• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najciekawsze projekty zrealizowane z BO w Gdyni

rb
22 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dzięki BO udało się m.in. wyremontować samolot będący symbolem Babich Dołów. Dzięki BO udało się m.in. wyremontować samolot będący symbolem Babich Dołów.

Dziś ostatni dzień głosowania w kolejnej edycji Budżetu Obywatelskiego w Gdyni. Z tej okazji przypominamy najciekawsze zrealizowane projekty z poprzednich lat.



Głosowanie na BO w Gdyni potrwa do końca poniedziałku. Do wyboru jest 268 projektów dzielnicowych oraz 13 projektów miejskich. Łączna pula tegorocznego BO w Gdyni to 10,6 mln zł.

My z tej okazji przypominamy najciekawsze projekty, jakie pojawiły się w ostatnich latach.

2014 rok: Pasy rowerowe na ul. StryjskiejMapka



  • Pasy rowerowe na ul. Stryjskiej.
  • Pasy rowerowe na ul. Stryjskiej.
  • Pasy rowerowe na ul. Stryjskiej.
  • Pasy rowerowe na ul. Stryjskiej.
  • Pasy rowerowe na ul. Stryjskiej.
  • Rowerzyści korzystają z nich cały rok.
W tej edycji najciekawsze i najbardziej rewolucyjne projekty dotyczyły organizacji ruchu na ul. Stryjskiej. Pojawiły się tam pasy rowerowe, umożliwiające przejazd odcinkiem ulicy położonym na wiadukcie. Okazały się przydatne dla wielu rowerzystów, poprawiając bezpieczeństwo i nie wpływając w większy sposób na ruch samochodowy.

Kierowcy muszą jedynie uważać w miejscu, gdzie rowerzyści skręcają w prawo ze Stryjskiej na al. Zwycięstwa. Autorem był pracujący obecnie w ZDiZ Jakub Furkal, działający wtedy w stowarzyszeniu Rowerowa Gdynia.

2015 rok: Początek zmian na pl. GórnośląskimMapka w Orłowie



  • Plac Górnośląski po pierwszym etapie modernizacji.
  • Plac Górnośląski po pierwszym etapie modernizacji.
  • Plac Górnośląski po pierwszym etapie modernizacji.
  • Plac Górnośląski po pierwszym etapie modernizacji.
  • Plac Górnośląski po pierwszym etapie modernizacji.
Dwa miesiące w 2017 roku trwało porządkowanie skweru na pl. Górnośląskim w Orłowie. Za 185 tys. zł uregulowano skarpy, zlikwidowano stopnie i wytyczono ścieżki. Inicjatywa zyskała poparcie 290 mieszkańców Orłowa, którzy w listopadzie 2015 roku brali udział w głosowaniu w ramach Budżetu Obywatelskiego.

Dlaczego wszystko trwało tak długo? Urzędnicy tłumaczyli, że to z powodu złożoności pomysłu konieczny był dłuższy czas przeznaczony na konsultacje i spotkania m.in. z Towarzystwem Przyjaciół Orłowa.

Dwa lata później dzięki BO kontynuowano zapoczątkowane zmiany.

2016 rok: rewitalizacja "Górki" przy ul. EjsmondaMapka



  • Górka - miejsce spotkań kibiców Arki Gdynia.
  • Górka - miejsce spotkań kibiców Arki Gdynia.
  • Górka - miejsce spotkań kibiców Arki Gdynia.
  • Górka - miejsce spotkań kibiców Arki Gdynia.
  • Górka - miejsce spotkań kibiców Arki Gdynia.
  • Górka - miejsce spotkań kibiców Arki Gdynia.
  • Górka - miejsce spotkań kibiców Arki Gdynia.
  • Górka - miejsce spotkań kibiców Arki Gdynia.
Projekt zakładał rewitalizację tzw. Górki, czyli legendarnej trybuny stadionu Arki przy ul. Ejsmonda (jest oficjalnie uznana za obiekt historyczny objęty ochroną), polegająca na regulacji wód opadowych z lasu w kierunku kortów poprzez wykonanie tzw. faszyn.

Regulacja boków trybuny miała zapobiec dalszemu osuwaniu się ziemi, zagrażającej obeliskowi z tablicą pamiątkową znajdującemu się u jej podnóża. Oprócz tego pojawiła się tam wystawa stała na ogrodzeniu obiektu od strony ul. Ejsmonda, przedstawiająca 18 zdjęć z historii piłkarzy gdyńskiej Arki.

2017 rok: remont samolotu Bies na Babich DołachMapka



Zobacz powrót samolotu TS-8 Bies na miejsce w Babich Dołach



Dzięki zwycięstwu w głosowaniu samolot najpierw został umyty, a później zbadali go eksperci z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi. Po sporządzeniu opisu stanu technicznego w lipcu samolot ruszył na lawecie w drogę do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Łodzi, gdzie przeszedł remont. Istniała szansa, że wróci pod koniec sierpnia, ale remont przedłużył się do jesieni.

Wypiaskowany i odmalowany w październiku 2018 roku został ponownie ustawiony na cokole przy ul. Ikara. Wieczorami samolot jest podświetlany.

2018 rok: naziemne przejście dla pieszych przez ul. ŚląskąMapka



  • Przejście dla pieszych przez ul. Śląską w Gdyni.
  • Przejście dla pieszych przez ul. Śląską w Gdyni.
  • Przejście dla pieszych przez ul. Śląską w Gdyni.
Przejście dla pieszych przez ul. Śląską, na skrzyżowaniu z ul. Podolską i Nowogrodzką, powstało tuż obok tunelu, którym piesi musieli chodzić do tej pory. Jego wyznaczenie było jednym z projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego przez społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Projekt zyskał aprobatę ponad pół tysiąca mieszkańców, a prace wyceniono na niemal 220 tys. zł. Zakończyły się w styczniu 2020 roku. W ich ramach wykonano nie tylko przejście, ale też przebudowano kanalizację deszczową, zamontowano nowe oświetlenie i sygnalizację.

2019 rok: Parki kieszonkowe w dzielnicach



  • Projekt i postępy przy budowie parku kieszonkowego na Dąbrowie.
  • Projekt i postępy przy budowie parku kieszonkowego na Dąbrowie.
  • Projekt i postępy przy budowie parku kieszonkowego na Dąbrowie.
Trwa realizacja parków kieszonkowych w dzielnicach. Pieniądze pochodzą z puli projektów miejskich. Na jego realizację we wszystkich dzielnicach przewidziano 1 mln zł, zaś w przetargu dla Dąbrowy pierwszego, który powstaje, najkorzystniejsza oferta cenowa wyniosła ok. 93 tys. zł (najdroższa oferta w przetargu - ok. 120 tys. zł).

W ramach tego samego projektu do wiosny 2021 r. realizowane z Budżetu Obywatelskiego urządzone zostaną tereny zieleni w kolejnych ośmiu lokalizacjach:
  1. Chylonia w sąsiedztwie "Wymiennikowni" (ul. Świecka),
  2. Wzgórze Św. Maksymiliana przy Bibliotece Wzgórze (ul. Świętojańska 141-143 i Bpa Dominika),
  3. Działki Leśne (ul. Nowogrodzka),
  4. Grabówek (ul. Kapitańska),
  5. Leszczynki (ul. Morska, w sąsiedztwie ul. Zakręt do Oksywia),
  6. Pogórze (ul. B. Steyera),
  7. Pustki Cisowskie-Demptowo tuż obok pętli autobusowej (ul. Sakowicza),
  8. Wielki Kack (ul. Starodworcowa).
rb

Miejsca

Opinie (202) 5 zablokowanych

  • Minęło 30 lat i znowu są "ONI" w urzędzie co mogą nam dać , podkreślam MOGĄ, jak im pasuje.

    A koszty tych bajerów kosmiczne

    • 8 3

  • Zamiast robić kolejną drogę rowerową wyrównajcie chodniki i załatajcie dziury w jezdni (27)

    • 54 23

    • Na problemy kierowców i skutki usuwania ich nawyków parkingowych jest inny budżet (23)

      O kilka rzędów wielkości większy. Już można by mieć te resztki honoru i nie zgłaszać projektów o budowę miejsc parkingowych i innych tego typu.

      • 11 5

      • bo budżet obywatelski nie służy rozwiązywaniu jakichkolwiek ważnych rzeczy (21)

        tylko skupieniu uwagi ludzi na pierdołach i zrobieniu sobie tanio piaru, jak to robi Łucyk, wykorzystując naiwność tych idealistów którzy na niego pracują.

        • 5 7

        • Są ludzie, których wyobraźnia po prostu nie kończy się na asfalcie (20)

          • 6 1

          • moja skupia się na wychowaniu dzieci, rodzinie i zarobieniu na nią (16)

            rzeczywistość (trudne słowo) wymaga do tego asfaltu. stan ad 2020.

            • 3 7

            • Raczej ad 1950 (13)

              • 5 3

              • tak, 1950 było więcej rowerów niż samochodów i życie było do d* (12)

                • 0 6

              • No i udowodniłeś kompetny brak wiedzy (11)

                To były lata "triumfu" samochodu w USA. Gdzie zaorano komunikację miejską, zaczęto budować autostradowe wjazdy do miast degenerujące całe dzielnice i wykluczono jakiekolwiek alternatywy. Poziom życia wielu ludzi dramatycznie spadł, innych się nie poprawił - bo utknęli w korkach. Teraz olbrzymimi kosztami po dekadach to powoli odkręcają. Europa Zachodnia transportu zbiorowego nie zaorała, więc się szybciej podniosła. A my radośnie powtórzyliśmy te wszystkie błędy, jak już procesy były znane (z racji komuny zaczęliśmy kilkadziesiąt lat później). I wielkim kosztem będziemy odkręcać.

                • 5 5

              • do USA i ich błędów to nam bardzo daleko (5)

                tym bardziej do UE.
                Niczego nie będziemy odkręcać, bo nic się nie nakręciło... Jak dróg, lub ogólnie,j możliwości komunikacji nie było, tak nie ma. Jeśli coś będziemy odkręcać, to dewastację sieci kolejowej, dokonaną przez samorządy. Pomorskie jest w tym prymusem.
                My to ledwie na poziomie "sławojki" jesteśmy i co tu "optymalizować"? Prowadzone działania są fragmentaryczne i pozbawione cech planowego działania. Dodatkowo podlane chorą demagogią, usiłującą nas przekonać, że jesteśmy w "epoce postindustrialnej".
                No chyba, że taki jest plan...
                Przyczyna jest prosta, brak kasy, brak motywacji, brak kompetencji.

                • 1 7

              • Daleko? (4)

                Jedyny kraj UE, gdzie można parkować na chodnikach.
                W XX wieku realizuje projekty drogowe w centralnych dzielnicach miasta jak nowa Słowackiego i Węzeł Wzgórze
                Kolej poniżej Intercity zaorana do samego gruntu
                Jedyna nowa linia jest niedokończona i jeżdżą po niej spalinówki (!)
                Większa liczba samochodów per capita w metropoliach niż dowolnym wielkościowym odpowiedniku w kraju rozwiniętym
                Budżet infrastrukturalny w części drogowej przytłaczający inne pozycje

                • 6 0

              • (1)

                "projekty drogowe w centralnych dzielnicach"
                a gdzie mają być realizowane? Od kiedy Słowackiego czy Wzgórze to centrum? Co to jest za skala, zwykła droga miejska... Jak chcesz "to" porównać do amerykańskich high i freeway? Jak chcesz to porównać do europejskich projektów komunikacyjnych np. skandynawskich?
                Znaj proporcjum, mociumpanie i nie dorabiaj ideologii do rzeczy niezbędnych, jakimi są systemy komunikacyjne. Samochodowe również...
                Mają one jednak jedną wadę - są kosztowne - jakiekolwiek by one nie były. Marszałek tylko wypatruje pretekstu aby uwalić PKM i pozbyć się balastu. Czy przypadkiem jest "zapomnienie" o zapewnieniu finansowania S6 przez poprzednią ekipę? Gdzie środki na odkręcanie kolejowej zapaści? Czy to nie magistrat ośwaidczył, że Gdynia nie jest zainteresowana "czerwoną"?
                Rowerem to zastąpisz?
                Którego nie mogę do pociagu zabrać? I którym nie mogę estakady przejechać?
                Odpowiedź jest prosta: "król jest nagi" i nie stać nas na jakąkolwiek sprawną komunikację a ludzie muszą sobie radzić. Tak jak pozostawiony sobie samym "interior" województwa, odcięty od pociągów i autobusów, który zalał sprowadzanymi "szrotami" resztki dróg...
                A magistrat Gdyni stroi sobie potiomkinowską wioskę w "centrum"...

                • 1 3

              • Częścią Węzła Wzgórze są takie ulice jak Władysława IV czy Świętojańska

                Jak to nie jest centrum, to Ty Gdyni nawet na mapie nie widziałeś. Wrzeszcz pełni rolę centrum od dawna, chyba nie zamierzasz utrzymywać, że Główne Miasto jest czymś więcej niż centrum historycznym. Nigdzie w Skandynawii nikt by nie wpadła na pomysł budowy drogi z przejściami podziemnymi i ekranami w takich miejscach. Te drogi nic nie mają wspólnego ze standardem normalnej europejskiej drogi miejskiej. Co Gdynię obchodzą drogi krajowe? Miasto nie ma w sprawie takich nic do gadania.

                • 1 1

              • (1)

                W takim razie najlepiej wszystko zaorać i wstawić trawniki, zieleń miejską, mini parki z 3 ławkami. I na to ma pójść do 2021 18 mln zł ?

                • 0 5

              • Nie wszystko.

                Prawdopodobnie ulice Barcelony i komunikacja miejska Berlina to są wzory do naśladowania.

                • 3 0

              • może ty mieszkasz w usa - to by tłumaczyło dlaczego kompletnie (4)

                nie rozumiesz realiów życia w Polsce (Gdynia leży w Polsce).

                doskonale wiem, jak było w Polsce w 1950.

                • 3 7

              • Realia są takie (3)

                że dla kierowców będzie tylko gorzej, bo miasta nie są z gumy. Przygotuj się, będzie mniej bolało.

                • 7 0

              • o mnie się nie musisz martwić jestem przygotowany na kolejną (2)

                bolszewicką rewolucję. zapłacą za nią - jak zwykle - ci którzy ją wywołali

                • 0 5

              • Toć Ty wielki programista jesteś, fizycznie jeździsz do firmy? (1)

                Jakaś dziwna to firma.

                • 3 1

              • skad ci przyszlo do głowy że jestem programistą?

                • 1 0

            • ale co to ma do BO (1)

              • 7 0

              • bardzo dużo

                BO do demokacji ma się jak samochodzik zabawka dla dziecka do samochodu pracującego na budowie domu

                • 0 8

          • (2)

            Są ludzie, których jest celem pozbawić miejsc pracy w centrum Gdyni, robią to konsekwentnie. Dążą do zbudowania otwartego domu starców w mieście. Kto potrzebuje ławeczek, mini parków i toru do gry w Boule ?

            • 1 8

            • Mieszkańcy (1)

              Jeśli uważasz, że nie wpuszczanie samochodów wszędzie gdzie się da zmniejsza liczbę miejsc pracy - polecam w zasadzie dowolne miasto zachodnie, nie musi być Amsterdam czy Kopenhaga

              • 6 1

              • Po pierwsze średnia wieku mieszkańców zachodniej Europy jest wyższa niż w Polsce. Oni właśnie bardziej potrzebują tego typu rozwiązań. Po drugie mamy inne przyzwyczajenia, inne możliwości czasowe i ekonomiczne. Ulica Świętojańska umiera - liczyliście ile jest otwartych sklepów ? Zrobiliście cokolwiek żeby coś z tym zrobić ? Jak zaczniecie zamykać kolejne ulice upadnie cały mały biznes i usługi. Jawnie kłamiecie że prowadzicie rozmowy z mieszkańcami o zmianach. Wasze konsultacje polegają na tym, że sobie rozmawiacie z innymi radnymi - członkami "ruchów miejskich" . Jaka część aktywnych osób płacących podatki w tym mieście jest za drastycznym podniesieniem opłat parkingowych, likwidacji dalszych parkingów, rozszerzeniem stref płatnego parkowania. Skończmy udawać.... Dla mnie jest jedno przesłanie w klimatycznym Centrum Gdyni - nie chcemy handlu, biznesu i usług. Przekażcie tą informację wszystkim zainteresowanym, żeby powoli szukali sobie innego miejsca na prowadzenie działalności gospodarczej.

                • 0 9

      • dziwne - bo BO zwykle zajmują się tym właśnie czym UM nie

        a co należy do ich obowiązków w ramach tych 'dużo większych budżetów'

        poza tym czytaj ze zrozumieniem - chodnik to nie parking ani droga dla 'lobby samochodowego'

        • 3 0

    • zamiast to pisać, kup rower i zacznij jeździć, bo miażdzyca już blisko mózgu proszę człowieka (1)

      • 6 5

      • ile masz lat?

        • 3 5

    • w 3miescie nie ma dróg dla rowerów. To jak kolejną?

      Zajrzyj sobie do przepisów co to droga dla rowerów

      • 8 1

  • Pasy rowerowe na Stryjskiej.

    Jechałem w tym roku dwa razy do Gdyni rowerem. Dokładnie w miejscu widocznym na zdjęciu dwa razy rowerzyści jechali na mnie pod prąd na czołówkę. Tam brakuje strzałek na jezdni. Już pomijam to że osły jeżdżą na rowerach z nosem w telefonie.

    • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    BO jest fajny i pożyteczny. (16)

    Siła samorządu tkwi w mieszkańcach!

    • 31 57

    • zgłaszam radzie miasta wniosek, który realnie poprawi moje życie (14)

      budowa linii SKM Oksywie - Gdyni Główna. Jak, że nie jestem fachowcem od inżynierii kolejowej i ekonomii transportu, liczę że wśród 1000 urzędników miejskich w Gdyni znajdzie się kilku którzy znają się na rzeczy i uczicwie to zrobią.

      Ogródki i farba na drodze mojego życia nie poprawi.

      • 7 9

      • to żebyś nie marnował czasu (11)

        od zarządzania projektami kolejowymi w najmniejszej możliwej skali (tj. województwa) jest Marszałek. Co więcej, miasto wytyczyło trasę i przygotowało rezerwę terenową, tylko II faza projektu PKM trafiła do zamrażarki.

        • 6 1

        • Taka cena za bezpartyjnego Prezydenta większość projektów w zamrażarce a później płacz (7)

          • 1 10

          • (5)

            To właśnie patologia tych rządów. Dawać tylko swoim, a niezależni, a nie daj Boże z opozycji to nic nie damy jeszcze zabierzemy. Miło że sam to zauważyłeś. Może się w końcu oczy otworzą.

            • 9 2

            • to jest patologia wszystkich rządów, łacznie z samorządnością. (4)

              • 4 2

              • Tylko niech potem nie będzie powtarzania płaczów (3)

                że Gdynia w coś nie chce wejść. Bo jak wchodzi (w w przypadku PKM jak łatwo sprawdzić to Gdańsk stawał okoniem, wszystkie inne samorządy i Marszałek byli za) to wychodzi na tym jak Zabłocki na mydle.

                • 4 1

              • Gdybyście nie weszli w lotnisko podatnicy gdyńscy byliby od 100 mln bogatsi (2)

                Przypomnij, ten dyrektor który niby za tę klęskę odpowiadał, to jak zosatł ukarany? Przeniesnieniem na jakie stanowisko?

                • 1 2

              • Gdyby Gdańsk nie wchodził w nonsensowny stadion (1)

                Który i zawodnice i kibice najchętniej by opuścili, to podatnicy Gdańska byliby bogatsi o miliard. I co? I nic.

                • 3 2

              • a co mnie obchodzi gdansk? pisałem o gdyni

                • 1 2

          • Ale to chyba problem upolitycznienie Urzędu Marszałkowskiego

            i dawania tylko swoim (Gdynia przecież nie jest wyjątkiem, co ma powiedzieć Słupsk chociażby) a nie odwrotnie?

            • 6 2

        • to raczej my marnujemy czas (1)

          wybierając takich mało operatywnych zarządców.
          Nawet zakładając dobrą wolę (a tej, po innych objawach widać, nie ma), co mi po "dobrych chęciach" i ciągłym powtarzaniu o podziale kompetencji?
          Czy ktoś oczekuje, że magistrat w czynie społecznym tę linię zbuduje?
          On ma spowodować, aby ona powstała. A jakie sznurki pociągnie, to jego sprawa.
          To jest polityka. Tu nie ma miejsca na fochy, że d**ę skopano. I nie ma miejsca na brylowanie z "kieszonkowym parkiem" jak nie ma realnych osiągnięć.
          Bo ich nie ma.

          • 3 3

          • ale to jest stara taktyka urzędników z gdyni

            jako coś pójdzie to ich zasługa jak nie, to nie jest ich odpowiedzialność.

            Popatrz ile ich tu dzisiaj siedzi, a są podobno w pracy.

            • 2 5

        • ale to wy urzędzie jesteście oświeceni. ta sama ekipa rządzi gdynią od 30 lat

          w piarze jestecie swietni, może zróbcie wyjątek i zamiast wydawać setki milionów na utrzymanie się przy korycie wydajcie kilka na lobbing u marszałka.

          ja, gdynianin drugiej kategorii z oksywia mogę tylko powtórzyć : mojego życia nie poprawi żąden ogródek ani farbka na drodze, tylko skm. jest was tam tysiąc i poza bełkotem w mediach nie zrobiliście nic, żeby zrobić to co należy.

          już uczciwiej byłoby powiedzieć że macie to gdzieś, a liczy się dobry piar łucyka, bo przy nim wasza premia.

          • 3 8

      • (1)

        Trzeba było brać udział w BO. A nie teraz w komentarzach żale.

        • 5 4

        • BO jest głupotą tego etapu dziejów i rzeczywiście, znajomi królika zarobią

          na naiwności.

          • 2 4

    • ja na razie, to raczej wynika z możliwości

      rządzenia się samemu.
      Wedle zasady "panu bogi świeczkę a dziabłu ogarek".

      • 1 1

  • a gdyby tak rozdać ludziom farbę, to każdy namalowałby sobie co tam chce

    pan Marek Ł wesprze intelektualnie czy zaradzi po gospodarsku.

    • 10 2

  • Ta droga rowerowa na fotce to na serio? Kto to projektowal i zatwierdzil? Niewidomi?

    • 5 2

  • Będzie też artykuł o Gdańsku?

    • 2 0

  • Gdynia = Białoruś (1)

    Wstyd z tym BO.

    • 11 2

    • Albo Gdynia = Rumunia może być

      • 2 1

  • Witomino = Białoruś

    Jednym słowem wstyd wstyd z BO

    • 2 1

  • Witomino= Białoruś

    Po prostu wstyd wstyd z tym BO

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane