• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Łódzka i tramwaj: są pieniądze, czas na przetarg

Maciej Naskręt
25 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Skrzyżowanie ul. Łostowickiej, Warszawskiej, Wilanowskiej i al. Witosa. To tutaj zacznie się ul. Nowa Łódzka. Skrzyżowanie ul. Łostowickiej, Warszawskiej, Wilanowskiej i al. Witosa. To tutaj zacznie się ul. Nowa Łódzka.

Około 180 mln będzie kosztować budowa Nowej Łódzkiej i tramwaju z Chełmu w stronę Łostowic. W środę podpisano umowę na unijne dofinansowanie, przetarg w kwietniu.



Inwestycja obejmuje budowę ul. Nowej Łódzkiej z 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych. Inwestycja obejmuje budowę ul. Nowej Łódzkiej z 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.
Przygotowania do budowy ulicy i torowiska, które mają odmienić życie kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców dzielnicy Gdańsk Południe, długo przyprawiały odpowiedzialnych za te przedsięwzięcia o ból głowy. Powód? Urzędnicy słusznie uznali, że obie inwestycje trzeba wykonać w tym samym czasie, by dwa razy nie rozkopywać tej samej części miasta. Problem w tym, że za realizację każdej z nich odpowiada inna miejska agenda, i każda z nich powstaje za inne pieniądze.

Urzędnicy dwoili się troili, by jakoś połączyć te inwestycje i wreszcie się udało. Za budowę mierzącej ok. 1,7 km ul. Nowej Łódzkiej, sięgającej od ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie odpowiadać Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Z kolei miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 będzie czuwać nad budową niemal 3-kilometrowego torowiska od pętli na Chełmie zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż al. Witosa i realizowanej ul. Nowej Łódzkiej, do ul. Świętokrzyskiej.

Obie te inwestycje zrealizuje jeden wykonawca. Zostanie on wyłoniony w przetargu, który zostanie ogłoszony w kwietniu. - Przetarg zorganizuje GIKE 2012, jednak podczas inwestycji każdy podmiot będzie sprawować kontrolę nad własnymi zadaniami - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Budowa dwupasmowej ul. Łódzkiej będzie kosztować gdańszczan 92,5 mln zł. Prawie połowa pieniędzy (46 mln zł) będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. W środę podpisano porozumienie w sprawie finansowania tej inwestycji.

Z kolei budowa torowiska od al. Sikorskiego do ul. Świętokrzyskiej, przy której powstanie nowa pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. - Jest szansa, że ok. 33 mln zł czyli 37 procent tej sumy, także otrzymamy z funduszy unijnych - zapowiada Marcin Dawidowski.

Dokumentacja inwestycji za kilka dni trafi do wydziału urbanistyki i architektury w urzędzie wojewódzkim. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę ruszą procedury przetargowe. Nowa Łódzka i linia tramwajowa na Łostowice będą gotowe pod koniec 2012 r.

Opinie (157) 1 zablokowana

  • tramwaj!!!

    co ze "starą" łÓDZKĄ

    • 0 0

  • w czwartek 25.03 o 16 zebranie w siedzibie na kartuskiej spotkanie.

    prosze abyśmy tam byli , nic o nas bez nas....może slogan ale..

    • 0 0

  • W koncu tramwaj na Orunie Gorna

    Mieszkancy Oruni Gornej czekaja na nowa petle i ta linie tramwajowa od lat.
    I jeszcze poczekaja.
    Przerobka ul Lostowickiej ... drugi etap mial sie zaczac na jesieni 2009. Mamy wiosne 2010 i ani widu ani slychu.
    Jesli ta inwestycja wystartuje w przyszlym roku to bedzie dobrze.

    • 0 0

  • A kiedy udostępnią ul. Cedrową? (ten most na tyłach cmentarza)

    połączyłaby tę Nową Łódzką z Kartuską.
    Odpowiedź brzmi - jak wylejemy Budynia ze stołka prezydenckiego.

    • 3 0

  • Fantazje wyborcze (4)

    Jak zwykle przed wyborami wszystkie plany i wizje doznają nagłego przyśpieszenia. Tramwaj i Nowa Łódzka wg. pierwszych obietnic miały być GOTOWE już daaaawno! Tymaczesm znów mamy obietnicę, że "już zaraz, już na pewno". OK - tym razem wygląda na to, że faktycznie zbudują - ALE - politykom zbyt łatwo przychodzi obiecywanie. Oni wiedzą, że i tak nikt ich z obietnic nie rozliczy. Nie możemy pozwalać się oszukiwać. Jak ktoś coś obieca to musi dotrzymać - tak mnie uczono w domu. Jak nie odtrzymał to więcej się takiej osobie nie ufa. Politycy powinni być traktowani tak jak normalnie traktujemy naciągaczy i ludzi niesłownych.

    • 20 2

    • Zgadzam się - to są fantazje wyborcze

      A miejsce na trasę P-P (Północ-Południe) - od Tesco na Orunię Górną została zabudowana komunalnymi budynkami na Oruni Górnej.
      Zabudować miejsce na drogę - to jest "budyniowa polityka" w "budyniowej republice".

      • 0 0

    • (2)

      Proszę tylko udowodnić, gdzie i kiedy obiecywano tramwaj na Nowej Łódzkiej gotowy już w 2010 roku?

      • 0 2

      • (1)

        W planie inwestycji z roku 2005 było wpisane, że finansowanie projektu Nowej Łódzkiej rozpocznie się w 2008. A to nie była pierwsza wzmianka o tym projekcie.

        • 3 0

        • finansowanie to nie budowa. A już na pewno nie oddanie inwestycji do użytku.

          • 0 0

  • Nowa pętla ? (13)

    Nowa pętla ? Teraz co trzy przystanki bedzie sie budowac nową pętlę ? To jaki był sens budowania tej na Witosa skoro teraz bedzie następna ? przy kolejnej rozbudowie sieci o pięć przystanków wybudujemy trzecią pętlę ? Gdzie tu jakaś ekonomia ?

    • 62 25

    • (8)

      a kt się liczy z publicznymi pieniędzmi

      • 7 5

      • (4)

        Ekonomia jak najbardziej. Przecież im bliżej centrum tym bardziej zatłoczony tramwaj. Więc lepiej puścić część tramwajów tylko na Chełm a część dalej. Logiczne.

        • 23 2

        • PLOTECZKI (1)

          Słyszałem, że tramwaj z Orunii ma jechać max. na Chełm! Każdy !! Jeśli tak się stanie to gratuluje głupoty.
          Większość mieszkańców chce się dostać do centrum i JESZCZE DALEJ

          • 7 2

          • Jak to jest, że głupota reprodukuje się bez problemu, a informacja, że będą jeździły tam 2 i 6 - już nie.

            • 1 0

        • (1)

          Faktycznie - i dzięki "sprawnemu inaczej" systemowi door to door przejazd ze Świętokrzyskiej do Centrum jeszcze się wydłuży, a i kosztować będzie więcej (bilety na 1 przejazd co najmniej 2).

          • 4 9

          • Są bilety godzinne. Warto dokształcić się przed pyszczeniem na forum.

            • 10 1

      • nowa pętla (2)

        to gdzie mają kończyć bieg tramwaje jak nie właśnie na pętli?

        • 7 1

        • a po co mają jeździć osobne tramwaje na Chełm (1)

          tylko po to, żeby skończyć bieg na tamtejszej pętli, skoro te same mogą jeździć na Ujeścisko, więc pierwsza pętla będzie niepotrzebna. wystarczyło wybudować całą trasę na jednym zamachem, skoro i tak było wiadomo, że jest potrzebna i będzie budowana. np. ile jest pętli na trasie z Oliwy na Stogi? naprawdę pętla nie jest potrzebna co 3 przystanki.

          • 9 5

          • ale ja mam na mysli pętle na Świetokrzyskiej bo wg wczesniejszych artykułów prasowych ma powstać obok pętli duzy parking dla samochodów.

            • 2 0

    • Masz rację!

      Zamiast kupić tramwaje dwukierunkowe, otrzyma Gdańsk tramwaje PESY. Jak jeden zepsuty będzie blokował szyny, to reszta będzie stała w kolejce. Nie będą moglii zawrócić żeby użyć czekające tramwaje i tylko między paroma przystankami wozić ludzi autobusem. Tak można by rozbudowywać każdą trasę po trochu.

      Przecież już nie długo ma być gotowy dworzec SKM Gdańsk Centrum. Mogą 1 zostawić na odcinku Chełm - Hucisko albo puścić dalej na Siedlce. Ale ZKM boi się nauczyć klientów przesiadania się.

      Ale nie wypał udał się z tym biletem na całe 3-miasto. W ten sposób nikt nie będzie się przesiadał jak nie będą ludzi zmuszać. Tramwaje i SKM będą konkurować a miasto będzie wydawać na dwa środki lokomocji jeżdżące równolegle. To jest przykład jak w Polsce marnuje się pieniądze podatników.

      • 0 1

    • pętla na chełmie jest jak najbardziej potrzebna ! (2)

      W gdańsku plują sobie w twarz z ZKMu ze wcześniej inne pętle polikwidowali. Im więcej pętli tym więcej możliwości pokierowania tramwai w razie awarii czy utrudnień ruchu

      • 20 1

      • sam jesteś tramwaja

        • 1 0

      • tramwajów

        • 2 3

  • czas na przetarg, czas na łapówy (6)

    i spartolenie roboty

    • 51 64

    • najlepiej skomplikować jeszcze bardziej to skrzyżowanie (3)

      ja p... kto to projektuje ? Panie Antoni to jest szczyt co Pan odpier....

      • 4 6

      • (2)

        Nie wiem , czy zrozumiesz to słowo, ale zaryzykuję: "pomyśl". Antoni Szczyt nigdy nie projketował skrzyżowań, a od roku pracuje nie w UM tylko w Pomorskim ośrodku Ruchu Drogowego.

        • 4 1

        • tego czegoś co nazywasz skrzyżowaniem nikt nie projektował (1)

          tak wyszło. Pan Antoni natomiast... Wygrał konkurs na stanowisko dyrektora Departamentu Infrastruktury. Przez ostatnie trzy lata Szczyt był zastępcą dyrektora w Wydziale Gospodarki Komunalnej UMG. Odpowiadał m.in. za referat zarządzania ruchem (1 stycznia przeszedł on do Zarządu Dróg i Zieleni), komunikację miejską (poparł naszą akcję walki o przywrócenie linii autobusowej do ACK) oraz ścieżki rowerowe, które są jego pasją.

          • 2 0

          • To jeszcze napisz, jak w końcu skończyła się sprawa tej linii do ACK.
            Zmuszono ZTM do uruchomienia linii widma, którą nikt nie jeździł, a po 2 miesiącach ją skasowano. Tak to się kończą "walki o dobro mieszkańców", gdy zamiast osobom kompetentnym daje się posłuch tym, którym wydaje się lepiej.

            • 2 0

    • Re: (1)

      Niestety, brutalna rzeczywistość w Polsce

      • 4 3

      • niestety niestety

        słuchaj, jest lepsze skrzyżowanie, tam panowie z zarządu się popisali kreatywnością i logistyką. Piękna rozgwiazda na chełmie, genialna. Nieźli frajerzy w tej unii jak na takie łajno dali kasę.

        • 3 1

  • tramwaj na nowej lodzkiej (1)

    brawo !!! niech buduja nowe linie beda nowe miejsca pracy nowe tramwaje byle nie te stare pudla z dortmundu !!! bo az przykro patrzec na nie tylko psuja krajobraz GDANSKA!!! wstyd i zenada staro"nowe" dortmundy

    • 1 0

    • Lepiej stare Gdańskie gruchoty na odcinek Witosa - Nowa Łódzka ..

      żebyś mógł je psuć, bo szkoda dla ciebie dawać coś nowego.

      • 0 0

  • A co z budową metra do Pruszcza? (4)

    • 3 2

    • Przecież Pruszcz ma lotnisko

      Gdańsk też, Gdynia też, to po co metro?

      • 0 0

    • a dlaczego Pruszcz sam sobie nie zbuduje metra do Gdańska?

      • 1 0

    • ma byc połączenie promowe...

      • 2 0

    • Na razie starczy SKM.

      • 0 0

  • Psu na budę takie"POłączenie'!!! K o m u POtrzebna pętla w POlu?! Co to za jakiś (2)

    POrąbany POmysłodawca??? Orunia GÓRNA c z e k a od lat na sensowne POłączenie z centrum-to jest problem ludzi!!!

    • 8 10

    • Autobusy nie będą jezdzić do miasa a do pętli NŁ

      Autobusy nie będą jezdzić do miasa a do pętli NŁ

      • 1 0

    • kto tu ma problem

      z PISaniem?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane