• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największe gdańskie rondo będzie turbinowe

Krzysztof Koprowski
29 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wprowadzenie ronda turbinowego na ul. Marynarki Polskiej będzie największą zmianą w związku z planowanym otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Zdjęcie z października 2014 r. Wprowadzenie ronda turbinowego na ul. Marynarki Polskiej będzie największą zmianą w związku z planowanym otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Zdjęcie z października 2014 r.

Planowane otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wymusi zmiany w organizacji ruchu w jego okolicy. Największą zmianą będzie przekształcenie ronda na ul. Marynarki Polskiej w rondo turbinowe. Na dwóch kolejnych skrzyżowaniach w stronę Przymorza przemodelowaniu ulegną programy sygnalizacji.



Czy rondo turbinowe na ul. Marynarki Polskiej to dobry pomysł?

Rondo na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska stanie się turbinowym w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu dni, tak by kierowcy przyzwyczaili się do niego jeszcze przed otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą.

Na skrzyżowaniu pozostanie sygnalizacja, ale jej działanie zostanie ograniczone do minimum. Na przejazdach przez tory tramwajowe będzie ona pracowała w trybie ostrzegawczym, a gdy zbliży się do nich tramwaj, pojawi się na krótko światło czerwone dla kierowców. Dla pieszych na przejściu przez tory tramwajowe planuje się sygnalizację ostrzegawczą podobną do niedawno wykonanej wzdłuż ul. Kartuskiej.

Na rondzie będzie możliwość pełnego uruchomienia sygnalizacji w sytuacji awaryjnej, np. gdy zajdzie potrzeba szybkiego wyjazdu samochodów z tunelu pod Martwą Wisłą. Poza taką sytuacją i wspomnianym wzbudzaniem przez tramwaje, skrzyżowanie ma pracować bez sterowania światłami.

- Rondo turbinowe nie powinno być już dużym zaskoczeniem dla kierowców w Gdańsku - istnieje takie m.in. na Kokoszkach zobacz na mapie Gdańska oraz niemal w pełni przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Na ul. Marynarki Polskiej, poza wykonaniem oznakowaniem poziomego, nie planujemy instalacji separatorów, takich jak na Kokoszkach - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Skrzyżowanie al. Jana Pawła z ul. Czarny Dwór. Tutaj zmieniony zostanie program sygnalizacji. Skrzyżowanie al. Jana Pawła z ul. Czarny Dwór. Tutaj zmieniony zostanie program sygnalizacji.
Zmiany także na innych skrzyżowaniach

Zmiany obejmą także kolejne dwa skrzyżowania w kierunku Przymorza - Drogi Zielonej z al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. W obu przypadkach będzie dążyło się do poprawy możliwości przejazdu na wprost i w lewo (tj. od tunelu w stronę Wrzeszcza).

Dodatkowo, po otwarciu drogi pod Martwą Wisłą, niewykluczone będą też korekty cykli sygnalizacji na kolejnych skrzyżowaniach.

- Mamy wytypowane miejsca, gdzie będziemy szczególnie obserwowali ruch po otwarciu tunelu. Są to skrzyżowania ul. Czarny Dwór z Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, al. Jana Pawła z Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, al. Rzeczypospolitej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Braci Lewoniewskich z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ.
Wbrew plotkom, zmiany na ul. Piastowskiej nie mają związku z otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Wbrew plotkom, zmiany na ul. Piastowskiej nie mają związku z otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą.
Piastowska nie będzie drogą tranzytową

Przy okazji zmian po otwarciu tunelu, warto zdementować plotkę, która krąży od pewnego czasu wśród mieszkańców Przymorza i Oliwy.

- Usłyszałem niedawno informację o tym, że ulica Piastowska zobacz na mapie Gdańska ma przejąć główną rolę połączenia tunelu pod Martwą Wisłą z Oliwą do czasu budowy brakującego fragmentu Drogi Zielonej. Będzie podwyższona prędkość i zdjęte ograniczenia maksymalnej masy pojazdów. Uważam, że to szalony pomysł, by wpuszczać tranzyt w tak wąską ulicę - pisze do nas czytelnik z Przymorza, choć podobne wiadomości dostaliśmy także od mieszkańców Oliwy.
Informacja ta tylko częściowo jest prawdziwa i nie ma związku z planowanym otwarciem tunelu.

Znaki ograniczenia masy całkowitej faktycznie znikają, ale tylko w ramach porządkowania oznakowania. Zdaniem pracowników ZDiZ, ograniczenia na kolejnych ulicach sprawiają, że ruch pojazdów ciężkich tu nie występuje. Natomiast zamiast podwyższenia dopuszczalnej prędkości, będą podjęte działania odwrotne - jeszcze w tym roku powinny pojawić się progi zwalniające m.in. w rejonie przejść dla pieszych przy szkołach.

  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Badania naukowo-techniczne systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
W tunelu trwają odbiory

Oficjalnego terminu otwarcia przejazdu pod Martwą Wisłą wciąż nie ma. Obecnie trwają odbiory końcowe, w tym m.in. badania techniczno-naukowe wraz z oceną działania systemu wentylacji pożarowej i systemów z nią współpracujących. W tym celu wykorzystano metodę "gorącego dymu", która pozwoliła na symulację prawdziwego pożaru. Podczas próby stwierdzono, że "system wentylacji pożarowej w obiekcie został dobrany i wykonany poprawnie i jest w stanie zapewnić wymagane warunki środowiska zgodnie z założeniami projektowymi."

Zabytkowy autobus w tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z grudnia ub. r.

Miejsca

Opinie (286) 8 zablokowanych

  • Ja sobie tego ronda turbinowego tam nie wyobrażam - to będzie mega dziwoląg

    Jeśli każdy pas na inny zjazd to oznacza, że będzie tyle pasów ile zjazdów.
    Ale to również oznacza, że na zjeżdzie powinno być tyle pasów, ile wjazdów na rondo, jeśli z każdego wjazdu będzie osobny zjazd. I teraz np trzeba będzie zwęzić trzy pasy - z każdego wjazdu z osobna schodzące na jeden zjazd - do jednego pasa i wpuścić to do tunelu albo zawęzić do docelowej szerokości jezdni.
    Cudeńko :-D

    • 0 0

  • Czyli zapchamy tirami zaspe i przymorze (15)

    • 137 73

    • głównie nowy port jest zapchany tirami

      • 0 0

    • (3)

      A dokąd według Ciebie te tiry będą jechać ?

      • 20 4

      • do Gdyni (2)

        • 4 4

        • a po co? gdynia się zwija (1)

          • 0 2

          • do portu

            • 0 0

    • a co mieszkańcy zaspy i przymorza tirami jeżdżą?

      • 2 1

    • (8)

      Nie. Czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa.

      • 25 18

      • A ktoredy pojada jak nie zaspa? Przeprawa galaktyczna? (7)

        • 24 12

        • Wjada w tunel i pojada trasa Sucharskiego na POG (1)

          z POG na A1 lub S7/S6.

          Po co ktos mialby jechac tranzytem przez Zaspe?

          Chyba, ze mowimy o samochodach osobowych. TIRy powinny miec kategoryczny zakaz wjazdu dalej niz na Marynarki Polskiej (i ewentualnie kilka ulic obok, gdzie sa zaklady przemyslowe). Ruch tranzytowy nie powinien isc przez miasto. Nigdy.

          Taka ciezarowka nie jedzie 30km tylko 500-1000km, wiec to, ze zrobi 10km wiecej jadac obwodnica nie jest wielkim problemem dla dlugosci trasy. Dodatkowo zakladam szybciej jest pojechac obwodnicami niz zatrzymywac sie co 100m na swiatlach.

          • 14 7

          • to postój sobie na AL. JPII i popatrz jakie tiry tam jeżdżą.

            • 7 0

        • (4)

          Po co miałyby tam jechać ? Skąd dokąd ?

          • 17 11

          • juz tam jezdza (3)

            Jeszcze na dodatek lubia sie scigac miedzy soba ;)
            zdzich vs mich

            • 9 6

            • (2)

              Te które jeździły to będą jeździć nadal. Niewielka różnica, czy pojadą Grunwadzką czy Chłopską.

              • 5 5

              • różnica ogromna (1)

                grunwaldzka to głównie usługi i biznes. chłopska przecina dzielnice mieszkalne

                • 16 7

              • Mylisz się, Wrzeszcz to mieszkaniówka, która jest znacznie bliżej jezdni ulic niż na Chłopskiej

                • 14 8

  • Kierowcy już głupieją...

    W Kokoszkach jeden na stu (jak dobrze) pokonuje rondo prawidłowo. Trzeba by kolczatkę między pasami rozłożyć, a i to wątpliwe. Będą filmy na YT!

    • 0 1

  • (7)

    Czy może ktoś napisać co się zmieni na tym rondzie? Co znaczy ze stanie się turbin owe i jak zmieni się organizacja. Przecież teraz jest ok.

    • 5 1

    • rondo turbinowe: (3)

      z prawego pasa możliwa tylko jazda do pierwszego zjazdu, z lewego pasa możliwa jazda na wprost i również do pierwszego zjazdu. Brak możliwości jazdy z lewego pasa na wprost. Ot i całe rondo turbinowe.

      • 2 1

      • bez sensu (2)

        wjeżdżam na lewy,bo chce zjechać na czwartym zjeździe,typ na prawym wali prosto bo objeżdza sobie prawie całe rondo - i buum.Widziąłem już kilka podobnych sytuacji na tym rondzie.Tak czy siak - ale będzie wesoło hehe...

        • 2 0

        • nie może jechać prawym, prawy pas tylko do pierwszego zjazdu. (1)

          rondo to normalne skrzyżowanie a wirowe z wielodzielnymi pasami z kierunkiem jazdy. Jak na zwykłym skrzyżowaniu, prawy pas do jazdy w prawo. lewy na wprost lub w prawo w tym przypadku. Nie ma możliwości objechania ronda prawym pasem, bo masz nakaz skrętu w prawo, przed każdym zjazdem.
          Troszeczkę się powaliłem wyżej, powinno być brak możliwości jazdy z prawego pasa na wprost. W normalnym kraju wystarczy wymalowanie ciągłej linii i odpowiednie oznakowanie poziome, u nas pewnie zrobią płaski krawężnik
          Bardzo dobre rozwiązanie, kluczowe jest zajęcie odpowiedniego pasa przed wjazdem na rondo.Gdy jedziemy pierwszą a prawo, zajmujemy pas prawy, gdy inny zjazd, pas lewy.

          • 1 0

          • ależ fizycznie mogą - i robią w obecnej chwili

            Zgadzam się - to dobre rozwiązanie,wiem jak się jeździ (nie spałem na kursach),ale jak sam napisałeś - w normalnym kraju.
            bez separatorów będzie taka sama samowolka, jak dotychczas.

            • 0 0

    • moim zdaniem zwykłe ronda dwupasmowe nie mają racji bytu (2)

      tym bardziej że większość kierowców nie potrafi się po nich poruszać Turbinowe jest prostsze w obsłudze. Masz strzałki jak w przedszkolu :D

      • 5 2

      • (1)

        turbinowe może mieć więcej pasów, widziałem trzypasmowe a są jeszcze większe,
        to ma cholerną wydajność, o wiele większą przepustowość niż zwykłe rondo

        w ogóle ronda są lepsze niż światła

        • 1 0

        • nie wiem czy wszystko przewidzialem.... ale na zwyklym rondzie

          powinien byc przepis ze prawy pas służy tylko do najbliższego zjazdu z ronda lub wjazdu na nie.
          Powinno to upłynnić ruch i ułatwić poruszanie sie po nim.

          Teraz prawie wszyscy cisną prawym blokując pół skrzyżowania.

          • 0 0

  • Mieszkańcy Przymorza i Żabianki (2)

    Będą na kolanach błagać o zrobienie Drogi Zielonej w przekroju 2x2.
    Mieszkańcy Żabianki już płaczą po każdej imprezie w Ergo. A wystarczyło powiedzieć tak jak remontowali ul. Gospody.

    • 3 4

    • zaduzo głupot czytasz (1)

      tam jest problem z parkowaniem. Nikt tam nie chce dwóch pasów... bo po co, jak dalej jest sopot i droga o uspokojonym ruchu.

      • 1 0

      • No to chyba nigdy tam nie jechałeś w godzinach szczytu. Korek od Ergo do Pomorskiej i do tego światla tragicznie ustawione.

        • 0 1

  • czyli tusk dotrzymał slowa - bedzie przed euro hahaha (19)

    • 155 104

    • Buraczyno ... (13)

      Poczekamy, co Kaczyński wybuduje. Na razie buduje NIEZGODĘ !

      • 54 45

      • No patrz pan... A wasz kandydat zgoda zbudował taką zgodę (3)

        że aż dostał kopa w zad i teraz jest kierownikiem "instytutu"

        • 26 34

        • Co ma tusk do ronda czy tunelu? (2)

          Narazie to PIs zabrał kase z obwodnicy metropolitalnej i z POAT. Czyli Tobie tez będzie gorzej a Ty się cieszysz co za młotek :)

          • 18 6

          • Tak się wykręcił (1)

            Cwaniak, długi zostawił i podburza tłuszczę zagranicą.

            • 2 3

            • wybrało go kilka państw w głosowaniu

              spróbuj sie tak wkręcić

              • 2 2

      • Milcz lewaku cebulaku miłośniku przekrętów (2)

        Wejdzie do ciebie us to sprawdzi jak sie sprawy mają potworo mentalna siejąca jadem na forach Z faktami się nie dyskutuje bo wskazuje to na bycie idiotka paniusiu.

        • 12 19

        • co za mowa miłości

          w stylu pis a potem w tv no fala hejtu nas zalewa patrząc na twój wpis jestem pełen podziwu skad ta fala hejtu no skąd?

          • 6 2

        • Patrzyłeś w lustro w czasie pisania ?

          • 10 7

      • Raczej komunisci obala demokracje buduja niezgode... (5)

        Jakies petruoły opowiadasz.
        pogadamy za osiem lat, kiedy pl przestaniu byc slugusami niemcow!

        • 14 33

        • 87 miliardów euro... (3)

          Taką ma wartość nasza roczna wymiana handlowa z Niemcami...

          • 11 5

          • Ale z każdego 1 EURO z UE 0,87 EURO wraca do Niemiec (2)

            Teraz już wiesz czemu polskie drogi są najdroższe w Europie?

            • 5 13

            • a może dlatego ,że nie mamy naturalnego budulca i musimy go ćsiągac ?

              bo w polsce dominują kamienie wapienne . Jak chcesz to zbuduj autostradze na wapieniu zobaczymy ile pojeździsz. kolejny spec od autostrad

              • 8 2

            • Poszukaj ile kosztuja autostrady np. na Wegrzech

              • 9 1

        • za osiem lat to ty będziesz ukradkiem - nocą kopał ziemniaki na polu Łukaszenki

          • 9 4

    • nie dotrzymal (1)

      Pielegniarki chodzą smutne jak psiamać, a z Irlandii nie wrócili. Słońce póki co szczuje Petru@Kijowskim.

      • 2 4

      • od 2005

        Po przegranych wyborach niszczy kraj

        • 0 1

    • (1)

      A co ma Tusk do tunelu?

      • 11 5

      • Wszystko jest jego winą

        teraz nawet niepowodzenia PIS . to ,że bor zakłada zużytą opone pod władza Błaszczaka to tez wina Tuska

        • 12 3

    • Ciekawe co Ci zbuduje w Gdańsku marionetka Szydło! Chyba na pomniku Kaczor się skończy.

      • 9 9

  • (7)

    Bez separatorów - powodzenia

    • 106 10

    • dokładnie (2)

      Już teraz dochodzi tam do wielu niebezpiecznych sytuacji. Kierowcy wyprzedzają prawym pasem do kolejnego zjazdu i blokują tych co jadą po wewnętrznym pasie. Jakie są statystyki kolizji w tym miejscu??

      • 8 5

      • (1)

        poczytaj wikipedię - rundabout
        statystyki są lepsze na rondach niż na światłach
        a na turbinowych niż na zwykłych

        spoko dacie radę :-)

        • 0 0

        • W Polsce ?

          A może w Gdańsku ?

          • 1 0

    • (2)

      Dla części kierowców zwykłe rondo to wyzwanie a co dopiero takie.

      • 41 4

      • (1)

        właśnie takie jest prostsze, bo nie trzeba zmieniać pasów na rondzie tylko wystarczy się odpowiednio ustawić na początku

        • 5 1

        • tylko trzeba czytać znaki
          a to dla wielu jest za trudne

          • 2 1

    • Szybko zweryfikują jak po dzwonach tunel sie pozapycha

      Albo bedzie zamykany a ruch kierowany na dotychczasowe drogi

      • 20 4

  • Już widzę reakcję mojej żony i innych kobiet na hasło - RONDO TURBINOWE (4)

    Oj, będą dzwony z prawego pasa...

    • 3 1

    • kobieta (3)

      Hello
      nie jedna kobieta poradzi sobie lepiej niż nabuzowani testosteronem chłopi
      i TAK - wiemy co to rondo turbinowe

      • 0 2

      • No no

        Dziś rano dwie kretynki "zaparkowały" sobie auto na pasie ruchu na ul. Piekarniczej, żeby wstąpić nomen omen do piekarni. Ja też przyjechałem do tej piekarni i zaparkowałem normalnie na wolnym miejscu parkingowym (są takie po obu stronach ulicy) i tak się zastanawiałem o co chodzi z tymi dwoma samochodami stojącymi na pasie ruchu na awaryjnych światłach... W jednym siedziała pasażerka, a w drugim zostawione małe dziecko w foteliku (ten samochód dodatkowo stał na pasie pod prąd). Wszedłem do piekarni, a tam 3 panie w kolejce. No i tak obserwowałem jak wychodziły z chlebkiem. Dwie z nich skierowały się oczywiście do tych "zaparkowanych" na ulicy aut, które stwarzały zagrożenie. Idiotki.

        • 5 0

      • (1)

        a wiecie co to rondo magiczne?

        • 0 0

        • UK

          • 0 0

  • Rondo (1)

    Mam pytanie. Jaka jest dopuszczalna prędkość na takim rondzie torpedowym? Czy można przez nie przejechać z prędkością większą niż 100 km/h? Na zwykłym rondzie no to wiadomo że jest 50 ale torpedowe to chyba pozwala na większe prędkości cio?

    • 0 3

    • ale tylko przeładowanym starym kamazem

      • 1 0

  • Szkoda że autor nie wpadł na to by napisać na czym polega rondo turbinowe (5)

    Nie każdy to wie

    • 6 3

    • (2)

      wjazd na nie mają tylko samochody wyposazone w turbinę

      • 3 0

      • D-4D CDTi

        • 0 0

      • albo...

        turbo-masturber nowej generacji

        • 2 0

    • (1)

      Lepiej wracaj na swoją wieś...

      • 1 6

      • na wsi jest vide Kokoszki...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane