Fakty i opinie

stat

Nieestetycznie wyglądający remont tunelu przy dworcu w Gdańsku

Turystów i mieszkańców Trójmiasta, korzystających z transportu kolejowego od miesięcy wita widok trwających prac remontowych w tunelu przy dworcu głównym. Tak utrzymany "plac budowy" nie robi dobrego pierwszego wrażenia na osobach, które odwiedzają Gdańsk. Kolejarze zapewniają, że przejście podziemne jest codziennie kontrolowane i sprzątane przez firmę odpowiadającą za utrzymanie czystości. Remont peronów dalekobieżnych i podziemnego przejścia zakończy się na początku 2020 roku.



Często korzystasz z przejścia podziemnego przy dworcu?

Zobacz wyniki (1934)
Popękany sufit, odrapane ściany oraz posadzka, widoczne kable, blaszany płot i wygrodzenie z metalowej siatki - taki widok codziennie wita setki osób korzystających z  podziemnego przejścia przy dworcu Gdańsk Główny.

- Okolice dworca powinny być wizytówką, a tymczasem wyglądają jak nieuporządkowany plac budowy. Rozumiem, że jest remont, ale dobrze byłoby zadbać o estetykę, choć minimalnie - twierdzi pan Krystian, który zadzwonił w tej sprawie do naszej redakcji.
Kolejarze, których poprosiliśmy w tej sprawie o komentarz, zapewniają, że robią wszystko, by remont był jak najmniej uciążliwy.

- W przypadku stwierdzenia nieczystości firma sprzątająca jest zobowiązana do jak najszybszego posprzątania. Zależy nam na tym, aby podczas prac remontowych utrzymany był właściwy porządek i aby prace w jak najmniejszym stopniu odczuwali podróżni - podkreśla Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
To jednak nie wszystko. Czytelnicy zwracają też uwagę, że wieczorami w obszarze prowadzonych prac przebywają osoby bezdomne, które spożywają tam alkohol.

Remont dworca w Gdańsku: dwa lata prac, zamknięty McDonald's



Przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że wykonawca prac jest zobowiązany, by zwracać szczególną uwagę na ograniczenie dostępu osób nieupoważnionym.

- Przejście podziemne jest systematycznie patrolowane przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, a osoby postronne wypraszane są z placu budowy - zapewnia Karol Jakubowski.

Inwestycja za ponad 60 milionów złotych



Przypomnijmy: Prace w przejściu podziemnym są elementem przebudowy dwóch peronów dalekobieżnych na stacji Gdańsk Główny. Realizacja inwestycji zakończy się w styczniu 2020 roku.

Przebudowa peronów 1 i 2 trwa od września 2017 roku. Peron nr 2 jest już w pełni wykorzystywany przez pasażerów, prace wciąż toczą się na peronie nr 1. Podróżnym udostępniono już jedną krawędź, a przy drugiej, gdzie trwa budowa toru, pociągi zaczną zatrzymywać się od września.

Dzięki remontowi oba perony zyskają nowe oświetlenie w postaci stylizowanych na historyczne lamp oraz nowe ławki, tablice informacyjne oraz monitoring. Historyczny kształt zachowają wiaty, które przeszły renowację. Zmodernizowane perony są też wyższe, co ułatwia wsiadanie do pociągów.

Udogodnieniem dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się będą nowe windy oraz ruchome schody prowadzące z przejść podziemnych na perony nr 1 i 2. Cztery pary schodów ruchomych oraz cztery windy zostaną udostępnione pasażerom na zakończenie zadania w styczniu 2020 r.

Przedłuża się remont przejść podziemnych prowadzących z gmachu dworca na perony. Pierwotnie miał się on zakończyć w połowie lipca.

- Przejście zostanie udostępnione podróżnym w drugiej połowie sierpnia - zapowiada Karol Jakubowski.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Warte 62 mln zł prace wykonuje firma Intercor. Realizacja ma się zakończyć w styczniu 2020 roku.