kłamstwo powtarzane przez takich nieudaczników jak Ty, ktorzy nie potafią jeździć samochodem i szukają wymówek. Mam nadzieję, że zawiniesz się na pierwszym lepszym drzewie i dasz nam spokój przegrywie.

      • 26 17

      • (5)

        Przeważnie wina leży po stronie kierowcy zgodzę się ale to ze pieszy ma pierwszeństwo to nie zwalnia go z myślenia oraz zachowania ostrożności jego też obowiązuje zasada ograniczonego zaufania jezeli wiesz w ogóle co ona oznacza

        • 5 4

        • Wykazujesz się niewiedzą, bo zasada ograniczonego zaufania nie oznacza, że mamy być ostrożni (4)

          To zasada stanowiąca, że każdy uczestnik ruchu drogowego, jak też inna osoba znajdująca się na drodze, ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Więc piszy ma prawo liczyć na to, że kierowca zna przepisy i się zatrzyma.

          • 5 3

          • jedz tak jakby wszyscy inni na drodze chcieli ciebie zabić - tak mnie uczyli (1)

            i tego się bracie trzymaj ;)))

            • 4 0

            • Tak robię. Tylko nie lubię jak ktoś pisze o czymś o czym nie ma bladego pojecia

              I jeszcze próbuje innych pouczać.

              • 1 3

          • (1)

            wpierw się doucz a później innych poprawiaj tu chodzi o to że jeśli zachodzi podejrzenie że ktoś może złamać przepis to musisz zachować szczególną ostrożność

            • 0 1

            • Bzdury

              Zasada ograniczonego zaufania zasada stanowiąca, że zarówno każdy uczestnik ruchu drogowego, jak też inna osoba znajdująca się na drodze oraz w jej otoczeniu, ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że aktualne zachowanie uczestnika stanowi uzasadnione podejrzenie do odmiennego jego zachowania.

              • 1 0

      • nie zmyślaj, statystyki Policji mówią, że w połowie winni są piesi (1)

        na jakiej podstawie napisałeś co innego niż statystyki Policji?

        • 1 3

        • Pierwszy nagłówek artykułu:

          Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.

          Kolejny kierowczyk co nie umie czytać?

          • 4 0

      • po co od razu "nieudaczniku"?

        Ostatnio na przejście dla pieszych, bez upewnienia się co do sytuacji wjechał mi chłopak na hulajnodze, zapatrzony w komórkę.
        Serio żałuję, że nie mam kamerki.

        • 1 1

    • I nie mogłeś jechać chodnikiem?

      • 3 0

    • Piesi, w tym młodzi i wpatrzeni w komórki mają jednak na tym przejściu pierwszeństwo

      I to kierowca ma uważać, żeby takiego pieszego nie rozjechać. Po to stawia się znaki pionowe: informacyjny o przejściu i do tego służą ograniczenia prędkości.

      • 14 6

    • A widziałeś ostatnio kierowcę, który podczas jazdy patrzy w telefon? Bo ja często.

      • 7 0

    • Kierowcy Nagminnie rozmawiają... (1)

      lub esemesują w czasie jazdy. Stojąc na przystanku przy ul. Hawla w Gdańsku obserowałem- na 30 jadących aut 17 kierowców używało telefonu kierując. Sam jestem kierowcą, mam słuchawke bluetooth i przez nią rozmawiam, nie odrywając wzroku od drogi przede mną. Zakup słuchawki to tylko 40,-. a ile bezpieczniej. Będąc na drodze włącz myślenie !

      • 6 1

      • ależ te 40zł to aż całe dwie butelki Vodki dla sebixa i grażynki

        nie po to dajo 500+ żeby zmieniać priorytety w Narodzie

        • 3 1

    • Tu się zgodzę. Ślepe ciele samo sobie winne. Nie tylko młodzi, ale ludzie w rożnym wieku. Poumieraliby, gdyby sieć zaginęła. Proponuje by te największe koncerny, jednego dnia, równocześnie zawiesiły sygnał. Chciałabym zobaczyć ten popłoch ludzi uzależnionych

      • 0 0

  • Niestety nasi piesi nie zważają na kierowców, byle szybciej (5)

    i nos w telefon.

    • 98 109

    • Dobra wymówka co nie? (2)

      Ale ofiary to najczęściej seniorzy a nie ludzie wpatrzeni w telefon.

      • 14 9

      • Ciekawe ilu z tych seniorów to byli samobójcy (1)

        widząc jakie mają emerytury sam bym się rzucił pod tira

        • 2 14

        • dowiedzieli się, że po nowym roku 13stą emeryturę dostaną...

          to skaczą pod te TiRy ze szcześcia

          • 1 1

    • Tak... szczegolnie to pokazuja powyzsze statystyki....

      • 4 1

    • a kirowcy w co sie gapia ze nie wdza czerwonego swiatla?

      • 11 1

  • To nie przejścia są niebezpieczne tylko kierowcy! (6)

    • 153 53

    • Ja dodam

      to nie samochody potrącają pieszych - tylko kierowcy!!!

      • 14 1

    • (4)

      kierowcy sa niebezpieczni ale swoja droga przejscia dla pieszych przez jezdnie o dwoch pasach ruchu w ta sama strone bez sygnalizacji powinny byc zabronione. to najgorszy typ przejsc

      • 9 2

      • wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych powinno być zabronione! (3)

        a nie czekaj... przecież jest...

        • 12 1

        • Kiedy są dwa pasy ruchu w każdą stronę (2)

          to nie jest.

          • 0 15

          • (1)

            Jeżeli posiadasz prawo jazdy to mam prośbę. Oddaj je w najbliższym komisariacie.

            • 13 0

            • ma - takie świeżo na drukarce plujce wydrukowane

              • 1 0

  • tylko modernizacja przejść ale zaraz padają słowa że nie ma środków. (6)

    A a pokazy samolotów czy zlot blogerów są pieniądze?

    • 78 19

    • na rydwan i nowy łańcuch też jest kasa:) (1)

      • 10 4

      • na troli także

        który minister teraz poleci?

        • 6 8

    • farma trolli dalej działa (3)

      nawet w temacie wypadków chca uderzyć w polityką

      • 7 7

      • ta farma którą zatrudniła i o której mówiła kopaczowa?

        • 3 0

      • pis trolom płaci za hejtowanie, od dawna (1)

        • 3 6

        • nawet ostatnio PiSi minister za te słabe wyniki HEJtu wyleciał

          tak mówili w moim radyju

          • 1 2

  • Trzeba (5)

    Trzeba wartownika postawić w kasku pruskim będzie mówił halt

    • 44 15

    • A moze jakiegos

      lebiege z WOT-u? Bedzie bardziej swojsko

      • 4 1

    • Trolle.

      Ooo widze, ze pan tez z ministerstwa trollingu i propagandy na portalach internetowych?

      Uprzejmie pozdrawiam, 100 zl na kosmetyki i ciuszki przesla pozniej :) nic nie boj :)

      • 2 3

    • za kierownicę powinno się dopuszczać tylko ludzi w krawatach

      człowiek w krawacie mniej awanturujący się jest

      • 1 1

    • kiedyś były ludziki STOP ale jakoś ich teraz nie widać...

      • 1 1

    • Endermana może

      • 0 0

  • eeee tam. Zabetonować wszystkie tunele dla pieszych (3)

    • 69 12

    • dobrze prawisz (1)

      zabetonować, przyzwyczaić kierowców że w mieście nie są sami, może to pomoże....

      • 12 12

      • Cmentaże pełne są ludzi z pierwszeństwem...

        Łatwo szafować cudzym życiem.

        • 2 0

    • Może i kierowcy ponoszą 10%winy

      Ale to piesi zachowują się jak Święte krowy i nie ustępują nikomu. Jedziesz sobie spokojnie hulaj nogą albo rowerem 25 kmh po chodniku, A piesi mają jeszcze jakiś problem.

      • 0 1

  • Nic tylko zapory przeciwczołgowe. (13)

    A tak serio. Pieszy powinien zatrzymać się przed przejściem i upewnić się czy nic nie jedzie. A nie włazić pod koła.

    • 87 66

    • (4)

      Widze takie sytuacje u siebie pod oknem. Babcia sroi 10 minut i czeka, kiwrowcy pedza jak oszalali, nikt sie nie zatrzyma

      • 32 4

      • To niech czeka (2)

        Gdyby prawodawca chciał żeby kierowcy przepuszczali pieszych to dałby im pierwszeństwo PRZED wejściem na przejście. Trzeba jeździć zgodnie z obowiązującymi przepisami, tyle w temacie.

        • 0 24

        • Rozumiem, że słoma w bucie przeszkadza w częstym naciskaniu hamulca?

          • 16 0

        • jeśli pieszy ma pierwszeństwo na pasach, to kierowca powinien zrobić wszystko, żeby mu umożliwić skorzystanie z tego prawa, czyli po prostu wpuścić go na pasy.

          • 4 0

      • Nie wierzę. Babcia stała bo nie wiedziała czy wrócić do domu czy iść dalej.

        • 1 1

    • Zielone (1)

      Artykuł dotyczy przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Zielone - obywatel wchodzi na pasy i nie musi się rozglądać czy Jaśnie Pan w Blaszanej Puszce raczy zastosować się do obowiązujących przepisów. Ignorowanie żółtych i czerwonych świateł przez kierowców to plaga. Przyzwolenie społeczne na takie zachowania jest przerażające.

      • 21 7

      • czytaj ze zrozumieniem

        nie wszystkie z wymienionych w pierwszej linii przejść mają sygnalizację. Mógłbyś użyć mózgu również przed wtargnięciem na pasy bo jesteś jaśnie wielmożnym pieszym. Ignorowanie czerwonego światła przez pieszych to również plaga, nie trzeba dużo jeździć, zeby widziec to codziennie.

        • 10 8

    • A kierowca nie może zakładać, że pieszy tak zrobi.

      • 3 0

    • (1)

      Bzdura w ten sposób kierowcy będą zawsze wymuszać pierwszeństwo

      Pieszy zbliżając się do przejścia powoduje ze kierowca ma obowiązek zwolnić i się zatrzymać wtedy pieszy przechodzi

      • 18 3

      • A komu jest łatwiej zatrzymać się i ruszyć dalej? Pieszemu czy samochodowi? Czy w samochodzie siedzi człowiek gorszego gatunku niż ten na chodniku?

        • 1 3

    • (1)

      ok, ale kierowca też powinien zatrzymać się przed przejściem i upewnić, że nikt nie chce przejść.

      • 0 2

      • Ta, powinien wysiąść z samochodu i zaczepiać ludzi idących chodnikiem czy czasem nie chcą skorzystać i przejść na drugą stronę ulicy. Przecież na następnym przejściu mogą wrócić.

        • 1 0

    • Bo kierowca to święta krowa???

      Kierowca ma siedzieć wygodnie, pod dachem, a pieszy z dziećmi,z siatkami, w deszcz, śnieg lub wiatr ma stać, rozglądać się, czy przypadkiem jakiś kretyn nie jedzie. Typowe myślenie kierowcy!!

      • 0 0

  • Może to wina pieszych? Wchodzą z nadmierną prędkością na przejście? (1)

    Taki przypadek był choćby w sprawie pewnego znanego dziennikarza.

    • 77 40

    • celebrytów prlu obowiązuje inne prawo:)

      • 17 0

  • (4)

    Statystyki, jak i policja, bezużyteczne.

    • 31 14

    • Artykuł typu mącenie wody (2)

      W trójmieście mieszka ile?ponad 750 tyś ludzi plus przyjezdni będzie około miliona ... wypadki z kilkoma ofiarami to nawet nie 0.00001% więc nie istnieje żaden problem. A dla tych pechowców- więcej rozwagi przy przechodzeniu przez ulicę.

      Gdy auto przejeżdża przez przejazd kolejowy również musi zachować szczególną ostrożność bo z pociągiem nie wygra . Tak samo pieszy z autem nie ma szans .

      Więcej ludzi umiera na raka ! I tu jest problem trucia ludzi syfiałym jedzeniem i powietrzem m.in. port service itd.

      Pozdrawiam.

      • 6 5

      • Ciekawe tłumaczenie własnego kretyńskiego zachowania (1)

        Jak jedziesz 50 km/h to naprawdę wyhamujesz bardzo szybko. Możesz o tym nie wiedzieć.

        • 3 1

        • Jak będziesz biegł bardzo szybko to może zdarzysz przebiec przed pociągiem na przejściu ;)

          Musisz przeczytać 5x komentarz i odkryć przekaz . ;)

          • 1 1

    • Statystyki są ok, tylko trzeba wyciągnąć odpowiednie wnioski, np. im dłuższa ulica, tym więcej przejść dla pieszych na niej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane