Fakty i opinie

"Inteligentne" przejścia dla pieszych w Gdyni

Najnowszy artukuł na ten temat

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.
Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny. graf. trojmiasto.pl

W Gdyni powstaną "inteligentne", czyli automatycznie oświetlane przejścia dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo. Ich lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego, a wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż.



Czy gdyńskie ulice są dobrze oświetlone po zmroku?

tak, praktycznie wszystkie, w każdej dzielnicy 12%
w większości tak, choć w niektórych dzielnicach są "czarne plamy" 50%
nie, to jest problem w mieście 38%
zakończona Łącznie głosów: 821
Gdyńscy urzędnicy zapewniają, że wraz z policją na bieżąco monitorują sytuację wokół przejść dla pieszych, by zdiagnozować newralgiczne miejsca. Z kolei wybór adekwatnych i skutecznych środków umożliwiających podniesienie poziomu bezpieczeństwa na danym przejściu, zależy od wielu czynników, w dużej mierze związanych z lokalnymi uwarunkowaniami.

- Na terenie Gdyni zastosowanie znajdują różne metody poprawy bezpieczeństwa w rejonach przejść dla pieszych, np. progi zwalniające lub wyniesione przejścia wymuszające na kierowcach zmniejszenie prędkości, sygnalizacja świetlna oraz ostrzegawcza - mówi dr inż. Jacek Oskarbski, szef Działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.
Oprócz tego w Gdyni planowana jest instalacja tak zwanych aktywnych przejść dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu - przede wszystkim poprzez poprawę widoczności osób, które zbliżają się do takiego przejścia.

Aktywne przejścia dla pieszych powstać mają w kilku lokalizacjach:

  1. Przejście dla pieszych na wysokości ul. Morskiej 521 zobacz na mapie Gdyni
  2. Przejście dla pieszych na ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni (w rejonie ul. płk. Dąbka 100a)
  3. Przejście dla pieszych na ul. Bosmańskiej zobacz na mapie Gdyni (przy aptece)
  4. Przejście dla pieszych na ul. Zielonej zobacz na mapie Gdyni (przejście do komisariatu policji)
  5. Przejście dla pieszych na ul. Śmidowicza zobacz na mapie Gdyni (przy Stoczni Wojennej)
  6. Przejście dla pieszych przez ul. Wiczlińską zobacz na mapie Gdańska oraz dwa zobacz na mapie Gdyni przejścia dla pieszych przez ul. Rdestową zobacz na mapie Gdyni

Wszystkie wymienione lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców Gdyni w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego. Wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż, który pozwoli na ocenę ich funkcjonowania i skuteczności.

Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa
Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa mat. prasowe
W przypadku przejść z punktów 1-5, piesi zbliżający się do przejścia będą automatycznie wykrywani przez czujniki ruchu uruchamiające lampy ostrzegawcze, połączone ze znakiem pionowym, wskazującym miejsce przejścia dla pieszych. Dodatkowo, w jezdni zostaną zamontowane aktywne, punktowe elementy świetlne.

Przed pasami wyznaczającymi przejście, lampki emitują pulsujące żółte światło (ostrzegawcze), widziane przez zbliżającego się kierowcę, natomiast od strony przejścia emitują światło białe ciągłe, które dodatkowo oświetla przejście dla pieszego. Dodatkowy czujnik ruchu odpowiada natomiast za podtrzymanie działania systemu do momentu opuszczenia przejścia przez pieszego.

Detektory podczerwieni wykryją pieszych w Gdyni



W przypadku przejść dla pieszych z punktu 6, "inteligentny" system oświetlenia składać się będzie z dwóch latarni wyposażonych w analizatory ruchu na obu krańcach przejścia. Gdy w strefie oczekiwania pojawi się pieszy, oprawy kierunkowe LED przejść wyemitują zwiększony, zogniskowany strumień światła. Spowoduje to, że pomalowane na biało pasy będą kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni. Sylwetka przechodnia na takim przejściu będzie lepiej widoczna, co powinno wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych.

Przejścia za dziesiątki tysięcy złotych



- Przejścia dla pieszych zlokalizowane w dzielnicy Dąbrowa (punkt 6. na liście), które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Obecnie kończy się faza przygotowywania postępowania na ich realizację, która powinna zakończyć się do końca listopada bieżącego roku. Szacunkowy koszt wdrożenia tego rozwiązania na wszystkich trzech przejściach to ok. 100 tysięcy złotych - mówi Agata Grzegorczyk z gdyńskiego magistratu.
Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.

Budżet Obywatelski w Gdyni - są wyniki



Koszt realizacji przejścia aktywnego na ul. Morskiej został oszacowany w BO na ok. 52 tysiące złotych (projekt wybrany w dzielnicy Cisowa). Natomiast szacunkowe koszty realizacji przejść aktywnych w dzielnicy Oksywie to ok. 200 tysięcy złotych za 4 przejścia. Koszt realizacji jednego to ok. 40-65 tysięcy złotych w zależności od wielkości przejścia, która determinuje liczbę koniecznych do zastosowania elementów.

Opinie (169) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • FAJNO (8)

    fajno że inteligentne gorzej jak pieszy lub rowerzysta albo hulajnoga nie inteligentna się pojawi wtedy będą problemi ...

    • 55 11

    • (7)

      Jedź tylko 50 /godz a nie będzie żadnego problemu. Słowo.

      • 12 5

      • Twoje slowo jest nic nie warte

        wczoraj blondynka stala tylem do przejscia i gadala przez telefon. auta jechaly normalnie a panienka nagle zwrot o 180stopni i pod kola. zrzucamy cale myslenie na kierowcow robiac z pieszych nic nie myslacy motloch i dlatego sa tragedie

        • 14 4

      • Jak się wynurzysz rowerem pod koła to nawet 30/h nic tu nie da (5)

        • 6 4

        • stosowanie się do limitu 30 km/h radykalnie zwiększa prawdopodobieństwo wyjścia (4)

          z kolizji pieszego z samochodem bez szwanku. Dlatego limit 30 km/h powinien obowiązywać na 75% sieci ulic w mieście.

          • 3 5

          • 20km/h jeszcze lepsze, co? a gdzie myslenie u pieszych? (2)

            chodzi o to zeby nie bylo w ogole kolizji!

            • 3 1

            • i twierdzisz, że to z powodu zachowań pieszych zmniejszane są prędkości w mieście? (1)

              • 1 0

              • piesi wchodza pod kola nie patrzac na jezdnie czesto

                mowie o przejsciach bez sygnalizacji. wiec tak, uwazam ze to przez liczbe zdarzen z pieszymi robi sie strefy 30. wyprowadz mnie z bledu?

                • 3 1

          • i poślizgu

            • 1 0

  • Przejscie na morskiej 521 jest pomyłką. (6)

    Codziennie tamtędy jeżdżę i niezwykle rzadko widzę tam kogokolwiek na przejściu. Może raz na 100 przejazdów. Pieniądze wyrzucone w błoto. Przecież w tej okolicy nie ma ogóle mieszkańców...

    • 26 20

    • (4)

      Mieszkańcy są tylko kto teraz chodzi na pieszo?

      • 5 4

      • ja chodzę bardzo często (1)

        chcę się pozbyć samochodu, bo przestawiłem się na rower i piesze wycieczki.

        • 3 0

        • Czyli Misiek pisal o Tobie. Jeden na sto przejazdow.

          • 2 0

      • Dużo osób chodzi pieszo!

        Co,marzy się miasto tylko dla ped**arzy?

        • 0 0

      • A jak inaczej można chodzić oprócz "na pieszo"?

        • 1 0

    • Zlikwidujmy Twoj samochod. Praktycznie nikt oprocz Ciebie z niego nie korzysta. To za malo. Dopiero jakby korzystalo z niego ok 30 osob to moznaby go zostawic.

      • 4 1

  • (2)

    Gdyńscy urzędnicy wraz z policją, to chyba zapomnieli zmonitorować przejścia właśnie na Dąbrowie. Bo trzeba tam nieźle uciekać z pasów przed królewiczami, którzy jak mają zieloną strzałkę, to już nic ich nie interesuje. Dotyczy to w dużej mierze, również pojazdów ZKM !

    • 27 6

    • (1)

      Nie dramatyzuj. Na skrzyżowaniu rdestowej z nowowiczlińską, o którym mówisz sporadycznie ktoś się pakuje przed pieszego. Za to na pozostałych w ciągu rdestowej szczególnie od przystanku kameliowa w stronę giełdy na wszystkich przejściach trzeba mega uważać bo "miszczowie" gnają autami na złamanie karku. Bywały tam bardzo groźne sytuacje, ale jak widać dąbrowa dalej na cenzurowanym bo wzmocnienie światła z lampy wiele nie zmieni w kwestii przelotu 70km/h+

      • 5 3

      • naparzajcie w tych chamów za kólkiem kamieniami po szybach to moze do nich dotrze zeby stosowac sie do limitów predkosci w strefach gesto zaludnionych, to samo na zielonej strzalce, jedzie taki mysli ze wygrał zycie a nie patrzy ze jeszcze ludzie na przejsciu ida i maja pierszenstwo

        • 5 2

  • bardzo niebezpieczne rozwiązanie (4)

    nie zachowano podstawowej zasady rownomiernosci oświetlenia pasa ruchu drogowego, przy pierwszym wypadku odpowiedzialność spadnie na zarządcę drogi, i tyle w temacie

    • 21 10

    • (3)

      Byłoby fajnie widzieć z daleka, że pieszy zbliża się do przejścia, żeby móc zwolnić czy zatrzymać się. Co z tego, że zobaczy się w ostatniej chwili jak pieszy wychodzi z ciemności na pasy?!

      • 4 3

      • Przecież dla sporej części kierowców to nie ma znaczenia.

        Nie raz uciekałem za dnia z pasów na zielonym świetle. Jak jestem za kółkiem, to trzymam się przepisów, nie jeżdżę na czerwonym świetle, nie traktuję zielonej strzałki jak nakazu. Trzymam się limitów prędkości, ale pewno przez husarię jestem uważany za frajera.

        • 6 2

      • Ale po co chciałbyś widzieć wcześniej ofiarę wypadku?

        Lobby motoidiotów znów wymogło, że zbliżanie się pieszego jest bez znaczenia!

        • 3 1

      • Taka nowa zasada "nie widzę więc jadę"?

        Jak to jest, że kierowcy gdy mają znak A-7 (ustąp pierwszeństwa) to potrafią zwolnić albo się zatrzymać i upewnić że mają drogę wolną i dopiero jechać, a w przypadku przejścia dla pieszych już nie?

        • 0 0

  • (2)

    Jak automatyczne oświetlenie ma poprawić bezpieczeństwo? W terenie zabudowanym oświetlenie przejść działa całą noc. Raczej chodzi o oszczędności energii elektrycznej.

    • 32 3

    • Otóż to! (1)

      Jeśli doświetlać przejście dla pieszych, to w sposób ciągły, a nie jakieś "pojawiam się i znikam". To bardzo mylące dla pieszych i kierowców. Te przejścia mają być bezpieczne, a nie "inteligentne".

      • 4 0

      • "Inteligentne oświetlenie przejść" to jest wyłącznie kasa dla producenta tego produktu który mobbowal go wszędzie. Inteligencji to nie ma żadnej wyłącznie kosztuje to jak że złota.

        • 2 0

  • (2)

    Mistrzowie intelektu z UM w Gdyni sprezentowali mieszkańcom inteligente przejścia dla pieszych.

    • 25 3

    • to przecież byl projekt z budżetu obywatelskiego, a nie wymyślony za biurkiem urzędników? (1)

      • 7 1

      • i wykonują go obywatele?

        • 1 2

  • (2)

    Może na Świętojańskiej zamontujecie coś takiego. Gdy tylko się zapada zmrok lub w deszczowy pochmurny dzień piesi są niewidoczni na pasach!

    • 18 4

    • Gdy jedziesz 30 możesz odpuścić do 20/h, korzystając z zasady ostrożności podczas zbliżania się do przejścia

      • 1 2

    • na Swietojanskiej szczególnie chamy na obcych z glebi kraju ale tez osciennych gmin numerach gnaja nieraz 80- 100 na h. Nie zdja sobie sprawy z charakteru tej ulicy, ze ludzie czesto przechodza nie na przejsciach w calej rozciąglosci ulicy, bo mysla ze to bezpieczne i samochody sie ledwo toczą z przepisową predkocią

      • 3 2

  • Tak, najpierw poszerzą ul. Rdestową przy skrzyżowaniu z Wiczlińską (1)

    A potem (a może wcześniej) będą stawiać tam "intelegientne" przejście dla pieszych.

    • 12 1

    • Zbudują i zlikwidują

      Ja się nie nie zdziwię jak najpierw zrobią inteligentne przejście. potem je zlikwiduja podczas przebudowy i dodaniu swiatel na skrzyżowaniu z Miętową

      • 3 0

  • A dla (5)

    Smartfonowych zombi tyż coś będzie

    • 27 5

    • Automatyczny kij. Przed przejściem automatycznie lut w ten łeb.

      • 14 4

    • Myślę, że przy wejściu na jezdnię na ekranie powinien pojawiać się napis:

      Game over!

      • 5 0

    • nie tylko na przejściach - na chodnikach to dopiero stanowią problem

      bo to problem dla innych pieszych, na przejściu - pal lich, najwyżej zadziała ewolucja

      • 4 0

    • Laboratorium Inicjatyw Społecznych wymyśli aplikację

      Informującą czy można wejść na przejście.
      Budżet 20 mln z kasy miasta.

      • 2 0

    • Juz takie są w paru miastach w Polsce. Wpisz sobie "przejścia dla smartfonowych zombie".

      • 0 0

  • Inteligentne przejście (5)

    .... takie przejście jest w Jantarze już dawno !

    • 10 0

    • (1)

      I w czym pomaga?

      • 1 0

      • W lansie

        • 0 2

    • Ale poza tym nie ma tam nic

      • 3 2

    • Na Półwyspie jest ich kilka (1)

      Naprawdę zwiększają bezpieczeństwo. Przejścia są w nocy widoczne jak w dzień. Na Półwyspie zrobili to bez szumu, a tu specjalne zapowiedzi, jakby mieli wybudować w Gdyni Pałac Kultury.

      • 3 0

      • trochę kultury w każdym większym skupisku motopatologii może być wielką i szokującą zmianą

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.