• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasze PESY są bezpieczne - zapewniają urzędnicy

Maciej Naskręt
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz. Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz.

Pasażerowie gdańskiego ZKM-u obawiają się, że nowe tramwaje - PESA Swing - mają fabryczną wadę hamulców i mogą nie zatrzymać się na czas przed przeszkodą. - To nieprawda - ripostują gdańscy urzędnicy.



W połowie września w Warszawie nowy tramwaj marki Pesa Swing nie zatrzymał się na przystanku i wjechał na przejście dla pieszych. Większość przechodzących udało się uciec, ale jedna osoba dostała się pod tramwaj. Zginęła na miejscu.

Zdarzenie, choć doszło do niego w stolicy, wywołały spore obawy wśród pasażerów gdańskiego ZKM, który właśnie zaczyna eksploatować PESY.

- Testy nowego tramwaju prowadzone w Gdańsku nocą mogą potwierdzać to, co się stało w Warszawie. Przy hamowaniu tramwaju z prędkości powyżej 50 km/h puszczają hamulce - informuje nasz czytelnik, pan Jacek. - Czy zatem w Gdańsku może dojść do podobnej sytuacji?

O komentarz poprosiliśmy rzecznika ZKM, ale ten uchylił się od odpowiedzi. Głos w sprawie zabrała rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie ma powodów do obaw. Pojazdy przygotowano tak, aby bez trudu pokonywały duże różnice terenów, szczególnie te na trasie na Chełm. Tramwaje są sprawne technicznie. Hamulce, jak i inne podzespoły działają bez zarzutu - uspokaja Emilia Salach-Pezowicz.

W sprawie warszawskiego wypadku producent tramwajów - bydgoska firma PESA - wielokrotnie przekonywała, że przyczyną wypadku nie były wadliwie działające hamulce, a błąd ludzki. Motorniczy niewłaściwie zmieniał tryby hamowania.

Tramwaj PESA Swing został zaprezentowany gdańszczanom podczas sobotniego festynu komunikacyjnego na pętli na Chełmie. Wzięło w nim udział kilkaset osób, które mogły przejechać się nowym tramwajem wokół pętli i obejrzeć zabytkowy tabor ZKM.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (148) 9 zablokowanych

  • (2)

    takie tramwaje powinny jeździć po Gdańsku już od dawna. Co to za sukces??? Kupili jeden tramwaj i już spektakl dla ludu+pseudo piknik. Powtarzam - to żaden sukces, tylko zwykła potrzeba

    • 8 5

    • kupili 35 nowych (1)

      i 60 zmodernizowanych

      mało?

      • 6 1

      • o jakich kupili 60 zmodernizowanych?

        • 1 1

  • Być na festynie i napisać tekst...

    ... to żadna sztuka. Nie być na festynie i napisać tekst, w dodatku taki, żeby budził emocje - to dopiero sztuka!

    • 3 1

  • adamowicz sie reklamuje.

    a precz mi z tym nieudacznikiem.

    • 14 4

  • (1)

    BYŁA kontrola tramwajów a w szczególności stanu hamulców. Tyle tylko, że wyniki schowano bo najwyraźniej nie nadawały się do opublikowania. Za całą sprawę ręczył osobiście Lisicki.

    • 9 3

    • to go pod tramwaj, wrrrrr

      • 0 0

  • Dziwe te siedzenia na skos są w tych tramwajach :(

    • 7 3

  • piękne tramwaje

    i oby wszystkie takie ładniutkie, czyściutkie jeżdziły !

    • 6 1

  • "...Przy hamowaniu z prędkości powyzej 50 km/h puszczaja hamulce..." chyba jazda z taka predkoscia nam nie grozi:)

    • 5 2

  • A czy pan prezydent posiada pozwolenie do kierowania tramwajem?

    Bez tego dokumentu nie mógł choćby metra przejechać. no chyba ze zasiadł w fotelu motorniczego tylko w celu zrobienia okolicznościowej fotki.

    • 10 0

  • Prawdę mówiąc, to po tym jak ludzie łażą po torach tramwajowych na czerwonym świetle należałoby się spodziewać dziesiątków zgonów rocznie. Nie dzieje się tak, dzięki motorniczym, którzy całymi dniami w napięciu zastanawiają się gdzie i kiedy ktoś znowu będzie próbował swoich sił przeciwko 30-tonowemu pojazdowi.

    • 8 2

  • Wywalić tramwaja i w zamian zrobić buspasy. (4)

    Niech mi ktoś poda jakieś kontrargumenty, bo ja podaję argumenty ZA:

    1) Jak się rozwali tramwaj to całe miasto stoi, jak się rozwali bus, to następny go OMINIE.

    2) W sytuacjach ekstremalnych typu wypadek, karetka czy policja może skorzystać z buspasa.

    • 2 9

    • (1)

      - tramwaj jest tańszy w eksploatacji,
      - tramwaj ma większą pojemność,
      - na torowisko nie wjedzie żaden kierowca debil,
      - tramwaj w miarę możliwości ma wydzielone torowisko a więc nie stoi w korku,
      - tramwajowi można dać priorytet na skrzyżowaniach,

      Co do awarii tramwajów: zgadza się, jeden pada miasto stoi. Dlatego kładzie się nacisk na niezawodność tramwajów a w razie czego podstawia autobusy. Tramwaje i autobusy się wzajemnie uzupełniają bo się inaczej sprawdzają w różnych okolicznościach.

      • 5 0

      • - co do eksploatacji- nie wiem, więc nie komentuję
        - pojemność- większa pojemność, ale też większa cena, za 1 tramwaj można kupić tyle autobusów, że raczej kwestia pojemność/pln na korzyść autobusów
        - kierowcy na buspsach, ktoś podał prosty sposób- monitoring/fotoradar i kara rzędu 5000pln
        -buspasy tylko dla busów=busy też nie stoją w korku
        - priorytet na skrzyżowaniach-patrz wyżej

        • 1 5

    • (1)

      tramwaj można łatwo wydłużać bez obaw, że się nie zmiesci na ciasnych zakretach, nie wydziela spalin w miejscu kursowania, ma lepsze parametry przyspieszenia, jest tanszy sumarycznie w eksploatacji, ma wyzszy komfort jazdy, gdyz co najwyzej rzuca na boki lub kołysze (Szczegolnie w pesie).

      • 3 0

      • No to teraz popatrzmy na wagę argumentów, co do spalin, busy elektryczne lub hybrydy.
        Tramwaj można wydłużać, można w to miejsce puścić kolejnego busa.
        Po jednej stronie masz 6 metrów w centrum miasta permanentnie wyłączone z ruchu, po drugiej "parametry przyspieszenia".

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane