- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (127 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (230 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (74 opinie)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (56 opinii)
- 5 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (663 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (95 opinii)
Parking na 500 rowerów przy PKP Wrzeszcz. Poznaliśmy szczegóły inwestycji
Przy modernizowanym dworcu kolejowym we Wrzeszczu w przyszłym roku powstanie parking na 500 rowerów. Aby do niego dotrzeć, trzeba będzie przejechać przez pętlę autobusową, zaś na piętro rower będzie trzeba wciągać po schodach. Na nowym rozwiązaniu skorzystają natomiast kierowcy autobusów, taksówkarze oraz pasażerowie, którzy zyskają przy okazji lepszą infrastrukturę.
- Dwupoziomowe stojaki rowerowe na obu kondygnacjach
- Jazda przez pętlę w drodze na parking
- Rowerowa Metropolia: to przykład marnotrawstwa pieniędzy
- Nowe zaplecze socjalne dla kierowców autobusów
- Ażurowa konstrukcja podświetlana nocą i monitorowana
- Parking typu kiss and ride oraz stanowiska dla taksówek
- Nowe tablice Systemu Informacji Pasażerskiej oraz zieleń
- 11 miesięcy na wykonanie wszystkich robót budowlanych
Budynek będzie piętrowy, kondygnacje zostaną połączone schodami (nie przewiduje się budowy windy).
- Rowerzyści będą mogli przemieszczać się pomiędzy kondygnacjami 0 i +1 schodami ze specjalnymi rynnami na rowery - zwraca uwagę Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Dwupoziomowe stojaki rowerowe na obu kondygnacjach
Na obu kondygnacjach znajdą się stojaki rowerowe w konstrukcji dwupoziomowej.
Zaparkowanie roweru w takim urządzeniu na poziomie niższym jest identyczne jak przypięcie roweru do zwykłego stojaka.
W przypadku wstawienia roweru na górny poziom niezbędne będzie rozłożenie wysuwanej prowadnicy, a następnie włożenie roweru w mocowanie i wsunięcie stelaża na górną pozycję - przykładowe rozwiązanie jednego z producentów prezentujemy poniżej.
Dwupoziomowy stojak rowerowy jednego z producentów
Jazda przez pętlę w drodze na parking
W ramach budowy parkingu nie przewiduje się żadnych zmian w układzie dróg rowerowych. Będzie więc on oddalony o ok. 250 metrów od niedawno wybudowanej drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego oraz ok. 80 metrów od łącznika do al. Grunwaldzkiej wzdłuż Galerii Bałtyckiej, który docelowo zostanie zlikwidowany, gdy to centrum handlowe zostanie rozbudowane.
Co ciekawe, obecnie na pętli autobusowej stoją znaki zakazu jazdy rowerem, zaś jazda po chodniku jest nie tylko niedopuszczona znakami, ale też niebezpieczna ze względu na duże natężenie ruchu pieszych.
- Zakłada się, że w tym obszarze zostanie zniesiony zakaz poruszania się rowerów i wprowadzona będzie strefa tempo 30, co umożliwi jazdę rowerzystów po całym węźle - wyjaśnia przedstawicielka DRMG.
Rowerowa Metropolia: to przykład marnotrawstwa pieniędzy
Słów krytyki wobec miejskich planów nie kryją działacze Rowerowej Metropolii, którzy przekonują, że parking przy dworcu nie będzie żadnym udogodnieniem dla rowerzystów.
- Parking moloch powstanie w fatalnej lokalizacji, od tej strony dworca, gdzie najmniej osób przyjeżdża na rowerach. To jest przykład, jak zmarnować miliony złotych na totalny bubel - ocenia Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Proponowane rozwiązanie ze schodami i dwupoziomowymi stojakami, zamiast ułatwić dotarcie do dworca na rowerze, wydłuży czas podróży o kilka minut. W dodatku będzie nieatrakcyjne w sytuacji, gdy tuż obok mamy zwykłe i wygodniejsze stojaki rowerowe w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia do dworca i na perony kolejowe.
Zdaniem organizacji proponowany parking będzie obiektem drwin, ośmieszający "fachowców rowerowych" [podległych prezydent miasta - dop. red.], który nie zniknie z oczu tak szybko jako Mevo.
Czytaj też:
Trwa dyskusja o najnowszym przetargu na Mevo
Nowe zaplecze socjalne dla kierowców autobusów
Z nowego parkingu rowerowego mogą natomiast cieszyć się kierowcy autobusów miejskich. Wprawdzie na kilka miesięcy stracą istniejący pawilon socjalny, ale po zakończeniu budowy zyskają własną przestrzeń w kubaturze nowego obiektu.
Na parterze z osobnym wejściem bocznym od strony dworca przewidziano dla nich toalety oraz pomieszczenie, gdzie będą mogli się ogrzać i zjeść posiłek w przerwie między kursami.
Ażurowa konstrukcja podświetlana nocą i monitorowana
Elewacja parkingu rowerowego będzie ażurowa, a wnętrze nieogrzewane zimą (z wyjątkiem w pełni zabudowanej i ogrzewanej przestrzeni dla kierowców). Przewiduje się ponadto montaż systemu monitoringu oraz iluminacji nocnej.
We wnętrzu zaplanowano miejsce pod ustawienie tzw. automatów wendingowych, czyli z napojami i przekąskami. Zaprojektowano też kilka stanowisk z przyłączem do ładowania rowerów elektrycznych oraz stację do doraźnej naprawy jednośladów.
Parking typu kiss and ride oraz stanowiska dla taksówek
Budowa parkingu rowerowego to także drobne ułatwienia dla kierowców aut. Od strony Galerii Bałtyckiej powstanie parking dla podwożących, typu kiss and ride, na trzy pojazdy, przy czym jego kształt wymusi krótki postój, ponieważ pierwsze auto będzie blokowało następne.
Od tej strony dworca przewidziano budowę ronda, które w głównej mierze posłuży kierowcom do zawracania w stronę Trasy Słowackiego po opuszczeniu zatoki kiss and ride.
Dodatkowo przy wejściu na dworzec na wysokości ul. Klonowej powstaną dwa stanowiska dla taksówek, natomiast nieco dalej w stronę przejazdu pod torami - dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych.
Nowe tablice Systemu Informacji Pasażerskiej oraz zieleń
Zakres robót obejmuje wymianę trzech tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na pętli autobusowej na urządzenia pięciowierszowe, obustronne w technologii LED, stosowanej m.in. na nowych liniach tramwajowych czy przed dworcem głównym.
Pod względem zieleni planuje się nasadzenia: siedmiu drzew (jabłoni), krzewów ozdobnych i ustawienie jednej donicy z roślinnością. Przestrzeń publiczną wzbogacą również dwie ławki publiczne oraz dwa kosze na odpadki.
Bieżące czasy przyjazdu tramwajów, autobusów i trolejbusów
11 miesięcy na wykonanie wszystkich robót budowlanych
Na wykonanie wszystkich robót przewidziano 11 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).
Inwestycja jest realizowana we współpracy z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska".
Czytaj też:
Co nas denerwuje na drogach rowerowych?
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-08-19 09:22
Miejsce idealne dla złodzieji (9)
no już widzę jak ludzie wciągają swoje rowery po tych schodach! a potem będzie wysyp zgłoszeń o skradzionych rowerach bo przecież takie miejsce jest idealne dla kradzieży, nikt nie pilnuje a wejść każdy może.
- 64 17
-
2021-08-19 15:24
Miejsce idealne dla złodzieji
czy teraz przed dworcem zostawiasz rower bez blokady, jesli tak to też dobre miejsce dla złodziei.
- 1 2
-
2021-08-19 12:57
to samo na pętli świętokrzyskiej (7)
tam pod wiata to tylko przednie koła zostają lub ramy bez niczego
- 2 2
-
2021-08-19 20:42
Dokładnie, tam nawet kryptonite czy inne pro. zabezpieczenie nie pomoże. Dlatego mało kto już tam rower zostawia.
- 2 1
-
2021-08-19 13:33
Naprawdę kradną? (5)
Poważnie pytam, nie ma tam żadnych kamer? Pozostawienie tam roweru uprościłoby mi nieco życie, ale obawiam się, czy po powrocie tramwajem z centrum zastanę go w tym samym miejscu. Trochę kosztował...
- 6 0
-
2021-08-19 13:38
(4)
Po prostu kup adekwatne do ceny zabezpieczenie, a nie linkę w plastiku z Carrefoura za 15 złotych. Solidny łańcuch (np. Kryptonite lub Abus) + ulock, tak żeby zabezpieczone były oba koła i rama.
- 5 0
-
2021-08-19 13:48
To oczywiste (3)
Mam porządną linkę, grubą na palec, ale ponoć dla amatorów cudzego, rowerowe zabezpieczanienia nie są wielką przeszkodą. Ale zerknę na te rozwiązania, które podałeś. Dzięki.
- 4 0
-
2021-08-19 14:10
(2)
Połowa grubości linki to okładzina, drugą połowę można spokojnie przeciąć czymś co wejdzie do plecaka lub pod kurtkę. Natomiast porządny łańcuch lub u-lock trzeba ciąć jakimiś narzędziami elektrycznymi - nikt raczej nie będzie się w to bawił w takim miejscu.
- 5 1
-
2021-09-07 08:57
małe szlifierki kątowe na baterię mieszczą się w kieszeni. Ulock czy dobry łańcuch nie będą się długo opierać takiemu urządzeniu. Odosobnione miejsca , to miejsce dla złodziei.
- 1 1
-
2021-08-19 14:19
Co racja to racja
Mądrego dobrze posłuchać.
- 5 0
-
2021-08-19 10:10
Zmieńcie te drzewa. Drzewa przy peronach autobusowych sa bardzo potrzebne, bo jak się tam czeka na autobus to jak na patelni. Ale nie jabłonie. Tylko owoce będą z nich spadać, a pożytku żadnego. Dajcie coś wysokiego i rozłożystego.
- 3 1
-
2021-08-19 09:45
Ppp (3)
Ktoś tu powinien zgłosić się do NFZ i spytać się czy potrzebne mu usługi są refundowane bo tanie to napewno nie będzie. Druga opcja to pomysłodawca powinien stać przy tych schodach i wprowadzać czy też sprowadzać rowery co by było dobrą darmową rehabilitacją.
- 60 2
-
2021-08-19 15:49
parking dla rowerów na pietrze, wejście po schodach..
ciekawe czy wystarczająco szerokich aby 2 osoby z rowerami się wyminęły...
brawo dla projektanta :P
nie wiem czemu ale wydaje mi się że jednopoziomowy parking (nawet pod wiatą) byłby tańszy...
rozumiem jakby to było centrum Tokio gdzie metr kwadratowy gruntu to kosmos - ale u nas wzdłuż torów miejsca dostatek...- 5 0
-
2021-08-19 13:40
Ci co chodzą z rowerem na SKM pomogą im jak widac schody nie przeszkadzają
- 1 2
-
2021-08-19 10:03
powinni zlikwidować delegacje zagraniczne dla gdańskich urzędników
Latają sobie po różnych krajach, gdzie miejscowi notable demonstrują różne swoje "sukcesy" na takiej samej zasadzie jak gdańsy chwalą sie swoimi. Potem wracają do Gdańska i chcą powielać jakies kwiatki z innych miast. Nawet jeśli oczami wyobraźni widzę opustoszały brzydki kloc zwany dumnie parkingiem kubaturowym to nie moge sobie wyobrazić tych
Latają sobie po różnych krajach, gdzie miejscowi notable demonstrują różne swoje "sukcesy" na takiej samej zasadzie jak gdańsy chwalą sie swoimi. Potem wracają do Gdańska i chcą powielać jakies kwiatki z innych miast. Nawet jeśli oczami wyobraźni widzę opustoszały brzydki kloc zwany dumnie parkingiem kubaturowym to nie moge sobie wyobrazić tych desperatów, którzy będą tam wchodzic z rowerami i jeszcze rozkładać te zmyślne pietrowe składaki żeby zaparkować rower na górnej półce. Naprawdę trzeba mieć nie po kolei w głowie, żeby takie bzdety próbować wdrożyć w życie.
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.