Fakty i opinie

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Terminal Cukrowy obok tunelu

Silos będący częścią Terminala Cukrowego mieści 50 tys. ton cukru.

Ogromny silos obok tunelu pod Martwą WisłąMapka, który prezentujemy w tym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta, służy do przeładunku cukru. W poprzednim odcinku opisaliśmy historię gmachu przy ul. Morskiej 77, w kolejnym opowiemy historię wieży ciśnień w LetnicyMapka, o którą pyta wielu naszych czytelników.



Czy byłeś na terenach portowych w Gdańsku lub w Gdyni?

Zobacz wyniki (739)
Ogromną budowlę zobaczyć można z wielu punktów miasta. Przede wszystkim widzą ją jednak osoby wjeżdżające do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Letnicy, przejeżdżające ul. Marynarki Polskiej oraz przepływające Martwą Wisłą. Obiekt zainteresowanie budził już w czasie budowy, kiedy nad ziemią wyrosły w pierwszej kolejności wielkie słupy konstrukcyjne. W ramach tej samej inwestycji, bliżej wody, powstawał duży magazyn.

Wielki "walec" to jak dotąd najmłodsza budowla opisywana w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta. Jest to część Terminalu Cukrowego, który do użytku oddany został zaledwie w październiku ubiegłego roku. Element, który zwraca największą uwagę, to nic innego jak silos do przeładunku cukru. Ma on wysokość 56 metrów, a więc tyle, ile 17. piętrowy blok i pojemność 50 tys. ton.

Oprócz niego w skład terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wchodzą:

  • pakownia cukru
  • magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
  • pomieszczenia biurowe
  • infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową (wagony z cukrem produkowanym w siedmiu cukrowniach na terenie Polski podjeżdżają bezpośrednio pod silos).


Ponad 100 mln zł w budowę zajmującego ponad 3 hektary Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie zainwestowała Krajowa Spółka Cukrowa, która jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie. Nowa infrastruktura powstała, by znacząco zwiększyć możliwości eksportu cukru - nie tylko do krajów Europy, ale także, by zdobyć nowe rynki zbytu w Azji i Afryce. Powstanie terminalu umożliwiło transportowanie produktów Polskiego Cukru nie tylko w kontenerach, ale także w olbrzymich masowcach. Właśnie dlatego terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Zobacz także: elewatory zbożowe w Nowym Porcie



Planowany przeładunek cukru w terminalu ma wynosić ponad 300 tys. ton. W ciągu jednego dnia terminal jet w stanie przyjąć do 3 tys. ton cukru.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Opinie (82) 8 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.