• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • Piraci rowerowi. (2)

    Przepisy tego niestety nie przewidują, ale przed takimi przejściami powinne być wyrysowane linie warunkowego zatrzymania. Cylliści wpadaj na nie jak idioci z dużą prędkością, ograniczenia ich nie dotyczą. No i dodatkowo tablice rejestracyjne dla rowerów.

    • 34 12

    • jak mają pierwszeństwo to po co linie warunkowego zatrzymania?

      prawko w chipsach znalazles?

      • 8 6

    • Zniszczyć każdego kto jest kierowcą bo kierowcy to bandyci i zbrodniarze a także potomkowie trzeciej rzeszy

      • 2 4

  • Już mam powoli dosyć tego portalu

    Bezczelność ma swoje granice

    • 17 7

  • Artykuł sponsorowany (3)

    A przyciski tam były od zawsze

    • 21 5

    • (2)

      Bo prawo nie przewiduje likwidacji przycisków, które zostały już zamontowane. Ale w przypadku remontów, należy bezwzględnie stosować się do tych reguł, które zabraniają ich montażu. Rozumisz?

      • 3 2

      • Bzdura (1)

        Poproszę o konkretny cytat z Rozporządzenia, który zabrania montażu przycisków.

        • 2 2

        • niedasie

          Przecież on potrafi tylko powtarzać co mu jego guru od dwóch pedałów powiedział.

          • 1 0

  • Przewóz roweru autobusem (3)

    Panie dr Kajetanie
    To ja mam do Pana pytanie.

    Czy autobusem można przewozić pojazd?

    • 41 1

    • TIRy na tory

      Rowery na lawety!

      • 7 0

    • pójdź dalej (1)

      czy lawetą (pojazdem) można przewozić samochód osobowy (pojazd)?

      • 0 5

      • Przeczytaj definicje autobusu i do czego służy oraz do czego jest przeznaczona laweta

        • 5 0

  • Panie doktorze...

    to może w takim razie wybudujmy tunele dla samochodów pod przejściami dla pieszych?
    Dla samochodów bo przecież dla pieszych było by zbyt dużym utrudnieniem - no wiadomo inwalidzi, niesprawne kolana, starość, chuligani.
    Będzie bezkolizyjnie i nie będziemy musieli Twoich utyskiwań wysłuchiwać.

    • 18 7

  • (1)

    Ja jestem aktywistom rowrowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.
    Szokiem jest wszystko bo wczesniej na wsiach byl tylko PKS i rower ukrsina nieosiagalny szczyt marzen dla wielu...po przybyciu do miasta sa zniesmaczeni ze jwzdza tu riwery drozsze id ich stetryczaltch bmw u gnijacych audikow smuerszacych paskow i golfow w najwyzszej wersji tylko na dubaj z powerfull TDI engine
    A teras jeszce kazą przyciskać. To dyskryminacja.

    • 6 21

    • Za tą prześmiewczą pastę masz ode mnie zawsze plusa :)

      • 1 0

  • dr Lewandowski z PG (3)

    Żeby nie było wątpliwości, pan dr Lewandowski jest pracownikiem Wydziału Zarządzania i Ekonomii a tematyką pracy doktorską było zarządzanie jakością kształcenia na studiach doktoranckich w Polsce. Także pan dr nie wypowiada się i nie przekazuje stanowiska środowiska naukowego związanego z transportem.

    • 32 7

    • Zacytować przepis może każdy (2)

      Zwłaszcza taki przepis, kryty nie wymaga żadnej interpretacji.

      • 4 1

      • (1)

        Tak, tylko jest przedstawiony jako doktor i jako pracownik Politechniki co może sugerować ludziom, że wypowiada się ekspert w zakresie ruchu drogowego. A ten pan nim nie jest.

        • 10 5

        • To że się doktoryzował i kształcił na uczelni z czegoś innego

          Nie znaczy, ze nie jest ekspertem w innej dziedzinie. Wie to każdy absolwent PG i pewnie każdy magister :)

          • 2 1

  • Gdynia wybrała (1)

    więc niech nie narzeka tylko siedzi cicho.

    • 5 7

    • Z ankiety wynika że większość jest zadowolona

      • 0 0

  • Niezgodność z przepisami....

    Jeśli p. Lewandowski zauważył niezgodność z przepisami to należy zgłosić to nadzorowi budowlanemu.

    • 22 1

  • Przecież te przyciski nie działają. Wciśniesz czy nie czekasz tyle samo. (2)

    Są kraje, w których obywatele traktowani są poważnie i sami mogą oceniać ryzyko i je podejmować. Można tam przechodzić na czerwonym świetle jeżeli nic nie jedzie. Ale my w naszym własnym kraju jesteśmy traktowani przez "nasze" władze jak niepełnosprawni umysłowo d**ile.

    • 18 5

    • Przejdź przez Morską w godzinach szczytu. Zapraszam. Grunt to opowiadać głupoty.

      • 4 5

    • Bo właśnie tacy jesteśmy.

      I udowadniamy to każdego dnia.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane