• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najtrudniejsze ronda w Gdańsku. 300 kolizji i wypadki

Szymon Zięba
28 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny. Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny.

Prawie 300 kolizji, siedemnaście wypadków i tyle samo rannych osób - to policyjna statystyka z... gdańskich rond. Przyczyna większości stłuczek jest praktycznie zawsze taka sama: spieszący się kierowcy, którzy "wciskają" się między auta, nie myśląc o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Sprawdziliśmy, na których rondach dochodzi do największej liczby stłuczek i które sprawiają najwięcej problemów kierowcom.



Czy jazda po rondach w Gdańsku sprawia ci trudność?

Ronda, czyli inaczej tzw. skrzyżowania o ruchu okrężnym, przez wielu kierowców uważane są za jedne z najprostszych i najbezpieczniejszych. W Gdańsku, oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy korzystają z minirond, rond turbinowych, dwu-, a nawet trzypasmowych.

Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. A stąd już tylko krok do stłuczki.

Prawie 300 kolizji na rondach



Z policyjnych statystyk wynika, że w 2019 roku odnotowano w sumie 135 kolizji na gdańskich rondach. W tym czasie doszło też do pięciu wypadków, w których rannych zostało tyle samo osób.

Rok później do 116 spadła liczba kolizji, do 10 natomiast wzrosła liczba wypadków i poszkodowanych uczestników ruchu. W tym roku mundurowi mówią już o 35 stłuczkach na rondach, dwóch wypadkach i dwóch poszkodowanych w nich osobach.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mówi mł. asp. Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa



Które "skrzyżowania kołowe" przysparzają najwięcej kłopotów kierowcom? Funkcjonariusze drogówki wskazują bez wahania: największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową. Od 2019 roku do tej pory doszło tam do 49 kolizji i jednego wypadku.

Ten ostatni miał miejsce w poniedziałek, 24 maja, przez co na dłuższy czas zablokowane zostały drogi na południu Gdańska, prowadząc wręcz do paraliżu Szadółek i Jasienia.

Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej. Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej.
W komentarzach Raportu z Trójmiasta czytelnicy nie zostawiali suchej nitki na "konstrukcji" ronda, wskazując ją jako jedną z głównych przyczyn wielu kolizji.

- Powinni tam ustawić jakieś donice czy cokolwiek innego, aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Każdy jest wtedy pierwszy na rondzie... Kierowcy skręcają tam jak na zwykłym skrzyżowaniu - i ot, to cała prawda! Gdyby coś tam stało, problem byłby z głowy. Ale wówczas autobusy miałyby kłopot z przejazdem. I chyba tu jest pies pogrzebany - napisał jeden z użytkowników Raportu.

Rondo Budowlanych-Nowatorów



Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów. Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów.
Drugie w kolejności jest rondo Budowlanych i Nowatorów. Na tym skrzyżowaniu w analogicznym czasie doszło do 43 kolizji i wypadku, w którym ranna została jedna osoba.

Kurs prawa jazdy. Gdańsk, Gdynia, Sopot



W przypadku tego miejsca kierowcy narzekają także na samochody ciężarowe, które blokują przejazd innym autom.

Rondo w Letnicy



Do drogowych incydentów dochodzi także na rondzie w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.

Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców. Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach odnotowano tam 27 kolizji. Nie było żadnego wypadku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdżają tysiące aut.

W porównaniu do liczby samochodów, skala kolizji nie wydaje się więc aż tak duża. Rozbudowana infrastruktura ronda i duży ruch sprawiają jednak, że skrzyżowanie może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców czy osób spoza Trójmiasta.

Rondo turbinowe i przy ul. Leszczynowej



Wyliczenia mundurowych dotyczące "kolizjogennych" rond zamykają dwa skrzyżowania z ul. Kartuską. Na rondzie przy ul. Leszczynowej doszło do 4 kolizji i jednego wypadku, przy ul. Szczęśliwej - do 10 kolizji.

To ostatnie skrzyżowanie to tzw. rondo turbinowe, czyli takie, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.

Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej. Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej.
Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie: właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu pozwala upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ale może też zaskoczyć kierowców, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z takim rodzajem skrzyżowań.

Magiczne rondo - najbardziej skomplikowane na świecie



Na koniec warto jednak zaznaczyć, że gdańskie ronda, choć czasem bywają skomplikowane, wydają się dziecinnie łatwe przy uchodzącym za najtrudniejsze na świecie skrzyżowaniu w brytyjskiej miejscowości Swindon.

Rondo, nazwane "magicznym", to tak naprawdę zbiór kilku mniejszych rond - na każdy zjazd z "większego" skrzyżowania. Łączą się one w jedno duże rondo, na którym obowiązuje ruch w obu kierunkach, a kierowcy jeżdżą po... 38 pasach.

Tak wygląda ruch na "magicznym" rondzie w Wielkiej Brytanii.



Opinie (529) ponad 20 zablokowanych

  • Najgorsze ronda to te:

    Których średnica minimalna jest niższa niż 3m, powinny być sprecyzowane przepisy odnośnie budowy ronda. Przejeżdżałem rondem na którym na środku była pomalowana na żółto pokrywa od studzienki, wiadomo że nikt nie będzie się stosował do przepisów takiego ronda . Druga kwestia to wjazd na rondo tam nie ma znaku STOP co znaczy że dojeżdżając do rondo należy płynnie wjechać na rondo lub jak kto woli wcisnąć się między auta. jeszcze w życiu nie zatrzymałem się przed wjazdem na rondo a jeżdżę od 40 lat

    • 0 0

  • Trudne rondo? Nic nie rozumiem, rondo to rondo.

    • 0 1

  • Już myślałem ze są jakieś ronda w lewo że piszecie że trudne. Rondo w lewo , fakt można się pogubić .

    • 0 0

  • Trudne ronda , 50 w mieście , ustąpić pieszemu - jak żyć ?!

    • 0 0

  • Autor nieuk !!!!!!!!!!

    Przerażają minie opinie komentujących jak i sam autor artykułu , co za różnica czy jeździsz w Gdańsku Warszawie czy Wrocławiu ? Przecież przepisy ruchu drogowego są w całym kraju takie same !!! Zdawałem w Gdańsku po kolei na wszystkie kategorie prawa jazdy , wszystkie zdałem za pierwszym razem bez błędów , a nie mieszkam w Gdańsku !!! Jak ludzie chcą poruszać się po drogach bez znajomości przepisów ? Co jest skomplikowanego w skrzyżowaniu o ruchu okrężnych ? Przecież wszystkie przepisy są proste i jednoznaczne , wystarczy je poznać zrozumieć i stosować w praktyce !!!!!!!!!

    • 0 0

  • Wy to g*wno na leszczynowej nazywacie rondem to kpina A nie rondo

    • 1 0

  • Pytanie (1)

    Sytuacja zdarzająca się bardzo często na tych małych rondach. Rondo Jabłoniowa- Leszczynowa
    Dwa auta dojeżdżają równocześnie do ronda . Obydwóm kończy się pierwszeństwo przejazdu co wynika ze znaku. Pytanie ,które z aut ma pierwszeństwo z wjazdem na rondo. ?? Sytuacja taka zdarza się kilka razy dziennie np. na rondzie przy Leszczynowej. Nie wiadomo jednak czemu kierowcy pędzący Jabłoniową uważają, że to właśnie oni mają pierwszeństwo a nie pojazd z ich prawej strony.
    Może ktoś wie jaka jest odp. Ronda takie jak te to głupota. Każdy przejazd przez nie to loteria.

    • 1 0

    • na rondzie jest odwrotnie niz na skrzyzowaniu równorzędnym

      Czyli jak 2 samochody pojezdzają równoczesnie do ronda to pierwszenstwo ma ten lewej, bo w momencie kolizji on juz bedzie na rondzie

      • 0 0

  • Rondo Jabloniowa - Lesczynowa

    Samo rondo ma za mały promień, zrobiono rondo na zwykłym skrzyzowaniu bez jego powiększenia . Mała wysepka. Oprocz uwagi kierowców rondo do poprawy bo wygląda na tymczasowe od ponad roku

    • 1 0

  • na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową.

    i co z tej statystyki wynika, jakie wnioski? Jakie środki zaradcze należy wprowadzić? Rondo nie spełnia swojego zadania, nagminnie jest wymuszane pierwszeństwo jadących Jabłoniową. To nie jedyne takie rondo gdzie kierowcy nie zwalniają, to jest powszechne zachowanie na wszystkich rondach.

    • 1 0

  • ankieta powinna brzmieć: czy ronda w Gdańsku są dobrze zaprojektowane?

    albo co zrobić z cymbałami z DRMG albo innych firm, którzy pojęcia o projektowaniu rond nie mają... ae tutaj to zawsze ktoś jest winny, ale nigdy miasto Gdansk...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane