• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej

Michał Sielski
19 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Otwarty w poniedziałek gdyński kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni działa dobrze, ale czytelnicy informują nas o niebezpiecznych sytuacjach, jakie stwarzają kierowcy ignorujący znaki. Policjanci przestrzegają nie tylko przed mandatami, ale też znacznie gorszymi konsekwencjami łamania przepisów.



Zwracasz uwagę na znaki na drogach, którymi często jeździsz?

Gdyński kontrapas autobusowy został oficjalnie uruchomiony w poniedziałek.

Jak działa? Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna. Dzięki temu podróż do centrum skraca się o ok. 10 minut.

O funkcjonującym buspasie informują specjalne znaki. Nie tylko "tradycyjne", ale też zmiennej treści.

Dodatkowo, co kilkaset metrów kierowcy jadący z centrum w stronę Chwarzna widzą nad jezdnią kolejne przypomnienia o tym, że wolno poruszać się tylko prawym pasem.

  • Kierowcy są informowani o kontrapasie autobusowym, zanim zostanie włączony.
  • Kierowcy są informowani o kontrapasie autobusowym, zanim zostanie włączony.

Policjanci dyscyplinują kierowców



Nie wszyscy się tym jednak przejmują, więc na miejscu codziennie jest patrol policji. Przez poprzedni tydzień, gdy trwały testy systemu bez autobusów, policjanci głównie pouczali kierowców.

Teraz są jednak bardziej surowi, bo łamanie przepisów może się skończyć tragicznie.

- Kierowcy autobusów zdają sobie sprawę z zagrożenia i jeżdżą kontrapasem dość ostrożnie. I tak sprawnie omijają korek, więc słusznie, że nie szarżują. Wszyscy wiemy, co mogłoby się stać, gdyby doszło do czołowego zdarzenia z autobusem - mówi pan Patryk, który codziennie dojeżdża tą trasą do pracy.
Na przesłanym do nas filmie widać kierowcę beztrosko jadącego lewym pasem, mimo sygnalizacji informującej, że jest to zabronione. Kierowca nadjeżdżającego z naprzeciwka autobusu hamuje i ostrzega kierowcę długimi światłami. Tym razem skończyło się jedynie na strachu.

Z potencjalnych zagrożeń doskonale zdają sobie jednak sprawę patrolujący ten odcinek policjanci. Na miejscu codziennie jest też statyczny patrol, który wyłapuje niesfornych kierowców i ich dyscyplinuje. W jaki sposób?

- O tym, czy będzie to pouczenie, czy mandat, zawsze decyduje policjant, który ocenia skalę wykroczenia, jakie popełnił kierujący - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni. - Gdy funkcjonariusz uzna, że przekroczenie przepisów było rażące i doszło do spowodowania zagrożenia w ruchu, może to być nawet skierowanie wniosku o ukaranie do sądu - podkreśla komendant.
Sąd może nałożyć na kierowcę grzywnę od 100 zł do 5 tys. zł. Trzeba też pokryć koszty rozprawy, które wynoszą od 100 zł w górę.

Opinie (314) ponad 20 zablokowanych

  • To wszystko przez cyklistów.

    Ojej... naprawdę - nie patrzą na znaki i sygnalizatory?
    To może postawimy jeszcze parę znaków?
    Fotorejestratory? Nie, nie... to mogłoby zadziałać.
    I wkurzyć kierowców...
    https://trojmiasto.onet.pl/gdynia-wiceprezydent-mowi-o-bezpieczenstwie-w-tle-auto-przejezdza-na-czerwonym/dndheq6

    • 25 10

  • Tam powinno byc wiecej pasów

    • 19 21

  • Tumanyjeżdżą

    Wszędzie czerwone światło to zakaz, mandaty i nie ma zmiłuj się, widziałam w czasie prób, czerwony krzyżyk bił po oczach a i tak jakis dostawczak, za nim osobówka lewym pomykali.

    • 30 11

  • a czego się spodziewać po takim rozwiązaniu?!?!

    ludzie potrafią autostrada walić pod prąd, a miasto Gdynia jest tak innowacyjna i taka inwestycje przeprowadziła za grube miliony, a ciekawe czy zrobili rzetelny Audyt BRD, który pokazał zagrożenia takiego rozwiązania.

    • 33 11

  • Głupota (4)

    W USA i Kanadzie też się dodaje albo zabiera jeden pas w zależności od godziny ALE robi się to za pomocą betonowych barierek. Jedzie specjalny samochód i przestawia te betonowe bariery albo w lewo albo w prawo. Rozwiązanie w Gdyni to czysta głupota. Co z tego, że są znaki? Jeden pojedynczy kierowca się zagapi albo zamyśli i mamy wypadek. Albo zróbcie jak w USA albo dajcie sobie spokój.

    • 41 17

    • obserwator

      Można i bez betonowych barier ,wystarczy na linii kończącego-zaczynającego się kontra pasie zrobić elektrycznie wysuwane i chowane się słupki metalowe odpowiednio wymalowane ,aby były widoczne z daleka.Pas otwarty to słupki się wysuwają -pas zamknięty to się chowają i licują z asfaltem i po temacie

      • 5 1

    • Wszedzie sie dba po1 o bezpieczeństwo

      Tak sie robi zabezpieczenie by nikt się nie pomylił. Tutaj drogowcy z premedytacją narażają życie uczestników ruchu. Do pudła za coś takiego i batożenie publiczne!!!!

      • 0 4

    • Może snajper?

      Radykalne i skuteczne rozwiązanie .

      • 2 1

    • Nie prawda ,nic nie przestawia.Dotyczy wszystkich aut wiozacych minimum 3 osoby.

      • 2 1

  • (2)

    Czego wy oczekujecie? Że ludzie nagle zaczną zwracać uwagę na nowe oznakowanie? Zawsze się trafi jakiś sebek z beemwu któremu się spieszy. A potem zdziwienie bo autobus z naprzeciwka. Na garażu mam wyraźną tabliczkę od kilkunastu lat nie zastawiać a ludzie i tak udają głupich i ślepych.

    • 51 1

    • (1)

      jest monitoring? Jak nie to kluczem po drzwiach.

      • 6 0

      • A tobie po pustym łbie. Kluczem nasadowym

        • 0 4

  • Och ach (1)

    Super. Szkoda tylko że po 9:00 autobus stoi znowu w korku gdyż nie korzysta już z buspasa. W tym korku co to niby ma się magicznie o 9:00 skończyć a nie kończy się ponieważ przez fatalny stan drogi na odcinku witomińskim, słabą przepustowość oraz złą organizacje świateł na witominie korek jest tam teraz nawet do 12:00. Niedowiarkom polecam popatrzeć sobie na mapy Google albo pojechać.

    • 35 11

    • A kto ci powiedział, że kontapas jest wyłączany o godz. 9:00? Jest wyłączany, kiedy kończy się zator na tym odcinku Chwarznieńskiej.

      • 2 1

  • Ja też nie respektuję (2)

    Jak ja jadę tamtędy to też nie respektuję tego przejazdu. Nie ma przepisów w kodeksie określających to co tam powstało. Jeżeli policja jest innego zdania to proszę ustawiać się na Chwarznie w godzinach od 7:00 do 8:00 bo tam codziennie przejeżdżam i mnie skontrolować.

    • 16 41

    • to wal śmiało !

      i mam nadzieję, że jeździsz Tico lub Seicento. Wtedy po czołówce z autobusem może zrozumiesz!?

      • 4 0

    • Jest dużo kodeksów. Może po prostu zajrzyj do tego właściwego. Zacytuję wcześniejszy wpis innego autora:

      Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (już wersja z 31 lipca 2002 roku!)
      Znak P-5 "linia podwójna przerywana", znajdująca się między skrzyżowaniami po obu stronach pasa ruchu, oznacza pas o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi nadawanymi przez sygnalizator S-4.

      Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-4 oznaczają:
      1) sygnał zielony zezwolenie na wjazd na pas ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony,
      2) sygnał czerwony zakaz wjazdu na pas ruchu,
      nad którym sygnalizator jest umieszczony.

      • 4 0

  • Powinni od razu zamontowac fotorejestrator (1)

    Razem z cała instalacją do kontr pasa powinni zamątować klika fotorejstratorów takich wykroczeń. Kilka czy kilkanascie solidnych mandatów szybko by wychowało towarzystwo za kółkiem

    • 34 14

    • A ciebie pierwszego Trolu

      • 1 5

  • zabawa się skończy w kontrpasy jak będzie śmiertelny wypadek !!!! (4)

    mam nadzieję, że do takiej strasznej tragedii nie dojdzie...

    • 40 8

    • ofiary muszą być.

      • 7 0

    • (2)

      I jak w tym śmiertelnym wypadku umrze kierowca osobówki to przynajmniej 1 mniej co prawojazdy z czipsów wyciągnął.

      • 5 3

      • Ty

        zebys to kiedys nie byl ty...

        • 6 0

      • A Ty skąd, z jogurtu?

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane