• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nocny transport elementów terminalu w Rębiechowie

Marzena Klimowicz-Sikorska
7 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Elementy konstrukcji terminalu T2 w drodze na plac budowy.


Z Chojnic przez Lębork i Gdynię przewieziono lawetami ogromne elementy konstrukcyjne, które już niedługo będą podtrzymywać dach rozbudowywanego terminalu T2. Żeby zorganizować taki transport konieczne było usunięcie 70 znaków drogowych i jednej sygnalizacji świetlnej.



Dwa 40-tonowe wiązary dachowe przewieziono w nocy ze środy na czwartek z Chojnic na lotnisko w Rębiechowie. Dwa 40-tonowe wiązary dachowe przewieziono w nocy ze środy na czwartek z Chojnic na lotnisko w Rębiechowie.
Zwykle takie lawety służą do transportu łopat do wiatraków. Zwykle takie lawety służą do transportu łopat do wiatraków.
Dwie noce trwał transport dwóch wielkogabarytowych elementów, tzw. wiązarów dachowych, które niebawem będą podtrzymywać dobudowywany właśnie dach terminalu T2 na trójmiejskim lotnisku w Rębiechowie.

Przeczytaj więcej o rozbudowie terminalu T2.

Załadowane we wtorek w Chojnicach, gdzie zostały wyprodukowane, wyruszyły w 270-kilometrową podróż do Gdańska (trasa: Chojnice - Człuchów - Biały Bór - Miastko - Słupsk - Lębork - Reda - Gdynia ul. Morska - Obwodnica Trójmiasta - ul. Kartuska - ul. Nowatorów - Port Lotniczy). A że ładunek był mocno nietypowy, trzeba było się mocno nagłowić, by przetransportować dwa więzary, z których każdy ma 35 m długości, 7,7 m szerokości i waży ok. 40 ton.

- Wielkogabarytowe przewozy nigdy nie są łatwe - mówi Lucyna Klimek z firmy Navigator, która organizowała transport. - W przypadku więzarów trzeba było najpierw znaleźć odpowiednią trasę. Pierwotnie mieliśmy jechać przez Czersk, ale ze względu na roboty drogowe musieliśmy znaleźć alternatywną drogę. Najważniejsza jest szerokość jezdni - więzary mają po 7,7 m szerokości, zajmują więc całą jej szerokość. Do tego trasa nie może mieć ostrych zakrętów.

Czy trójmiejskie lotnisko powinno się rozbudowywać?

Przygotowanie całej logistyki, łącznie z pozwoleniami od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, trwało miesiąc. W nocy ze środy na czwartek, między godz. 23 a 4, odbył się transport dwóch ostatnich już elementów konstrukcji lotniskowego dachu.

Z racji nietypowych rozmiarów konieczny był... demontaż znaków pionowych i jednej z sygnalizacji świetlnej.

- Przed takim transportem jadą trzy samochody pilotów, którzy kierują pojazdy jadące z naprzeciwka na parkingi i zatoczki, żeby umożliwić przejazd - tłumaczy Lucyna Klimek. - Jeszcze przed przejazdem musieliśmy ściąć na całej trasie znaki pionowe, które następnie zostały włożone tymczasowo w tzw. mufy, czyli rurki, tak by podczas przejazdu móc je zdjąć i po przejechaniu konwoju ustawić ponownie.

Tymczasowo zdemontowana została też sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z Fabryczną zobacz na mapie Gdańska. Dopiero po zakończeniu całej operacji (wiązary były największe spośród innych transportowanych na tej trasie elementów) firma może zamontować już na stałe sygnalizację i znaki.

Łącznie z ostatnim transportem, takich konwojów było pięć: podczas każdego przewożono po dwa elementy konstrukcji dachu rozbudowywanego terminalu T2.

Budowa terminalu pasażerskiego w Rębiechowie została podzielona na dwie części. W pierwszej - którą udało się zrealizować przed Euro 2012 - kosztem ok. 150 mln zł powstał obiekt o powierzchni ok. 39 tys. m kw., w którym mieści się dziś hala odlotów.

Drugi etap prac kosztuje 87,8 mln zł. Polega on na przedłużeniu o ok. 60 metrów, a więc 30 proc., budynku terminalu. W powiększonym obiekcie znajdzie się dodatkowo hala przylotów, która dziś znajduje się w starym terminalu T1.

Nowo powstająca część terminalu będzie połączona ze stacją PKM na poziomie pierwszego piętra.

Rekordowe wyniki lotniska w lipcu

Rozbudowa trójmiejskiego lotniska jest konieczna ze względu na stale rosnącą liczbę pasażerów, którzy przewijają się przez Rębiechowo. Tylko w lipcu Port Lotniczy Gdańsk obsłużył ok. 373 tys. pasażerów, czyli blisko o 27 proc. więcej w stosunku do lipca ubiegłego roku.

Tym samym pobity został rekord miesięcznego wzrostu liczby obsłużonych pasażerów, ustanowiony w czerwcu 2012 roku podczas Euro 2012.

Od początku 2014 roku gdańskie lotnisko obsłużyło już ponad 1,8 mln pasażerów, co oznacza wzrost na poziomie 12,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku.

- Na tak doskonałe wyniki złożyło się kilka czynników. Największą "cegiełkę" dołożył Wizzair, który już w maju zwiększył liczbę lotów obsługiwanych przez cztery samoloty zbazowane w Gdańsku, a od połowy czerwca dołożył piąty samolot do bazy - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Nie dziwi więc, że prawie połowa ze wzrostu zanotowanego w lipcu to właśnie zasługa różowych samolotów węgierskiego przewoźnika.

Inne czynniki, dzięki którym liczba pasażerów mocno wzrosła to: rosnący ruch czarterowy (18,9 tys. pasażerów więcej niż rok wcześniej), nowe połączenia krajowe Ryanair do Modlina, Krakowa i Wrocławia (17,1 tys. pasażerów, których rok temu nie było, bo przewoźnik nie realizował połączeń krajowych) oraz zwiększona oferta Lufthansy do Frankfurtu i Monachium (10,6 tys. pasażerów więcej niż w lipcu 2013).

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • To wyrzucanie pieniędzy (1)

    Czy nie lepiej było zbudować jakąś drogę albo tak potrzebne w centrum miasta parkingi?

    • 0 6

    • hehe

      twój śmieszny samochodzik w garażu nigdy nie wygeneruje dochodu co samolot.

      • 0 0

  • CHOJNICE daj prace

    ani tylko Gdynia Gdańsk podzielmy się rynkiem pracy !!!!

    • 2 0

  • po co budować rębiechowo skoro jest gotowe Kosakowo (7)

    tylko ambicje budynia są uwzględniane przy decyzjach "biznesowych| czysty PRL

    • 28 80

    • (2)

      Nie jest gotowe. A rozbudowa rębiechowa za 90 mln da 2 mln więcej pasażerów przepustowości.

      • 14 0

      • Ach, przepustowość (1)

        Jakie to piękne słowo...

        • 3 6

        • tak, przepustowość. bo ludziom to się wydaje że lotnisko to lotnisko, że Gdynia za parę zł uzyska kod C i będzie mogła przejmować ruch z Rębiechowa. Tylko porównajmy, GDN rozbudowuje T2 za 87 mln i uzyska 2 mln większą przepustowość, w Gdyni poszło 90 mln i przepustowość wynosi 0. To już powinno co niektórym dać do myślenia że taniej jest rozbudować niż budować od podstaw

          • 20 1

    • (1)

      Gotowe czyli? Tam nawet ATR z 40 pasazerami nie wyladuje, bo drogi kolowania nie sa przystosowane (co wymaga ok 50 mln zl), pomine juz to ze nawet cywilnego ILS tam nie ma. I wielu innych elementow. Jest tylko terminal I straz pozarna

      • 19 2

      • I przeciekający dach

        Właśnie syndyk zrobił przetarg na załatanie

        • 11 1

    • (1)

      To ironia jest :p

      • 14 1

      • Raczej sarkazm.

        • 6 3

  • Dziwne (2)

    Czy nie uważacie, że rozbudowa terminala tuż po zakończonej drogiej rozbudowie powinna zostać sprawdzona przez Brukselę?

    • 1 7

    • Była. Wysłano notyfikację i Bruksela ją zaakceptowała.

      • 3 0

    • Księgowy - siedź za kotarą i licz ile kosztuje infobox plus karna odsetka za lotnisko

      • 7 0

  • transport (1)

    On się powinien odbywać pociągami towarowymi - gdyby spadły na ulice to by wszyscy się pobudzili i myśleli,że jakaś bomba spadła

    • 0 8

    • To byśmy musieli czekać jeszcze rok bo na razie torów nie położyli :-)

      • 1 0

  • "na trójmiejskim lotnisku w Rębiechowie" (3)

    Jakie trójmiejskie to przecież GDAŃSKIE i wszędzie jest w ten sposób promowane czasami nawet lotnisko walenzy:))

    • 10 0

    • To zobacz czyje podpisy są na szklanym "pomniku" w hallu terminalu. Zdziwisz się.

      • 0 0

    • nie wałęsaj się tam po lotnisku, bo cię samolot przeleci... (1)

      • 3 0

      • nie przeleci

        bo go odpowiedni ludzie PRZECIĄGNĄ :)

        • 0 1

  • Kogo czego? (2)

    Terminala...
    Jasny gwint.. deklinacja leży, nawet w tytułach...

    • 0 2

    • Mylisz się. (1)

      "Uniwersalny słownik języka polskiego" PWN dopuszcza w dopełniaczu l.p. formy "terminalu/terminala", a w dopełniaczu l.mn. formy "terminali/terminalów".

      • 1 0

      • Policja gramatyczna zazwyczaj sama nie ma pojęcia o języku polskim.

        • 1 0

  • Można ? (1)

    • 15 1

    • przede wszystkim pogratulować trzeba wyniku. w lipcu wzrost o 27%

      • 5 0

  • pieknie (3)

    Niech się buduje!

    • 38 3

    • po co? (2)

      po co?

      • 0 2

      • Żeby nie trzeba było bagażu odbierać w T1

        • 4 0

      • Żebyś śledziu ze swoją fladra i małym narybkiem mógł na wakacje polecieć z tej zapyzialej wioski na północ od Sopotu

        • 4 3

  • Rzeczywiście trasa DK 22 do Starogardu + autostrada A1 byłyby lepsze, prostsze ale...

    ...niestety w Czersku postanowiono wprowadzić "mocno uspokojony ruch".
    To co się tam dzieje woła o pomstę do nieba, dwa kilkuminutowe wahadła które sprawiają ze czas przejazdu wydłuża się nawet do pół godziny, zero oznaczeń, zero objazdów zero myślenia - np zjazd/wyjazd na Tuchole zamiast zrobić czasowo dwukierunkowy dla osobówek jest 1-kierunkowy.
    Sam kluczę po miasteczku na czuja żeby ominąć te wahadła, mieszkańcy i okoliczni tubylcy tak samo wq..., remont trwa już kilka dobrych miesięcy i końca nie widać. Tak samo zresztą jak mało kiedy widać tam więcej pracowników, najczęściej na budowie długości ok kilometra snuje się 4-5 robotników.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane