• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia SKM w Gdyni

Patryk Szczerba
12 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Hala posiada cztery tory i ma długość blisko 250 metrów.

W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta przybliżamy czytelnikom historię i działanie niestandardowych obiektów, które rozlokowane są w różnych częściach Gdańska, Sopotu i Gdyni. Ostatnio opowiadaliśmy o wieży nabieżnika toru wodnego do Nowego Portu, dzisiaj prezentujemy halę i wnętrze elektrowozowni Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni CisowejMapka. W następnym odcinku zajrzymy do ujeżdżalni i innych obiektów sopockiego HipodromuMapka.



Jak często podrózujesz Szybką Koleją Miejską?

Gdzie nocują pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej? Gdzie są naprawiane, czyszczone i wypuszczane na trasę? Odpowiedź może nie być oczywista. Podczas gdy wiele osób, zwłaszcza przyjezdnych, jako miejsce postoju składów wskazałoby pewnie Gdańsk, to sytuacja jest zgoła odmienna.

Elektrowozownia w Cisowej sercem trójmiejskiej SKM



Sercem trójmiejskiej SKM-ki jest bowiem Gdynia, a konkretnie dzielnica miasta Cisowa. To tu, przy ul. Morskiej, znajduje się oddana do użytku w końcówce lat 80. elektrowozownia, gdzie kursujące po Trójmieście składy są poddawane wszelkim niezbędnym zabiegom, by mogły jeździć po torach.

  • Decyzja o budowie elektrowozowni zapadła w 1972 roku.
  • Decyzja o budowie elektrowozowni zapadła w 1972 roku.
  • Decyzja o budowie elektrowozowni zapadła w 1972 roku.
Decyzję o budowie elektrowozowni podjęto w 1972 roku, po tym jak w końcówce lat 60. do Trójmiasta zaczęły się pierwsze dostawy składów EN 57.

Pociągi te jeździły nie tylko w najbliższej okolicy, ale po całym regionie pomorskim. Nowy budynek do ich serwisowania okazał się zatem niezbędny. Wcześniej elektryczne składy serwisowano w lokomotywowni w Chyloni, niestety parametry tego obiektu nie odpowiadały nowym wymogom związanym z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.

Plany budowy hali na blisko 300 pojazdów



Plany były ambitne. W gdyńskiej dzielnicy Cisowa, z dala od zabudowań, ale jednocześnie w niedalekiej odległości od rozwijających się gmin sąsiadujących z Gdynią, zakładano budowę hali na 50 hektarach powierzchni. Obiekt według planów miał docelowo pomieścić 293 elektryczne zespoły trakcyjne i mieć długość 250 metrów z 15 torami do realizacji napraw i konserwacji. Hala miała pełnić ponadto funkcję schronu.

Zobacz także: lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycję podzielono na sześć zadań, ale realia gospodarcze kolejnych lat okazały się bezlitosne dla rozpoczętej w 1975 roku inwestycji. Pierwsze elementy nowej infrastruktury oddano do użytku w 1976 roku. Był to jednak jeden prowizoryczny kanał. O zapowiadanym sukcesie nie było mowy.

Obiekt oddany do pod koniec 1988 roku



W kolejnych latach trwała rozbudowa, ale już nie z zapowiadanym wcześniej rozmachem. Ostatecznie do 1988 roku udało się wybudować część hali z czterema torami z kanałami rewizyjnymi. Powstały także budynki administracyjno-warsztatowe oraz myjnia posiadająca własną oczyszczalnię ścieków.

W takiej formie obiekt istnieje do dziś. Od 2001 roku jest siedzibą PKP SKM w Trójmieście. Oprócz niej z obiektu korzystają także Przewozy Regionalne serwisując na wydzierżawionym od SKM torze składy PolRegio.

Od 2015 roku w elektrowozowni serwisowane są na stałe spalinowe zespoły trakcyjne obsługujące linie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najprostsze i najbardziej skomplikowane przeglądy



Hala ma długość 246 metrów posiada cztery tory. Trzy są zelektryfikowane. Każdy tor może przyjąć trzy składy trzy wagonowe. Wykonywane są tutaj przeglądy składów - od najprostszego przeglądu kontrolnego przez przeglądy okresowe w różnym stopniu zaawansowania po naprawę rewizyjną.

Zobacz inne Nietypowe Budowle Trójmiasta

Na jednej zmianie pracuje 20 osób. Naprawy i konserwacje odbywają się także w nocy. W obiekcie znajduje się zapadnia podtorowa, umożliwiająca demontaż podzespołów spod podwozia bez konieczności podnoszenia go. Od zeszłego roku są tu także prowadzone wymiany zestawów napędowych w spalinowych pojazdach.

W elektrowozowni Gdynia Cisowa stacjonuje ok. 130 pojazdów, czyli blisko dwa razy mniej od zakładanych na początku budowy.

  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.

Kabina w ścianie jako pamiątka



Od kilku lat nietypowym wyróżnikiem, który mogą dostrzec pasażerowie mijający elektrowozownię SKM jest wbudowana w jej ścianę kabina pociągu EW 58.

Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu.

Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (61) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Pamiętam wielkie plany

    i wielkie obietnice co do częstotliwości ich kursowania.
    Miały kursować co 6 minut a w szczycie co 3 a wyszło jak zawsze i dziś czekamy na nie, ile minut?...

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia w Gdyni Cisowej

    Mylisz się. (4)

    Berlin eksploatował swoje przedwojenne pojazdy, (które do 1974 r jeździły także na linii SKM) aż do początku lat dwutysięcznych. Pociąg to nie samochód. Można go spokojnie eksploatować 40-50 lat.

    • 30 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia w Gdyni Cisowej

      Ale którzy Niemcy? (1)

      To ci z NRD .

      • 1 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia w Gdyni Cisowej

        Ale którzy Niemcy? To ci z NRD .

        Przypomniał mi się kabaret TEY. Oceny z języków obcych - Niemiecki- dostateczny. Drugi niemiecki - dooobry

        • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia w Gdyni Cisowej

      Jeździły do 1976, nie do 1974 roku, to tak dla ścisłości. :)

      • 4 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia w Gdyni Cisowej

      Głupie gadanie

      Dla usprawiedliwienia starego taboru, starych tramwajów i starych statków (tramwajów wodnych). Skoro mogą być tak długo eksploatowane, to dlaczego po 20-25 latach (czyli tyłu, ile eksploatuje się właśnie samochod) Niemcy odsprzedają swój tabor. Może dlatego, że nie przystają do dzisiejszych realiów, nie mają chociażby klimatyzacji, o poziomie bezpieczeństwa nie wspominając?

      • 5 7

  • Opinia wyróżniona

    Skm (4)

    Najlepsza opcja na dzisiejsze korki.

    • 85 18

    • i na paliwo za 8zl

      • 0 0

    • SKM? Rewelka. Standard coraz wyższy, punktualne... (2)

      Serio piszę. I parkometrów nie karmię.

      Zrezygnowałem z samochodu. Jeśli już MUSZĘ, to carsharingiem. To się naprawdę sprawdza.

      • 15 8

      • Jeszcze jedno. (1)

        stać mnie. na auto. Bez problemu.
        Ale: nie warto. :)

        • 11 8

        • Stać Cię na brak auta.

          Auta stały się atrybutem ubogich, którzy 'muszą' z nich korzystać.

          • 9 5

  • Montaż filmu tragedia...

    Nie mam żadnych problemów z czytaniem, ale nie mogłam doczytać do końca tekstu bo zaraz znikał. Migoczące obrazy w tle utrudniają czytanie i do tego dynamiczno - drastyczna muzyka... Pierdyliard bodźców na raz na klatkę. Podziękowałam w połowie.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Dawno nie jechałem SKM, ale pamiętam jak ta pomarańcza startowała- odlot! W dodatku te pachnące czerwone siedzenia z tworzywa sztucznego zapewne. Jeszcze jedno- wyjątkowo cicho było w środku.

    • 102 1

    • Dawno nie jechałem SKM, ale pamiętam

      W latach 70-tych wagony dla palących. Do pracy jeździłem SKM z Oliwy do Gdańska ale czasem wjeżdżała na drugi peron tzw "szybka" czyli 3000V. Kaszubi grający w baśkę i odpalający papierosa od papierosa. No i brak nosów wciśniętych w smartfony ludzi udających, że nie widzą stojącej obok starszej osoby...

      • 0 1

    • Ew58

      Miałem okazje przy nich pracować jak weszły do służby ...tragedia szybko zyskały nazwe rude k....y

      • 0 1

    • Rude

      • 1 0

  • 300 pracowników fizycznych (1)

    I 400 siedzących biurw. Tak się zarządza urzędami. :/

    • 7 2

    • Dokładnie tak

      • 0 0

  • Jak skm był niezależny od pkp (2)

    To jakoś to wyglądało. Teraz jest spółka niby oddzielna ale zalezna. Skm w pewnym momencie jeździł do ilawy, laskowic pomorskich, Malborka, Tczewa. Była dla innych spółek konkurencja pod względem ceny a skm typu Sprinter jeździły częściej i szybciutko można było dotrzeć do tych miejsc ALE... Przecież pkp to nie pasowało bo trzeba było mieć "dojna krowę". No i z tego co wiemy i pamiętamy doprowadziło się do rezygnacji tamtejszego wtedy prezesa, spółkę przejęło pkp i nagle oddali Słupsk a resztę wszystko zabrali..... No bo przecież.. Nie moze byc konkurencji bo beton pkp nie można przeciez ruszyć.

    • 7 2

    • Nagle oddali Słupsk...

      Nie znam się, ale się wypowiem. To, że SKM nie jeździ już do Słupska to decyzja marszałka, który wolał wypuścić tam zaprzyjaźnione PR.

      • 1 0

    • To akurat była kompletna patologia. SKM ma być spółką od przewozów miejskich i pod taką funkcję kupować tabor, a nie być tworem o nieokreślonej formie transportowej z taborem, który do niczego się nie nadaje.

      • 4 2

  • Muzeum (7)

    Tak to poprawna nazwa hali - muzeum .
    Średnia wieku to ok 40 lat . Chyba jesteśmy jedynym krajem w UE eksploatującym w ruchu taki stary tabor. Aż dziw bierze że te wehikułý jeszcze się poruszają.
    Popatrzcie na województwa gdzie Marszałek utworzył koleje wojewódzkie. Nawet biedne świętokrzyskie nie jeździ takimi rupieciami .

    • 17 21

    • Muzeum... (1)

      ...to jest dopiero w środku. Kto tam bywa wie o czym mówię.

      • 5 4

      • Masz na mysli zarzad i inne biurwy? To wrecz beton, a nie muzeum

        • 0 1

    • (2)

      Jak co niektórzy piszą muzeum a nie tabor, to mają poniekąd racje. Ale jest jedno ale. Te ,, muzea" w razie awarii każdy kierownik pociągu samemu może usunąć usterkę i jechać dalej. Natomiast te mówki naszpikowane elektroniką przy przepaleniu zwykłego bezpiecznika musi zjechać do zajezdni. To tak samo jak z nowymi samochodami, stanie na drodze i nic nie zrobisz, a w starszych typach ,,stukniesz, pukniesz" i jedziesz dalej. Wiem co piszę, z doświadczenia.

      • 5 4

      • (1)

        lubie takie historie. jeszcze napisz, ze kon lepszy niz samochod bo jak kon nawali to idzie dalej.

        • 0 7

        • Oczywiście, że koń lepszy.

          W razie globalnej katastrofy można go jeszcze zjeść.

          • 3 0

    • (1)

      bo jesteśmy zagłębiem PO więc czekamy na gospodarczego zbawcę tuska i innych komunistów typu ta stara baba z piszczącym głosem z Gdańska (co to wygląda jak czarownica) nie pamiętam jak się nazywa ale pracowała w UG . O przypomniałem sobie - Senyszyn

      • 8 11

      • No tak

        Wina Tuska ?!

        • 7 0

  • Czemu ta skm jeździ w ukraińskich barwach? Ktoś wie? Ładniejsze były pomarańcze.

    • 5 4

  • Mam nadzieję, że jeszcze się doczekam jak SKM zakupi więcej nowych składów. Na ten moment są dwa połączone w jeden.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane