- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (222 opinie)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (255 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (782 opinie)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (75 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (108 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (162 opinie)
"Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
W sobotę nad ranem w Nowym Porcie odbędzie się nietypowa impreza kolarska. Mieszkańcy dzielnicy i wszyscy chętni (wstęp wolny) pojadą w sztafecie rowerowej dookoła dzielnicy. Chcą przejechać ponad 100 km, by zwrócić uwagę władz miasta na konieczność przywrócenia połączenia promowego dla pieszych i rowerzystów między Nowym Portem a Wisłoujściem.
Impreza wyścigiem jest tylko z nazwy, bo nikt z nikim się na niej nie ściga. Pomysłodawcom i organizatorom peletonu bardziej chodzi o zabawę i ruch na świeżym powietrzu, ale też integrację sąsiedzką i działanie we wspólnej sprawie, a więc zwrócenie uwagi władz miasta na konieczność przywrócenia - choćby tylko w sezonie letnim - połączenia promowego między Nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.
Przypomnienie obietnic wyborczych
Mieszkańcy zwracają uwagę, że w ostatnich latach ta potrzeba jeszcze wzrosła. Twierdza Wisłoujście przechodzi modernizację, na Westerplatte ma wkrótce powstać nowe muzeum, a po stronie Nowego Portu - nowy park na Szańcu Zachodnim, który obecnie przechodzi remediację gruntu. Ponadto w miejscu, gdzie cumował prom, za kilka lat ma powstać atrakcyjna przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkowa, a więc plac Nadwodny.
- Do dziś zdarzają się turyści na rowerach szukający przeprawy przez Martwą Wisłę, bo nawigacje czy przewodniki, którymi dysponują, wskazują im, że nadal jest to możliwe. O tym, że jest inaczej, przekonują się dopiero, gdy spotkają mieszkańca, który opowie im o likwidacji promu Wisłoujście i konieczności nadłożenia drogi - albo autobusem przez tunel, albo rowerem przez centrum miasta - mówi nam jeden z mieszkańców.
Cel 105 km, ale może być więcej
W ubiegłym roku sztafeta pokonała 250 km (z okazji 250. rocznicy powstania Nowego Portu). W tym roku dystans 105 km wyznaczyła 105. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości.
- Ale nie ograniczamy się - zastrzega pan Wojciech, organizator Tour de Nowy Port. - Niewykluczone, że będziemy jeździć dalej, może nawet powtórzymy ubiegłoroczny wynik. Nie kilometry są najważniejsze, ale dobra zabawa i działanie w słusznej sprawie. Chcemy przypomnieć niektórym radnym obietnice wyborcze sprzed kilku lat, że prom wróci do Nowego Portu.
Smartfon z aplikacją zamiast pałeczki
Przejazd odbędzie się w formule sztafety. Z tym że rolę pałeczki będzie pełnił smartfon z włączoną aplikacją liczącą przejechane kilometry.
Trasę wyznaczono pętlą z dawnej przystani promowej Wisłoujście przez ul. Starowiślną, Na Zaspę, Zamkniętą, Oliwską i Wyzwolenia. Jedna pętla ma ok. 4,2 km, a jej pokonanie nie powinno zająć jednej osobie więcej niż kwadrans. Co ważne, w sztafecie może wziąć udział każdy chętny (wstęp wolny).
Łącznie jest do pokonania 25 pętli, co powinno zająć ok. 6 godzin. Początek imprezy w sobotę, 2 września, o godz. 4:00.
Wydarzenia
Opinie wybrane
-
2023-09-01 10:03
za mało jest przepraw przez rzeki i kanały w tym mieście (5)
teraz trudno sobie wyobrazić, jak to się wszystko mogło odbywać bez tunelu pod Martwą Wisłą, a brakuje jeszcze co najmniej kilku. Np. tunelu pod Motławą na przedłużeniu Popiełuszki, którym bardzo wiele aut pojechałoby, zamiast okrążać centrum przez węzeł UE. Oczywiście taki tunel tylko z opcją również dla pieszych i rowerów + tramwaj. Niby koło 2030 coś miało być, ale tak mało o tym słychać, że może do 2040 się doczekamy.
- 129 9
-
2023-09-01 11:56
Ten tramwaj to już mnie rozbawił do łez (4)
Może tego Kol. nie wiedzieć, ale dopuszczalne pochylenie torowisk na dojazdach do wiaduktów wynosi 3%. Tunel pod Martwą Wisłą musi mieć głębokość rzędu 35 m co daje z każdej strony "pochylnię" o długości przynajmniej 1 200 m. Czyli tunel tramwajowy pod Wisłą wraz z zagłębionymi poniżej poziomu gruntu dojazdami musi mieć minimum 2.5 km długości.
- 6 15
-
2023-09-01 12:23
Tunel na przedłużeniu Popiełuszki nie pokona Martwej Wisły (3)
A znacznie mniejszą Motławę. To i głębokość może być mniejsza.
- 11 3
-
2023-09-01 16:21
lepiej przez Motławę stworzyć kolejną zwodzoną kładkę dla pieszych i rowerzystów (2)
kluczem do poprawy systemu transportowego miasta jest tworzenie rozwiązań, dzięki którym przejazd rowerem będzie konkurencyjny w stosunku do przejazdu samochodem. Tworzenie infrastruktury samochodowej bez uwzględnienia takich możliwości powoduje, że kierowcy nie ogarniają wyobraźnią, że to ich niepotrzebne przejazdy na małe odległości są głównym
kluczem do poprawy systemu transportowego miasta jest tworzenie rozwiązań, dzięki którym przejazd rowerem będzie konkurencyjny w stosunku do przejazdu samochodem. Tworzenie infrastruktury samochodowej bez uwzględnienia takich możliwości powoduje, że kierowcy nie ogarniają wyobraźnią, że to ich niepotrzebne przejazdy na małe odległości są głównym źródłem utrapień kierowców w czasie jazdy po mieście i warto tworzyć rozwiązania, by liczbę tych niepotrzebnych przejazdów samochodem eliminować lub redukować do minimum.
- 7 4
-
2023-09-01 22:26
(1)
To może wprowadzić przepis o tym że auto musi przejechać min 50 km? Po to są drogi żeby z nich korzystać i nie ma znaczenia czy jadę 50km czy tylko km. Po za tym co to za konkurencja jak można podwozić rower komunikacją miejską?
- 2 3
-
2023-09-02 21:35
drogi są po to, by ludzie mogli docierać do różnych celów podróży, niekoniecznie samochodami
ulice miejskie są nie tylko po to , by po nich jeździły samochody - ulice mają (mogą mieć) wiele innych funkcji. Na przykład mogą być miejscem spotkań. Ruch rowerów po ulicach nikomu nie przeszkadza, ruch samochodów i parkowanie ich w przestrzeni miejskiej owszem, przeszkadza wielu ludziom. Uwalnianie ulic od jeżdżących i parkujących samochodów
ulice miejskie są nie tylko po to , by po nich jeździły samochody - ulice mają (mogą mieć) wiele innych funkcji. Na przykład mogą być miejscem spotkań. Ruch rowerów po ulicach nikomu nie przeszkadza, ruch samochodów i parkowanie ich w przestrzeni miejskiej owszem, przeszkadza wielu ludziom. Uwalnianie ulic od jeżdżących i parkujących samochodów ożywia centrum miasta. Są autoholicy, którzy uważają, że zakaz wjazdu samochodów na Długą i Długi Targ w Gdańsku to forma dyskryminacji kierowców. Fakty są takie, że budowa szerokich arterii drogowych w mieście to dyskryminacja pieszych.
- 1 1
-
2023-09-01 14:58
Popieram! Skoro są pieniądze wyrzucane w błoto dla kierowczyków, na ich asfalt to dlaczego nie ma na prom, (11)
który na pewno się zwróci?
W Amsterdamie są promy za darmo, co 10 minut. Masa ludzi, z rowerami i bez, i kierowczyki też. Czemu w Polsce nie można? Ale na bzdurne rzeczy kasa jest.- 98 28
-
2023-09-04 14:49
Masz jakiś problem (1)
"Kierowczyków" dlaczego bez żadnego powodu obrażasz (bo słowo raczej ma wydźwięk negatywny i prześmiewczy) grupę ludzi, których w większości nie znasz oraz tych których znasz czyli np. każdego w Twojej rodzinie kto posiada Prawo Jazdy ?
Zdajesz sobie sprawę ze ten ich asfalt na który wyrzuca się w błoto pieniądze służy do przewozu towarów, komunikacji miejskiej. Jeśli nie ma dróg gospodarka się nie rozwija dlatego tak ważne jest budowane są dróg szybkiego ruchu.- 2 1
-
2023-09-06 16:13
drogi w mieście tylko teoretycznie bywają "drogami szybkiego ruchu"
w godzinach szczytu bywają zakorkowane prawie codziennie. Warto myśleć systemowo i nie tylko ani nie głównie o potrzebach ludzi chcących jeździć samochodami. Ruch pieszy i rowerowy znajdują się na szczycie tzw. odwróconej piramidy mobilności i z tego warto wyciągać wnioski, a nie bezrefleksyjnie inwestować głównie w szerokie arterie ruchu kołowego. W mieście to nie ma większego sensu.
- 0 0
-
2023-09-02 05:38
Precz
z mafią rowerową!!!
- 7 4
-
2023-09-01 20:03
Zabawne
Niektórzy uważają że jak kogoś obrażą w swojej wypowiedzi to mają bardziej rację. Taka np córka leśnika, pełno tu jej nonsensownych wypowiedzi. Gawiedź popiera: ale im dowaliła. Kobieto idź lepiej na spacer do lasu.
- 10 2
-
2023-09-01 18:59
(2)
kasa wyrzucona w błoto to robienie ścieżek rowerowych po rozebraniu linii kolejowych. Ile kasy idzie na podwózki dla rowerzystów mimo że istnieją ścieżki rowerowe?
- 9 6
-
2023-09-01 19:50
Nie ma czegoś takiego jak ścieżka rowerowa!!! (1)
Masz prawo jazdy??? Zdałeś egzamin??? To też kasa wyrzucona w błoto, bo wiedza zerowa. O czasie straconym bezpowrotnie, nawet nie wspomnę, bo ktoś na takim poziomie umysłowym jak ty, nawet nie jest świadom, że z każdym dniem, zostaje ci go coraz mniej.
- 3 14
-
2023-09-01 20:31
Nie ma też czegoś takiego jak miejska autostrada ale pewnie nie wiesz co oznacza język potoczny
- 9 3
-
2023-09-01 15:15
(3)
Się zwróci? To zainwestuj i pływaj.
- 16 12
-
2023-09-01 16:17
zwróci się m.in. w formie oszczędności potencjalnych wydatków na przywrócenie zdrowia kierowczyków (2)
których może część jednak zdecyduje się na rezygnację z siedzącego trybu życia i trollowania na tym portalu. Te oszczędności nie trafią jednak bezpośrednio do potencjalnego inwestora prywatnego, ale do funduszy publicznych, z których będzie mógł skorzystać każdy, jeśli zostaną sensownie wydane.
- 9 15
-
2023-09-01 19:01
(1)
nie śmiej się z kierowczyków bo bez ich pomocy rowerzyści by nie dali rady podwieźć swych pojazdów
- 12 5
-
2023-09-01 19:23
I tak się je wozi statkami i pociągami, bo inaczej by zardzewiały w korkach...
- 3 11
-
2023-09-01 14:33
(1)
Grali prom powinien być darmowy jak promy na Wiśle i Dunajcu w niektórych miastach. Ew. Symboliczną opłatą bo jak miasto uruchomi taki prom to bilety będą po 25 PLN jako atrakcja turystyczna. Coś jak wycieczki do przekopu jedyne źródło dochodu z tej cudownej inwestycji
- 41 15
-
2023-09-01 14:51
W karcie mieszkańca Gdańska miał być 1 przejazd darmowy tramwajem wodnym.Czy korzystacie?
- 4 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.