• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • a dlaczego nie ma Jana Pawła II na Zaspie po mszy??

    Tam już było ostatnio 5 wypadków śmiertelnych !!! A świateł ciągle brak

    • 2 2

  • Rozwiązanie jest jedno ! (2)

    Rozwiązaniem są przejścia podziemne, oczywiście dostosowane dla niepełnosprswnych i rowerzystów oraz pieszych (zaznaczam, aby nie dawać wam argumentów do bez sensownej dyskusji) amen.

    • 5 3

    • Nie są (1)

      Przejścia powinny być na poziomie gruntu, żadne przejścia i wiadukty nie są przyjazne dla pieszego, rowerzysty, inwalidy, matki z wózkiem. Przykład: kładka na JPII w Gdańsku.

      • 2 0

      • "żadne przejścia" chodziło o "żadne przejścia podziemne"

        • 1 0

  • Al. Jana Pawła II w Gdańsku?

    Al. Jana Pawła II w Gdańsku też godna uwagi w tej sprawie - wszyscy starają się nie widzieć pieszego czekającego przy przejściu, a jak nawet komuś się zdarzy, to duża szansa, że ktoś go postanowi wyprzedzić (prawą stroną, na samych pasach, auto jadące za przepuszczającym w ostatnie chwili zmienia pas na sąsiedni i przyśpiesza). I takie rzeczy dzieją się codziennie.

    • 0 2

  • Przejścia dla pieszych (1)

    Skoro mamy tyle wypadków na przejściach dla pieszych w Trójmieście, dlaczego inwestujemy w kolejne przejścia w miejscach, gdzie ich absolutnie nie powinno być? Nawiązanie do artykułu o budowie naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu w Gdańsku. Jest podziemne - całkiem dobre z windami dla niepełnosprawnych więc o co chodzi?

    • 9 2

    • Co to znaczy, że nie powinno ich absolutnie być, bo ty tak chcesz? W mieście, to pieszy powinien być zmuszany przemieszczac się pod ziemią jak szczur dla twojej wygody, czy odwrotnie?

      • 0 2

  • W tym zestawieniu są dosyć długie ulice

    Czy można poprosić o dokładniejsze dane o lokalizacji problematycznych przejść?

    • 2 0

  • gdańszczenie pełowcy miszcze prostej

    • 6 0

  • Wszystkie przejścia

    dla pieszych są niebezpieczne. Stąd powinno być dziwne skąd takie dziwne parcie na mnożenie nowych przejść naziemnych?

    • 4 1

  • Kierowca

    Każdego dnia kilka razy dziennie przejeżdżam grunwaldzką i regularnie praktycznie za każdym razem przy przystanku koło cristala i galerii bałtyckiej piesi przechodza na baaardzo późnym czerwonym. Może ustawmy jednego dnia patrol policji w tych miejscach i sprawdźmy kto bardziej łamie przepisy i stwarza zagrożenie. Proponuję przyjrzeć się też skrzyżowaniu ul.Kolobrzeskiej i Rzeczypospolitej. W tym miejscu czerwone światło dla pieszych w ogóle nie istnieje, szczególnie u starszych zabieganych osób ostentacyjnie łamiących przepisy z zacięciem na twarzy. Może zamiast ganiać kierowców wokół skrzyżowania (kołobrzeska/chłopska/Rzeczypospolitej) za przejazd na czerwonym przez policję warto byłoby sprawdzić dlaczego zmuszeni sa żeby to robić

    • 6 1

  • Pułkownika Dąbka

    To była kiedyś uliczka dojazdowa do swojego miejsca zamieszkania. Dziś zakorkowana, hałaśliwa arteria przy której nie da się mieszkać. Od lat 80. nic nie zrobiono. Ta sama przepustowość, a samochodów tysiąc razy więcej. Nabudowano gett dla słoików. W każdej rodzinie po dwa wieśwageny z niemieckiego szrotu i wszystko to używa infrastruktury, która była budowana 30 lat temu dla tysiąc razy mniejszego ruchu samochodowego i dwa razy mniejszego zagęszczenia ludności. Jeszcze nam brakuje tego wielohektarowego getta jakie buduje się w Kosakowie. Czym oni chcą dojeżdżać do Gdyni? Ulicą Unruga? A może zakorkowaną Płk. Dąbka i Kwiatkowskiego?

    • 3 3

  • Dlatego w trójmiescie mamy najwyzsze skladki OC przez Buraków ze swoich 15-20letnich szrotów (1)

    To oni nam kierowcom przestrzegającym przepisów niszczą opinie i powodują wysokie stawki OC. Najszybciej się ich pozbędziemy i usuniemy ten złom z ulic jak się wprowadzi opłaty za jazdę po mieście .

    • 3 3

    • a ty w nowym samochodzie jedziesz 50 jak jest 50?

      bo ja w swoim 15 letnim złomie tak właśnie jeżdżę. Od 1982 roku mam prawo jazdy i nie miałem kolizji i nigdy nowego samochodu. Najnowszy był Polonezem 4 letnim.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane