- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (76 opinii)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (86 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (14 opinii)
- 4 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 6 Masz interes? Zostaw kartkę (143 opinie)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Wielka chłodnia przy falochronie w Gdańsku
Ogromna hala przy wejściu do portu w rzeczywiści jest chłodnią w której możliwe jest utrzymywanie temperatury nawet -25 st. Celsjusza.
Nietypowe Budowle Trójmiasta to cykl, w którym wyjaśniamy historię czy funkcję obiektów o dziwnej konstrukcji znajdujących się na terenie Trójmiasta. Ostatnio pokazywaliśmy schron przy Urzędzie Morskim w Gdyni. Dzisiaj opowiadamy o ogromnej chłodni, która stoi przy wejściu do gdańskiego portu, w kolejnym odcinku odsłonimy tajemnicę starych zbiorników ukrytych w lesie nieopodal przystanku PKM Kiełpinek.
Obiektem zainteresował nas pan Mirosław, mieszkaniec Brzeźna.
- Mieszkam w Brzeźnie i zawsze chodziłem na falochron. Kiedyś potocznie mówiło się: "idę na kamienie". Od czasu jak powstał ten deptak tym bardziej korzystam z tego miejsca. I za każdym razem, kiedy tamtędy przechodzę, zastanawiam się, co jest w tej hali - napisał do redakcji nasz czytelnik.
Przechowywanie i przeładunek mrożonych ryb
Hala pojawiła się w tym miejscu w 2014 roku. Otwarty został wtedy Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk, czyli chłodnia magazynowo-przeładunkowa służąca obrotowi i przechowywaniu głęboko mrożonych produktów żywnościowych, pochodzących głównie z rybołówstwa. Inwestorem była Północnoatlantycka Organizacja Producentów.
Celem budowy było stworzenie nowoczesnego centrum dystrybucji ryb i owoców morza na Europę Środkową. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 71 mln zł, a budowa była finansowana z unijnego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich na lata 2007-2013".
Nietypowe Budowle Trójmiasta: zobacz inne ciekawe obiekty na terenie Trójmiasta
Lokalizacja chłodni nie została wybrana przypadkowo. W tym miejscu możliwe było, ważne dla bezpiecznego przeładunku głęboko mrożonej żywności, skrzyżowanie dróg wodnej, kolejowej i drogowej.
Przy specjalnie przygotowanym nabrzeżu, tuż obok hali, cumować mogą wyspecjalizowane statki transportowe, tzw. chłodniowce i trawlery rybackie (rozładunek widać na naszym filmie), z drugiej strony obiektu znajdują się stanowiska do załadunku samochodów-chłodni.
Pod halę poprowadzone są także tory kolejowe - możliwy jest szybki załadunek wagonów. Oprócz tego w niewielkiej odległości od chłodni znajdują się dwa terminale kontenerowe, które umożliwiają przeładunek kontenerów chłodniczych z towarami, które przypływają bądź są wysyłane do Azji, Afryki i Europy Zachodniej.
Procesy ułatwia lokalizacja chłodni na terenie Wolnego Obszaru Celnego oraz działanie w obiekcie, zatwierdzonego przez administrację Unii Europejskiej, Granicznego Punktu Kontroli Weterynaryjnej. To umożliwia szybką odprawę ryb i produktów rybołówstwa, które dostarczane są za pośrednictwem statków transportowych i rybackich.
Obecnie produkty mrożone, które trafiają do chłodni, pochodzą głównie z basenu Atlantyku Północnego i jak przyznają przedstawiciele Chłodni Gdańsk, są wysyłane dosłownie na cały świat.
Przeładunek i składowanie
Chłodnia pełni role typowe dla obiektów portowych: jest magazynem, a jego specyfika polega na tym, że możliwe jest tutaj przechowywanie dóbr w temperaturze nawet -25 st. Celsjusza.
W chłodni znajdują się cztery niezależne komory, w sumie jest to 9 tys. m kw. powierzchni składowej, gdzie towar przechowywany może być na pięciu poziomach ruchomych regałów wysokiego składowania. Zmieści się tu 30 tys. palet z mrożoną żywnością. Całość uzupełnia tysiąc m kw. powierzchni administracyjno-biurowej.
Nowoczesność całego procesu magazynowania i przeładunku polega na tym, że nad procesem przyjęcia, przygotowania i wydawania towarów czuwa specjalistyczne oprogramowanie logistyczne. Każdy z klientów może samodzielnie zarządzać swoim towarem przechowywanym w chłodni przez przeglądarkę internetową lub aplikację mobilną.
W chłodni zastosowano rozwiązania ekologiczne, straty energii minimalizowane są poprzez system odzyskiwania ciepła, a do oświetlenia stosowane są LEDy.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (51) 6 zablokowanych
-
2020-10-04 18:04
Chłodnia!!
To jest sarkofag polskiego rybołówstwa dalekomorskiego bo grobowiec jest w Gdyni na terenach byłego Dalmoru.
- 4 0
-
2020-10-05 06:45
Chłodnia jak chłodnia, nic wielkiego.
- 0 1
-
2020-10-05 21:56
Oczywiście
... że szpeci widok!. Będąc w Nowym Porcie, przy obu latarniach morskich tej zabytkowej i tej nowszej roztaczał się ładny widok na Brzeźno, Sopot i Gdynię. Teraz ta chłodnia go zasłoniła. Szkoda.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.