• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niepełnosprawni zyskają dostęp do stojaków rowerowych. Nietypowa inwestycja we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
13 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (120)
W dwupoziomowym parkingu rowerowym nie przewidziano montażu wind, ale powstanie platforma dla osób na wózkach inwalidzkich na poziom +1, gdzie znajdują sie tylko stojaki rowerowe. W dwupoziomowym parkingu rowerowym nie przewidziano montażu wind, ale powstanie platforma dla osób na wózkach inwalidzkich na poziom +1, gdzie znajdują sie tylko stojaki rowerowe.

Powstający parking rowerowy przy dworcu we WrzeszczuMapka będzie wyposażony w platformę dla niepełnosprawnych za ok. 73 tys. zł, która pozwoli wjechać na piętro. Na tym poziomie znajdować się będą jednak wyłącznie stojaki przystosowane dla tradycyjnych rowerów. Urzędnicy przekonują, że muszą spełnić wymagania poradnika projektowania.



Jak oceniasz decyzję o budowie platformy dla niepełnosprawnych?

Budowa parkingu rowerowego na 500 jednośladów przy dworcu we Wrzeszczu od samego początku budzi wiele emocji.

W ramach tej inwestycji w znacznej mierze realizuje się przedsięwzięcia całkowicie niezwiązane z infrastrukturą dla miłośników dwóch kółek, m.in.:
  • budowę zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów (w budynku parkingu rowerowego),
  • przebudowę układu drogowego (w tym utworzenie nowego ronda),
  • budowę miejsc postojowych krótkiego postoju (kiss and ride), stanowisk dla taksówek oraz osób niepełnosprawnych,
  • montaż tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystankach.

Jednocześnie do parkingu nie zostanie zbudowany żaden nowy odcinek drogi rowerowej, nie przewiduje się też wyznaczenia pasów rowerowych w istniejących jezdniach.



Parking rowerowy powstaje tuż obok dworca we Wrzeszczu. Parking rowerowy powstaje tuż obok dworca we Wrzeszczu.

Wspinaczka z rowerem po schodach na piętro



Budynek parkingu zaprojektowano jako dwupoziomowy - bez windy. Rowerzyści będą musieli więc taszczyć rowery po specjalnych rynienkach przyschodowych. Ponadto zdecydowana większość stojaków to konstrukcje piętrowe, które wymagają umieszczenia roweru na specjalnych prowadnicach.

Taki sposób parkowania rowerów to nie lada wysiłek dla osoby w pełni sprawnej ruchowo.

Platforma dla osób na wózkach do stojaków rowerowych



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska chce jednak, aby poziom +1 był dostępny również dla osób... na wózkach inwalidzkich. Dodajmy, że na tej kondygnacji nie przewidziano żadnych urządzeń czy pomieszczeń z myślą o osobach niepełnosprawnych ruchowo.

Całe piętro będzie wypełnione wyłącznie stojakami rowerowymi. Powstaną tutaj także niewielkie pomieszczenia magazynowo-gospodarcze dla obsługi parkingu, ale będą one niedostępne dla osób postronnych i niedostosowane dla osób na wózkach inwalidzkich.

W budynku parkingu rowerowego zlokalizowane będzie także zaplecze socjalne dla kierowców autobusów. Obecnie korzystają oni z tymczasowych kontenerów ustawionych na czas budowy. W budynku parkingu rowerowego zlokalizowane będzie także zaplecze socjalne dla kierowców autobusów. Obecnie korzystają oni z tymczasowych kontenerów ustawionych na czas budowy.

Trzy oferty na realizację, ale dwie zostały wycofane



W postępowaniu na dostawę i montaż platformy przyschodowej, która pozwoli na wjazd wózkiem inwalidzkim na piętro, wpłynęły trzy oferty opiewające na kwoty: ok. 73 tys. zł, 90 tys. zł oraz 100 tys. zł.

Co ciekawe, dwie najdroższe oferty zostały przez oferentów wycofane, zaś wykonawcą przypuszczalnie zostanie Jurajska Fabryka Wind z Częstochowy z ofertą za ok. 73 tys. zł.


Urzędnicy: parking musi być dostępny dla niepełnosprawnych



Jakie jest jednak uzasadnienie dla montażu platformy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich na piętro parkingu rowerowego?

- Wychodząc naprzeciw potrzebom wszystkich użytkowników parkingu rowerowego, w tym także osób z niepełnosprawnościami, podjęto decyzję o budowie platformy - mówi Aneta Niezgoda, Biuro Komunikacji Społecznej DRMG. - Zgodnie z Poradnikiem Projektowania Uniwersalnego, który wskazuje m.in. standardy dostępności dla kształtowania przestrzeni i budynków w Gdańsku, parking będzie miejscem uwzględniającym potrzeby jak największej liczby użytkowników, ich ograniczeń w mobilności i percepcji. Jak wskazuje poradnik - "stworzenie sprzyjających warunków rozwoju i samorealizacji osób z niepełnosprawnością wymaga wprowadzenia takich rozwiązań przestrzennych, które zapewniłyby możliwość samodzielnego i niezależnego funkcjonowania w lokalnej społeczności, w tym również możliwości korzystania z powszechnych usług i atrakcji turystycznych miasta".
Z dokumentacji postępowania na montaż podnośnika czytamy ponadto, że jest on niezbędny ze względu na ministerialne rozporządzenie w zakresie "warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie".

Jak zaprojektować przestrzeń bez barier? Gdańsk przygotował poradnik Jak zaprojektować przestrzeń bez barier? Gdańsk przygotował poradnik

W budynku przewidziano miejsca dla specjalnych rowerów dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Te jednak będą wyłącznie na poziomie parteru. W budynku przewidziano miejsca dla specjalnych rowerów dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Te jednak będą wyłącznie na poziomie parteru.

Stojaki dla niepełnosprawnych tylko na parterze



W obrębie parkingu rowerowego przewidziano miejsca dla specjalnych rowerów osób niepełnosprawnych. Te jednak usytuowane będą na poziomie 0, dostępnym wprost z przyległego chodnika bez potrzeby pokonywania jakichkolwiek stopni.

- Takich miejsc na parterze budynków przewidziano sześć, podczas gdy na poziomie +1 nie będzie żadnego miejsca tego typu - dodaje Niezgoda.
Łączny koszt budowy parkingu rowerowego wraz z przebudową układu drogowego, realizacją zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów oraz montażem tablic SIP to ok. 12,9 mln zł. Wykonawcą wyłonionym w przetargu DRMG jest konsorcjum firm: Roverpol z Warszawy (lider) oraz Rover Infraestructuras z Hiszpanii (partner).

Kunszt Wodny wymaga poprawek. Potrzebna pochylnia dla niepełnosprawnych Kunszt Wodny wymaga poprawek. Potrzebna pochylnia dla niepełnosprawnych



Miejsca

Opinie (120) 4 zablokowane

  • hmm

    zazwyczaj niepełnosprawni, którzy wymagają ułatwień ze względu na ograniczenia ruchowe nie są w stanie np po schodach wejść a oni organizują stojaki rowerowe dla nich? Skoro są w stanie rowerem jechać to raczej są sprawni, chyba, że to tylko kwit który ma ułatwić parkowanie.

    • 6 1

  • po co to komu?

    NIe rozumiem tej inwestycji. Niepelnosprawni maja tam swoje wozki zostawiac i dalej isc pieszo? Te miliony wywalone na ten bezuzyteczny kloc moznaby wydac na samochody dostosowane do potrzeb niepelnosprawnych i im je podarowac za darmo. Bylyby bardziej przydatne i zapewne byloby taniej. Jako rowerzysta wystarczy mi daszek i jakies zwykle stojaki a nie takie drogie monstrum. Wg mnie ten budynek ma legalizowac lewe przelewy i to jest jego glowne zadanie.

    • 14 1

  • 24 tysiące złotych za jedno rowerowe miejsce parkingowe!

    BRAWO! Gdańsk racjonalnie wydaje nasze pieniądze, do tego rowery MEWO, które chyba podobnie za sztukę kosztowały - no i teraz jeszcze elektryczne niemieckie autobusy za grube miliony, co nie dojeżdżają do celu i na dodatek tworzą korki, bo stają w miejscu na skrzyżowaniu. Za to kara nałożona na niemieckiego MANa, na pewno da im w kość! - 40 tysięcy złotych kary, za to że autobusy robią niecałe 200 km zamiast 400 km - to może doprowadzić MAN do upadłości na pewno.
    o tristar, już nie ma co pisać, bo nikt już nie pamieta, tak samo jak o aktualnych przekrętach nikt nie będzie pamiętać - co jest smutną puentą...

    • 12 1

  • no w sumie logiczne, przyjadą wózkiem ale nie ma miejsc w autobusie to pójdzie pieszo

    • 3 0

  • pytanie brzmi co zaplanowano w tym miejscu za 2-3 lata ?

    bo to wygląda jak gra pozorów

    • 3 0

  • Jaki stopień niepełnosprawności dopuszcza do jazdy rowerem. (1)

    Niepełnosprawni na wózkach inwalidzkich, ale oni nie zostawiają swoich wehikułów na parkingach tylko cały czas użytkują. Dużo jeżdżę rowerem, ale tylko raz spotkałem rowerzystę bez stopy. Jechał, jak mu to się udawało, nie wiem. Natomiast inwestowanie w windę kilkadziesiąt tysięcy jest bzdurą na kołach. Jeżeli już, to na najniższej platformie wygospodarować max 4 miejsca dla inwalidów. Nie wierzę, że będzie większa potrzeba.

    • 5 1

    • Jak najbardziej istnieją wózki rowerowe

      Z napędem ręcznym. Tylko, że niepełnosprawny na wózku rowerowym tam nie wjedzie.

      • 2 0

  • Jak 5 % rowerzystów z 500miejsc bedzie korzystało z tego parkingu to bedzie maksymalnie Ale oficer rowerowy kitlinski i jego (2)

    urzednicy na pewno wszystko przyklepali.Nazwiska wszystkich urzedników co maja wklad w ten przyklad niegospodarnosci powinny byc zawsze wymieniane! 30tys zł za jeden stojak z którego napewno nie skorzystam !Wiec dla przypomnienia sa liczniki rowerowe w Gdańsku przy urzedzie miasta wskazuje on ze wciagu całego roku zanotował tylko 1200 przejazdów rowerowych ,Ale przez cały rok i to nie jest liczba rowerzystów tylko liczba przejazdów sam przejade tam 2 razy dziennie co dziennie co oznacza ja mało rowwerzystów jest wmiescie jednoczesnie w grze rowerowej jest zapisanych 5000 tylko dlatego ze sa nagrody ale wiekszosc znich jechało tylko kilka razy i wlicza sie wto hulajnogi elektryki itp.No ale oni pewnie licza ze w Gdańsku w ciagu 10 lat zlikwiduja auta osobowe aludzie niebedzie stac na elektryczne i wszyscy przesiada sie na rowery .I naturalnie wszyscy beda pracowac we wrzeszczu :) dlatego 500stojaków pietrowych na rowery.Taki cyrk a raczej skandal i zmanrnowane miliony mieszkanców

    • 7 1

    • (1)

      Dodaj do tego zabraną samochodom dla rowerów drogę - Jana z Kolna.
      Jaki jest sens zabierać jezdnię budowaną z przeznaczeniem dla ciężarówek na lekkie rowery, których jeździ tam dziennie może 50 szt.? - Gdzie obok można było zbudować ścieżkę rowerową przy chodniku, który na całej długości Jana z Kolna jest i nie trzeba by było niebezpiecznie przejeżdżać przez tory tramwajowe...
      Pieniądze legalnie znikają z budżetu, a nikt NIKT nie ponosi żadnej odpowiedzialności za niegospodarność...
      Mało tego - wszyscy narzekamy, a i tak po kolejnych wyborach, zostaną na stołkach te same niegosporadne osoby...
      Kolejna smutna puenta.

      • 3 1

      • zgadza sie a wiesz dlaczego tak zrobili bo taniej!!Takie sa działa nia urzedników bylejak bykle taniej i niema znaczenia czy

        nie maja sie dostosowac truc sie spalinami niech sie trują urzednicy rowerani nie jadą .

        • 1 1

  • To może idźmy dalej, wyświetlacze dla niewidomych, megafony dla głuchych ?

    • 5 1

  • osób z niepełnosprawnością

    Jak można w 2023 roku pisać w artykułach o "osobach niepełnosprawnych"??? Jest to sformułowanie krzywdzące dla dużej części tych osób. Poprawną formą jest "osoba z niepełnosprawnością". Proszę o zmianę w tym artykule i w każdym kolejnym.

    • 2 6

  • Opinia wyróżniona

    to by było śmieszne (2)

    Gdyby nie koszty ponoszone z naszych podatków, to uznałbym to za nawet zabawny żart. Niestety rzeczywistość urzędnicza jest tak droga, że przestaje być śmieszna. Podejrzewam, że nawet urzędnicy wiedzą jakie absurdy wykonują budując dostęp dla niepełnosprawnych rowerzystów do miejsca z którego niepełnosprawni rowerzyści korzystać nie będą. Szczerze to wątpię by w ogóle z tego parkingu korzystali jacykolwiek rowerzyści. Myślę, że lokalni miłośnicy trunków wyskokowych będą znacznie częstszymi gośćmi - bądź co bądź zadaszenie będzie, na głowę nie napada, a może i toaleta będzie od czasu do czasu dostępna.

    • 29 1

    • nie bedzie toalety

      • 0 1

    • ciekawe, czy odwołasz swoje dywagacje gdy się nie sprawdzą w praktyce?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane