• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na tym osiedlu auta mają pierwszeństwo przed mieszkańcami

Patryk Szczerba
25 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Znaki strefa ruchu dają szansę na interwencję strażnikom, ale mieszkańcy podkreślają, że powodują też niebezpieczeństwo. Znaki strefa ruchu dają szansę na interwencję strażnikom, ale mieszkańcy podkreślają, że powodują też niebezpieczeństwo.

Znaki "strefa zamieszkania" i "strefa ruchu" brzmią podobnie, ale zasadniczo się różnią. W pierwszym przypadku pierwszeństwo mają piesi, a w drugim samochody. O tym, jakie kontrowersje mogą wywołać, świadczy przykład z jednego z osiedli w Cisowej.



Czy na osiedlowych ulicach czujesz się jako pieszy(a) bezpiecznie?

Najpierw kilka wyjątków z przepisów o ruchu drogowym. Te wyjaśniają, że "strefa ruchu" i "strefa zamieszkania" to obszary, na których obowiązują całkiem odmienne zasady.

Podobne w nazwie, ale różne

W "strefie zamieszkania" pojazdy nie mogą przekraczać prędkości 20 km/h. Zabroniony jest postój w innym miejscu, niż do tego wyznaczone. "Strefy zamieszkania" często wyznaczane są na terenach, po których porusza się wielu pieszych. Mają ich chronić, co wyraża się chociażby w pierwszeństwie przed pojazdami. Mogą poruszać się całą szerokością drogi, nie mają obowiązku korzystania z chodnika czy pobocza, poruszania się w kolumnie. Ponadto w strefie tej dzieci do lat 7 nie muszą przebywać pod opieką osoby starszej.

Inaczej jest w "strefie ruchu", gdzie obowiązują takie same zasady, jak na zwykłych drogach. Ten znak stawiany jest w interesie zarządców dróg wewnętrznych. Dzięki niemu mogą tym miejscu interweniować funkcjonariusze policji drogowej i straży miejskiej.: wystawiać mandaty, odholowywać pojazdy.

Znaki na Cisowej budzą zdziwienie

I właśnie z takimi argumentami spotkali się mieszkańcy osiedla administrowanego przez Gdyńską Spółdzielnię Mieszkaniową w Cisowej, obawiający się o swoje bezpieczeństwo. Chodzi o ulice Kcyńską i Zbożową zobacz na mapie Gdyni. Kilka miesięcy temu na wniosek spółdzielni pojawiło się oznaczenie informujące o "strefie ruchu".

Znak strefa zamieszkania (po lewej) daje pierwszeństwo pieszym. Znak strefa ruchu oznacza, że obowiązują tam takie same zasad jak na każdej drodze. Znak strefa zamieszkania (po lewej) daje pierwszeństwo pieszym. Znak strefa ruchu oznacza, że obowiązują tam takie same zasad jak na każdej drodze.
- Problem w tym, że teraz mieszkańcy muszą się chronić przed samochodami. Kierowcy za to mają pełne prawo jeździć jak po zwykłych drogach. W ostatnim czasie doszło do potrącenia na osiedlowej ulicy dziecka. W świetle przepisów to ono było winne, bo nie powinno znaleźć się na ulicy - opowiada pan Łukasz, jeden z mieszkańców osiedla.
Spółdzielnia: Żeby straż miejska mogła usuwać wraki

Nasz czytelnik postanowił zasięgnięć informacji w spółdzielni mieszkaniowej. Jej pracownicy wytłumaczyli mu, że chodziło o ukrócenie nieprawidłowo parkujących kierowców i wymuszenie na strażnikach miejskich usuwania wraków po interwencji.

Te argumenty nie przekonały pana Łukasza.

- Nie rozumiem takiego postępowania. Znak "strefa zamieszkania" jest powszechny na innych podobnych osiedlach. U nas jest inaczej i wygląda na to, że tylko dlatego, żeby zrzucić odpowiedzialność za bałagan i "papierkową robotę", którą mogliby wykonać pracownicy spółdzielni, na służby miejskie - dodaje.
Zapytaliśmy jeszcze raz, czy rzeczywiście spółdzielnia kierowała się takimi pobudkami - jak w odpowiedzi zaprezentowanej mieszkańcowi.

Będą korekty?

- Decyzja o umieszczeniu znaku D-52 była konieczna, aby straż miejska była uprawniona do interwencji w przypadkach np. pozostawionych wraków samochodów osobowych. Rozważamy jednocześnie umieszczenie znaku ograniczenia prędkości do 30 km/h na słupku pod znakiem - deklaruje Ryszard Kaczorowski, pełnomocnik zarządu ds. kierowania administracją osiedla Cisowa.
Jak przekonuje, sytuacja po umieszczeniu znaku w tym zakresie poprawiła się.

- Nie wymaga obecnie interwencji Straży Miejskiej - dodają przedstawiciele spółdzielni, uzupełniając, że uwagi zgłoszone przez mieszkańców będą chcieli jednak jeszcze raz w najbliższym czasie rozpatrzyć.

Miejsca

Opinie (131)

  • gdańska morena

    polecam policyjnym patrolom pieszym, nieosnakowanym samochodom oraz sm, łamanie predkosci w strefie zamieszkania notoryczne takze łamanie przez kierowców zakazu wjazdu i notoryczne przejazdzki po prąd w strone biedronki na nałkowskiej !!!!masakra wiekszosc to słoiki buraki

    • 6 1

  • Samochód powinien być gościem

    Który musi sporo zapłacić za jazdę podróżach miejskich. Odzyskajmy miasto dla ludzi. Reszta niech jeździ po autostradach poza miastem.

    • 8 4

  • Spaliny zaczadziły mózgi

    Niektórym to już spaliny zaczadziły mózgi. Jeżdżą po chodnikach jak po ulicach. Dość z tym. Kiedy straż lub Policja się za to weźmie tak jak powinna ?

    • 8 1

  • kultura Polaka (1)

    Cóż. Polska to dziwny kraj, gdzie ludzie nie maja pojęcia o jakiejkolwiek kulturze, zarówno na drogach jak i na chodniku. Przepraszam tych kulturalnych, którzy niestety są w mniejszości.

    • 15 0

    • Racja. Trochę wstyd, że mieszkamy w kraju pełnym samolubów nie grzeszących rozumem

      • 4 0

  • Woonerf (5)

    Na szczęście powstają już w Gdańsku osiedla, gdzie w ogóle nie da się wjechać samochodem pomiędzy bloki. Auto zostawia się za płotem albo w hali garażowej (wjazd spoza osiedla).
    Dzięki temu w części mieszkalnej samochody nie szpecą i nie stanowią zagrożenia.
    Pora, żeby do niektórych w końcu zaczęło docierać, że samochody w mieście powinny mieć najniższy priorytet daleko za pieszymi, rowerzystami i komunikacja miejską. Zwłaszcza na osiedlach. I można to uregulować - poszukajcie w google słowa "woonerf"

    • 23 15

    • Że nie wspomnę o 15-toletnim golfiku w tedeiku, który rano robi chmurę pod oknami, bo własciciel rozgrzewa maszynę

      • 3 1

    • (2)

      A które to osiedla?

      • 3 0

      • Nad Wodą :)

        • 0 0

      • Na przykład Harmonia Oliwska.

        • 5 1

    • pierwszy polski woonerf powstał 2 lata temu w Łodzi.
      Polska się cywilizuje.
      Do Gdyni też to dojdzie.

      • 1 5

  • Umówmy się, że polscy kierowcy z a w s z e mają pierwszeństwo przed pieszymi. I zawsze są najszybsi i najpierwsi. Ja mieszkam w "strefie zamieszkania" i może z 10 % przestrzega tych 20km/h. O przepuszczaniu pieszych nie wspomnę.

    • 10 3

  • potrzebne (4)

    takie znaki na drogach osiedlowych przynajmniej może uświadomią rodziców, żeby nie pozwalali na ulicy grać dzieciom w piłkę co jest notoryczne na większości osiedli...

    • 6 9

    • (1)

      To tylko świadczy o tym, jak nisko upadlismy jako społeczeństwo w kulcie samochodu.
      Właśnie, że dzieci powinny grać w piłkę i jeździć na rolkach po osiedlowych uliczkach.
      A samochod powinien być tam gościem.
      Czas odzyskać przestrzeń wspólną dla ludzi.
      W cywilizowanych miastach już dawno to zrozumiano.

      • 8 2

      • hmm. a od czego budujemy boiska i place zabaw? żeby dzieci grały w piłkę na ulicy? Jest to dla nich zagrożenie a po co je na to narażać? W cywilizowanych miastach dzieci nie bawią się na ulicy a parkingi są podziemne... co w naszej rzeczywistości jest nieosiągalne niejednokrotnie. Więc odróżnijmy naszą rzeczywistość i wysyłajmy dzieci bawić się na place zabaw i boiska a nie na ulice...

        • 4 2

    • racja (1)

      dzieci niech siedzą w domu i graja na komputerze po co mają grać w piłkę czy bawić się na podwórku

      • 5 3

      • potwierdzam - na podwórku a nie na ulicy!

        • 3 1

  • panie Patryku Sz.

    Znajdź pan (celowo z małej) temat warty uwagi dla mieszkańców a nie robisz pan z igły widły...

    • 3 6

  • ma być strefa ruchu!

    piesi to nie jakieś święte krowy

    • 5 5

  • Obrońca Gdynian

    Panie Szczerba zajmij się pan podwórkami w Gdańsku. Obrońca Gdynian się znalazł.

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane