• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia kolejowa połączy Trójmiasto i Centralny Port Komunikacyjny pod Warszawą?

Michał Stąporek
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Centralny Port Komunikacyjny ma być główną bazą Polskich Linii Lotniczych LOT. Koszt budowy samego portu lotniczego szacowany jest na 19 mld zł. Budowa dworca kolejowego i przebudowa trasy Warszawa-Łódź ma pochłonąć 9 mld zł. W sumie, wszystkie inwestycje w kolej, która ma sprawniej dowozić pasażerów do CPK mają wynieść według rządu nawet 35-40 mld zł. Centralny Port Komunikacyjny ma być główną bazą Polskich Linii Lotniczych LOT. Koszt budowy samego portu lotniczego szacowany jest na 19 mld zł. Budowa dworca kolejowego i przebudowa trasy Warszawa-Łódź ma pochłonąć 9 mld zł. W sumie, wszystkie inwestycje w kolej, która ma sprawniej dowozić pasażerów do CPK mają wynieść według rządu nawet 35-40 mld zł.

- Jeżeli mamy dowieźć pasażerów z Trójmiasta do zaplanowanego pod Warszawą Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2-2,5 godziny, musimy wybudować nową linię kolejową. Ta istniejąca nie pozwoli na podróż w takim czasie, nawet po zakończeniu jej modernizacji - przyznaje prezes PKP PLK, czyli firmy zarządzającej infrastrukturą kolejową w Polsce.



Czy wierzysz w budowę nowej trasy kolejowej z Trójmiasta do nowego portu lotniczego pod Warszawą?

Jednym z założeń rządowego projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Stanisławowie pod Warszawą jest umożliwienie dojazdu do niego ze wszystkich największych polskich miast (poza Szczecinem) w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godziny.

Dziś, choć po modernizacji linii kolejowej E-65 przez Iławę i Ciechanów czas dojazdu do Warszawy z Trójmiasta skrócił się radykalnie, to jednak pasażerowie z Gdańska i Gdyni potrzebują o kilkadziesiąt minut więcej, by dostać się do stolicy, nie mówiąc już o dojechaniu do Stanisławowa, oddalonego od centrum Warszawy o kolejne 25 min (docelowo).

Modernizacja istniejącej linii nic nie da

Jak więc spełnić rządową zapowiedź? Okazuje się, że modernizacja istniejącej trasy to za mało.

- Modernizacji linii [Warszawa - Trójmiasto - dop. red.] na dobrą sprawę nie zakończono, niestety, do dziś. W tym przypadku tylko na 45 proc. długości trasy maksymalną prędkość będzie można podnieść do 200 km/h. Możemy uzyskać skrócenie czasu przejazdu najwyżej o 15-20 minut - wyjaśniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podczas odbywającego się w ubiegłym tygodniu w Rzeszowie Kongresu 590, będącego forum wymiany opinii pomiędzy przedstawicielami środowisk biznesowych i administracji rządowej.
Nowa trasa kolei dużych prędkości na 230 km na godz.

Według branżowego portalu Rynek-kolejowy.pl, który cytuje Merchla, rozwiązaniem tego problemu byłby powrót do koncepcji budowy tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, czyli de facto kolei dużych prędkości wiodącej z Warszawy nad morze. Miałaby ona parametry pozwalające na osiąganie prędkości do ok. 230 km na godzinę.

- Odrzucamy pomysł 160 km/h, bo to byłoby już zbyt archaiczne. Preferowanym przez PKP PLK rozwiązaniem są prędkości w granicach 200-230 km/h - informował kilka tygodni temu Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
  • Polscy producenci wytwarzają dziś pociągi, których prędkość sięga lub przekracza 200 km na godz. To Pesa Dart...
  • ...oraz Newag Impuls (do wersji 45 WE należy rekord polskiego pociągu na torze testowym - 226 km na godz.).
Argumentuje przy tym, że pociągi osiągające takie prędkości są już w zasięgu polskiego przemysłu, którego wspieranie jest ważne dla rządu. Już dziś polskie elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls i Pesa Dart osiągają prędkość ponad 200 km na godzinę (choć wyłącznie podczas testów).

Jak mogłaby, albo raczej: jak powinna przebiegać taka linia?

Ekspert rynku transportowego Paweł Rydzyński uważa, że pod uwagę powinno się wziąć następujący przebieg tej trasy: Trójmiasto - Tczew - Grudziądz - Toruń (skomunikowanie z pociągami m.in. z Bydgoszczy) - Włocławek - Płock - Kutno - Centralny Port Komunikacyjny - Warszawa (i dalej, np. do Lublina).

Dopiero po wybudowaniu nowej trasy kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego dojedziemy z Trójmiasta w czasie krótszym niż 2 godziny. Co ciekawe, w takim wariancie do samej Warszawy jechałoby się nieco dłużej, niż na lotnisko. Grafika na podstawie rządowej koncepcji budowy CPK. Dopiero po wybudowaniu nowej trasy kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego dojedziemy z Trójmiasta w czasie krótszym niż 2 godziny. Co ciekawe, w takim wariancie do samej Warszawy jechałoby się nieco dłużej, niż na lotnisko. Grafika na podstawie rządowej koncepcji budowy CPK.
W drugim wariancie proponuje, by od Płocka trasa prowadziła przez lotnisko w Modlinie do Warszawy i dopiero po jej przejechaniu pociągi dojeżdżałyby do CPK.

- Na większości tej trasy pociągi jechałyby po nowo wytyczonym szlaku kolejowym, jedynie na kilku odcinkach - w tym na Pomorzu - korzystałyby z obecnej infrastruktury, którą trzeba by było zmodernizować - zaznacza Paweł Rydzyński.
Taka trasa nie tylko skróciłaby czas podróży z Trójmiasta do Warszawy o 20-30 minut, ale i włączyła w sieć szybkiej kolei 200-tysięczny Toruń, 100-tysięczny Grudziądz, Włocławek i Płock oraz lotnisko w Modlinie, które rocznie obsługuje ok. 3 mln pasażerów.

Koszt? Trudny do określenia

Ile kosztowałaby budowa takiej trasy? Bardzo trudno dziś to powiedzieć. Przypomnijmy jednak, że według oficjalnych rządowych założeń do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, "łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 (2035) wynosić będą 35-40 mld zł".

W pierwszym etapie (lata 2018-2027), zostałyby uzupełnione jedynie "główne luki" obecnej sieci kolejowej Polski, a także zmodernizowane istniejące linie. Dopiero w drugim etapie (lata 2025-2035) zakłada się "budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości".

Dla porównania przypomnijmy, że prowadzona od 2006 r. i do dziś niezakończona modernizacja trasy kolejowej E65 z Warszawy przez Ciechanów do Trójmiasta pochłonęła ok. 10 mld zł.

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • lotnisko im Solidarności ? ha, ha (2)

    Przecież takie lotnisko już istnieje. Szczecin Goleniów ma imię Solidarności. Teraz zabiorą mu imię???

    • 12 1

    • Elzbieta

      W tej chwili zeby dojechwc z JFK do GOLENIOWA zjmuje mi 12h plus 1h samochodem to ile czasu mi zmianie zebym dojechala do domu

      • 0 0

    • ale to będzie "solidarność baranów"

      • 1 0

  • Tylko po co?!?!?!

    Przelot samolotem z Gdańska do Okęcia to niecała 1 godzina! Jestem już po odprawie, na terminalu i czekam na przesiadkę. To po co miałbym się tłuc jakimś zawszonym pociągiem?! I to jeszcze dwa razy dłużej. A jaka jest gwarancja, że jakieś polskie PKP dowiezie mnie na czas, jeszcze przed odlotem samolotu? Mam wrażenie, że to jest tak jakbyśmy budowali lepszą drogę dla dyliżansu czy dorożki żeby szybciej jechała. PKP to jest trup i należy go jak najszybciej zlikwidować!!! Szkoda pieniędzy.

    • 2 0

  • Włocławek - Płock - Kutno - CPK ???

    Czy ktoś spojrzał na mapę Polski, zanim to napisał? Przecież taka trasa wyglądałaby jak droga pijaka do domu! Płock leży zupełnie poza trasą; albo Płock, albo Kutno!

    • 1 0

  • Pewna koncepcja.

    Zawsze można wybudować odnogę w okolicach Nasielska z odejściem na zachód aby docelowo dojechać do Centralnego portu lotniczego. Koszty takiej inwestycji wydaja się dużo mniejsze i budowa nowej lini od początku. Do Nasielska z Trójmiasta jest ledwo co zmodernizowana linia e-65. Pytanie co jest celem. Przecież swego czasu została wybudowana odnoga do Krakowa z CMK w Psarach. Mówi się o odnodze także do Kielc z CMK. A wybudowanie odnogi na CPL chyba nie powinno stanowić problemu?.

    • 1 0

  • Pewna koncepcja.

    Zawsze można wybudować odnogę w okolicach Nasielska z odejściem na zachód aby docelowo dojechać do Centralnego portu lotniczego. Koszty takiej inwestycji wydaja się dużo mniejsze i budowa nowej lini od początku. Do Nasielska z Trójmiasta jest ledwo co zmodernizowana linia e-65. Pytanie co jest celem.

    • 1 0

  • Bywa tak że koszt remontu jest wyższy niż budowa od nowa. (8)

    • 117 8

    • (2)

      nie w przypadku kolei - tam prace ziemne pochłaniają masę kasy, dodaj jeszcze wykup gruntu i nowe skrzyżowania z drogami to nie wiem czy kiedykolwiek wyszło taniej niż modernizacja. A tak a propos to niezłe szacunki maja 35-40 mld na sieci kolejowe z całej Polski i to za kilka lat jak już obecnie modernizacja jednego odcinka Warszawa Gdańsk kosztowała 10 mld i się nie skończyła czyli wszystko piaskiem pisane.

      • 15 5

      • Dlaczego państwo tyka się gospodarki

        Ludzie, nie widzicie jaki prawdziwy problem? Państwo powinno tylko zajmować się pilnowaniem granic. Resztę spraw załatwią obywatele i firmy. Jak na czymś można zarobić to zrobi to prywaciarz lub np wszyscy mieszkańcy trójmiasta by się skrzykli dobrowolnie i każdy miesiąc w miesiąc dawałby 10% swoich miesięcznych zarobków na wybudowanie obwodnicy/metra czy czego tam wam brakuje. No ludzie ogarnijcie się. Ciężko wam założyć spółkę którą byście zasilali comiesięcznymi wpłatami by realizowała cele osób ją finansujących. W czasach pięknego nieskażonego marskem kapitalizmu w xviii wieku jak port w bostonie dławił się nadmiernych ruchem to mieszkańcy wzieli sprawę we własne ręce, zrobili zrzutkę i przebudowali, usprawnili port. Nie czekali az kur*a zrobi rzad, wzieli sprawe we wlasne rece !!!! Tak wiec do roboty i nieczekajcie na rzad tylko wezcie sprawy we wlasne rece

        • 0 0

      • Nie wspomnę od wykupie ziem w dzisiejszych czasach, możliwościach oprotestowania przez pojedynczych mieszkańców itd. Nie potrafią wytyczyć trasy obwodnicy metropolitalnej od... wielu lat, a chcą wytyczyć trasę kilkaset km.

        • 7 0

    • Swojego czasu wypowiadał się ktoś mądy od torów i powiedział że koszt remontu połączenia (3)

      między Gdańskiej a Warszawą był tylko o 20% tańszy niż wybudowanie całkowicie nowej trasy.
      Gdyby wybudowano całkowicie nową trasę to stara służyłaby do przewozów towarowych, które nie potrzebują dużych prędkości i całkowicie nową, tylko dla przewozów pasażerskich. W chwili obecnej połaczenia towarowe są czesto wstrzymywane bo jedzie bardzo szybki pociąg i towarowy zjeżdża na bocznicę i czeka na zielone światło. Pociągi towarowe dużo szybciej niszczą tory. Ma to duże znaczenie w perspektywie osiąganych dużych prędkości przez kolej pasażerską, gdzie tory muszą być w idealnym stanie.
      Jak do tego dołożymy agrument że przez kilka lat jezdzilismy do stolicy w 6 a nawet 7 godzin, to wychodzi na to że zdecydowanie bardziej opłaca się budowanie nowych połączeń (obsługujacych duże prędkości) aniżeli remont starych.

      • 16 3

      • (1)

        tylko akurat przewozów towarowych między Gdańskiem a Warszawą nie ma zbyt wiele

        • 3 3

        • Ruch rośnie szybko, szczególnie kontenerowy.

          Już są problemy z przepustowością i towary pcha się głównie w nocy.

          • 1 0

      • Tym bardziej, że jak mówi gość w artykule, tylko na 45% trasy będzie można podnieść prędkość do 200km/h. W takim razie co to za modernizacja, która jedynie utrzymała stan, który był wcześniej.

        • 7 1

    • Dokładnie.

      I dla nich 160 km/h jest archaiczne. To jest mega zacofane, a nie archaiczne, bo archaiczne pociągi pt Lux Torpeda jeździły szybciej.
      200-230 km/h jest archaiczne, w Europie od lat z takimi prędkościami pociągi jeżdżą,a u nas to marzenie.

      • 2 2

  • (55)

    Nie ma na to kasy
    zacytuję klasyka: a po co to? Na co to potrzebne?
    zresztą przypomnę że w gdańsku też mamy lotnisko

    • 331 68

    • Wypiz*owo nie lotnisko.

      Wypiz*owo nie lotnisko. Kasy jest mnóstwo. Zaprzańcy żerowali na Polsce w skali minimum 150 mld zł rocznie. Teraz trwa proces ucinania im strumieni tej kasy. Jeśli mam poświęcić czas na podróż na Rębiechowo + 2h celebry przed lotem lub krótki czas do centrum + krótką odprawę + 2h koleją skąd wysiadam od razu do bramek I MIEĆ STUKROTNIE WIĘKSZĄ LICZBĘ kierunków lotu niż z wypiz*owa, to jestem na TAK.

      • 1 0

    • po remontach czas przejazdu do Wawy nie skrócił się, tylko zaczął przypominać ten z lat 96-98 i z dwudziestolecia (11)

      • 36 3

      • Dokladnie ! 98-2000 jezdzilem w 3 godz do wawy z gda :) (8)

        • 22 4

        • Trochę przesadziłeś (7)

          To było 3,5 h, teraz jednak te 2h40m robi różnicę. Ale powinno być jeszcze szybciej, to inna sprawa.

          • 7 0

          • teraz Ty przesadziłeś (4)

            ja też jeździłem, wielokrotnie, służbowo, do Wawy w latach 90-tych, jechałem 3h a dziś?
            2,55? 3h? nie ma krócej, 2,40 to chyba z Tczewa :)

            • 9 1

            • SPRAWDZAM: (3)

              Rozkład jazdy aktualny: pociąg EIP - odjazd Gdańsk Główny 6:54, przyjazd Warszawa Wschodnia 9:32 - 2 godziny 38 minut. Rozkład na dzień 24.11.2017.

              Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów (posiadam skan z rozkładu z roku 1996/1997: pociąg IC KASZUB - odjazd Gdańsk Główny 6:10, przyjazd Warszawa Wschodnia 9:22 - 3 godziny 12 minut. Warto zaznaczyć, pociąg bez stacji pośrednich, czyli zer Tczewa, Malborka, Iławy..

              Podaj maila, wyślę Ci zdjęcie, jak masz taką pamięć.

              • 3 2

              • hahaha wschodnia? (1)

                a kto wysiada na wschodniej? czemu nie centralna?
                aaaa, bo pasażer miał rację? on się pomylił o 12 minut
                a Ty manipulujesz stacjami i na siłe udowadniasz nieprawdziwą tezę
                może dobry chwyt ale mnie na ten chwyt nie kupisz, ja wiem, że w Warszawie główna stacja to centralna

                • 3 0

              • nie wiem czy zauważyłeś

                Ale podałem z rozkładu dla obu pociągów stację Warszawa Wschodnia. W obu przypadkach do Centralnej +10 minut, zarówno w 1996 jak i obecnie. Masz więc 2:48 kontra 3:22. Ale oczywiście 2:40 z Tczewa a w latach 90-tych 3h z Gdańska. Masz rację. Brawo ty.

                • 1 0

              • też sprawdziłam

                połączenia do Centralnej to najczęściej 2:46
                a więc postęp w trakcie 20 lat to 26 minut!
                wooow
                czy to oznacza, że za 45 lat pojedziemy o godzinę szybciej? ;)

                • 3 0

          • chcesz jechać 2.40h za 50zł, czy 2h za 300zl? (1)

            Pamietajmy, że ucinanie kolejnych minut (jak wynika z tresci atrykulu) wymaga budowy od podstaw nowego torowiska. To sa wielkie koszty.

            Rozsadniej dla Gdanska byloby miec bezposrednie kolejowe polaczenie co najmniej dwutorowe z Elblagiem przez Nowy Dwor. Dalej taka linie nalezaloby pociagnac do Kaliningradu.

            • 7 4

            • 2.40 za 50 zł?

              A tak 150 zł to nie łaska? OK, są promocje za 49,- zł, ale rzadko występują w przyrodzie. Rozumiem, że ten artykuł to dla Ciebie wyrocznia, można i tak. U nas zawsze problem, jak nie pociągi, to torowiska, a jak nie torowiska, to da się zwalić na UE, że przepisy, że środowisko itp. Skoro przed wojną można było jechać ok. 3,5 h, to mamy postęp od tych czasów, czy nie? Poza tym jaki Kaliningrad, piszemy o Wawie, chyba że chcesz do Wawy przez Kaliningrad, jak w 1920.

              • 6 0

      • Powielanie bzdur przeczytanych w internecie. W latach 90. czas przejazdu to 3:20 przy dobrych wiatrach (bez postojów między Gdańskiem i Warszawą). Był to jeden jedyny IC Kaszub. Dwudziestolecie międzywojenne to czas co najmniej 5 godzin.

        • 8 0

      • Przecież to Sławek budował.

        • 9 0

    • Chory sen Kurdupla, chce mieć lotnisko im. Lecha Kaczyńskiego, większe niż to im. Lecha Wałęsy i Chopina (18)

      • 102 34

      • im .Bolka Ubeckiego (10)

        • 30 71

        • Jeśli był Bolkiem - należy wykazać kłamstwo lustracyjne (8)

          Czy rząd PiS choćby spróbował? Nie. Powody? Lepiej rzucać błotem, niż za coś się wziąć w sposób przyzwoity, bo jeszcze się okaże, że nie udało się.

          Niby Prawo, ale lepiej Pomówienie.
          Niby Sprawiedliwość, ale raczej Samosądy.

          Przypomnę, że podstawą cywilizacji Europejskiej jest prawo rzymskie - nikt nie jest winny, póki przed sądem nie udowodni mu się winy.

          Poproszę o numer rozprawy i datę wyroku.

          • 42 8

          • (3)

            tak samo jak z budyniem, od 5 lat afera, że nie wpisał mieszkań, ale żeby ktoś udowodnił, że pochodzą z korupcji, kradzieży, czy wyłudzenia to nie, tylko szczekanie i rzucanie błotem

            • 19 7

            • cały PiS i kolaborant Jarozbaw wiem coś tam coś tam (1)

              ale nie powiem

              • 6 0

              • I Antoni Maciarenko, agent KGB na uslugach Putina

                • 0 3

            • czy ty jesteś mądry inaczej?

              skarbówka czesze ludzi do 30 kupujących mieszkania za gotówkę skąd mieli na to kasę i to oni mają wykazać odpowiedni legalny dochód

              a tu Adam Owicz ma 3/4 dużej bańki nieudokumentowanych dochodów, twierdzi, że córy na komunię dostały i jemu trzeba coś wykazać?

              wystarczy mu wykazać że skłamał w oświadczeniu majątkowym, które jako urzędnik jest zobowiązany składać, ponieważ jest to główny (i czasami jedyny) oręż w walce z korupcją

              • 0 3

          • Dokumenty znalezione w domu Kiszczaka, jego list i ekspertyza Instytutu Sehna nic Ci nie mówią? Obudziłeś się wczoraj? Betonom nic już nie przemówi i nie przekona.

            • 0 3

          • IPN dawno to zrobił, Lechu zmianiał milion razy zdaniem zakłamał się jak sztubak

            to co w sądach działo się z procesem lustracyjnym zakrawa o kpinę - uznanie za zmarłego kapitana Graczyka (pogooglujcie) to zagranie na beszczela

            i na koniec wielki legalisto:
            wyrwali kobiecie torebkę i ta krzyczy: złodzieje, złodzieje! A przechodzi taki mądry jak ty i mówi: nie było rozprawy a pani już wydała wyrok!

            • 4 3

          • zadzwon do Milewskiego

            • 5 1

          • Do tego co się dopomina nr. rozprawy.

            • 0 3

        • kwik świń o POranku

          Bezcenny

          • 17 33

      • Rejestracja bez skierowania ,skorzystaj (2)

        • 20 1

        • kolonizatorom z Francji Niemiec i Holandii mowimy (1)

          Wy.....!

          • 6 15

          • kolonizatorom z Moskwy i innym przyjaciołom PiS mówimy WY.....!

            • 10 3

      • Już tak praktykowali z Modlinem,a niestety nie jest tam linia kolejowa pod same drzwi lotniska

        • 3 1

      • Mój brat bliźniak musi mieć największe! (2)

        TW BALBINA

        • 24 5

        • Tusk nie ma brata blizniaka

          I to TW Oskar

          • 3 7

        • a ja chce sprzedać wszystko niemcom

          • 7 13

    • (11)

      Janusz przydu*asie budynia,głosiliście że program 500+ w pierwszym roku rządów doprowadzi kraj do ruiny,a tu niespodzianka,mijają 2 lata kraj ma się dobrze,nawet kolejne pieniądze znajdują się na inwestycje.Coś te wasze horoskopy dla psów są do du.y. Boli kapsko co? :)

      • 27 71

      • (6)

        Niewiele wiesz o tym skąd biorą się pieniądze w budżecie. Koniunktura na świecie rozpędziła gospodarki a nasz grajdołek zwiększa swoje zadłużenie jak szalony. Co się stanie jak gospodarki światowe zwolnią? Skąd wówczas pojawią się wpływy do budżetu na 500+ i inne socjalizmy?

        • 57 18

        • (3)

          POmlaskaj sobie więcej,może ci ulży :)

          • 18 55

          • Widzę, że w Trójmieście (2)

            jak zwykle, to co proponuje pis, jest złe! A modernizacja Polski to najgorszy scenariusz, jaki się wam śni! Najlepiej zabrać wam wszystkie pieniądze i dopiero zrozumiecie, co to znaczy bieda.

            • 19 28

            • ...bo to, co proponuje PiS jest złe.

              Skąd jesteś? To już płatnych klakierów Jaworski z Horałą zatrudniają spoza województwa?

              • 2 3

            • to nie w Trójmieście, to trolle wypisują te brednie i gimbaza

              • 3 3

        • założenia rządu,że miał być wysokki PKB tyle to a tyle inwestycji a tego i tego nie ma

          • 6 0

        • Opinia psyhiatry

          Zadłużenie rośnie z koparek Bitcoina. Wojna stoi na krawędzi.

          • 5 13

      • PIS zapomiał o długu

        Od czasu "dobrej zmiany" zadłużenie Polski przekroczyło bilion zł. " Dobry stan koniunktury odziedziczony przez PiS po poprzednikach i ożywienie w krajach UE dodatkowo odsuwają w czasie ujawnienie się tych szkód", i chocholi taniec trwa!
        Pomysł PIS to przerzucić dług na Niemców, tylko kto to kupi, a siara nie przyczyni się do rozwoju gospodarki.

        • 17 4

      • 500 plus nie trwa dwa lata. (1)

        A pieniądze na inwestycje nie "znajdują się".

        • 28 6

        • ale... ale w TVP mówili ... :(

          • 21 1

      • Kraj ma się dobrze, pieniądze się znajdują....

        Chyba Ciebie pogięło!!! Przecież rząd nie ma swoich pieniędzy - to są nasze pieniądze, z podatków, podnoszonych cena ( ile tego było w ciągu 2 lat?)...itd. Większość inwestycji jest dofinansowana z UE (z którą, to tak namiętnie walczy rząd), prowadzona przez prywatnych inwestorów nawet PKP nie buduje do końca za swoje - , wiec Państwo nie znajduje na nie pieniądze ( jak to napisałeś) w 100% - to nie są w pełni inwestycje budżetowe. Ba, port centralny też miał by być dofinansowany z UE. Dodatkowo program 500+ jest nadużywany, obniżenie wieku emerytalnego również dobije budżet.

        • 24 3

    • śmiech na sali (1)

      Sny o potędze, nie rozśmieszajcie ludzi. "Nastawiają się" na 230 km/h. W tym samym czasie Francuzi nastawiają się na 1000 km/h, a Japończycy nastawiają się na teleportację.

      • 15 4

      • W Polskich warunkach nie ma większego sensu na pociagi wiekszej predkosci

        Pamietajmy, ze przechodzac powyzej predkosci, ktorymi dzis sie jezdzi zaczynaja sie koszmarne koszty.

        Lepiej miec co godzine pociag Gdansk - Krakow jadacy 5h 20m za 100zl (to jest osiagalne juz dzis) niz 3 razy dziennie pociag za 400zl jadacy 3h 30m (bo jesli ktos baardzo chce być szybciej poleci Ryan airem). Rozbudowa sieci pociagow w Polsce powinna byc oparta o analize ekonomiczna i spoleczna, a nie kompleksy narodu.

        • 18 1

    • Jak to po co?

      Mamy naśladować Gierka. Nowe porty, nowy lotniska, nowe linie kolejowe. A do tego jeszcze rozbudowany socjal. Wszystko to za miliardy i na kredyt. Kilka lat propagandy sukcesu zakończone katastrofą.

      • 9 2

    • Janusch (2)

      Dlaczego mowisz, ze nie ma pieniedzy?
      Sa i to przez to, ze PObierasz mniej.
      To tak jak z portem w Gdyni.
      Tacy jak Ty mowili, ze nie ma sensu a dzis port kwitnie.
      Tak samo bedzie z CPK

      • 25 56

      • Podaj przykład kogoś, kto mówił, że port w Gdyni to zły pomysł?

        Już szybciej COP był krytykowany. I ogólna, socjalistyczna polityka Sanacji.

        • 8 0

      • Pytanie tylko jak już wszystkich wydoją z kasy

        to kto będzie latać ? Beneficjenci 500+ ?

        • 39 11

    • trzeba będzie zwolnić socjologa lotniczego

      bon voyage

      • 1 0

    • i w Gdyni tez mamy! (1)

      • 14 3

      • taka megalomania z wariantem tylko optymistycznym. Rząd się do tego czasu zmieni i pomysł upadnie

        • 4 2

    • W Gdyni też

      • 1 0

    • I tak się nie uda!

      • 2 3

  • lotnisko (1)

    Uwazam ze nowe lotnisko jest potrzebne bo Okecie jest prawie w srodku miasta.Pieniadze ale bez zlodziei mozna uzyskac ze sprzedarzy atrakcyjnej ziemi pod Okeciem na budowe nowego ale posadzam ze na dojazdy kolejek nie starczy wiec caly kraj bedzie telepal sie za zlodziejskie pieniadze na lotnisko nie wykluczone ze taniej bedzie pojechac do berlina.

    • 0 3

    • Stolica kraju w UE bez autostrady (8 liter)

      Lotnisko w Gdańsku też jest za blisko miasta, ale z lotniskiem w Gdyni nie jest lepiej.
      Lotnisko i nowa sieć kolejowa ma tylko sens, jeżeli będą pieniądze na utrzymanie regularnych połączeń kolejowych, czyli na głównych odcinkach (n.p. 3miasto - Wa-wa) przez cały dzień co godzinę a na pozostałych połączeniach co 2 godziny (Słupsk – 3miasto – Wa-wa).

      Wprowadzili pendolino, ale połączeń jest za mało. Wprowadzili PKM-kę, brakuje taktu, taboru jest za mało, brak kasy na elektryfikację – co umożliwiłoby połączenie pociągowe pomiędzy lotniskami. Miała być sieć autostrad północ – południe, ale nadal nie ma autostrady pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Pyrzowicami. Przecież ludzie z Wrocławia jeżdżą przez Niemcy do Szczecina. Pytanie do krzyżówki „Stolica kraju w UE bez autostrad” (8 liter): W A R S Z A W A.

      Politycy PiS chcą utworzyć pomnik, który pozostanie po ich władzy tak długo jak Wawel.

      • 0 0

  • 230 km na godzinę w 21 wieku to chyba jakiś żart (2)

    Chiny 350 km/h
    Hiszpania 350 km/h
    Francja 330 km/h
    Niemcy 330 km/h
    Polska tylko 230 km/h?

    Dlaczego nikt nie pisze, dlaczego tylko 230 km/h? Również zagraniczne koleje nie jeździłyby z większą prędkością, gdyby używały prąd stały. Polską sieć kolejową trzeba przebudować na prąd przemienny, z 3 kV DC na 25 kV AC. To będzie kosztowało miliardy.

    • 4 3

    • ...i dlatego to się nie opłaca. (1)

      Kolej szynowa to XIX wiek podkręcony do maksimum, trzeba zmienić technologię podróży naziemnych. Tylko po co łączyć Trójmiasto z lotniskiem pod Łodzią jeśli ma własne?

      • 0 0

      • Ani do Chin, ani do Ameryki z Gdańska nie odlecę. Po co latać samolotem pomiędzy Gdańskiem a nowym lotnikiem pomiędzy Warszawą a Łodzią? Trzeba dojechać na lotnisko w Gdańsku, co trwa ok. 30 minut z centrum miasta. Trzeba czekać godzinę na odlot i lecieć ok 30 minut, aby ponownie czekać na bagaż na lotnisku. Jeżeli wejdę w tryb gdybania i pociąg ekspresowy w 2 godzinach dojechał by z tempem 300 km/h z Gdańska na nowe lotnisko koło Łodzi, to trwałoby to krócej. Przecież podobne połączenia kolejowe istnieją w Europie, np.:

        Niderlandski ICE International z Frankfurtu nad Menem do Amsterdamu zatrzymuje się m.i. pod lotniskiem w Frankfurcie nad Menem, w Kolonii (miasto z lotniskiem), w Duesseldorfie (miasto z lotniskiem) i w Amsterdamie. Jazda trwa 4 godziny a wzdłuż trasy pociąg mija conajmniej 5 lotnisk: FRA – CGN – DUS – NRN – AMS.

        • 0 0

  • to by mialo sens, gdyby Centrale Lotnisko bylo jedyne w Polsce (1)

    cale szczescie nie jest, i jak powstanie bedzie mozna na nie doleciec samolotem.

    • 21 3

    • 5 000

      Nie jesteśmy USA, ale tam jest 5 000 lotnisk cywilnych.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane