• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najważniejsze inwestycje transportowe minionego roku

Maciej Naskręt
3 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najważniejszą inwestycją oddaną w 2018 r. była budowa drogi ekspresowej przez Żuławy. Najważniejszą inwestycją oddaną w 2018 r. była budowa drogi ekspresowej przez Żuławy.

Początek roku to okazja do podsumowań. Postanowiliśmy przypomnieć o kluczowych inwestycjach transportowych dla mieszkańców, które zakończyły się w 2018 r.



1. Skrzyżowanie ulic przy dworcu w Gdyni zobacz na mapie Gdyni



Czy inwestycja przy dworcu ułatwia podróże?

Przypomnijmy, że kosztująca nieco ponad 20 mln zł przebudowa skrzyżowania ulic Podjazd, Dworcowa, 10 Lutego w Gdyni zaczęła się w lipcu 2017 roku. Cała inwestycja miała potrwać 45 tygodni i zakończyć się w czerwcu tego roku, ale z powodu awarii wodociągowej termin przesunął się do listopada.

Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu zmieniła się jego geometria. Skręty są bardziej czytelne, pojawiły się też dodatkowe pasy przeznaczone do zjazdów oraz sygnalizacja świetlna.

Zbieg ulic przy dworcu Gdynia Główna. Zbieg ulic przy dworcu Gdynia Główna.

2. Przebudowa przystanku SKM Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni



Remont na stacji SKM Chylonia rozpoczął się na początku 2017 roku. Przetarg na roboty wygrała firma Rajbud, która za prace zainkasowała 11 mln zł. Prace miały potrwać do końca 2017 r., ale przedłużyły się do listopada tego roku.

Na peronie działa już w pełni informacja pasażerska, monitoring oraz windy. Zakres prac objął przede wszystkim budowę nowej, ale krótszej o 46 metrów bryły peronu, podwyższonej do 960 mm, która ma ułatwić wsiadanie do pociągów. Pojawiły się także wiaty podobne do tych na stacji Żabianka.

3. Przebudowa m.in. ul. Haffnera w Sopocie zobacz na mapie Gdyni



Czy inwestycja w Sopocie usprawnia podróże?

W ramach przebudowy układu drogowego i miejskiego systemu odprowadzania wód opadowych na terenie Sopotu zmieniło się oblicze ulic Haffnera, Wosia Budzysza i Powstańców Warszawy. Drogi zyskały nowe nawierzchnie, wyremontowano chodniki.

Inwestycja pochłonęła 11 mln zł. Pracę zrealizowała firma MTM. Na szczęście obyło się tutaj bez większych opóźnień.

Ulica Haffnera w Sopocie po przebudowie. Ulica Haffnera w Sopocie po przebudowie.

4. Most na Wyspę Sobieszewską zobacz na mapie Gdańska



Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas jego otwierana wynosi zaledwie 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywać się będzie z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. W razie przerwy w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni awaryjny agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury. Inwestycja w dniu oddania miała kilkumiesięczne opóźnienie.


5. Otwarcie ekspresowej siódemki na Żuławach zobacz na mapie Gdańska



Trwająca od 2015 roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km.

Pierwszy odcinek - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - zbudowała czeska firma Metrostav, która dostała za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek - zbudowany przez Budimex - zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim i kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewał na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.

Inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe przedsięwzięcie zrealizowano w terminie.

Miejsca

Opinie (144) 2 zablokowane

  • szczurek kiedy w Gdyni inwestycje poprawiające komfort życia mieszkańców? (11)

    Kiedy remonty dróg? Kiedy PKM na północ Gdyni? Dlaczego nic nie robisz?

    • 100 18

    • Przeciez na istniejących drogach malowane są ścieżki rowerowe (6)

      • 24 0

      • czy farbą można rozładować korki? (5)

        • 18 0

        • MOŻNA (3)

          Można postawić znaki zakazu wjazdu dla diesli do centrum, wprowadzić opłatę parkingową 25 zł/h i korki nie rozładujesz ale zlikwidujesz

          • 6 5

          • (2)

            Co Ci diesle przeszkadzają?

            • 4 7

            • Te 15-20 letnie diesle jeżdżące w Polsce strasznie kopcą (1)

              • 4 3

              • ja mam 3-letniego i nie kopci wiec nie wrzucaj wszystkich do jednego worka

                • 2 0

        • można, jeśli stosowaniu farby towarzyszy sensowna polityka komunikacyjna

          zakładająca poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów, zwłaszcza tych, którzy udają się w kierunku stacji szybkiej kolei miejskiej. Tylko całościowa koncepcja poprawy warunków podróżowania inaczej niż samochodem może rozładować korki. Poszerzanie ulic, które postulują niektórzy internauci, niczego nie poprawia.

          • 3 4

    • co ze de bil głosował na szczurka?

      • 19 3

    • kiedy koniec pseudo remontu ulicy Morskiej???

      • 18 2

    • (1)

      Uwierz mi. "Nie da się"

      • 24 2

      • nic się nie da?

        • 12 1

  • (7)

    ciekawostka - wczoraj w telewizji mówili, ż w ostatnim tygodniu na S7 w okolicy Kiezmarku były 3 wypadki z łosiami wbiegającymi na S7.

    • 29 10

    • Skasowali po 66 mln za km drogi

      A nie starczyło na siatki ochronne przed dziką zwierzyną...

      Dokąd ten świat zmierza?

      Miało być szybko i bezpiecznie, a zostało tylko szybko, bo pasażerowie z auta po zderzeniu z łosiem w szpitalu..

      • 0 2

    • wina Tuska czy kaczora? (3)

      • 7 3

      • nie szukaj winnych, proponuj rozwiązania (2)

        przypuszczalnie dążenie do szybkiego oddania inwestycji bez odpowiednich zabezpieczeń stworzyło warunki do pojawienia się łosi na jezdni. Łosie na parkingach pojawiają się cały czas.

        • 7 0

        • (1)

          Wolałbyś drogę nie oddaną jeszcze w ogóle?

          • 2 1

          • a ty wolał byś żeby nie było płotu, czy żeby nie było asfaltu?
            wolisz jeść zupę widelcem, czy grabiami?

            • 4 0

    • Sam niemal w zeszłym tygodniu nie uderzyłem w sarnę biegnącą w przeciwnym kierunku środkiem jezdni gonioną przez psa na moście w Kiezmarku. Ciekawostka: o 10:00 przed południem.
      Ale nie byłem zdziwiony bo stoi wcześniej znak ostrzegający przed zwierzyną na odcinku 30 km.

      • 2 0

    • Przeciez to nic nowego spotkać w Polsce na drodze ekspresowej jakieś zwierzę

      • 10 2

  • Szczurek - buduj OPAT (1)

    • 10 3

    • ???

      Obwodnica jest drogą wojewódzką, a OPAT jej kontynuacją i to Wojewoda odpowiada za budowe i eksploatację, a nie UM Gdynia.

      • 0 1

  • (2)

    Inwestycje w Gdyni to drogi rowerowe namalowane farbą i tym samym zabranie kierowcom części pasa.

    • 86 12

    • Ale ogólnie widać że od czasu kiedy PIS jest przy władzy ostro ruszyło.

      • 0 0

    • i bardzo dobrze

      to ważny krok wskazujący, że można sensownie kwestionować dominację samochodów w ruchu miejskim. Pas rowerowy na zbyt szerokiej jezdni niczego kierowcom nie utrudnia, ale stwarza możliwość korzystania z alternatywnych środków transportu i otwiera wyobraźnię wielu niedowiarkom.

      • 8 8

  • (1)

    A w Gdyni żadnych nowych dróg nic się nie robi tylko idiotyczne ścieżki rowerowe pomysłu vice oraz g

    • 9 0

    • Ścieżki też nie bardzo im wychodzą

      • 2 0

  • inwestycja na Żuławach

    zwiększa skłonność dojeżdżania samochodem z dużych odległości do pracy w Trójmieście.

    Może to i poprawia warunki jazdy poza miastem, w mieście skutkuje korkami i pogorszeniem się jakości życia.

    • 3 3

  • opat opat opat budujcie opat (1)

    • 7 3

    • zbudujecie opat, będziecie cierpieli na opad

      choroba wynikająca z siedzącego trybu życia

      • 0 0

  • Kto chroni pomorskie drogi przed przeciążonymi pojazdami

    Pomimo, że inwestuje się w nowe drogi, a stare remontuje to nie są one właściwie chronione przed pojazdami nienormatywnymi. Przepis w ustawie Prawo o ruchu drogowym wskazujący służby i instytucje uprawnione do kontroli ww. pojazdów jest martwy. Zarówno Policja, jak i Straż Graniczna , służby celno - skarbowe oraz zarzady dróg nie ważą a ITD nie ma pomysłu oraz wartościowi ludzie z tej instytucji odeszli lub w najbliższym czasie odejdą.

    • 6 0

  • (2)

    Po co pisać o tym co było i już jest. Napisz lepiej, co będzie wybudowane

    • 43 8

    • nic nie będzie (1)

      • 7 2

      • "będzie
        z pewnością
        piękna długa prosta
        trasa łazienkowska"

        • 3 0

  • Kiedy poszerzenie do dwóch pasów ul. Kwiatkowskiego w Gdyni ? (5)

    Jazda tam to koszmar !

    • 74 10

    • jak poszerza to i tak zrobia buspas. nie ma co czekac (1)

      • 7 0

      • I dobrze przynajmniej polepszy się komunikacja miejska

        • 5 2

    • poszerzanie jezdni zwiększa liczbę osób przeżywających koszmar stania w codziennych korkach

      tak jak popuszczanie pasa zwiększa liczbę przypadków nadwagi i otyłości.

      • 9 3

    • szczur powiedział wyraźnie: nie da się!!!

      • 23 0

    • Obawiam się że nie prędko. Teraz rozgrzebali skrzyżowanie ale o dwóch pasach do estakady to jeszcze nawet w lesie nie szumi.

      • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane