• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalna miejska reklama w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką. Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką.

Gdańscy urzędnicy nie tylko opóźniają prace nad uchwałą krajobrazową, ale sami łamią prawo, umieszczając reklamę niezgodną z zapisami planu zagospodarowania. W centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska wisi siatka promująca miejski festiwal, która ponad 636-krotnie przekracza dopuszczalny maksymalny rozmiar reklamy w tym miejscu.



Czy miasto powinno promować wydarzenia kulturalne na wielkich nośnikach reklamowych?

Reklama w formie siatki o powierzchni ponad 318 m kw., promująca festiwal Solidarity of Arts, od kilku tygodni zasłania trzy z łącznie czterech pięter budynku przy ul. Słowackiego 2. Jej wydruk kosztował 4130 zł. Dodatkowo miasto musiało zapłacić za wynajem powierzchni pod jej umieszczenie. Ile konkretnie? Tego urzędnicy nie chcieli nam już powiedzieć.

- Lokalizacja reklamy została wybrana w miejscu, które od wielu lat służy kampaniom promocyjnym. Promowane były tam m.in. marki piwa, środki do pielęgnacji ciała, deweloper czy bielizna. W tym roku celowo nie wybraliśmy lokalizacji w śródmieściu. Unikaliśmy zabytkowych kamienic czy miejsc niezwykle ekspansywnych, jak Zieleniak. Skupiliśmy się wyłącznie na możliwości dotarcia do jak najszerszej grupy potencjalnych gości festiwalu na nośnikach do tego przeznaczonych. Nie otrzymaliśmy dyrektyw zakazujących zamieszczania reklam w przestrzeniach miejskich. Reklama festiwalu w tej lokalizacji będzie wisiała do 30 lipca br. - wyjaśnia biuro prasowe Europejskiego Centrum Solidarności, odpowiedzialnego za organizację i promocję festiwalu.
Umieszczona reklama łamie w co najmniej kilku punktach zapisy obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przyjętego przez Radę Miasta Gdańska już w 2013 r.

- W obowiązującym planie dla budynku Słowackiego 2 zakazuje się lokalizacji nośników reklamowych wolnostojących, reklam, szyldów na budynkach i ogrodzeniach, za wyjątkiem szyldów o maks. powierzchni 0,5 m kw. związanych z prowadzoną działalnością w miejscu jej prowadzenia. Dopuszcza się na budynkach lokalizację reklam i szyldów o większej powierzchni związanych tylko z prowadzoną działalnością i będących integralną częścią projektu elewacji - informuje Irena Grzywacz, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.
W tym samym planie zagospodarowania znajdują się jeszcze dodatkowe zapisy - przynajmniej w teorii - chroniące tę część miasta przez wieszaniem wielkich reklam.

Chodzi m.in. o uznanie budynku Słowackiego 2 za "pierzeje eksponowaną", w której należy uatrakcyjnić formę elewacji, stosując przeszklenia oraz materiały szlachetne. Dodatkowo zakazano umieszczania urządzeń, mających negatywny wpływ na krajobraz kulturowy zespołu urbanistycznego strefy ochrony konserwatorskiej centrum Wrzeszcza.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Trzy instytucje do walki z reklamami. Dadzą radę?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych.
Ponadto, jeżeli budynek Słowackiego 2 potraktujemy jako zabudowę wielorodzinną, to zawieszona płachta łamie zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2009 r., zgodnie z którymi nośniki reklamowe mogą być instalowane na elewacjach "o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania". W przypadku miejskiej reklamy zasłoniła ona wszystkie okna z wyjątkiem parteru, gdzie znajdują się sklepy oraz ostatniej kondygnacji.

Warto dodać, że w 2013 r. urzędnicy chwalili się likwidacją reklam na budynkach w tej części miasta. Przy okazji demontażu nośników reklamowych na tzw. Wysepce zobacz na mapie Gdańska Michał Szymański, ówczesny kierownik Referatu Estetyzacji (obecnie zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni) wyliczał dotychczasowe sukcesy w walce o poprawie wizerunku miasta.

- Chodzi m.in. o [demontaż] siatek reklamowych na biurowcu Vigo zobacz na mapie Gdańska oraz na prywatnych posesjach w ciągu al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. W ostatnim czasie zdemontowana została także reklama z budynku tuż obok Wysepki - na rogu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej - wyliczał 3,5 roku temu Szymański.
Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie. Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie.
Przypomnijmy, że tegoroczna ogromna reklama jest kolejną silną ingerencją Europejskiego Centrum Solidarności w estetykę miasta. W ubiegłym roku podobną siatkę reklamową umieszczono na zabytkowym Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska, tuż przy Złotej Bramie i Targu Węglowym.

W 2015 r. Europejskie Centrum Solidarności rozstawiło natomiast na wybranych ulicach wielkie pudła promujące muzeum. Pojawiły się one nawet przy wachlarzu, którym urzędnicy chcieli zasłaniać... nielegalne reklamy.

- W żadnym przypadku nie rozróżniamy reklam na miejskie i prywatne. Wszystkie powinny być kształtowane przez jednakowe zasady i przepisy. W sprawie najnowszej reklamy ECS-u [w formie pudeł - dop. red.] przyjrzę się sprawie i w razie potrzeby wyciągnę konsekwencje - mówił dwa lata temu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r. Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (147) 8 zablokowanych

  • dziki zachód yyyyhhaaaaaaa!

    • 14 2

  • Xxx (2)

    Dowalić taką karę,że im się odechce więcej takich szopek odstawiać..

    • 20 3

    • Kto ma tą karę dowalić?

      Kto ma ponieść karę?
      Z czyjej kieszeni de facto ta kara ma być zapłacona?

      • 0 0

    • No właśnie komu kare dowalić?

      Urzędnikom? he he zaraz sobie powetują jakąś tłustą premia z naszych pieniędzy

      • 1 0

  • Trzeba sprawdzić (10)

    Zanim napisze się artykuł,trzeba sprawdzić czy mieszkańcy czasem nie wyrazili zgody na ten baner.

    • 7 26

    • (2)

      Mieszkańcy nie mają nic do gadania, jeżeli jest zakaz w rozporządzeniu ministra i w planie zagospodarowania.

      • 17 6

      • A wolność i demokracja ? (1)

        Mieszkańcy mają do gadania i CHCOM reklamy.

        • 1 7

        • Nalezy palic swieczki pod ta reklama!

          • 5 0

    • (1)

      czy to nie w tym budynku mieszkaniec wyciął sobie okno w innej reklamie? chyba pisali o tym na Trójmieście.

      • 7 0

      • Tez bym tak zrobiła moje miesKNaie i nie chce
        Cienia bo jakis sąsiad
        Chce
        Kasy

        • 0 0

    • musowo tak (4)

      wszyscy mieszkańcy musieli wyrazić zgodę, inaczej nie można takiej reklamy zawiesić
      ale kasa robi swoje

      • 4 2

      • Nie wszyscy. Wystarczy zwykła większość. (3)

        Do tego nie może głosowanie zmieniać prawa. Prawo zmienia się w parlamencie.

        • 2 2

        • A o aktach prawa miejscowego kiedykolwiek słyszał? (1)

          • 2 1

          • Nie oże być sprzeczne ani znosić prawa zawartego w ustawach

            • 2 0

        • Porazka ktoś zagłosuje ze mam miec
          Cały czas zasłoniete okno bo chcą kasy ...pieniądz rządzi światem. Ten co ma widok na podwórko zagłosuje ze ja z oknami na ulice
          Mam
          Miec zasłoniete okna.to jakas znęta a nie wspólnota

          • 0 0

  • A kto egzekwuje prawo? (2)

    Komórka wykonawcza od ustawy krajobrazowej powinna natychmiast ją zdjąć! Poza tym to kpina zeby ludziom zabierać światło dzienne! Ja bym wystapila o odszkodowanie :)

    • 19 4

    • jakie odszkodowanie ?

      za zgodę na powieszenie baneru dostają kasę
      na powieszenie musieli zgodzić się wszyscy mieszkańcy kamienicy ( właściciele i główni lokatorzy )
      to jest biznes a nie przymus

      • 3 2

    • obok sasiad chce balkon powiększyć, mowie OK

      Biore kase i mam gdzies uchwaly, ustawy, prawo?

      Brak przestrzegania prawa!!!

      • 0 0

  • Tupet urzędasów

    "Jej wydruk kosztował 4130 zł. Dodatkowo miasto musiało zapłacić za wynajem powierzchni pod jej umieszczenie. Ile konkretnie? Tego urzędnicy nie chcieli nam już powiedzieć."

    Płacili z własnej kieszenie? Nie. W takim razie były to pieniądze publiczne i informacja o koszcie wynajmu przestrzeni pod tą reklamę jest informacją publiczną. Nie chcą po dobroci, to wystosować oficjalne pismo o dostęp do informacji publicznej.

    • 46 1

  • przypominam, że to głosami radnych platformy obywatelskiej Rady Dzielnic zostały pozbawione opiniowania (1)

    planów zagospodarowania przestrzennego. Platforma w Gdańsku zrobiła to specjalnie, bo wiedzieli, że inicjatywa oddolna jest bardzo groźna i dzięki odebraniu możliwości wyrażenia swojej opinii pozbawili każdą dzielnicę Gdańska możliwości wpływania przez przedstawicieli mieszkańców na plany zagospodarowania przestrzennego, które często były skandaliczne i niezgodne z tym czego oczekiwali mieszkańcy.

    • 36 2

    • Ale Adamowicz będzie bajki opowiadał o obronie demokracji,

      tylko jakoś tej najbliższej mieszkańcom nie umie i nie chce uszanować...

      • 10 1

  • Eleganckie reklamy (4)

    Uatrakcyjniają to ponure miasto...
    Patrzcie na tę pierzeję we Wrzeszczu na zdjeciu..jest po prostu niemiłosiernie brzydka, za niska, brudna

    • 3 23

    • (3)

      Ja tu widzę jakiś słup reklamowy. Gdzie ta pierzeja?

      • 1 3

      • poczytaj w wikipedii (1)

        to się dowiesz

        • 0 0

        • RYJ sobie "poczytaj", taaak!!

          • 0 0

      • tam dalej, gdzie nie ma reklam

        Wygląd zaiste godny prowincyji Gdańsk

        • 0 0

  • (2)

    O ile dobrze pamiętam to w tym budynku są tylko biura a nie mieszkania.

    • 6 10

    • U góry na 100% są mieszkania. Patrząc na foty z Google Street View z 2014 r. widać, że niżej także są mieszkania, bo raczej nikt w biurach nie zakłada w każdym oknie firanek.

      • 2 0

    • Źle pamiętasz :)

      mieszkania są

      • 2 0

  • A kasa leci.....niby na remont (2)

    Sprawdźcie w PINB w Gdańsku czy mają zgłoszenie.
    A poza tym każdy napweno mieszkaniec dostaje kasę za zasłonięte okna (kwestia czy zgłosił do Urzędy Skarbowego taki dochód) i cała wspólnota osobno również i pewnie jeszcze zarządca bierze za załatwienie tego tematu.
    No i jeszcze jedno. Jak widzę na zdjęciu reklama wchodzi nad chodnik ergo: czy firma wnosi opłatę za zajęcie pasa drogowego?

    • 18 2

    • to jeszcze od samolotow tez opłatę pobierz za przeloty nad pasem drogowym

      • 1 6

    • Eee

      Komisarzu ludowy, nie twój biznes

      • 0 4

  • Zobaczcie koszmar jaki przygotowała hurt budowlana przy Struga koło pętli na Kartuskiej. Bezguście i obrzydliwe szmaty. Gdzie jest plastyk miejski. Może tak kary po 20.000 zł i hędzie ład na ulicach. Włodarzu Miasta Gdańska zrób coś z tym.

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane