• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • Po ankiecie widac, że ok. 120 kierowców jest i**otami, potencjalnymi mordercami i chamami. To ci, którzy nie zwracają uwagi na pieszych. stan odp. to 1005 osób. I co z tego, że ja uważam na drodze, jak d**il mnie zabije. Dostanie maks. 12 lat, a samochód to gorsze narzędzie zbrodni niż nóż. I to nie jest zabójstwo nieumyślne, bo jak jest ograniczenie do 50, to nie jedzie się 100, bo umysł działał w chwili wyboru prędkości.

    • 2 5

  • niebezpieczne przejścia dla pieszych? (1)

    Coś takiego, niebezpieczne przejścia dla pieszych? przecież według najnowszych trendów gdańskich to tunele są niebezpieczne. Dlatego na najbardziej wrażliwych trasach robi się ( lub zrobi w najbliższej przyszłości) : Podwale Przedmiejskie, Okopowa ( k/ Bramy Wyżynnej), Podwale Grodzkie ( k/ Dworca Głównego). To dopiero będzie wzrost statystyk wypadków!
    Ale taka nowa moda, propagowana przez FRAG.

    • 38 20

    • Przerażający jest fanatyzm FRAG

      I łatwość z jakim szafuje ludzkim życiem w imię fobii tunelowej. No cóż, nie pierwsi, dla których ideologia jest ważniejsza niż ludzkie życie.

      • 0 0

  • eeee tam. Zabetonować wszystkie tunele dla pieszych (3)

    • 69 12

    • dobrze prawisz (1)

      zabetonować, przyzwyczaić kierowców że w mieście nie są sami, może to pomoże....

      • 12 12

      • Cmentaże pełne są ludzi z pierwszeństwem...

        Łatwo szafować cudzym życiem.

        • 2 0

    • Może i kierowcy ponoszą 10%winy

      Ale to piesi zachowują się jak Święte krowy i nie ustępują nikomu. Jedziesz sobie spokojnie hulaj nogą albo rowerem 25 kmh po chodniku, A piesi mają jeszcze jakiś problem.

      • 0 1

  • Gdyby to były przejścia podziemne - nie byłoby ofiar.

    Każde skrzyżowanie jest niebezpieczne. Skrzyżowanie ruchu pieszego z kołowym jest szczególnie niebezpieczne. Możemy narzekać na kierowców i/lub pieszych, ale to nikomu z poszkodowanych nie pomoże. Lepiej budować przejścia bezkolizyjne - tunele lub kładki dla pieszych lub samochodów. A nie poddawać się terrorowi fanatyków przejść naziemnych, którzy bez wahania narażają cudze życie tylko po to by usprawiedliwić swoje fobie.

    • 5 1

  • (4)

    Statystyki, jak i policja, bezużyteczne.

    • 31 14

    • Statystyki są ok, tylko trzeba wyciągnąć odpowiednie wnioski, np. im dłuższa ulica, tym więcej przejść dla pieszych na niej.

      • 0 0

    • Artykuł typu mącenie wody (2)

      W trójmieście mieszka ile?ponad 750 tyś ludzi plus przyjezdni będzie około miliona ... wypadki z kilkoma ofiarami to nawet nie 0.00001% więc nie istnieje żaden problem. A dla tych pechowców- więcej rozwagi przy przechodzeniu przez ulicę.

      Gdy auto przejeżdża przez przejazd kolejowy również musi zachować szczególną ostrożność bo z pociągiem nie wygra . Tak samo pieszy z autem nie ma szans .

      Więcej ludzi umiera na raka ! I tu jest problem trucia ludzi syfiałym jedzeniem i powietrzem m.in. port service itd.

      Pozdrawiam.

      • 6 5

      • Ciekawe tłumaczenie własnego kretyńskiego zachowania (1)

        Jak jedziesz 50 km/h to naprawdę wyhamujesz bardzo szybko. Możesz o tym nie wiedzieć.

        • 3 1

        • Jak będziesz biegł bardzo szybko to może zdarzysz przebiec przed pociągiem na przejściu ;)

          Musisz przeczytać 5x komentarz i odkryć przekaz . ;)

          • 1 1

  • Nagonka na kierowców odcinek 328 (7)

    Oczywiscie baranów którzy powoduja takie wypadki trzeba ukarać, z tym nie ma co nawet dyskutować, ale jaki jest sens takiego artykułu?

    • 14 11

    • (6)

      Powiedz to matce dziecka które zginęło w zeszłym roku na Płk. Dąbka w Gdyni na przejściu dla pieszych.

      • 4 5

      • A powiem, czemu nie (5)

        Jeden d**il ktory pewnie nie powinien miec prawa jazdy zabil jej dziecko, a gdyby to byl autobus? To wtedy co zlikwidowac autobusy?

        • 2 3

        • (4)

          jeden d**il?? wolne żarty. wiesz w ogóle gdzie to jest? tam większość jedzie powyżej 70 km/h na godzinę i wyprzedza na pasach jak się inny samochód zatrzymuje żeby przepuścić pieszych. tam się piesi muszą pilnować jakby przebywali w rejonie działań wojennych. gpu traktuje tę droge jako przelotówkę do domu i przelatuje. dlatego przestań płakać nad szkalowaniem kierowców. oni w zderzeniu z pieszym czy rowerzystą przeżyją.

          • 4 2

          • jakos ja jezdze zgodnie z ograniczeniami predkosci, i zawsze zatrzymuje sie przed przejsciem (3)

            nigdy nie wyprzedzam przed przejsciem i widzialem taka sytuacje zeby ktos mnie wyprzedzil przed przejsciem RAZ, wiec nie mow ze wiekszosc tak jezdzi bo bardzo duzo kierowcow potrafi dobrze jezdzic w gdansku a wasze pitolenie z d*py tylko pogarsza konflikt ktory trzeba w koncu rozwiazac a nie poglebiac

            • 1 3

            • (2)

              zapraszam 15-17 na płk dabka, poszerzysz horyzonty jak można wyprzedzać na pasach

              • 3 0

              • dzieki (1)

                juz wole autkiem pojezdzic

                • 0 0

              • niz stac w korkach

                • 0 0

  • Co łączy te wszystkie przejścia? (2)

    Są naziemne

    • 12 8

    • Co łączy te wszystkie wypadki? (1)

      Powodują je kierowcy

      • 3 4

      • no tak, jak pieszy wtargnie na jezdnię to też winny kierowca

        • 1 1

  • a chłopaczki z rowerowej metropolii w koallicji z urzędnikami dalej kombinuja z kolejnymi (4)

    Podwale Grodzkie, Podwale Przedmiejskie, Rzeczpospolitej, Grunwaldzka

    • 27 14

    • (2)

      Problemem są samochodziarze a nie przejścia dla pieszych. Nauczcie się jeździć nie będzie problemu.

      • 7 7

      • koło dworca jest wygodne przejście podziemne sugerujesz osiołku że pieszy zdąży przdreptać 7 czy 8 pasów szerokości 3m czy większej i wysepkę z torowiskiem na jednej zmianie światła?Nie ma opcji ale jak zauważy swój autobus to pewnie włączy się trybn nieśmiertelności i będą przelatywać na czerwonym prosto pod koła samochodów

        • 3 0

      • Spoko, a do tego czasu zginie sobie parę/paręnaście istot. Luz.
        "To jest poświęcenie na które jesteśmy gotowi"

        • 4 2

    • rowerowa metropolia nie ma koalicji z urzędasami

      Roger się sprzedał Kacprowi

      • 0 2

  • (3)

    Nie wciskać pieszym , że mają pierwszeństwo na jezdni , niektórzy to wręcz wbiegają pod koła

    • 32 36

    • (2)

      Nikt nikomu tego nie wciska - o tym mówią przepisy ruchu drogowego (a w każdym razie mówią o pierwszeństwie na przejściu dla pieszych... dla niekumatych: "na przejściu", nie "przed przejściem").

      • 4 2

      • pieszemu nie wolno wchodzić pod koła nadjeżdżającego pojazdu zatem to piesi są sprawcami tych wypadków a nie kierowcy bo kierowcy nie mają obowiązku zapraszać pieszego na jezdnię przed swój pojazd.Tak mowia przepisy o których wielu zdaje się nie wiedzieć a media je przeinaczają.Pieszy ma pierwszeństwo dopiero kiedy wejdzie na jezdnię, stojącemu nie trzeba umożliwiać wejścia na jezdnię a pieszy nie ma prawa wejść pod pojazd który jest kilka metrów od przejścia o czym wielu zombie wpatrzonych w telefony nie wie

        • 1 1

      • Poczytaj pord. A szczególnie Art 14

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    Ludzie po odpaleniu silników zmieniają się w królów świata. Wszystko im wolno, co to nie on, on zrobi tak jak chce, często wgapiony w telefon bo musi napisać wiadomość już teraz natychmiast, ale przecież on ma oczy też na czubku głowy więc przecież nic nie może się stać prawda? Z drugiej strony mamy pieszego który z kolei myśli że to on jest panem świata i ma pierwszeństwo bo przecież każdy pieszy ma pierwszeństwo przed samochodem i to ci kierowcy mają na niego uważać, on nie musi, tak więc wychodzi na pasy nie rozgląda się na boki bo i po co, ważniejsze jest sprawdzenie czy na Facebooku nie ma nowego mega ważnego powiadomienia bo ktoś może akurat skomentował jego wypowiedź. No tego przegapić po prostu nie może. Są też rowerzyści i z kolei to oni uważają się za najważniejszych, bo przecież mają rower, jest on ekologiczny, nie to co te blachosmrody, a i można szybko do prac dojechać. Światło miga? Dam radę, przecież nie ma problemu, samochód skręca? Dam radę, to on ma czekać, człowiek przechodzi przez ulicę? Trzeba mu narzucać od najgorszych i można jechać dalej. Słuchawki na uszach bo przecież nie ma nakazu słuchania otoczenia, może być uważny nawet jak muzyka wali w uszy i ćwierci mózg. Da radę przecież.
    Potem zdarza się tragedia i nagle szok, że jak to tak przecież każdy z nich miał pierwszeństwo, a jednak któryś z nich nie żyje. To na pewno była wina tamtego, my nic złego nie zrobiliśmy. My znamy swoje możliwości. I tak kręci się spirala głupoty. Wystarczy odłożyć telefon i słuchawki na czas podróż, lub w momencie przechodzenia przez pasy, nagłe można widzieć i słyszeć co się wkoło dzieję. Można poczekać dwie minuty na kolejne zielone bo sklep czy kościół nie ucieknie, a autobus zaraz będzie następny. Można jechać wolniej i uważniej, będzie wtedy widać lepiej kto chce przejść, jakie są światła, co się dzieję do okoła. Mogłoby być mniej wypadków, ale ludziom na tym nie zależy, nie pomogą najnowsze technologie jeśli człowiek będzie ignorantem. Gdyby człowiek myślał o swoim i czyimś bezpieczeństwie, nie szalał by jak dzikus, przechodził by po ulicy jak powinien, i gdzie powinien to by nie było potrzeba miliona świateł z licznikami, głośnym komunikatami, ramp, i tysiąca innych zabezpieczeń

    • 157 37

    • I tu jestes w błedzie daleko nam do standartów zachodnich gdzie pieszy jest swieta krową!! (4)

      Już była kampania pieszy to nie blachosmrody nie da się po wypadku wyklepać jak blache w szrocie!!Kolejna twoja głupota to nie pieszy ma czekac 2 minuty tylko blachosmrody a w Polsce jest odwrotnie niż na zachodzie. Zawsze dostosowuje się ruch do najwolniejszego !!Burak jedzie 70km/h po fajki do kiosku ale nie poczeka nawet 10sekund by przepuścić pieszego czy rowerzystę bo według niego to on ma pierwszeństwo i to wszyscy inni maja czekać!To burak w blachoszrocie powoduje nieszczęścia zabija ludzi a nie pieszy !

      • 4 9

      • Zachód to zachód, my jesteśmy w środkowej Europie slowianami a nie germanami (1)

        I dobrze że daleko do zachodnich standardów bo my mamy swoje i dajemy w wielu przypadkach przykład jak bezsensownym jest wprowadzanie przepisów na zachodzie, jesteśmy w Polsce i nie zmienimy obyczajów 40milionowego społeczeństwa. Wszędzie wprowadza się przepisy dla społeczeństwa a nie wbrew. Na zachodzie jedzą żaby ślimaki karaczany i inne g*wna, Ty też będziesz to jeść bo tak jest na zachodzie? Polacy nie gęsi swój język maja.

        • 4 5

        • O tak, nasze standardy są piękne

          Oszukać, okraść, co państwowe, to przytulić, albo zniszczyć.
          Nie ma żadnego "my", jest "ja" a największy problem, jest jak sąsiadowi lepiej się powodzi...

          Tylko żaden z samozwańczych "patriotów" nie zamierza nic zmienić, bo jeszcze byśmy poprawili nasz kraj...

          • 5 2

      • (1)

        oddychaj czlowieku oddychaj bo pękniesz z tej frustracji

        • 7 0

        • Hahaah

          Hahaha dobre ahahah

          • 1 0

    • (3)

      Gdy pieszy ma zielone światło, to żaden samochód nie ma prawa wjechać gdy przechodzi. A to, że się pchają , to normalne.

      • 9 2

      • "żaden"

        A karetka na sygnale?

        • 1 1

      • gdzie ty widziałeś samochody ignorujące światła? (1)

        chyba u ciebie w mózgu po libacji

        • 3 14

        • Na każdym skręcie z zieloną strzałką?

          Trochę kultury

          • 9 1

    • 100% racji

      Wydajemy pieniądze tylko po to by chronić się przed samymi nami...
      Miałem ostatnio przypadek, chwała Bogu że nic się nie stało, stanąłem samochodem na deptako-parkingu, moje auto z otwartymi drzwiami nie dalej niż 1m od auta stojącego obok z prawej i z zamkniętymi ok 1.5m z lewej, wysadzalem znajomych z dzieckiem, otwarty samochód wszystko na oscierz bagażnik bo zabierali swoje rzeczy czyli krótko mówiąc dość widoczni Janusze ze sloikami po czym słyszę takie konkretne trask... a tu babka jadąc rowerem że słuchawkami w uszach, walnela w dziecko moich znajomych które odbiło się od samochodu obok i upadło na ziemię, dzieciakowi nic się nie stało ale widziałem moment lotu po odbiciu od roweru tej Pani... O efektach późniejszych już nie będę się wypowiadać bo wracała z rowerem pod pachą i bez słuchawek, to jest to o czym pisze kolega wyżej, zero wyobraźni i brak poszanowania dla pozostałych uczestników przestrzeni publicznej, w momencie nabrania kultury i szacunku do drugiego przepisy i zabezpieczenia staną się całkowicie bezużyteczne.

      • 5 2

    • (2)

      nic dodać, nic ująć... gdyby tylko ludzie widzieli choć ciut więcej, niż czubek własnego nosa, problemy tego typu by praktycznie nie istniały.

      • 16 2

      • (1)

        Dokładnie, ale niestety nie wszyscy są mądrzy. Przykra sprawa

        • 3 2

        • te przejścia są niebezpieczne, potrafią rzucić się na człowieka i wciągnąć go pod nadjeżdżający pojazd

          • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane