Fakty i opinie

stat

Nominacje w kategorii Zielona Fala Trójmiasta. Wyróżnienia "na kredyt"



Kołysze nas bezustannie i smutki nasze usypia. Co takiego? Nadzieja na odkorkowanie dróg i sprawniejszą komunikację w Trójmieście. Przedstawiamy pięć inwestycji, które mają szansę ułatwić poruszanie się po naszej aglomeracji. Powalczą one o wasze głosy w kategorii Zielona Fala Trójmiasta w plebiscycie Skrzydła Trójmiasta.



Ta kategoria miała się nazywać "Nadzieja Trójmiasta", bo po raz pierwszy w historii plebiscytu Skrzydła Trójmiasta nominujemy w niej projekty "na przyszłość", a nie te już zrealizowane. Ponieważ jednak wiadomo czyją matką jest nadzieja, zdecydowaliśmy się na inną nazwę. Ale wszystkich tych, którzy odpowiadają za inwestycje nominowane do kategorii Zielona Fala Trójmiasta przestrzegamy: będziemy uważnie śledzić projekty, które realizujecie i być może będziemy oceniać je krytycznie. Bo nie tylko nagroda, ale już sama nominacja zobowiązuje.

Dużych i kosztownych przedsięwzięć, które mogą usprawnić komunikację w Trójmieście jest sporo. Nie na wszystkie starczy pieniędzy, przynajmniej nie w tym samym czasie.

Jak ocenić i porównać tak różne przedsięwzięcia, na które wiele osób czeka spoglądając w przyszłość? Nie jest łatwo. Pewnie wielu z was widziałoby wśród nominowanych inwestycji tunel pod Sopotem, którym pojedzie tranzyt omijając uzdrowisko, albo trzypasmową na całej długości Obwodnicę Trójmiasta. Ktoś pewnie czeka na budowę tunelu pod Pachołkiem, kto inny na bezkolizyjne skrzyżowania na całej długości głównego ciągu komunikacyjnego Trójmiasta.

My też trzymamy kciuki za wiele podobnych pomysłów. Nominować zdecydowaliśmy się jednak te, których realizacja wydaje się najbliższa lub wręcz już trwa. Te pozostałe z przyjemnością nominujemy w kolejnych edycjach naszego plebiscytu. Na razie poznajcie i oceńcie nominacje w kategorii Zielona Fala Trójmiasta.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej
Warianty przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.
Warianty przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. mat. prasowe

Zobacz jak może wyglądać OPAT.

Zobacz jak może wyglądać OPAT.

To 14-kilometrowa dwujezdniowa droga, która ma przebiegać przez Gdynię, Kosakowo, Redę i Rumię. Wszystkie te gminy (a także samorządy Wejherowa, Pucka, Władysławowa i Helu oraz Województwa Pomorskiego) współfinansują prace projektowe. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) zostało przygotowane w 2010 r. Opisuje ono wpływ inwestycji na środowisko, zawiera rozwiązania techniczne oraz ocenę kosztów. Przy okazji tego dokumentu przeprowadzono konsultacje społeczne.

Droga miałaby odciążyć ruch tranzytowy na drodze krajowej nr 6, między Gdynią a Redą, a także usprawnić ruch w kierunku Helu.

Samorządu nie stać na budowę OPAT. Stąd władze Gdyni i sąsiednich gmin nieustannie przekonują ministerialnych urzędników do dofinansowania drogowego przedsięwzięcia. Potrzeba ok. miliard złotych.

Tunel pod Martwą Wisłą
Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. mat. GIK

Zobacz maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Zobacz maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Podróż między Zaspą a Rudnikami zajmuje teraz nawet 20 minut. Gdy powstanie 1,3-kilometrowy tunel pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami skrócimy czas przejazdu na tym odcinku o połowę. W dodatku będziemy podróżować dwiema jezdniami prawie 35 metrów pod lustrem wody. Wszystko dzięki zastosowanej, innowacyjnej w Polsce, technologii budowy tunelu - z użyciem maszyny TBM (Tunnel Boring Machine).

Przedsięwzięcie w gdańskim porcie ma zrewolucjonizować sposób poruszania się po Gdańsku. Drogowy tunel pod dnem Martwej Wisły, którego wykonanie finansuje miasto Gdańsk, połączy dwiema jezdniami port morski z lotniskiem. Tunel ponadto będzie milowym krokiem do stworzenia drogowej ramy, która ma chronić przed ruchem kołowym centrum Gdańska.

O tym, że inwestycja zostanie zrealizowana z użyciem maszyny TBM usłyszeliśmy już w 2008 r. Wtedy to przystąpiono do opracowania projektu budowlanego dla inwestycji. Przetarg ruszył jesienią 2010 r., poproszono 11 firm i konsorcjów o złożenie ofert. Zwycięzca zamówienia zobowiązał się wybudować tunel w ciągu 36 miesięcy i za kwotę 885 mln zł.

Budowa ruszyła pełną parą w październiku 2011 r. Aktualnie na plac budowy drogą lądową i wodną docierają do Gdańska kolejne elementy maszyny-kreta z Niemiec.

System Tristar
Gdańskie stanowisko dowodzenia systemem Tristar.
Gdańskie stanowisko dowodzenia systemem Tristar. fot. Trojmiasto.tv

Zobacz gdańskie centrum sterowania system Tristar.

Zobacz gdańskie centrum sterowania system Tristar.

Nawet o 20 proc. skrócą się podróże ulicami miasta. W osiągnięciu takiego wyniku ma pomóc zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar. Technologia pozwoli na sterowanie ruchem w trybie automatycznym na obszarze całego Trójmiasta.

Poprawa płynności i bezpieczeństwa ruchu ulicznego, usprawnienie nadzoru nad funkcjonowaniem poszczególnych elementów systemu transportu, optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury drogowej i transportowej, sprawniejsze zarządzanie ratownictwem drogowym. Przy drogach ponadto staną tablice zmiennej treści, które usprawnią przekazywanie informacji kierowcom i podróżnym o funkcjonowaniu systemu transportu. To korzyści, jakie ma przynieść uruchomienie systemu.

W 2006 r. podpisano porozumienie prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu w sprawie przystąpienia do prac nad stworzeniem Tristara. Dwa lata później Gdynia, która w imieniu aglomeracji koordynuje pracami, ogłosiła przetarg na projekt instalacji technicznych koniecznych do jego uruchomienia. Natomiast w 2012 r. ogłoszono wreszcie przetarg na roboty budowlane. Jego koszt wyceniono na 133 mln zł. Uruchomienie systemu póki co w ciągu al. Grunwaldzkiej zaplanowano w listopadzie 2012 r. Główne ciągi Trójmiasta w systemie będą funkcjonować do połowy 2014 r.

Pomorska Kolei Metropolitalna
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. mat. prasowe

Zobacz projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zobacz projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowa 18-kilometrowej dwutorowej linii wraz z dziewięcioma przystankami kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

W pierwotnym kształcie linia miała wieść dawnymi torami przez Owczarnie, jednak w 2009 r. zmieniono plany i postawiono linie doprowadzić do portu lotniczego i stamtąd do magistrali relacji Kościerzyna - Gdynia Kaszub. Rozpoczęły się prace nad inwestycją: w 2010 r. przygotowano studium wykonalności, rok później opracowano raport środowiskowy, a w 2012 światło dzienne ujrzał projekt budowlany.

Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii. Samorządowa spółka do tej pory wyłoniła 19 potencjalnych wykonawców. Urząd Marszałkowski już planuje przetarg na zakup 10 nowych składów, które wjadą na 18-kilometrową linię. Oddanie do użytku całej nowej trasy PKM planowane jest w połowie 2015 r.

W efekcie z lotniska do centrum Gdańska mamy pojechać koleją w ciągu 25 minut, zamiast jak jest dotychczas, w prawie godzinę autobusem linii 210.

Obwodnica Metropolitalna
Odcinek planowanej Obwodnicy Metropolitalnej wokół Trójmiasta.
Odcinek planowanej Obwodnicy Metropolitalnej wokół Trójmiasta. mat. prasowe

Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Straszynem.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Straszynem. mat. prasowe
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, zwanej też przez projektantów Obwodnicą Trójmiasta Bis, od maja 2012 jest dokładnie wytyczony. Wiadomo, że nowa trasa ma połączyć niezrealizowaną dotąd Trasę Kaszubską z Obwodnicą Trójmiasta na wysokości Borkowa. Ekspresówka ma wieść na wschód od Żukowa.

Obwodnica Metropolitalna będzie trasą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni oraz pasami awaryjnymi. Trasa będzie miała charakter drogi ekspresowej. Pojedziemy po niej nawet 120 km/h, dzięki temu z Chwaszczyna na południe gdańska dojedziemy w ciągu 10 minut. Teraz zajmuje to dobre 30 minut.

Aktualnie opracowano studium STEŚ. Projekt czeka na akceptację raportu środowiskowego przez centralę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej ma rozpocząć się w drugiej połowie trwającej dekady.

Możecie głosować także na kandydatury w kategorii Metamorfoza Trójmiasta oraz Aktywność Trójmiasta.

Od godz. 12 w czwartek, 25 października, będziecie mogli głosować na nominacje w kategorii Aura Biznesu Trójmiasta.

Opinie (91) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.