• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najtrudniejsze ronda w Gdańsku. 300 kolizji i wypadki

Szymon Zięba
28 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny. Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny.

Prawie 300 kolizji, siedemnaście wypadków i tyle samo rannych osób - to policyjna statystyka z... gdańskich rond. Przyczyna większości stłuczek jest praktycznie zawsze taka sama: spieszący się kierowcy, którzy "wciskają" się między auta, nie myśląc o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Sprawdziliśmy, na których rondach dochodzi do największej liczby stłuczek i które sprawiają najwięcej problemów kierowcom.



Czy jazda po rondach w Gdańsku sprawia ci trudność?

Ronda, czyli inaczej tzw. skrzyżowania o ruchu okrężnym, przez wielu kierowców uważane są za jedne z najprostszych i najbezpieczniejszych. W Gdańsku, oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy korzystają z minirond, rond turbinowych, dwu-, a nawet trzypasmowych.

Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. A stąd już tylko krok do stłuczki.

Prawie 300 kolizji na rondach



Z policyjnych statystyk wynika, że w 2019 roku odnotowano w sumie 135 kolizji na gdańskich rondach. W tym czasie doszło też do pięciu wypadków, w których rannych zostało tyle samo osób.

Rok później do 116 spadła liczba kolizji, do 10 natomiast wzrosła liczba wypadków i poszkodowanych uczestników ruchu. W tym roku mundurowi mówią już o 35 stłuczkach na rondach, dwóch wypadkach i dwóch poszkodowanych w nich osobach.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mówi mł. asp. Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa



Które "skrzyżowania kołowe" przysparzają najwięcej kłopotów kierowcom? Funkcjonariusze drogówki wskazują bez wahania: największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową. Od 2019 roku do tej pory doszło tam do 49 kolizji i jednego wypadku.

Ten ostatni miał miejsce w poniedziałek, 24 maja, przez co na dłuższy czas zablokowane zostały drogi na południu Gdańska, prowadząc wręcz do paraliżu Szadółek i Jasienia.

Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej. Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej.
W komentarzach Raportu z Trójmiasta czytelnicy nie zostawiali suchej nitki na "konstrukcji" ronda, wskazując ją jako jedną z głównych przyczyn wielu kolizji.

- Powinni tam ustawić jakieś donice czy cokolwiek innego, aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Każdy jest wtedy pierwszy na rondzie... Kierowcy skręcają tam jak na zwykłym skrzyżowaniu - i ot, to cała prawda! Gdyby coś tam stało, problem byłby z głowy. Ale wówczas autobusy miałyby kłopot z przejazdem. I chyba tu jest pies pogrzebany - napisał jeden z użytkowników Raportu.

Rondo Budowlanych-Nowatorów



Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów. Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów.
Drugie w kolejności jest rondo Budowlanych i Nowatorów. Na tym skrzyżowaniu w analogicznym czasie doszło do 43 kolizji i wypadku, w którym ranna została jedna osoba.

Kurs prawa jazdy. Gdańsk, Gdynia, Sopot



W przypadku tego miejsca kierowcy narzekają także na samochody ciężarowe, które blokują przejazd innym autom.

Rondo w Letnicy



Do drogowych incydentów dochodzi także na rondzie w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.

Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców. Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach odnotowano tam 27 kolizji. Nie było żadnego wypadku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdżają tysiące aut.

W porównaniu do liczby samochodów, skala kolizji nie wydaje się więc aż tak duża. Rozbudowana infrastruktura ronda i duży ruch sprawiają jednak, że skrzyżowanie może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców czy osób spoza Trójmiasta.

Rondo turbinowe i przy ul. Leszczynowej



Wyliczenia mundurowych dotyczące "kolizjogennych" rond zamykają dwa skrzyżowania z ul. Kartuską. Na rondzie przy ul. Leszczynowej doszło do 4 kolizji i jednego wypadku, przy ul. Szczęśliwej - do 10 kolizji.

To ostatnie skrzyżowanie to tzw. rondo turbinowe, czyli takie, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.

Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej. Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej.
Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie: właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu pozwala upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ale może też zaskoczyć kierowców, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z takim rodzajem skrzyżowań.

Magiczne rondo - najbardziej skomplikowane na świecie



Na koniec warto jednak zaznaczyć, że gdańskie ronda, choć czasem bywają skomplikowane, wydają się dziecinnie łatwe przy uchodzącym za najtrudniejsze na świecie skrzyżowaniu w brytyjskiej miejscowości Swindon.

Rondo, nazwane "magicznym", to tak naprawdę zbiór kilku mniejszych rond - na każdy zjazd z "większego" skrzyżowania. Łączą się one w jedno duże rondo, na którym obowiązuje ruch w obu kierunkach, a kierowcy jeżdżą po... 38 pasach.

Tak wygląda ruch na "magicznym" rondzie w Wielkiej Brytanii.



Opinie (529) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Na Jabloniowej to akurat kwestia lepszego oznakowania (10)

    • 32 15

    • (5)

      I liczby kierowców którzy ustawiają się do ronda. I ludzi co nie wrzucają kierunku ze zjazdu z ronda i przez to robi się korek. Ergo ludzie nie umieją jeździć po rondach

      • 15 1

      • (4)

        Bo to rondo jest za małe na kierunkowskazy - jak jadę od Szadółek prosto, to wrzucając kierunkowskaz mogę kogoś zmylić ze skręcam w Turzycową i mi z niej wyjedzie, Wrzucanie go jak już ją minę nie ma sensu, bo już jest koniec ronda. A jak nie wrzucę, to nie wiadomo, czy jadę prosto czy w lewo lub zawracam. Więc kierowcy na wprost i tak czekają i patrzą gdzie pojadę. Na normalnej wielkości rondzie jest czas żeby wrzucić kierunek i widać, że ktoś bedzie zjeżdżał i się spokojnie można włączyć.

        • 18 0

        • siła

          Na tym rondzie pierwszeństwo ma silniejszy :) Pozdrowienia dla urzędników. Nigdzie na świecie nie ma chyba tak długo ronda tymczasowego na jednej z głównych dojazdówek (tak tak, to fakt). Urzędnicy swoje niekompetencje w planowaniu zamienili w ten twór, żeby uciszyć mieszkańców okolicznego osiedla. Ludzie nie mieli jak wyjechać. A redakcję proszę, żeby nie nazywać tego czegoś rondem bo np autobus nie ma jak tam bez łamania przepisów przejechać.

          • 6 0

        • Ko iecznie kierunek

          Skręcając w lewo na tym rondzie koniecznie trzeba włączyć kierunek, bo jest mało czasu na reakcję, a kierunkowskaz ułatwia innym wjazd.

          • 3 1

        • Skoro masz z tym problem, to nie powinienes byc kierowca. To dowod braku prawidlowej synchronizacji. (1)

          Na rondzie, kazdym, powinno sie wrzucic prawy mijajac ostatni skret w prawo, z ktorego nei zamierzasz korzystac. Gdybyscie, gamonie nieszczesne, w tym wlasnie momencie zmieniali swoj d**ilny lewy na prawy, to bym tu kopii nie kruszyl. Ale wiekszosc Was zjezdza z ronda caly czas migajac tym d**ilnym lewym.

          • 1 3

          • Normalne rondo kolego ma między zjazdami odstępy wystarczająco długie, żeby włączyć kierunkowskaz na wysokości zjazdu poprzedzającego ten gdzie chcesz skręcić. Tu masz zwykłe skrzyżowanie - będąc na wysokości poprzedzającego zjazdu, jesteś już zderzakiem na następnym. Ja jak tu wrzucam kierunkowskaz to on raz cyknie i już jestem na wylocie.

            • 5 0

    • Problemem jest wielkość ronda, samochód na rondzie za krótko jedzie pomiędzy zjazdami, co utrudnia innym włączanie się do ruchu na rondzie. Podobna sytuacja jest na tym śmiesznym doppelrondzie Warszawska-Łódzka

      • 10 0

    • Raczej tego, że tam ronda w ogóle być nie powinno...

      • 7 2

    • kierowca

      Jabłoniowa to nie rondo tylko jakaś popierdulka, która dobrze odzwierciedla nieudolność urzędników. Marynarki to jakieś nieporozumienie, tyle kasy najwieksze na"Swiecie" a trzeba uważać, b. niebezpieczne. Osobiście najprzyjaźniejsze rondo to turbinowe na Budowlanych.
      Szerokości i bez zwrotów głowy

      • 7 2

    • widocznego oznakowania praktrycznie brak

      linie żółte są niewidoczne (już dawno wytarte), znaki poprzestawiane w cztery strony Świata. Ten fragment drogi przypomina nie posprzątany plac budowy i najczęściej postrzegam to miejsce jako zwykłe skrzyżowanie X nigdy jako rondo, sądze że wielu kierujących pojazdy ma podobnie.

      • 0 0

  • Kierowcy ignorują przepisy lub myślą że się uda wcisnąć na rondo. (3)

    Czy jest inna opcja?

    • 26 5

    • (1)

      Prędkosc wjazdu na rondo

      • 2 2

      • Na Jabłoniowej to jakaś masakra.

        Niedziela, puste rondo. Po lewej jeden samochód, daleko, no to wjeżdżam. Mało się we mnie nie władował, musiał lecieć przynajmniej ze 100. Przeleciał mi tuż za tylnym zderzakiem.

        Jak rondo ma działać w takich warunkach?

        • 5 2

    • rondo w PL nie działa

      Rondo jest właśnie do tego żeby się "wciskać" - na zamek - jak na zwężeniu ruchu.
      Wystarczy, że kierowca na rondzie zwolni - zdejmie nogę z gazu - daje możliwość wjazdu z podporządkowanej. O ile ten z podporządkowanej nie przysypia.
      W PL powyższych zasad się nie stosuje i ronda tworzą korki zamiast upłynniać ruch :/
      Zwalniajmy na rondach, to nie tor wyścigowy.

      • 4 1

  • (16)

    Rondo w Letnicy jest bardzo czytelne i proste. Wystarczy znać minimum znaków poziomych czyli tych namalowanych farbą. Nie trzeba umieć czytać. Znaki są intuicyjne, zrozumiałe również dla analfabetów

    • 65 5

    • (13)

      Madry jesteś bo pewnie jeździsz po Gdańsku 10 lat. A jak ktoś dopiero przyjechał? Ja na przyklad boje się tego ronda w Letnicy i nie do końca je rozumiem

      • 3 23

      • Przesiądź się do tramwaju. (11)

        tak będzie lepiej dla wszystkich

        • 13 3

        • Może lepiej Ty to zrób? (10)

          Zazwyczaj im pewniejszy siebie kierowca, tym gorzej jeździ.

          Na szczycie skali są taksówkarze i dziadki wychowane w PRL.
          Ci ostatni potrafią sobie wymyślić jakiś przepis i mieć pretensje że ktoś go nie przestrzega :D

          • 4 9

          • jak komuś rondo w Letnicy sprawia problem, to nie powinien jeździć w ogóle. (9)

            • 7 2

            • Nie sprawia problemu jak je znasz. (8)

              A skąd masz będąc tam pierwszy raz wiedzieć którym pasem możesz jechać jeden zjazd a którym dwa?

              Spójrz na zdjęcie z góry w tym artykule i zobacz że na każdym wylocie układ jest całkowicie inny.

              • 2 3

              • (7)

                Czytaj tłuku znaki pionowe i poziome to będziesz wiedział jak się ustawić przed rondem, żeby dobrze zjechać...

                • 4 1

              • I właśnie udowodniłeś że nigdy nie widziałeś tych znaków :) (6)

                Pionowe mówią tylko który zjazd jest dokąd.

                A poziome mają strzałki... w lewo :D

                • 0 3

              • no i co ze w lewo?

                • 0 0

              • (1)

                > Pionowe mówią tylko który zjazd jest dokąd.

                Ta informacja jest wystarczająca, żeby zająć właściwy pas. Czego byś jeszcze chciał? Budki z informacją, który pas kieruje w którą stronę?

                • 2 0

              • Na przykład informacji że prawy pas prowadzi raz bezpośrednio do zjazdu, raz nie.

                Śmiesznie się słucha ludzi którzy nie potrafią spojrzeć na nic z szerszej perspektywy.
                Ja wiem, to przecież łatwe i wszyscy mają wiedzieć...

                No, chyba że chodzi o technologię. Wtedy już to przestaje obowiązywać.

                • 1 3

              • Właśnie udawadniasz (1)

                Że go znasz przepisy ruchu... Nawet kolejności ważności znaków nie znasz...
                Poza tym, oznaczenie pasów nie jest głupie i wskazuje w którą stronę chcesz jechać.

                Naprawdę, nie rozumiem.jak kogoś ronda mogą przerastać...

                • 2 0

              • Parafrazujac znane powiedzenie, madry glupiego nie zrozumie.

                • 0 0

              • Ty juz pewien fakt o swojej osobie tez udowodniles, niezbicie :)

                • 0 0

      • tzn jeżeli będziesz jechał po tym rondzie, nie przekraczając linii ciągłej to będzie ok.

        Ale jeżeli ktoś jedzie pierwszy raz od strony Stoczni, i na tym rondzie musi pojechac w lewo na Przymorze, to faktycznie będac tam pierwszy raz, można miec wątpliwości i można pomylić zjazdy

        • 0 0

    • Rondo w Letnicy nie jest trudne,

      tylko jest po pierwsze zbyt małe do ilości ruchu jaki ma przyjmować (jak większość w Gdańsku i PL), a po drugie, zostało wybudowane "w złym miejscu" (tuż na wyjeździe z tunelu) - albo z tunelu nie powinno być połączenia na i z tego ronda, albo to rondo powinno być stanowczo w większe odległości od tunelu, co pozwoliłoby skonstruować prawidłowe pasy wjazdowe i zjazdowe a nie te paseczki...

      • 4 6

    • A przy tym jest kolosalnym bublem, ktory ma pare hektarow powierzchni, a blokuje sie we wszystkich kierunkach,

      ...gdy tylko tramwaj przejezdza. Na szczescie czestotliwosc tramwaju jest zalosnie niska, jak to w Gdansku :)

      • 0 0

  • Taka prawda (5)

    Dopóki nie będzie fizycznego ronda na Jabloniowej to tak będzie cały czas.

    • 65 3

    • Co to za rondo przez które można przelecieć 80-90km/h... (3)

      • 5 3

      • To jest bardzo dobre rondo!!! (2)

        Chciałbym by wszędzie dało się "lecieć" taką prędkością!

        • 1 6

        • (1)

          To byś szybciej zamordował kogoś

          • 6 2

          • Masz coś z głową wybitnie...

            • 2 4

    • Na Jabłoniowej powinno być zwykłe skrzyżowanie - jak dawniej.

      • 4 8

  • Wciskają się na rondo? (7)

    W sumie oczywiste skoro czasami przy większym ruchu po prostu nie da rady na nie wjechać. Wjazd na rondo z pewnych kierunków zawsze jest łatwiejszy a ci co są po prawej stronie takiego wjazdu mają przechlapane - czekają aż kos się zlituje i wpuściła albo po prostu wjeżdżają gdy tylko widzą cień szansy.

    • 73 9

    • (6)

      Najgorzej jak jedzie sznur aut, czekasz na wjazd bardzo długo i większość nie włącza kierunkowskazu lub robi to za późno i stoisz dalej. Przez to dużo ludzi wymusza pierwszeństwo, bo już ich wkurza to czekanie, a za nim też korek na kilometr. Ostatnio takie akcje widziałem na rondzie w Chwaszczynie.

      • 35 1

      • (4)

        Nie od dzisiaj wiadomo że duża część kierowców nie potrafi właściwie sygnalizować poruszania się po rondzie. A policja... własciwie to co robi? Ktoś wie?

        • 16 0

        • (1)

          Hm.. Wczoraj np widziałem jak jechał po obwodnicy oznakowany radiowóz. Na gdyńskim odcinku jest 100 km/h. Panowie spokojnie przejechali cały odcinek, nawet ten budowany z ograniczeniami do 50, z prędkością powyżej 120. Jeszcze widziałem ich wieczorem na ul. Chylonskiej. Na dość ostrym zakręcie przy skm Leszczynki chodziły sobie dziki. Locha z mlodymi stwarzając zagrożenie. Policja jak gdyby nigdy nic, przejechala prawie po warchlaczku. Dawno nie widziałem ich jak dbają o bezpieczeństwo

          • 10 4

          • Obrońca dzików

            • 1 2

        • Jak to co robi? Pilnuje domu naczelnika, a w wolnych chwilach gazują przedsiębiorców i łamią ręce nastolatkom.

          Ewentualnie chodzą za tą prostestującą babcią. Ten tajniak-pirat, co była wczoraj o nim mowa, to daje jeszcze przykład, jak się jeździ. Za karę nie dostanie nagrody.

          • 8 2

        • A policja to niby wie? Nic by ich obecnosc nie zmienila, bo statystycznie to jeszcze glupsi ludzie niz przecietny Polak.

          • 0 0

      • Nie umiesz jeździć zostań w domu i nie wymuszaj pierwszeństwa

        • 2 2

  • i dlatego prawo jazdy powinno być wydawane maks na rok (6)

    nie może być tak że kierowca nie ma obowiązku znać przepisów drogowych!

    • 16 57

    • Nie musi być na rok. (1)

      Wystarczy egzamin po każdej aktualizacji PORD.

      Śmiesznie wygląda jak kierowcy znani z jazdy "szybko ale bezpiecznie" powołują się na przepisy zniesione 20 lat temu...

      • 9 2

      • Lepiej jak egzamin jest co roku.

        kierowca będzie miał okazje sobie przepisy przypominać.

        PoRD to nie wszystko. Bo są jeszcze rozporządzenia!

        • 2 5

    • A żeby pisać komentarze to trzeba test na inteligencję (1)

      Bo, niektórzy się do tego ewidentnie nie nadają.

      • 6 0

      • komentarzem nikogo nie zabije ( chyba że ze śmiechu jak się postaram), a kierowcy w Polsce swoją nieudolnością średnio 8 osób dziennie uśmiercają.

        Taka subtelna różnica

        • 0 0

    • Niech zgadnę (1)

      Ty zapewne nie posiadasz prawka?

      • 2 2

      • Posiadam ale znam przepisy w przeciwieństwie do większości kierowców. Także mogę zdawać co roku. Nie boje się tego, a ty widzę że masz wątpliwości? Co nie zdałoby się? Teraz już za świniaka się nie dostanie prawka. Nie te czasy.

        • 0 0

  • (5)

    Ja się boję wjeżdżać na to rondo w Letnicy, choć mam samochód juz rok i rok nim jeżdżę. :(

    • 14 34

    • Jest na nie bardzo prosty sposób (3)

      1. Przed wjazdem ustaw się na właściwym pasie, zgodnie ze znakami. 2. Na rondzie nie przekraczaj linii ciągłej.

      • 8 2

      • Chcesz zjechać z tunelu na Marynarki w stronę miasta. (2)

        Który znak pionowy lub poziomy mówi gdzie masz się ustawić?

        • 0 4

        • Jak to który?

          Ten na wjeździe? Przed rondem? Pierwszy pokazuje, że muszę zjechać 4 zajazdem. Potem ustawiam się, zgodnie z oznaczeniem pionowym na lewym. Oznaczenie poziome pokazuję że lewy do jazdy w lewo? Zmieniam pas.
          Ta dam!
          Pokonałem niemożliwe rondo! I to tylko na Street view, nie będąc tam w życiu!

          A jak bym się pomylił, to bym zawrócił w najbliższym możliwym miejscu a nie przecinal linię ciągła lub wymuszał. Ja się ryplem to nakładam km.

          • 4 0

        • Ty powaznie? Wlasciwie nie powinienem sie dziwic, widze preciez Wasze akcje codziennie.

          • 1 0

    • To przestań mim jeździć nie dlatego ale dlatego że w mieście to tylko problem

      • 1 2

  • ronda to najprostsze skrzyżowania, tylko wiele kierowców uważa że jak wjedzie z wiekszą prędkością na rondo to ma pierwszeństwo (4)

    • 49 7

    • Czyli jednak nie najprostsze skoro nie umieją po nich bezpiecznie jeździć

      • 6 4

    • dlatego ronda IMHO

      winny być wyniesione albo mieć jakieś inne mało uciążliwe rozwiązania spowalniające truch orzed samym wjazdem (np wyniesione przejścia dla pieszych czy drogi dla rowerów) .

      • 4 3

    • Zapraszamy na Jabłoniową/Leszczynową... Tam wszystkie kierunki stoją, wszyscy patrzą sobie w oczy, czekają, próbują wjeżdżać jednocześnie. Masakra. Ewidentnie problem w za małym rondzie + przy zjeździe z ronda na Leszczynową, jeśli trochę zjedzie się z pasa jezdni (co w tej nerwówce jest dość częste), wpada się w dziurę głęboką na pół koła.

      • 2 1

    • A wyobrazasz sobie, gdyby tak spod znakow o rondzie zabrac znak o ustepowaniu pierwszenstwa? :)

      Niektorym Polakom lby by rozsadzilo na sama mysl, nawet nie musieliby sie z nikim zderzac.

      • 0 0

  • Tych rond nikt nie ogarnia (12)

    Może sprecyzujemy w przepisach jaką minimalną średnicę powinno mieć rondo... bo mam wrażenie że w Gdańsku to drogowcy biorą wiadro stawiają na środku skrzyżowania i pędzlem odrysowują koło...

    • 114 5

    • (6)

      A minimalna powierzchnie skrzywowania tez określasz? Jakie by nie było, zasada jest ta sama. Jedziesz w prawo, wyjeżdżasz w prawo, wrzucasz kierunek, o którym zapomina 90nproc kierowców

      • 7 24

      • Tak tylko szkoda że komunikacji miejskiej ta zasada nie obowiązuje wielokrotnie widzę jak przejeżdżają przez środek bo nie mogą (1)

        się złamać i w którym momencie kierowca autobusu ma wrzucić kierunek skoro przejeżdża prosto?

        • 9 3

        • Jak minie ostatni zjazd przed swoim

          • 5 2

      • Rondo na Jabłoniowej (3)

        jest takie małe, że gdy tir z naczepą obraca, to widzi swoją tylną rejestrację.

        • 18 2

        • I dlatego niepotrafisz przez nie jechać

          • 1 5

        • Obraca

          Co za manewr obraca bo znalazłem w PoRD tylko: wyprzedza omija wymija zawraca zmienia pas skręca w lewo lub prawo

          • 0 4

        • Ale to nie wina ronda, ze tir sie znalazl tam, gdzie absolutnie nie powinien.

          • 0 0

    • Masz rację. (3)

      Rozmiary rond w Gdańsku i PL to jakiś absurd - na niektórych nie mieści się nawet 1 pojazd!!!

      • 16 3

      • (2)

        Nie musi.

        Nie usprawiedliwiajcie swojej niewiedzy

        • 2 10

        • Fakt, nie musi. Tyle, że... (1)

          takie rozmiaru rond powodują korki i nagromadzenie ruchu w jednym miejscu, co statystycznie prowadzi do częstszych kolizji...

          • 4 1

          • Ale z drugiej strony nie wyobrażam sobie kolizji przy prędkości 5km/h, jakie idzie tam rozwinąć.

            Masz tyle czasu na reakcję, że zdążysz jeszcze kanapkę zjeść :)

            • 0 2

    • Rondo to rondo też mądrala wymyśla przepisy. Stosuj się do znaków.

      • 2 4

  • Dlaczego nie zbudowano Ronda na skrzyżowaniu al. Adamowicza z Kartuską (17)

    dużo miejsca - aż się prosiło a tak wszyscy stoją w korku . Nastawiano choinkę ze świateł. W Holandii i wielu innych krajach to rozwiązanie sprawdza się skutecznie jako najtańszy i najbezpieczniejszy rodzaj skrzyżowania

    • 38 13

    • Domyślam się że przez tramwaj (5)

      Urzędnicy założyli że ruch szynowy wprowadzi taki stopień skomplikowania że nikt tego nie ogarnie. Nie jest to oczywiście prawda bo w Szczecinie takie ronda doskonale się sprawdzają

      • 5 3

      • w czym tramwaj przeszkadza przecież uczą że zawsze na rondzie ma pierwszeństwo (4)

        • 4 2

        • Ciekawe czy choć 0.1 procent kierowców to wie

          • 0 3

        • Kierowcy sobie nie radzą sami z sobą, a ty jeszcze chcesz tramwaj dodawać?

          Na dolnym odcinku Kartuskiej nie ma świateł na bocznych uliczkach przecinających tory i co chwilę ktoś wyjeżdża bez patrzenia. A ty chcesz przy takim ruchu tramwaj przez rondo puszczać.

          • 2 2

        • To zle ucza. I moze o to chodzi wlasnie ze swiatlami?

          • 0 0

        • Jak jest już na rondzie.

          Przed nie

          • 0 0

    • Ronda to nie lekarstwo na wszystko (4)

      Ronda sprawdzają się do pewnego natężenia ruchu, powyżej pewnego progu zaczynają generować większe korki niż tradycyjne skrzyżowania.

      • 2 8

      • to zobacz jakie sa tam korki teraz w szczycie , na środku pusto nic nie jedzie a w kazdym kierunku stoją (3)

        • 2 1

        • I tak powinno być. (2)

          Po co masz blokować skrzyżowanie, jak nie ma z niego jak zjechać?

          • 1 2

          • ale na rondzie jazda idzie płynnie (1)

            • 2 1

            • Rondo rozsypuje się całkowicie jak zatka się którykolwiek zjazd.

              Widać to pięknie na dwóch rondach na Warszawskiej i na rondzie na Jabłoniowej.

              • 3 3

    • Bo tam jest tramwaj, który blokowałby jeden z wylotów ronda

      Przy tak dużym natężeniu ruchu muszą być światła przed torami

      • 1 5

    • odpowiedź masz w artykule (1)

      Bo ludzie nie potrafią jeździć. Gdyby zamiast na i**otycznym egzaminie więcej jeździć po mieście lub skupiać się właśnie na takich rzeczach jak pierwszeństwo przejazdu, zachowanie na skrzyżowaniu czy nawet myślenie za kółkiem, a nie próba uwalenia ludzi na bezsensownym placu manewrowym czy zbyt bliskim podjechaniem do linii, to może faktycznie więcej rond byłoby wskazanych

      • 2 1

      • Kiedy robiłeś prawo jazdy?

        Plac manewrowy składa się od lat ze 50m do przodu i do tyłu i jednego ruszenia pod górkę.

        Ma odsiać tych, co nie potrafią ruszyć samochodem i tyle...

        • 2 0

    • (1)

      Moze dlatego ze jedzie tam tramwaj. Nie radzicie sobie ze zwyklym rondem a teraz jeszcze wam tramwaj tam wpuscic bez sygnalizacji. Nie oszukujmy się. Zamiast stacji benz. I biedronki musialby tam stac odddzial ratunkowy

      • 2 0

      • ale tramwaj ma pierszeństwo na rondzie i zawsze o tym ucza to w czym problem ?

        aby firmy seriwsujące światła zarabiały ??

        • 0 0

    • Sciezki rowerowe tam tez projektował jakiś As...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane