• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najtrudniejsze ronda w Gdańsku. 300 kolizji i wypadki

Szymon Zięba
28 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny. Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny.

Prawie 300 kolizji, siedemnaście wypadków i tyle samo rannych osób - to policyjna statystyka z... gdańskich rond. Przyczyna większości stłuczek jest praktycznie zawsze taka sama: spieszący się kierowcy, którzy "wciskają" się między auta, nie myśląc o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Sprawdziliśmy, na których rondach dochodzi do największej liczby stłuczek i które sprawiają najwięcej problemów kierowcom.



Czy jazda po rondach w Gdańsku sprawia ci trudność?

Ronda, czyli inaczej tzw. skrzyżowania o ruchu okrężnym, przez wielu kierowców uważane są za jedne z najprostszych i najbezpieczniejszych. W Gdańsku, oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy korzystają z minirond, rond turbinowych, dwu-, a nawet trzypasmowych.

Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. A stąd już tylko krok do stłuczki.

Prawie 300 kolizji na rondach



Z policyjnych statystyk wynika, że w 2019 roku odnotowano w sumie 135 kolizji na gdańskich rondach. W tym czasie doszło też do pięciu wypadków, w których rannych zostało tyle samo osób.

Rok później do 116 spadła liczba kolizji, do 10 natomiast wzrosła liczba wypadków i poszkodowanych uczestników ruchu. W tym roku mundurowi mówią już o 35 stłuczkach na rondach, dwóch wypadkach i dwóch poszkodowanych w nich osobach.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mówi mł. asp. Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa



Które "skrzyżowania kołowe" przysparzają najwięcej kłopotów kierowcom? Funkcjonariusze drogówki wskazują bez wahania: największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową. Od 2019 roku do tej pory doszło tam do 49 kolizji i jednego wypadku.

Ten ostatni miał miejsce w poniedziałek, 24 maja, przez co na dłuższy czas zablokowane zostały drogi na południu Gdańska, prowadząc wręcz do paraliżu Szadółek i Jasienia.

Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej. Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej.
W komentarzach Raportu z Trójmiasta czytelnicy nie zostawiali suchej nitki na "konstrukcji" ronda, wskazując ją jako jedną z głównych przyczyn wielu kolizji.

- Powinni tam ustawić jakieś donice czy cokolwiek innego, aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Każdy jest wtedy pierwszy na rondzie... Kierowcy skręcają tam jak na zwykłym skrzyżowaniu - i ot, to cała prawda! Gdyby coś tam stało, problem byłby z głowy. Ale wówczas autobusy miałyby kłopot z przejazdem. I chyba tu jest pies pogrzebany - napisał jeden z użytkowników Raportu.

Rondo Budowlanych-Nowatorów



Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów. Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów.
Drugie w kolejności jest rondo Budowlanych i Nowatorów. Na tym skrzyżowaniu w analogicznym czasie doszło do 43 kolizji i wypadku, w którym ranna została jedna osoba.

Kurs prawa jazdy. Gdańsk, Gdynia, Sopot



W przypadku tego miejsca kierowcy narzekają także na samochody ciężarowe, które blokują przejazd innym autom.

Rondo w Letnicy



Do drogowych incydentów dochodzi także na rondzie w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.

Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców. Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach odnotowano tam 27 kolizji. Nie było żadnego wypadku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdżają tysiące aut.

W porównaniu do liczby samochodów, skala kolizji nie wydaje się więc aż tak duża. Rozbudowana infrastruktura ronda i duży ruch sprawiają jednak, że skrzyżowanie może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców czy osób spoza Trójmiasta.

Rondo turbinowe i przy ul. Leszczynowej



Wyliczenia mundurowych dotyczące "kolizjogennych" rond zamykają dwa skrzyżowania z ul. Kartuską. Na rondzie przy ul. Leszczynowej doszło do 4 kolizji i jednego wypadku, przy ul. Szczęśliwej - do 10 kolizji.

To ostatnie skrzyżowanie to tzw. rondo turbinowe, czyli takie, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.

Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej. Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej.
Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie: właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu pozwala upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ale może też zaskoczyć kierowców, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z takim rodzajem skrzyżowań.

Magiczne rondo - najbardziej skomplikowane na świecie



Na koniec warto jednak zaznaczyć, że gdańskie ronda, choć czasem bywają skomplikowane, wydają się dziecinnie łatwe przy uchodzącym za najtrudniejsze na świecie skrzyżowaniu w brytyjskiej miejscowości Swindon.

Rondo, nazwane "magicznym", to tak naprawdę zbiór kilku mniejszych rond - na każdy zjazd z "większego" skrzyżowania. Łączą się one w jedno duże rondo, na którym obowiązuje ruch w obu kierunkach, a kierowcy jeżdżą po... 38 pasach.

Tak wygląda ruch na "magicznym" rondzie w Wielkiej Brytanii.



Opinie (529) ponad 20 zablokowanych

  • Największą butą i arogancją na drodze wykazują się kierowcy białych, nowych samochodów.

    Taki jeden w białym suvie na blachach z imieniem myśli że jest panem drogi.

    • 5 5

  • Miejscowy Szadółko . (1)

    W Gdańsku największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową . I od 3 lat , kiedy powstało to prowizoryczne ,, rondo " , nikt i nic nie zrobił w tym kierunku , aby poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu . Jedyne co tam jest robione to malowanie znaków poziomych 2 x do roku i to do tego farbą z Tesco , której już po miesiącu prawie nie widać .

    • 30 1

    • Dlatego należy przywrócić tam oryginalną organizacje ruchu.

      Więcej kolizji jest z tym rondem niż jak było tam normalne skrzyżowanie.
      Zatem należy je przywrócić.

      • 1 3

  • (1)

    Skoro statystyki mówią jasno i czytelnie ze coś co miało ułatwić ruch i poprawiać bezpieczeństwo stało się wręcz przeciwnie miejscem wyjątkowo niebezpiecznym. Nie ma tu znaczenia czy ktoś potrafi czy nie potrafi tu jeździć. Skoro dochodzi aż do tyłu zdarzeń to jest to rozwiązanie nietrafione i niebezpieczne po prostu. Należy natychmiast w tych miejscach przywrócić skrzyżowania sterowane sygnalizacja świetlną bądź taką utworzyć, można też taniej przywrócić znaki drogowe pierwszeństwa przejazdu. Teraz to wygląda na eksperymentowanie na ludziach. Nie od dziś wiadomo że wielu nie potrafi jeździć dobrze lub wcale - teraz kwestia czy ma dojść przez to do tragedii czy wystarczy "wymusić" na kierowacach zatrzymanie i ustąpienie pierwszeństwa innym. Rondo dobrze zrobione to to na Marynarki Polskiej, a to no na Keszczynkwej i Jabloniowej nie jest żadnym rondem i w końcu sprawi że ktoś zginie

    • 21 4

    • jak zainstalują sygnalizację świetlną, to korki w godzinach szczytu tam będą ogromne. Dalej, bez tego ronda mieszkańcy Turzycowej i Leszczynowej nie byli w stanie wjechać w ogóle na Jabłoniową, z uwagi na pędzące po niej auta.
      To już lepiej, jak mieliby przywrócić normalne skrzyżowanie to koniecznym byłoby zrobienie np. progów zwalniających przed wjazdem z jabłoniowej- wtedy tacy mistrzowie prędkości chociażby zwolnili, co ułatwiłoby wjazd z turzycowej czy leszczynowej.

      • 0 0

  • Robyg (5)

    Ja się pytam dlaczego miasto nie wymusiło na Robygu budowy porządnego ronda przy ul Jabłoniowej?

    • 25 3

    • I bardzo dobrze, bo nie ma nic za darmo. (2)

      Do takich jak ty nigdy nie dotrze, że deweloper to nie jest instytucja charytatywna.
      Ja kupując tam mieszkanie zapłaciłbym za to rondo.
      Pewnie metr byłby po 10 tys

      • 0 8

      • I tak ludzie płacą tyle ile oni chcą

        Tylko zysk większy i działka dla decyzyjnych

        • 1 0

      • Robyg

        Ale jaka instytucja charytatywna, skoro budowa i przebudowa dróg zgodnie z art 16 ustawy o drogach publicznych należy do inwestora osiedla! Zgodnie z przepisami mają taki obowiązek! Przy tych 10 tys za metr Robyg przycina Cię ok 5000 zł/M2, działkę kupił w 2005 za 150 zł/m2, co w cenie mieszkania daje 300 zł/M2, a buduje za max 4000 zł. Na porządne rondo uzbierał spokojnie

        • 1 0

    • Bo tam powinno być skrzyżowanie a nie rondo.

      • 1 0

    • Robyg

      Miasto dostało kasę i cicho siedzi . Wogóle okolice Jasienia i kowal tylko kilka dróg dojazdu a wyje. Bali tyle mieszkań że niedługo przejść nie będzie jak

      • 2 0

  • Na podstawie ankiety 58% kierowców natychmiast powinno mieć odebrane uprawnienia do kierowania pojazdem. (2)

    • 3 12

    • A tobie uprawnienia powinny być zabrane wieczyście.

      • 1 2

    • Zgadzam się w 100% !!!
      A ci co dają łapkę w dół to właśnie tacy pseudo kierowcy ponieważ czy nie podoba im się prawda

      • 0 0

  • Kartuska/Nowa Myśliwska...projektant nie pomyślał o rowerzystach... (1)

    ...ścieżka rowerowa objeżdża rondo i kierowcy zjeżdżając z ronda, za nic mają rowerzystów, trzeba być czujnym cały cza, a korzystanie z pierwszeństwa niechybnie skończyłoby się nie raz na masce...a można je było zrobić tak jak rondo nieco niżej na Nowej Myśliwskiej, gdzie ścieżka "wjeżdża" niejako na rondo i rowerzysta staje się widoczny, a rondo przejeżdża środkiem drogi...

    • 4 5

    • Faktycznie te na Mysliwskiej przy Alfa Park 2 i 3 sa fajne.

      Duze, dobra widocznosc, sciezki rowerowe wprowadzaja rowerzyste bezpiecznie na rondo. Dalbym tylko jakas lepsza separacje od samochodow niz marny slupek, bo czesto te slupki sie lamia.

      • 0 0

  • Kolizje na rondach (2)

    Problem kolizyjności na rondach bierze się z:
    A) małej powierzchni ronda po prostu żeby wjechać trzeba wymusić stąd kolizje,
    B) na rondach większych, wielopasmowych, turbinowych z braku znajomosci przepisów, przyzwyczajeń, cwaniakowania.

    I tyle w temacie o ile z A ciężko walczyć bo to często są ograniczenia miejscem lub głupotą o tyle z B po prostu edukacja kierowców, surowsze kary oraz reforma szkół nauki jazdy i zasad przeprowadzania egzaminów.

    • 13 0

    • Dobra diagnoza... tyle że (1)

      walczyć należy właśnie z A... bo z B to walka z wiatrakami - zawsze znajdzie się głupek lub po prostu ktoś będzie miał gorszy dzień. Za to infrastruktura, którą się miesiącami i latami projektuje i buduje nie powinna być tak durna jak jest!

      • 0 0

      • Wygrałeś kiedyś z urzędnikiem? Bo ja w najstarszych opowieściach nie usłyszałem żeby ktoś coś wywalczył. Wiec jak sobie ktoś postanowił zrobić rondo na Jabloniowej to to zrobił. Każdy wie, że to nie ma prawa działać w tym miejscu ale co zrobisz? Nic nie zrobisz, ewentualnie można pójść stanąć, zablokować, zrobić strajk cokolwiek ale co to da, przyjedzie policja i skończy się jak zawsze. Może gdyby mentalność ludzi była inna i dali by sobie w kasze dmuchać to by było inaczej.

        • 0 0

  • Te rondo przy leszczynowej to odpier. Prowizorka i tyle .

    • 17 0

  • Rondo na Jabłoniowej to i**otyzm ZDIZ-u (4)

    Na wniosek mieszkańców Leszczynowej,którzy mieli problemy by wyjechać z drogi podporządkowanej stworzono rondo na którym nie dość ,że dochodzi do wypadków to jeszcze powoduje korkowanie się głównej ulicy. To absurd bo Jabłoniowa jest przytulana i rano i popołudniu a mała Leszczynowa pusta.

    • 19 8

    • Logika (2)

      Skoro Leszczynowa jest pusta, to w jaki sposób powoduje korkowanie Jabłoniowej?

      • 4 4

      • (1)

        Ano w taki,że b.duzo aut zatrzymuje się przed rondem żeby bezpiecznie przejechać,co powoduje pojawienie się zatoru.Z resztą dzieje się to w obie strony.

        • 5 3

        • Przy mniejszym ruchu bardzo dużo aut nie zatrzymuje się w ogóle.

          • 0 0

    • Jak można bardziej zakorkować, wiecznie zakorkowaną Jabloniową? Korki są rano, bo skrzyżowanie z Adamowicza nie wyrabia, i po południu bo zatyka się skrzyżowanie z Przywidzką, tylko co ma do tego rondo w połowie drogi pomiędzy tymi skrzyżowaniami? Prawda jest taka, ze Jabloniowa nie jest wstanie obsłużyć takiego ruchu jak jest obecnie i rondo niczego tutaj nie zmienia.

      • 1 0

  • Trudno sie dziwić

    Jak się zrobiło rondo za 200zl przy pomocy pędzla i wiadra farby, a znowu przy letnicy ludzie specjalnie skracają sobie drogę pasami wyłączonymi z ruchu przecinając ciągłe to nic dziwnego że w końcu trafi na takiego, który go nie wpuści

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane