• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nominacje w kategorii Zielona Fala Trójmiasta. Wyróżnienia "na kredyt"

Maciej Naskręt
24 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Uskrzydliliście najlepsze pomysły Trójmiasta


Kołysze nas bezustannie i smutki nasze usypia. Co takiego? Nadzieja na odkorkowanie dróg i sprawniejszą komunikację w Trójmieście. Przedstawiamy pięć inwestycji, które mają szansę ułatwić poruszanie się po naszej aglomeracji. Powalczą one o wasze głosy w kategorii Zielona Fala Trójmiasta w plebiscycie Skrzydła Trójmiasta.



Ta kategoria miała się nazywać "Nadzieja Trójmiasta", bo po raz pierwszy w historii plebiscytu Skrzydła Trójmiasta nominujemy w niej projekty "na przyszłość", a nie te już zrealizowane. Ponieważ jednak wiadomo czyją matką jest nadzieja, zdecydowaliśmy się na inną nazwę. Ale wszystkich tych, którzy odpowiadają za inwestycje nominowane do kategorii Zielona Fala Trójmiasta przestrzegamy: będziemy uważnie śledzić projekty, które realizujecie i być może będziemy oceniać je krytycznie. Bo nie tylko nagroda, ale już sama nominacja zobowiązuje.

Dużych i kosztownych przedsięwzięć, które mogą usprawnić komunikację w Trójmieście jest sporo. Nie na wszystkie starczy pieniędzy, przynajmniej nie w tym samym czasie.

Jak ocenić i porównać tak różne przedsięwzięcia, na które wiele osób czeka spoglądając w przyszłość? Nie jest łatwo. Pewnie wielu z was widziałoby wśród nominowanych inwestycji tunel pod Sopotem, którym pojedzie tranzyt omijając uzdrowisko, albo trzypasmową na całej długości Obwodnicę Trójmiasta. Ktoś pewnie czeka na budowę tunelu pod Pachołkiem, kto inny na bezkolizyjne skrzyżowania na całej długości głównego ciągu komunikacyjnego Trójmiasta.

My też trzymamy kciuki za wiele podobnych pomysłów. Nominować zdecydowaliśmy się jednak te, których realizacja wydaje się najbliższa lub wręcz już trwa. Te pozostałe z przyjemnością nominujemy w kolejnych edycjach naszego plebiscytu. Na razie poznajcie i oceńcie nominacje w kategorii Zielona Fala Trójmiasta.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej
Warianty przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Warianty przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.

Zobacz jak może wyglądać OPAT.

To 14-kilometrowa dwujezdniowa droga, która ma przebiegać przez Gdynię, Kosakowo, Redę i Rumię. Wszystkie te gminy (a także samorządy Wejherowa, Pucka, Władysławowa i Helu oraz Województwa Pomorskiego) współfinansują prace projektowe. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) zostało przygotowane w 2010 r. Opisuje ono wpływ inwestycji na środowisko, zawiera rozwiązania techniczne oraz ocenę kosztów. Przy okazji tego dokumentu przeprowadzono konsultacje społeczne.

Droga miałaby odciążyć ruch tranzytowy na drodze krajowej nr 6, między Gdynią a Redą, a także usprawnić ruch w kierunku Helu.

Samorządu nie stać na budowę OPAT. Stąd władze Gdyni i sąsiednich gmin nieustannie przekonują ministerialnych urzędników do dofinansowania drogowego przedsięwzięcia. Potrzeba ok. miliard złotych.

Tunel pod Martwą Wisłą
Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Zobacz maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Podróż między Zaspą a Rudnikami zajmuje teraz nawet 20 minut. Gdy powstanie 1,3-kilometrowy tunel pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami skrócimy czas przejazdu na tym odcinku o połowę. W dodatku będziemy podróżować dwiema jezdniami prawie 35 metrów pod lustrem wody. Wszystko dzięki zastosowanej, innowacyjnej w Polsce, technologii budowy tunelu - z użyciem maszyny TBM (Tunnel Boring Machine).

Przedsięwzięcie w gdańskim porcie ma zrewolucjonizować sposób poruszania się po Gdańsku. Drogowy tunel pod dnem Martwej Wisły, którego wykonanie finansuje miasto Gdańsk, połączy dwiema jezdniami port morski z lotniskiem. Tunel ponadto będzie milowym krokiem do stworzenia drogowej ramy, która ma chronić przed ruchem kołowym centrum Gdańska.

O tym, że inwestycja zostanie zrealizowana z użyciem maszyny TBM usłyszeliśmy już w 2008 r. Wtedy to przystąpiono do opracowania projektu budowlanego dla inwestycji. Przetarg ruszył jesienią 2010 r., poproszono 11 firm i konsorcjów o złożenie ofert. Zwycięzca zamówienia zobowiązał się wybudować tunel w ciągu 36 miesięcy i za kwotę 885 mln zł.

Budowa ruszyła pełną parą w październiku 2011 r. Aktualnie na plac budowy drogą lądową i wodną docierają do Gdańska kolejne elementy maszyny-kreta z Niemiec.

System Tristar
Gdańskie stanowisko dowodzenia systemem Tristar. Gdańskie stanowisko dowodzenia systemem Tristar.

Zobacz gdańskie centrum sterowania system Tristar.

Nawet o 20 proc. skrócą się podróże ulicami miasta. W osiągnięciu takiego wyniku ma pomóc zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar. Technologia pozwoli na sterowanie ruchem w trybie automatycznym na obszarze całego Trójmiasta.

Poprawa płynności i bezpieczeństwa ruchu ulicznego, usprawnienie nadzoru nad funkcjonowaniem poszczególnych elementów systemu transportu, optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury drogowej i transportowej, sprawniejsze zarządzanie ratownictwem drogowym. Przy drogach ponadto staną tablice zmiennej treści, które usprawnią przekazywanie informacji kierowcom i podróżnym o funkcjonowaniu systemu transportu. To korzyści, jakie ma przynieść uruchomienie systemu.

W 2006 r. podpisano porozumienie prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu w sprawie przystąpienia do prac nad stworzeniem Tristara. Dwa lata później Gdynia, która w imieniu aglomeracji koordynuje pracami, ogłosiła przetarg na projekt instalacji technicznych koniecznych do jego uruchomienia. Natomiast w 2012 r. ogłoszono wreszcie przetarg na roboty budowlane. Jego koszt wyceniono na 133 mln zł. Uruchomienie systemu póki co w ciągu al. Grunwaldzkiej zaplanowano w listopadzie 2012 r. Główne ciągi Trójmiasta w systemie będą funkcjonować do połowy 2014 r.

Pomorska Kolei Metropolitalna
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zobacz projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowa 18-kilometrowej dwutorowej linii wraz z dziewięcioma przystankami kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

W pierwotnym kształcie linia miała wieść dawnymi torami przez Owczarnie, jednak w 2009 r. zmieniono plany i postawiono linie doprowadzić do portu lotniczego i stamtąd do magistrali relacji Kościerzyna - Gdynia Kaszub. Rozpoczęły się prace nad inwestycją: w 2010 r. przygotowano studium wykonalności, rok później opracowano raport środowiskowy, a w 2012 światło dzienne ujrzał projekt budowlany.

Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii. Samorządowa spółka do tej pory wyłoniła 19 potencjalnych wykonawców. Urząd Marszałkowski już planuje przetarg na zakup 10 nowych składów, które wjadą na 18-kilometrową linię. Oddanie do użytku całej nowej trasy PKM planowane jest w połowie 2015 r.

W efekcie z lotniska do centrum Gdańska mamy pojechać koleją w ciągu 25 minut, zamiast jak jest dotychczas, w prawie godzinę autobusem linii 210.

Obwodnica Metropolitalna
Odcinek planowanej Obwodnicy Metropolitalnej wokół Trójmiasta. Odcinek planowanej Obwodnicy Metropolitalnej wokół Trójmiasta.

Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Straszynem. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Straszynem.
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, zwanej też przez projektantów Obwodnicą Trójmiasta Bis, od maja 2012 jest dokładnie wytyczony. Wiadomo, że nowa trasa ma połączyć niezrealizowaną dotąd Trasę Kaszubską z Obwodnicą Trójmiasta na wysokości Borkowa. Ekspresówka ma wieść na wschód od Żukowa.

Obwodnica Metropolitalna będzie trasą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni oraz pasami awaryjnymi. Trasa będzie miała charakter drogi ekspresowej. Pojedziemy po niej nawet 120 km/h, dzięki temu z Chwaszczyna na południe gdańska dojedziemy w ciągu 10 minut. Teraz zajmuje to dobre 30 minut.

Aktualnie opracowano studium STEŚ. Projekt czeka na akceptację raportu środowiskowego przez centralę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej ma rozpocząć się w drugiej połowie trwającej dekady.

Możecie głosować także na kandydatury w kategorii Metamorfoza Trójmiasta oraz Aktywność Trójmiasta.

Od godz. 12 w czwartek, 25 października, będziecie mogli głosować na nominacje w kategorii Aura Biznesu Trójmiasta.

Wydarzenia

Skrzydła Trójmiasta - III Gala Nagród Niezależnych (1 opinia)

(1 opinia)
gala, uroczystość oficjalna

Opinie (91) 1 zablokowana

  • Zenek!

    Ty trzymaj żeby nie spadło, a ja lecę po pieniądze i jeszcze im powiem, że zrobimy to jak najtaniej bez względu na koszty

    • 1 0

  • Na koszt firm budujących...

    Będzie tak jak przy budowie autostrad... firmy budowlane będą budować, a nie zobaczą za to złamanego grosza i kolejni ludzie pójdą na bruk....

    • 0 1

  • Głowna " nagrode " powinien dostac wczorajszy pomyslodawca (2)

    zasypania tuneli w centrum Gdanska !!!!!

    • 7 2

    • To akurat bardzo sensowny projekt (1)

      Tym bardziej, że jego sednem nie jest zasypywanie tuneli tylko przekształcenie autostrady położonej 200 m. od Długiego Targu w miejską aleję ze światłami, skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Jak dla mnie jeden tunel może zostać (ten na przedłużeniu Żabiego Kruku). Oczywiście warunkiem jest ukończenie Obwodnicy Połduniowej, Trasy Sucharskiego i zbudowanie tunelu pod Wisłą. Proszę mi podać jakikolwiek przykład takiej "autostrady" w tak bliskiej odległości od historycznego centrum w Europie.

      • 3 6

      • Ok. ale to jest na razie plan futurystyczny a zyc trzeba normalnie teraz ....

        w przyszlosci ....

        • 1 1

  • Kolej metropolitalna, długo nic, potem tunel pod Sopotem

    Reszta projektów to wyrzucanie pieniędzy w błoto, nawet tunel pod Sopotem jest obecnie dla nas za drogi, chociaż potrzebny.

    • 1 2

  • Reda wariant Re3

    Ten wariant już jest niemożliwy a to dlatego że ziemia przez, która przechodzi już wykupiona została przez dewelopera i powstało tam wielkie osiedle.

    Te mapki robione 5 lat temu przed euro i już dawno są nie aktualne.

    • 2 0

  • Mój plan to...

    Wschodnia obwodnica trójmiasta: Ośmiopasmowa droga w szklanym tunelu zatopiona w morzu z odnogą na Hel. Biorąc pod uwagę brak kosztów wykupu gruntów może się to okazać tańsze od innych obwodnic.

    • 5 1

  • TYLKO NIE TRISTAR

    Przecież to żadne usprawnienie ruchu tylko postawienie fotoradarów za unijne pieniądze. Sami mówią że ten system nie usprawni ruchu a wręcz go spowolni

    • 3 2

  • usprawnienie

    A może by tak usprawnić skomunikowanie Gdyni z Gdańskiem przez przedłużenie lini trolejbusowej nr.21 do pętli tramwajowej w Oliwie ulicą Grunwaldzką lub Czyżewskiego a dalej tramwajem do Gdańska. Przy ciągłch awariach i utrudnieniach kolejki SKM ta linia stwarzałaby jakąś altrnatywę na dojazd.W dawnych czasach tę rolę soełniała linia 101. Przejazd byłby dłuższy ale realizowany ekologicznymi środkami transportu. Koszt takiej inwestycji nie byłby chyba astronomiczny.

    • 1 1

  • Ciekawa kategoria!

    Nominacje w tej kategorii są ciekawe,ale tylko jedna
    łączy dwie,a nawet trzy dziedziny/sektory życia:
    komunikację,gospodarkę oraz rynek pracy,można nawet "dorzucić" kolejne-następne inwestycję.
    Która to nominacja,oczywiście tunel pod Wisłą.
    Co nie oznacza,że pozostałe nie sa warte uwagi.
    Mieć nadzieję,że,jak zostało napisane
    w artykule,wszystkie! będą zrealizowane z korzyścią
    dla mieszkańców,inwestorów! i..turystów.

    • 1 0

  • Normalnie o tej porze - wożę się po mieście

    ....Coś się dzisiaj bawię marnie,
    Czerwona fala jechać ciągle nie pozwala ...
    Zielona faja tez jechać nie pozwala

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane