• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Newag albo Pesa. Skład dla PKM na pewno wyprodukują Polacy

Maciej Naskręt
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
O dostarczenie szynobusów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej walczą dwie polskie firmy produkujące tabor kolejowy. Newag z Nowego Sącza zaproponował 120 mln zł za 10 składów... O dostarczenie szynobusów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej walczą dwie polskie firmy produkujące tabor kolejowy. Newag z Nowego Sącza zaproponował 120 mln zł za 10 składów...

Poznaliśmy firmy, które chcą dostarczyć 10 spalinowych składów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Oferty złożyli dwaj najwięksi polscy producenci taboru: Pesa wyceniła kontrakt na 114 mln zł, z kolei Newag zaproponował kwotę 120 mln zł. Ale w tym przetargu cena nie decyduje o wszystkim.



Władze Pomorza liczyły, że do przetargu na dostawę 10 szynobusów - trzech dwuczłonowych i siedmiu trójczłonowych - dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przystąpią także firmy z zagranicy. Chodziło o to, żeby dwaj polscy producenci, potentaci na rynku, poczuli na plecach oddech konkurencji.

Tak się nie stało, ale złożone oferty i tak są niższe od szacunków samorządowców.

Województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł, tymczasem Pesa oszacowała kontrakt na 114 mln zł, a Newag zaproponował 120 mln zł. Będą więc oszczędności.

- To ważna informacja, ale nie ukrywaliśmy, że równie ważne były także dla nas warunki techniczne, jakie składy muszą spełnić - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

I dlatego o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje nie tylko cena. Odpowiada ona za 59 proc. punktów, jakie mogą zdobyć oferenci, ale są także inne kryteria. Są wśród nich warunki techniczne (18 proc.), wskaźniki eksploatacyjne (10 proc.), koszty zużycia paliwa (8 proc.) i koszty utrzymania (5 proc.).

Dlatego rozstrzygniecie przetargu poznamy najwcześniej na początku maja. - Po świętach wielkanocnych zbierze się komisja przetargowa, która sprawdzi złożone wnioski - mówi Świlski.

Jakie pociągi dostaniemy

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasa­żer­s­kie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.

W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Czy dobrze się stało, że polskie firmy dostarczą tabor dla PKM?

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Niewiadome: odległość składu od peronu, brak serwisowania

Podczas trwania przetargu próbowaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim ustalić dwa ważne aspekty związane z przetargiem.

Pierwszy, istotny dla pasażerów, to odległości składu od peronów PKM. Cały czas nie wiadomo, jaka będzie odległość między peronem na stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a wejściem do szynobusu. Warto także pamiętać, że składy będą zatrzymywać się także przy peronach, które mają wysokość 330 mm (w przypadku peronów PKM będzie to 760 mm). A co stanie się, gdy - np. z powodu awarii - pociąg PKM wjedzie na tory przy peronach SKM, gdzie ich wysokość wynosi 960 mm?

Druga kwestia dotyczy wzięcia przez władze samorządu na swoje barki serwisowania i prowadzenia przeglądów składów. To o tyle zaskakujące, że przewoźnicy, tacy jak PKP Intercity czy Przewozy Regionalne, zwykle przerzucają to na dostawcę taboru.

W obu przypadkach nie otrzymaliśmy jasnej odpowiedzi.

Miejsca

Opinie (181) 7 zablokowanych

  • W jakim kolorze ma ją być składy PKM ? Odpowiedź jest oczywista !!!

    W Gdańsku mają być w kolorach Lechii, a po przekroczeniu granicy Gdyni powinny się samoczynnie zmieniać na kolory Arki. Technicznie jest to możliwe.

    • 0 0

  • dobre bo polskie (43)

    w przypadku pendolino trzeba bylo tak samo zrobic!

    ot co!

    • 344 25

    • Ty jesteś znawca ? Jesteś ignorant jak 339 klakierów nacjonalistów.

      • 1 0

    • (32)

      Czy wy nie rozumiecie że żadna Polska firma nie produkuję pociągów w stylu pendolino??? Najszybszy polski pociąg wyciąga 160!!!

      • 35 22

      • a ile będą u nas jeździć te Pendolino? bo więcej niż 160 na pewno nie (18)

        • 22 26

        • za dwa lata - 200 km/h (17)

          za 10 - 250 km/h
          Pociągi kupuje się na 30 lat.

          • 26 15

          • (10)

            Jestes w bledzie, bylem na mtg kolejowych i tam ogladalem Pesy ktore zjechaly do nas z niemiec. Wnetrze lepsze niz Pindolino, a na informacji o pociagu bylo napisane ze podstawowa predkosc 160 z mozliwoscia rozbudowy do 190. Wiec Pindolino to tylko przekret

            • 17 17

            • Możliwością do 190 (7)

              Ale u nas nie ma homologacji 190, jest do 160 i powyżej, to że osiąga 190 nie znaczy, że wolno jej tyle jechać, Żadne Pesy nie spełniają wymogów bezpieczeństwa pozwalające na prędkość przewozową powyżej 160 km/h.
              prędkość max, to nie prędkość przewozowa

              • 21 7

              • Wystarczyło kupić nowoczesne wagony i lokomotywy, choćby Railjet . Wyszłoby taniej w zakupie i eksploatacji, nie byłoby problemów z logistyką.

                • 0 0

              • my się tutaj głowimy

                nad homologacjami itp, a przetarg został ustawiony pod Pendolino i ktoś tam z góry PKP jak spojrzy na nasze dywagacja to uśmiech mu się wymaluje na twarzy.

                • 0 0

              • Nikt nie zamawial to nie ma (2)

                Byłoby zamówienie na 190 byłaby homologacja na 190. Jak myslisz dlaczego newag przy testowaniu swojego EZTa na CMK pojechał 211km/h czyli 10% więcej niz 190km/h?

                • 1 1

              • Jak nie zamawiał? PKP IC ogłosiło otwarty przetarg (1)

                Newag ma w planach zrobić taki pociąg najwcześniej w 2018, z poślizgiem pewnie później, bo nie umieją takich robić, z homologacją będziesz miał najwcześniej w 2020, czyli za 5-6 lat

                • 2 0

              • Intercity ani inna spółka nie zamawiała na 190

                stąd brak takiego wyrobu mimo, że jestw ofercie i do zrobienia. Newag swoim EZT pojechał na testach 211 km/h w zeszłym roku. To ten co poszedł na Dolny Śląsk.

                • 0 1

              • Pendolino (te składy dostarczane) też nie ma homologacji u nas na (1)

                powyżej 160 km/h, więc od razu twój argument odrzucam.

                • 2 2

              • Nie ma, na razie, ale też nie ma problemu, żeby dostał

                kwestią sporną są tylko terminy, Alstom chce homologować wszystkie razem a PKP po kolei i to jedyny problem

                • 2 0

            • Tylko że....

              ....kiedy ogłaszano przetarg na składy dla kolei dużych prędkości, to Pesa budowała tramwaje dla Bombardiera a Newag szlifował wózki w w starych lokomotywach.

              • 2 0

            • Twój mózg to jeden, wielki przekręt

              • 9 11

          • To teraz jeszcze wskaż ile kilometrów na trasie, np. Gdynia - Warszawa, będzie przejechanych 200 czy 250 km/h. (3)

            • 1 1

            • Nasielsk-Mlawa ponad 70 km (2)

              Malbork-Tczew, Tczew- Pruszcz, ponad 50km łącznie,te linie na pewno, czyli ok 1/3 trasy, badają pozostałe odcinki pod względem kąta nachylenia w łukach i decyzja zapadnie później.

              Nie ma za co

              • 1 0

              • No właśnie, czyli z ponad 300 km trasy, tylko na ponad 100km przy maks prędkościach pojedziemy. (1)

                Można bawić się w wyliczenia i wskazywać, że różnica między 100 km trasy przejechanej 200 km/h a 160 km/h, to raptem kilka minut.
                No, ale lepsze to, niż nic.

                • 0 0

              • mało tego, duża część tych 100km idzie na rozpędzenie i hamowanie...

                • 0 0

          • taa za dwa lata. chyba za dwadzieścia (1)

            • 11 27

            • jednak jest różnica

              Pesa max 190, Pendolino 250km/h z ciśnieniowo szczelnymi przejściami.

              • 7 5

      • bredzisz

        Nieprawda - jeżdżą 200 km/h bez wychylnego pudła

        • 2 0

      • (5)

        Walnij się w ten tefałenowski pusty łeb Jemiole.

        pendolino pojedzie w praktyce 160 - 180 km / h czyli tyle ile mogą jeździć skałty PESA nawet do 200 km/h

        poza tym polska trakcja i system kontroli nie jest i nigdy nie będzie przystosowany do większych prędkości

        • 14 31

        • serio? (1)

          na CMK testują balisy ETCS-2 ustawione na 250km/h. ETCS-2 dostanie też każda nowa (bądź modernizowana) linia.

          • 17 4

          • Na CMK nie będzie ETCS-2.

            To co jest jest ustawione na 200km/h

            • 1 1

        • Sam powinieneś przeprosić, jak Ci mądrzejsi wyjaśnili milion razy, że gadasz bzdury (1)

          1. ZADEN skład Pesy ani Elf ani Arcatys, ani lokomotywy Gama NIE MAJA PRAWA przekroczyć 160 km/h, na tyle są homologowane i więcej nie wolno im jechać. Nie spełniają wymogów bezpieczeństwa na szybsze przejazdy.

          2. na trasie e65 odcinkowo Pendolino będzie mógł jechać 200, a na CMK do 250, jakim trzeba być jemiołem, żeby po tysięcznym razie nie dotarło to do zakutych łbów?

          • 24 7

          • Nie maja prawa bo nikt od nich tego nie wymagał

            gdyby był wymóg to by zrobili dopuszczenie. 250 na CMK nie będzie przy tym napięciu (3kV). Bedzie (kiedyś może) 230, a to mały zysk czasowy.

            • 0 0

        • Przynajmniej ma w co się walnąć. Ty jak walniesz w swój pusty czerep, to trzeba będzie użyć kropelki by skleić czaszkę.

          • 5 7

      • są już jeżdżące prototypy (5)

        • 0 6

        • proszę o przykład (4)

          na pewno nie będziesz miał z tym problemów

          • 8 0

          • wicepremier Piechociński kilka dni temu w Polskim Radiu ogłosił, że dwie polskie firmy dysponują takimi składami, (2)

            które są w trakcie testów i osiągnęły prędkości powyżej 200 km/h.

            • 6 4

            • Słowa prezesa NEWAGU

              Prezes Newagu przyznaje, że nawet mniej chodzi o sprzedaż superszybkich pociągów, ale o knowhow i wejście na segment wyższych technologii. Technologia pociągu 160 km/h a powyżej 200 km/h to są dwie różne rzeczy wyjaśnia Konieczek.
              O jakich prędkościach myśli Newag? Tak naprawdę na Polskę, patrząc na układ geograficzny, to 250 km/h jest prędkością zupełnie wystarczającą mówi Konieczek.

              Newag zapowiada wyprodukowanie pierwszego pociągu dużych prędkości (pow. 200 km/h) w 2018 r.

              To zamyka temat

              • 14 1

            • Rozpędzić, a prędkość przejazdowa, to dwie zupełnie inne rzeczy

              "Rozpędzający" się skład pod 200 km/h nie dostanie zdogy na prędkość przewozową wyższą niż 160 km/h. Nie te wymogi bezpieczeństwa i nie ta konstrukcja, nie spełnia wymagań TSI 160

              • 10 0

          • Bo lokomotywie Griffin z Newagu

            na razie udało się tylko rozpędzić do 200 km/h i to jest szczytowe osiągnięcie polskich lokomotyw. Jak będą w przyszłości jestem za tym, by dać im szansę

            • 9 2

    • owszem, dobre bo polskie (7)

      ale do przetargu na szybko pociąg nie stanął nikt poza Pendolino, więc jak mogli go wygrać Polacy?

      • 36 15

      • a kto mia łstanąć (4)

        jeśli jednym z kryteriów było wychylne pudło, którego w finale i tak nie ma bo niepotrzebne... ;)

        • 12 3

        • Nie jestem pewnie czy pudło było wymagane w przetargu. Przytoczę słowa ludzi z Alstomu. (2)

          "1) Pan Nicolas Halamek z firmy Alstom Transport nigdy nie twierdził, jakoby zaoferowane PKP Intercity pociągi miały być wyposażone w technologię tzw. wychylnego pudła. Wręcz przeciwnie, zapytany odmówił zajęcia stanowiska w tej sprawie, ponieważ w tym czasie specyfikacja techniczna pociągów nie mogła zostać ujawniona. Wymienił on pociągi New Pendolino, kursujące pomiędzy Włochami a Szwajcarią jedynie jako najbardziej zbliżone technicznie produkty już będące w eksploatacji, jednak nigdy nie twierdził, jakoby pociągi zaoferowane PKP Intercity były identyczne.

          2) Odnosząc się do przetargu PKP Intercity na pociągi dużych prędkości, a w szczególności do braku technologii wychylnego pudła, firma Alstom przypomina, że:
          Firma Alstom odpowiedziała na zaproszenie PKP Intercity do przetargu, składając w dniu 30 września 2010 r. ofertę na zespoły trakcyjne bez wychylnego pudła będące pochodną sprawdzonych w warunkach rzeczywistej eksploatacji składów typu New Pendolino.

          Zaproponowane składy były w pełni zgodne z wymogami PKP Intercity. Szczegółowy opis techniczny pociągu, który nie zawierał technologii wychylnego pudła, został zawarty w złożonej w tym dniu Ofercie Technicznej. Dokument ten został złożony wraz z odpowiadającą mu Ofertą Finansową, w której kalkulując koszt zakupu oraz koszty serwisowania również nie uwzględniono technologii wychylnego pudła."

          • 3 0

          • (1)

            Bo nie było wymagane. Ale nie wytłumaczysz tego zacietrzewieńcom, do których żadne merytoryczne argumenty nie trafiają.

            • 4 0

            • Jeśli pudło nie było wymagane to i nie było sensu kupować tak drogich składów. Wystarczyło kupić nowoczesne wagony i lokomotywy, choćby Railjet . Wyszłoby taniej w zakupie i eksploatacji, nie byłoby problemów z logistyką.

              • 1 0

        • To prawda, że warunki przetargu były niekorzystne dla polskich firm ale

          wychylnego pudła tam nie było. Jak mogło byc skoro dostarczone sa pociagi bez takiego rozwiązania?

          • 2 1

      • ile zegarków poszło za pindolino to wie (1)

        tylko Kowalski... czy Nowak nie pamiętam już

        • 26 29

        • Sławcio Nowak nie miał z przetargiem nic wspólnego, jeszcze w pampersy wtedy robił.

          Przetarg na Pednolino w 2008 r. był, otwarcie ofert w 2010 r., czyli 2 lata spływały oferty, a właściwie jedna oferta. Jak w ministerstwach tacy eksperci pracują, że 2 lata przetarg trwa, to nie ma się co dziwić, że Pendolino pierwotnie planowane na Euro 2012 dopiero w 2014 r. ruszy.
          Takie jest tempo pracy i podejmowanie decyzji w ministerstwach.
          A Sławcio "Zegarek" Nowak przyszedł na gotowe już, kiedy Alstom już dostarczył pierwsze pociągi.

          • 4 0

    • ot co!

      Ogarnijcie się ludzie jak przetarg na Pendolino był podpisywany to pesa zajmowała się wyłącznie naprawą taboru... Uspokójcie się trolle i cieszcie się, że w ogóle się coś ruszyło z tym PKP

      • 4 1

  • ehh metro by sue bardziej przydalo niz pkm (1)

    • 3 9

    • wystarczy działająca trakcja i sprawna SKM-ka

      • 0 0

  • Ja jestem za PESĄ. Tramwaje od nich się sprawdzają.

    • 1 0

  • Dobre bo Polskie

    W końcu stawiają na Polskie ! Tyle innych przetargów wygrywały żabojady albo makaroniarze.

    • 0 1

  • Polskie myślenie - Projekt przez 9 lat prowadzony i trakcji brak (3)

    Teraz kupią spalinówki za 120 milionów, a później gdzie to będzie jeździło? Do Kartuz?! Rozumu ZERO! Zamiast zelektryfikowac, to amatorka i marnowanie pieniedzy - jak zwykle!

    • 3 7

    • (2)

      Brak trakcji elektrycznej wynika z kosztów oraz zgrania inwestycji z pozostałymi prowadzonymi przez PKP PLK. Drut powstanie w drugim etapie, kupi się wówczas również składy elektryczne. Wówczas obecne 10 spalinówek będzie obsługiwać linie regionalne w województwie - dlatego kupuje je województwo (które zajmuje się organizacją przewozó regionalnych), a nie PKM.

      • 0 2

      • To po to kupuja teraz sklady drogie, o wysrubowanych parametrach (hamulce,moc) (1)

        by pozniej oddac to by jezdzilo po żuławach?
        Za projekt placi UE w 90% to trzeba od razu bylo zrobic to porzadnie, a nie takie kpiny.

        • 2 1

        • Dofinansowanie taboru jest mniejsze, a wkład własny to wciąż grubo ponad 100 mln zł. Elektryfikacja zwiększyłaby ten koszt prawie o połowę.

          • 0 0

  • To że wyprodukują Polacy to za mało... (4)

    W Afryce byliby to z pewnością Murzyni. W Azji Azjaci.
    Ważne gdzie zostaną podatki i czy zasilą nasz SP. To nic nowego od dawna już tak myślą i robia Amerykanie, Niemcy i inni.
    W przypadku PESA będzie to Polska. W przypadku Newag nie mam rozeznania.

    • 6 1

    • (2)

      Newag jeszcze większą część komponentów zamawia w Polsce, produkcja odbywa się w Nowym Sączu..

      • 0 0

      • Newag nie jest już polską firmą (1)

        kasa ucieka

        • 0 0

        • Newag wciąż jest polską firmą, większość udziałów ma Polak - Zbigniew Jakubas.

          • 0 0

    • Pendolino też wiekszość komponentów do swoich pociągów zamawia w Polsce. Pesa korzysta w około 50% z polskich dostawców. Także nie zawsze jest tak kolorowo jak pisomatołki przedstawiają.

      • 1 0

  • (8)

    pesa ładniejsza
    trochę futurystyczna i na szczęscie nie trójkątna...

    • 72 6

    • oba fajne (1)

      pesa ma groźniejszy wygląd, jak rekin

      • 1 0

      • Tylko, że Pesa nie zaoferowała "rekina" tylko stary model, dużo bardziej nijaki w wyglądzie.

        • 0 0

    • Szkoda, że nie takie jak ELFy jak dla SKM W-wa

      • 0 0

    • Pesa zaoferowała co innego (1)

      Pesa nie zaoferowała modelu na zdjęciu dołączonym do artykułu tylko o generację starszy (wyszukaj SA133).

      • 6 0

      • aaa to też taka brzydka:(

        Szkoda

        • 0 0

    • Pesa przypomina małpę z takim śmiesznym nosem. Dlaczego w Polsce nie potrafią zrobić ładnych, futurystycznych pociągów i tramwajów?

      • 1 2

    • oba brzydkie (1)

      oba brzydkie

      • 4 13

      • stań przed lustrem

        i sobie tak mów

        • 7 2

  • Spalinowe?! (11)

    Czy nie było alternatywny dla opcji spalinowej podczas analiz koncepcji funkcjonowania PKM?

    • 31 44

    • spalinowe teraz a w przyszlosci elektryfikacja calej trasy od lotniska do wrzeszcza (2)

      Po prostu PLK nie wyrobiło sie z elektryfikacją trasy do Kościerzyny i teraz mamy takie pasztecik.. W pszyszlosci następny przetarg i znowu kaska do przodu ;))

      • 31 1

      • Euro było 2 lata temu

        i też na euro 2012

        • 0 1

      • debil jesteś

        • 0 9

    • Napisz mądralo parę innych możliwosci ( chociaż dwie ))))) (2)

      nawet jedną :) z krótkim uzasadnieniem :) mogą być 2 zdania ))) dla ułatwienia,dodam, że trakcja elektryczna, byłaby prawie 2 razy droższa.. a spaliny, przy obecnych technologiach, nie maja takiego dużego znaczenia dla środowiska przy takiej częstotliwości przejazdów... a wiec ? no ??? haha :) następny internetowy mądralo ??

      • 17 15

      • Józef do roboty

        Józek - nudzisz się w robocie, że wypisujesz te bzdury? Wydano tyle pieniedzy na to " gdańskie metro", że mogłoby być wykonane w normalnym standardzie. Dobrze, że nie zaproponowano silników parowych.

        • 1 0

      • Nie od razu Kraków zbudowano

        Pociągi elektryczne pokonują trasę sporo szybciej i taniej, dlatego warto w przyszłości tą linię zelektryfikować.

        • 15 2

    • elektryfikacja bedzie, poki co pojezdza spalinowe, ktore po elektryfikacji zasila (1)

      pomorski tabor na innych liniach

      • 33 2

      • wszyscy jesteście z Misia

        " w przyszłości" i on już widzi tę trasę zelektryfikowaną ...

        • 1 2

    • Oczywiście, ale nieekologiczna! (1)

      PKM odłożyło elektryfikację na później, aby wystarczyło kasy oraz aby się zgrało z PKP na innych odcinkach. Acz, z dofinansowaniem do elektryfikacji jest problem bo Unia uznaje spalinowe za bardziej ekologiczne, więc.. po co ta elektryfikacja?

      • 1 7

      • lepsze te spalinowe

        skm prawie kazdego dnia ma problem z trakcją ;)

        • 6 1

    • będzie elektryfikacja

      Alternatywa była i zostanie wprowadzona. Elektryfikacja PKM nastąpi jako drugi etap i wówczas kupi się docelowe składy elektryczne, a 10 spalinowych zostanie skierowanych do obsługi połączeń regionalnych (dlatego kupuje je województwo, które będzie ich właścicielem)

      • 19 1

  • (30)

    Zrozumcie, że ta cała nagonka, że PO odpowiada za problemy na kolei to kolejne PiSowskie lanie wody. Tak naprawdę modernizacja szlaków i taboru zaczęła się dopiero po zmianie rządów i jest ona nie do zrealizowania do końca w sześć lat a tyle rządzi rząd PO- PSL. Fakty są ważne! A fakty są takie, że aktualnie unowocześnia się i buduje ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupuje się nowy tabor- np. pociągi Pendolino i świetne polskie konstrukcje- lokomotywy Husarz i Dragon czy składy FLIRT Stadlera i ELF oraz DART Pesy. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł PIS zaprzestając jakichkolwiek remontów i ustanawiając dziesiątki spółeczek córeczek kolejowych. Chodziło to by było więcej stanowisk dla kolesi. CI PISOWSCY KOLESIE DO DZIS ZASIADAJA W TYCH SPÓŁKACH CÓRKACH, bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. PISOWSKI SENATOR KOGUT JEST TEGO DOBRYM PRZYKŁADEM. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania WIELOLETNIE. Dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 3 godziny...A zastanowiliście się, DLACZEGO?!!! Otóż cała linia E-65 jest aktualnie w remoncie. Koszt modernizacji to 10 mld zł z czego tylko na obszarze Trójmiasta to 1 mld zł. W wielu miejscach linia budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono prawie nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów PiS i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w Anglii przebudowa 27km autostrady M1 w UK od węzła Luton do M25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł Luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! 20 szybkich pociągów Pendolino trafi na polskie tory w tym roku. Spółka PKP podpisała umowę, która pozwoliła dofinansować zakup z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 230 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z Gdyni do Warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do Katowic i Krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części max. prędkość to 160 km/h (TYLKO na trasie Wa-Gd). Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że Rząd RP nic nie robi w strawie kolei. Poza tym PiS w czasie rządów mając władzę NIC DLA KOLEI NIE ZROBIŁ!!!
    Pozdrawiam.

    • 40 36

    • Jesteś facet propagandystą

      i do tego kłamcą. Czasy podróży wziąłeś chyba z sufitu - ludzie one bedą znacznie dłuższe nawet po remoncie linii. Koleś jesteś oszust. Pendolino będą wozić powietrze, bo irlandzka firma od autobusów bije je na głowę cenami. Linia jest w remoncie za 10 mld (mikole twierdzą, że to skandal), i jest przygotowywana pod składy z wychylnym pudłem (tak tak, te dostosowanie promieni łuków jest właśnie po to), których NIE KUPIONO. PIS wszystko zepsuł w niecałe dwa lata, a platforma już od 7 lat naprawia wszystko i wszystko jest ciągle do bani. Jak chcecie wiedzieć więcej to sprawdźcie sobie na rynek kolejowy.pl. Koszt będzie ponad 200 złotych za 1 klasę. I jeszcze wiele lat pociągi pasażerskie nie będą mogły jeździć ponad 200km/h więc kolego przestań pieprzyć. Ale rozumiem chcecie ogłupić społeczeństwo, bo ludzie nie mają czasu sprawdzać wszystkiego a ty i tobie podobni zarabiacie po kilka tysięcy miesięcznie wypisując po 8h dziennie takie głupoty (ten twój tekst to jest przyklejony skądś bo juz stary)

      • 0 1

    • Dragon jest polski ale Husarz?? (1)

      to chyba produkt Siemensa?

      • 4 0

      • Fakt- Husarz jest Siemensa.

        • 1 0

    • Niestety, to za rządów PO dokonano przekazania pośpiechów do PKP IC oraz usamorządowiono PR.

      Tymi decyzjami dobito kolej pasażerską w Polsce, którą jeździ prawie o połowę mniej pasażerów niż w latach 2007-2008. Daleko mi do gloryfikowania PiS, wprost przeciwnie, ale to akurat PO wbiło pasażerskiej kolei ostatni gwóźdź do trumny.

      • 2 1

    • nie kłam bezstronny (3)

      dwie i pół godziny do wa-wy?

      kłamstwo

      • 7 3

      • (2)

        Oryginał w/w postu znajduje się w najnowszej instrukcji PiS nr 23/2344/23/2014 w rozdziale XVI/a, artykuł pod tytułem "Instrukcje wypowiadania się dla internautów" ( Gospodarka, sprawy społeczne). Koszt wstawienia posta 0,16gr+ VAT. W części instruktażowej zamieszczono ciekawą uwagę - "Należy pamiętać o częstej zmianie nicków, możliwie często podszywać się pod nicki osób popierających inne partie, sugerować, że za komentowany post ktoś płaci. Pod ŻADNYM pozorem nie wdawać się w merytoryczną dyskusję. Gdy zawodzi hasło "Polska w bałaganie", należy natychmiast wrócić do wyciągania starych haseł. Bezwzględnie stosować się do najnowszych instrukcji, twierdzić, że jak nam dacie władzę to podatki będą niższe, płace wyższe a Polska stanie się oazą szczęśliwości". Dla stałych współpracowników i klakierów wyróżniających się kreatywnością przewidziana ekstra premia!

        • 5 8

        • biedny mitoman nr 23/2344/23/2014

          • 2 1

        • Touche!

          • 4 1

    • bezstronny - sam siebie okłamujesz - jedziesz na Pis jak PO-wski przydupas (2)

      politycy to jedna banda bez względu na to, pod którą partią się podpisują, Jeżeli czujesz się bezstronnym to trzeba było napisać np. "decydenci w latach 2007-2009". A z Pendolino - to Twój pean jest nietrafiony, bo kupiono "atrapę" bez wózków umożliwiających jazdę powyżej 200 km/h na zakrętach (czyli istoty i głównej zalety tych pociągów), teraz Włosi nie chcą certyfikować składów (które nasi PO-wcy kupili dla Polski) do jazdy powyżej 160 km/h.

      • 8 2

      • (1)

        Problem wychylnego pudła wagonu Pendolino dotyczy JEDYNIE trasy Gdańsk - Warszawa. Na pozostałych trasach na których ten pociąg ma jeździć wychylne pudła nie są potrzebne- trasy są na tyle proste, ze nie ma konieczności wychylania wagonów na łukach. Na trasie Gd- Wa ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220- 230 km/h. Na pozostałej części faktycznie max. prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min (jedynie na tej linii, na pozostałych Pendolino jak napisałem, może jechać z maksymalną prędkością cały czas). Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. To możesz sobie sprawdzić. Pozdrawiam.

        • 3 2

        • ja to rozumiem - ale z certyfikatem są przeboje ...

          poza tym jeżeli w niedalekiej przyszłości będziemy chcieli wydłużyć trasę np. do Zakopanego lub w kierunku Pragi, to możliwości tych składów nie da się wykorzystać. Mam nadzieję, że ten kontrakt zostanie szczegółowo zbadany przez odpowiednie służby już w niedalekiej przyszłości

          • 2 1

    • Jemioł platformeski... (11)

      nie zagadasz prawdy tymi bzdurami,

      wszyscy widzą ten przekręt PO

      • 10 14

      • (10)

        Może konkretniej? Jaki "przekręt" kolega ma na myśli?

        • 8 9

        • (7)

          Jasne PO 8 rok przy władzy ale wszystkiemu winne PiS hehe

          to jest ta wasza bezstronność, niewiniątka od Nowaka

          • 10 5

          • Szanowny Panie! (2)

            Jako szef państwowej lokalnego oddziału firmy komunikacyjnej dużo spraw musiałem załatwiać w centali i za rządów nieudacznika J.K. to był jakiś horror, wszędzie z nogami na burkach młodociane nieudaczniki z pisu, wierni klakierzy i przede wszystkim niekompetentni, awantur tom narobił tyle (do użycia brzydkich slow włącznie) jak nigdy w życiu - jestem ogólnie kulturalnym człowiekiem - ale wówczas to przekraczało możliwości wytrzymania - traktowano mnie jak jakiegoś zbędnego intruza, jak dodam , nawet płynność finansowa państwowej placówki była zachwiana i ludzie czekali na pieniądze. Sytuacja zmieniła się DIAMETRALNIE po zmianie rządów. Nowi ludzie naprawdę wiedzieli co robią i robili to DOBRZE!!! Tak że proszę się odstosunkować od min. Nowaka po pisowskich dyletantach to szczyt GENIUSZU!

            • 2 9

            • (1)

              Jak tuż jesteście tak blisko to może powiesz czy Lolo Pindolo faktycznie taki kozak jak fama niesie

              • 3 1

              • Wybacz, ale Premier Donald Tusk nie spełnia standardów PiS i Jarosława K. ponieważ jest Polakiem, ma więcej niż dwie klasy szkoły podstawowej, nie przywieźli go w worku przez zieloną granicę, nie dorobiono mu życiorysu, nie kradnie, nie kłamie, nie ma procesów ani wyroków, ma nienaganne życie rodzinne, nie sprzedawał rodaków itd. i co najważniejsze jest człowiekiem nie sprzedawczykiem i zdrajcą Polski.

                • 5 5

          • (3)

            Chcesz rozmawiać o skali marnotrawstwa? Proszę .. niejaki Polaczek minister w rządzie tego ogryzka JK. Niezrozumiałe jest dla minie jedno, dlaczego, kiedy taki Polaczek, a za nim cały tamten rząd utopił miliardy za kretyńskie decyzje w sprawie autostrady A1 i firmą GTC (chodzi od odcinek pomiędzy Gdańskiem a Nowymi Marzami). Nikt z rządu ogryzka nie poniósł żadnych, powtarzam ŻADNYCH konsekwencji. Podobnie zresztą było w sprawie autostrady budowanej przez Kulczyka. (Nie lubię Kulczyka, ale to inna sprawa. Sympatie i antypatie nie mają tu nic do rzeczy). Więcej przykładów nieudolności rządów ogryzka i jego klakierów? Proszę bardzo. Najbardziej nieudolny prezydent w historii RP, czyli LK. Najpierw był prezydentem W-wy. Wówczas wstrzymał wszelkie przetargi w Warszawie. Bał się podjąć jakiejkolwiek sensownej decyzji w sprawie inwestycji w tym mieście. Budowlanej, informatycznej i innych. Tak zależało mu na wyborach prezydenckich, że bał się być posądzonym o korupcję. To co zrobił? Ano niż. Siedział sobie w gabinecie i pier..iał w stołek. Uruchomił straż do ścigania za paczkami pozostawionymi na przystankach autobusowych. Zero rozwoju w Warszawie!!! A dzisiaj ogryzek i jego klakierzy będą pieprz.li o rozwoju gospodarczym! Oni dla dorwania się do władzy i utrzymania się przy niej są gotowi utopić Polskę. Byleby wyszło, że Tusk jest zły. A najlepiej, gdyby Tusk został utopiony, potem powieszony, rozstrzelany a na koniec, żeby ukorzył się przed prezesem i przepraszał go do końca swego żywota.

            • 5 6

            • Jeny aleś się nawąchał TVN-nu! (1)

              • 7 5

              • TVN-u??? Oto jak wyglądają rzetelne media według PiS. Ludzie obudźcie się. Działalność Gazety Polskiej i portalu niezależna.pl opiera się na kłamstwie i jawnej manipulacji. Kilka przykładów komentarzy pisanych na niezależnej: Tusk to skończony kłamca! - przeszło Nie ma większego kłamcy i manipulanta od Jarosława Kaczyńskiego - nie przeszło Ewa Stankiewicz, Tomasz Sakiewicz i inni dziennikarze Gazety Polskiej to jedyni niezależni dziennikarze - przeszło Stankiewicz i Sakiewicz nie mają nić wspólnego z niezależnym dziennikarstwem - nie przeszło Tylko ludzie PiS mogą zatrzymać te szaleńcze wybryki rządu - przeszło To, co PiS wyrabia w Polsce, jest czystym szaleństwem - nie przeszło 10 kwietnia- Piękny Marsz i bardzo Polsce potrzebny! - przeszło Smutne jest oglądanie tylu starszych ludzi wyciągniętych z bez powodu... - nie przeszło Tylko prawicowe media pokazują nam prawdziwą rzeczywistość - przeszło Prawicowe media manipulują faktami na każdym kroku! - nie przeszło Ci ludzie mają czelność zarzucać największym portalom w naszym kraju cenzurę! Przejrzyjcie na oczy!

                • 5 8

            • no dobra, ministra Nowaka najlepsza jest

              • 5 1

        • (1)

          kolegów to wy macie w partii PO

          • 10 5

          • Mamy i w PO, mamy i w PiS. Jestem Kolegą każdego, kto myśli. Myśli Bezstronnie.

            • 4 8

    • o f..., że ci się chciało ;) (3)

      • 13 6

      • (2)

        Dzięki!

        • 5 11

        • Aleś się napompował POwski propagandysto! (1)

          PIS rządził tylko rok i siedem miesięcy.

          • 9 4

          • O rok i siedem miesięcy za długo. Cierpimy do dziś!Najwybitniejsze dokonania Kaczyńskiego to 7,7 km autostrady , jeden peron i anulowanie długów swojej partii. Premier Tusk w przeciwieństwie do kartofla jednak dla Polaków coś zrobił,i to w warunkach największego od 70 lat kryzysu. - Polska gospodarka od 2007r uzyskała najwyższy w UE wzrost gospodarczy (w Polsce 20% w całej Unii około zera) - 200 tyś.Polaków którzy wyjechali za chlebem w czasach PISu powróciło do kraju. - Wysoki wzrost PKB spowodował że średnia płaca krajowa wzrosła o 40% ( Za PISu - 2691 zł , obecnie - 3830 zł ) - Płaca minimalna wzrosła o 70% Za PISu w 2007 - 936 zł, obecnie 1600 zł. - Powstało 800 tyś dodatkowych miejsc pracy. Liczba pracujących w 2007 - 15,4 mln . Obecnie - 16,2 mln - Wybudowano 1600 km tras szybkiego ruchu. To dużo więcej niż przez poprzednie 50 lat ( na koniec 2007 w eksploatacji było zaledwie 900 km - obecnie jest 2500 km) - Obniżono emerytury funkcjonariuszom UB i SB. - Likwidacja abonamentu RTV dla najuboższych. Miało być dla wszystkich ale ustawę zawetował Lech Kaczyński. - Ograniczenie o połowę finansowania partii politycznych. Miała być całkowita likwidacja ale ustawę zawetował Lech Kaczyński. - Uzawodowienie armii - koniec z przymusowym poborem do wojska . - Deregulacja gospodarki w tym ułatwienie dostępu do setki licencjonowanych zawodów. - Urealnienie składek zdrowotnych dla rolników. - Reforma emerytur mundurowych. - Reforma emerytur pomostowych i ograniczenie przywilejów wczesnoemerytalnych. - Zmniejszono o połowę prowizje pobierane przez OFE. - Wprowadzono JOWy - do Senatu itd ...itd

            • 5 11

    • 3 tys rocznie buduje się w Chinach kolej o prędkości 400km/h (2)

      PO i Pis to oszuści i tyle. Tylko KNP może nas uratować przed bankructwem.

      • 1 6

      • Twój idol, Janusz Korwin-Mikke ostatnio znowu błysnął - wypowiedzią na temat niepełnosprawnych. Otóż do starej tezy, wygłoszonej podczas pamiętnych prawyborów we Wrześni (w klasach integracyjnych dzieci zdrowe przejmują schorzenia od chorych) dorzucił przy okazji paraolimpiady pewne uzupełnienie (a paraolimpiadę nazwał elegancko paranoją).

        Zacytujmy: I nie chodzi o estetykę: w społeczeństwie obowiązuje zasada: Z kim przestajesz, takim się stajesz, więc i oglądanie godnych podziwu skądinąd wysiłków para-sportowców może przynieść przejściowe, na szczęście zaburzenia w motoryce! Teza absurdalna: Niepełnosprawni zarażają zdrowych niepełnosprawnością.

        Tu muszę podzielić się z tobą czymś osobistym mianowicie mam niepełnosprawną siostrę. I żyjąc z nią przez 20 lat pod jednym dachem, nie nabawiłem się żadnego, choćby śladowego zaburzenia w motoryce. Teza Korwina jest zatem kuriozalna, nienaukowa, niedorzeczna i po prostu obraźliwa. Jego wypowiedzi nt. niepełnosprawności ewidentnie pokazują, dlaczego ten człowiek przez 23 lata działalności politycznej nie osiągnął absolutnie nic. Podczas, gdy masa ludzi próbuje przekonać rzeczowymi argumentami do wolnego rynku, a inna (częstokroć niemal ta sama) przekonuje do konserwatywnych ideałów, przychodzi Korwin i niszczy wysiłki swojego środowiska takimi kuriozalnymi wypowiedziami (o niepełnosprawnych, ale i np. głupich kobietach, a czemu głupich, bo w rankingu stu najlepszych szachistów jest tylko jedna kobieta).

        • 5 3

      • Głosuj na Korwina?

        JASNE! Chyba, że

        1) jesteś kobietą, czyli zdaniem Pana Janusza:
        jesteś statystycznie mniej inteligentna od mężczyzny,
        przesiąkasz poglądami swojego partnera seksualnego,
        powinnaś być wyzyskiwana przez mężczyzn i być im jeszcze za to wdzięczna,
        jesteś c z y m ś pośrednim między mężczyzną a dzieckiem,
        a przede wszystkim: w ogóle nie powinnaś mieć prawa głosu.

        2) jesteś orientacji homoseksualnej, czyli:
        jesteś zboczeńcem i wynaturzeńcem,
        nie powinieneś (dla własnego dobra!) się ze swym pedalstwem obnosić po ulicach,
        tym bardziej, iż gej to cham i zwykłe bydle, a słowo to się z stolcem kojarzy.

        3) jesteś czarnoskóry(a), a więc zdaniem Korwin-Mikkego:
        jesteś głupim Czarnuchem,
        niewolnictwo było dla ciebie zbawieniem,
        a apartheid- zbrodnia przeciwko ludzkości to były stare, dobre czasy pozbawione nienawiści rasowej.

        4) masz poglądy lewicowe i manifestujesz je, a więc jako lewak:
        jesteś śmieciem, brudnym zboczeńcem i nie zostaniesz zbawiony.

        • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane