• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najtrudniejsze ronda w Gdańsku. 300 kolizji i wypadki

Szymon Zięba
28 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny. Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny.

Prawie 300 kolizji, siedemnaście wypadków i tyle samo rannych osób - to policyjna statystyka z... gdańskich rond. Przyczyna większości stłuczek jest praktycznie zawsze taka sama: spieszący się kierowcy, którzy "wciskają" się między auta, nie myśląc o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Sprawdziliśmy, na których rondach dochodzi do największej liczby stłuczek i które sprawiają najwięcej problemów kierowcom.



Czy jazda po rondach w Gdańsku sprawia ci trudność?

Ronda, czyli inaczej tzw. skrzyżowania o ruchu okrężnym, przez wielu kierowców uważane są za jedne z najprostszych i najbezpieczniejszych. W Gdańsku, oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy korzystają z minirond, rond turbinowych, dwu-, a nawet trzypasmowych.

Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. A stąd już tylko krok do stłuczki.

Prawie 300 kolizji na rondach



Z policyjnych statystyk wynika, że w 2019 roku odnotowano w sumie 135 kolizji na gdańskich rondach. W tym czasie doszło też do pięciu wypadków, w których rannych zostało tyle samo osób.

Rok później do 116 spadła liczba kolizji, do 10 natomiast wzrosła liczba wypadków i poszkodowanych uczestników ruchu. W tym roku mundurowi mówią już o 35 stłuczkach na rondach, dwóch wypadkach i dwóch poszkodowanych w nich osobach.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mówi mł. asp. Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa



Które "skrzyżowania kołowe" przysparzają najwięcej kłopotów kierowcom? Funkcjonariusze drogówki wskazują bez wahania: największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową. Od 2019 roku do tej pory doszło tam do 49 kolizji i jednego wypadku.

Ten ostatni miał miejsce w poniedziałek, 24 maja, przez co na dłuższy czas zablokowane zostały drogi na południu Gdańska, prowadząc wręcz do paraliżu Szadółek i Jasienia.

Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej. Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej.
W komentarzach Raportu z Trójmiasta czytelnicy nie zostawiali suchej nitki na "konstrukcji" ronda, wskazując ją jako jedną z głównych przyczyn wielu kolizji.

- Powinni tam ustawić jakieś donice czy cokolwiek innego, aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Każdy jest wtedy pierwszy na rondzie... Kierowcy skręcają tam jak na zwykłym skrzyżowaniu - i ot, to cała prawda! Gdyby coś tam stało, problem byłby z głowy. Ale wówczas autobusy miałyby kłopot z przejazdem. I chyba tu jest pies pogrzebany - napisał jeden z użytkowników Raportu.

Rondo Budowlanych-Nowatorów



Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów. Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów.
Drugie w kolejności jest rondo Budowlanych i Nowatorów. Na tym skrzyżowaniu w analogicznym czasie doszło do 43 kolizji i wypadku, w którym ranna została jedna osoba.

Kurs prawa jazdy. Gdańsk, Gdynia, Sopot



W przypadku tego miejsca kierowcy narzekają także na samochody ciężarowe, które blokują przejazd innym autom.

Rondo w Letnicy



Do drogowych incydentów dochodzi także na rondzie w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.

Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców. Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach odnotowano tam 27 kolizji. Nie było żadnego wypadku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdżają tysiące aut.

W porównaniu do liczby samochodów, skala kolizji nie wydaje się więc aż tak duża. Rozbudowana infrastruktura ronda i duży ruch sprawiają jednak, że skrzyżowanie może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców czy osób spoza Trójmiasta.

Rondo turbinowe i przy ul. Leszczynowej



Wyliczenia mundurowych dotyczące "kolizjogennych" rond zamykają dwa skrzyżowania z ul. Kartuską. Na rondzie przy ul. Leszczynowej doszło do 4 kolizji i jednego wypadku, przy ul. Szczęśliwej - do 10 kolizji.

To ostatnie skrzyżowanie to tzw. rondo turbinowe, czyli takie, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.

Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej. Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej.
Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie: właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu pozwala upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ale może też zaskoczyć kierowców, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z takim rodzajem skrzyżowań.

Magiczne rondo - najbardziej skomplikowane na świecie



Na koniec warto jednak zaznaczyć, że gdańskie ronda, choć czasem bywają skomplikowane, wydają się dziecinnie łatwe przy uchodzącym za najtrudniejsze na świecie skrzyżowaniu w brytyjskiej miejscowości Swindon.

Rondo, nazwane "magicznym", to tak naprawdę zbiór kilku mniejszych rond - na każdy zjazd z "większego" skrzyżowania. Łączą się one w jedno duże rondo, na którym obowiązuje ruch w obu kierunkach, a kierowcy jeżdżą po... 38 pasach.

Tak wygląda ruch na "magicznym" rondzie w Wielkiej Brytanii.



Opinie (529) ponad 20 zablokowanych

  • "rondo" jabłoniowa

    mógł zrobić tylko wybitny mózgowiec albo z mocnymi plecami co to wszystko może, tam nie ma żadnych warunków aby z tego skrawka asfaltu było rondo - zróbcie tam koło nie z żółtej farby ale takie aby nie można było na nie wjechać - paraliż zapewniony. może to jacyś aktywiści miejscy co dążą do spowolnienia ruchu - w tym miejscu świetnie to działa --- swoją drogą ciekawe czy są jakieś przepisy regulujące warunki techniczne dla ronda

    • 23 1

  • Professjonal driver (2)

    Jak czytam komentarze typu że na rondzie powinien działać jeden kierunkowskaz, czy innego typu... To uważam że jesteśmy Afryka rozwoju komunikacji. Jeżdżąc zawodowo od 2003 roku, mieszkając w różnych krajach mam świetne podgląd sytuacji. To nie winna round w Gdańsku, bo widziałem dużo dziwniejsze ronda, na codzień poruszając się po rondach 5 pasmowych lub po takich których się nie mieszczę, problem polega na tym że każdy z was chce być najmądrzejszy i udawać najleoszego a nie wyrozumialego.

    • 16 2

    • Bo prawda jest taka...

      Nie ma trudnych rond, to co niektórzy kierowcy są trudni

      • 2 0

    • 86% kierowców uważa się za dobrych kierowców jak pokazują badania. Potwierdza to twoją teorię

      • 2 0

  • Rondo na Nowatorów i Budowlanychh (7)

    Problem z ciężarówkami jest taki, że skądś się wzięło w ich kierowcach przekonanie, że z dwóch pasów od strony Banina tym prawym można skręcić tylko w prawo w Budowlanych, a nie jechać prosto. Ciężarówki wyjeżdżające więc z przemysłowej części Budowlanych ładują się beztrosko przed maski ludzi jadących prawym pasem prosto i jeszcze mają pretensje, że ten na prawym cwaniaczy i jedzie złym pasem :) Wiem, bo kiedyś taki jeden shrek z tira mnie otrąbił, a na najbliższych światłach przyleciał mnie uświadamiać. Nic do niego nie dotarło, wsiadł i pojechał dalej zadowolony z siebie.

    • 8 3

    • Professjonal driver (6)

      Przekonanie jak bardzo proste.
      Definicja poruszania się po Europie, po rondach 2/3 pasmowych jest taka.
      Wykonujesz 1/4 koła, jedziesz z pasa prawego.
      Wykonujesz 1/2 koła, jedziesz z prawego lub środkowego.
      Wykonujesz 3/4 koła, jedziesz z lewego.
      Wydaje mnie się że brak edukacji i brak obycia po drogach Europy powoduje u was frustrację w przekonaniu że masz rację.
      Tak się porusza po najbardziej rozwiniętych krajach, gdzie z rounada takie są już od ponad 20 lat, Polsce jeszcze brakuje.
      Na małych rondach zachowaj czujność i bądź uprzejmy.

      • 2 1

      • Problem jest taki, że jak wjadę na lewy, to za ćwierć obrotu muszę zmienić na środkowy, a za kolejne ćwierć na prawy (2)

        A trudna jest jazda na odcinku 100 m, na ciągłym zakręcie w lewo ze słabą widocznością w prawym lusterku, z presją czasu bo muszę koniecznie dwa razy zmienić pas i wciskać się między inne samochody. Jeśli rondo jest turbinowe to ok, bo ci z prawego pasa mają na ogół linią ciągłą nakazany zjazd z ronda, ale wielopasmowe ronda nieturbinowe, gdzie można legalnie prawym jeździć w kółko, to masakra.

        • 5 0

        • Dlatego takie rondo musi być duże aby ta 1/4 ruchu była wystarczająco długa do zmiany pasa. Nasze często są za małe i dlatego profilaktycznie robione są jako jedmopasowe choć szerokości wystarcza na dwa pasy lub turbinę.

          • 0 1

        • Dlatego ja na takim rondzie, jade tylko prawym pasem

          • 0 0

      • Tyle że akurat rondo Nowatorów/Budowlanych, na tym kierunku jest zgodne z Twoją europejską logiką, jadąc z Banina z prawego pasa można zrobić tylko 1/4 lub 1/2 koła, to jest rondo turbinowe. Niestety widać, że ta logika nie dociera do kierowców ciężarówek, wyobraźnia kończy im się na 1/4 koła.

        • 1 0

      • Jeśli nie ma wyznaczonych pasów dla konkretnych kierunków to nawet jak rondo ma 10 pasów, mogę jechać "prosto" z prawego pasa. Dziękuję za uwagę.

        • 0 0

      • A jeżeli chce z lewego pasa zmienic na prawy i nikt mnie nie pusci to co mam zrobić? Zatrzymać się na środku ronda czy jeździć

        Ja nawet jak na rondzie dwupasmowym bede zawracał, tojade ciągle prawym pasem, żeby się nie zastanawiac czy komuś na prawym drogi nie zajade,

        • 0 0

  • Ronda nie są trudne

    Ronda są ignorowane i stąd wypadki

    • 3 1

  • Niektórzy też nie rozumieją że na rondo nie wjeźdza się szybko tylko wolniej. (1)

    • 10 1

    • Wolno i płynnie. Niektórzy nie rozumieją, że tam nie ma znaku stop. Nie trzeba się zatrzymywać i czekać aż wszystkie samochody zjadą i wtedy będzie droga wolna.

      • 0 0

  • (1)

    Ronda Kartuska-Leszczynowa czy Jabłoniowa-Leszczynowa to żadne ronda - to powinny być skrzyżowania równoległe co najwyżej. Co to za rondo, na którym przód pojazdu jest ju za rondem a tył jeszcze na nie nie wjechał.

    • 23 1

    • równorzędne miało być ale smartfon mądrzejszy :)

      • 2 0

  • Rondo Jabłoniowa Leszczynowa

    Sam tamtędy jechał późnym wieczorem w lekkim deszczu. Że tam jest rondo wskazywał tylko znak wśród jakiś innych znakach. Żadnych linie nie były widoczne itp. Tak to jest jak się robi po kosztach ze skrzyżowania rondo.

    • 14 1

  • Nie kierowcy a zdiz mafia organizacją prezydentki

    • 7 1

  • Rondo zmora w Polsce

    Dla pseudo kierowców rondo to jak znaj stop , jedzie taki osiol widzi rondo staje i ruszą masakra i w ten sposób tworzą się korki do rondo

    • 4 1

  • Rondo bezkolizyjne- inaczej kwadratowe kolo.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane