• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa nawierzchnia Długiego Targu: jest zgoda konserwatora zabytków

Michał Stąporek
26 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zniszczona i wykonana z wielu materiałów nawierzchnia Długiego Targu przejdzie niebawem remont. Konserwator zabytków porozumiał się w tej sprawie z miejskimi urzędnikami. Zniszczona i wykonana z wielu materiałów nawierzchnia Długiego Targu przejdzie niebawem remont. Konserwator zabytków porozumiał się w tej sprawie z miejskimi urzędnikami.

Nawierzchnia środkowej części Długiego Targu będzie bardziej gładka, a jej boki - bardziej historyczne - konserwator zabytków zaakceptował koncepcyjny projekt remontu najważniejszej ulicy Gdańska. Ma ona być ułożona w większości z ciemnoszarej, granitowej i prostokątnej kostki. Szare płyty granitowe zostaną usunięte, a mała kostka, którą dziś wypełnione są dziury w nawierzchni, trafi na boki Długiego Targu.



Prostokątna kostka na środku Długiego Targu



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być przede wszystkim:

Dwa centralne pasy Długiego Targu ma pokrywać większa, ciemnoszara, granitowa kostka prostokątna, o wymiarach ok. 10-12 x 18-20 cm.

Konserwator oczekuje jednak, że kostka będzie ciemniejsza niż ta, którą przedstawili mu pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Nowa kostka ma zastąpić znajdujące się dziś w tym miejscu płytki granitowe (w większości popękane) oraz ciemnoszarą, małą granitową kostkę o wymiarach ok. 10 x 12 cm, którą wypełnione są pęknięcia w płytkach.

- Płyty granitowe, jako całkowicie ahistoryczne, muszą zniknąć z Długiego Targu - zdecydował wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku Igor Strzok.
Na życzenie miasta konserwator zgodził się, by górna powierzchnia nowej kostki była płomieniowana. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo pieszych sugeruje, by wykonawca wybrał jednak nawierzchnię groszkowaną.

Dlaczego?

Płomieniowanie granitu: co to jest i jakie są efekty



Płomieniowanie to zabieg polegający na włożeniu granitowych elementów do pieca o temperaturze bliskiej tysiąca stopni. W efekcie bardziej miękkie frakcje kamienia ulegają złuszczeniu i powierzchnia nabiera charakteru nieco szorstkiego. Jednak różnice poziomów pomiędzy fragmentami wystającymi a zagłębionymi są tak małe, że stają się niewyczuwalne.

Dodatkowo wierzchnia warstwa granitu jest na tyle osłabiona wysoką temperaturą, że początkowo szorstkie powierzchnie ulegają w naszym klimacie i przy dużym ruchu pieszych dość szybkiemu ścieraniu. Stają się więc dość gładkie, co może sprawić, że po deszczu i w czasie mrozów będą śliskie.

W przypadku nawierzchni groszkowanej takiego zagrożenia nie ma.

Środkowa część Długiego Targu ma zostać ułożona z gładkiej kostki granitowej, ale ciemniejszej niż na prezentowanym powyżej zdjęciu. Środkowa część Długiego Targu ma zostać ułożona z gładkiej kostki granitowej, ale ciemniejszej niż na prezentowanym powyżej zdjęciu.

Boki Długiego Targu z małej, kwadratowej kostki



Mała, ciemnoszara kostka, która dziś znajduje się na dwóch centralnych pasach Długiego Targu, ma posłużyć uzupełnieniu nawierzchni w pasach bocznych.

Pasy boczne będą także posiadały rysunek "kraty", wykonany identycznie jak w pasach centralnych, z ciemnej granitowej kostki łupanej o wymiarach 10 na 10 lub 12 na 12 cm.

Oznacza to, że dwa pasy centralne otrzymają bruk o bardziej wyrównanej powierzchni, a pasy boczne utrzymają charakter nawierzchni bardziej chropowatej, odpowiadającej tradycyjnej.

Środkowy pas wyremontowanego Długiego Targu wykonany zostanie z prostokątnej granitowej kostki o gładkiej nawierzchni. Po bokach znajdzie się mniejsza kostka, także granitowa. Środkowy pas wyremontowanego Długiego Targu wykonany zostanie z prostokątnej granitowej kostki o gładkiej nawierzchni. Po bokach znajdzie się mniejsza kostka, także granitowa.

Prace na Długim Targu mogą ruszyć jeszcze w tym roku



Pod koniec stycznia dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni szkicował możliwy harmonogram prac na Długim Targu.

- Jeśli konserwator zaakceptuje naszą koncepcję, to od razu bierzemy się do pracy - deklarował Mieczysław Kotłowski. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej liczby kostek i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu tegorocznego sezonu letniego i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Remont nawierzchni to nie rewitalizacja Długiego Targu



Planowany przez ZDiZ i uzgadniany z konserwatorem remont nawierzchni Długiego Targu nie jest częścią kompleksowej przebudowy tej ulicy. Przebudowa wymaga znacznie poważniejszych prac projektowych, do których wytyczne konserwator dopiero opracuje, w kontakcie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa. Taki remont nie odbędzie się zapewne wcześniej niż za kilka lat.

Docelowa rewitalizacja Długiego Targu powinna, zdaniem Igora Strzoka, opierać się na wykorzystaniu tradycyjnej dla tego miejsca:

  • kostki rzędowej prostokątnej,
  • kostki łupanej kwadratowej,
  • dużych płyt granitowych, tak zwanych balastowych, które bardzo często stosowano, począwszy od XIX wieku.

Nie chodzi jednak o równo cięte, nowoczesne płyty z jasnego granitu, jakie niedawno ułożono np. na ulicy Rajskiej.

Odbudowa przedproży i zaznaczenie rynsztoków



- Długi Targ to "salon renesansowego Gdańska" i nie powinien być poligonem doświadczalnym zwolenników układania płytek - uważa Igor Strzok.
Zdaniem konserwatora na Długim Targu jest też miejsce dla zaznaczenia, a być może i odbudowy niektórych przedproży na północnej pierzei, a niewykluczone jest także zaznaczenie dawnych brukowanych rynsztoków.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • litości (1)

    Obecnie uruchomiono objazd ul. Kaczeńce / Stogi /. Mam pytanie czy decyzję podjął ktoś, komu brakuje wyobraźni, lub nie zna obecnego stanu nawierzchni tej ulicy. Wyrwy w nawierzchni głębokie ok. 30 cm. Jazda tylko 2 i to jak po wypiciu co najmniej pół litra , trudno jest gdy z przeciwnego kierunku jazdy mamy pojazd do mijania - okropności , ludzie gdzie wy jesteście !!!!!!!!!!! ratunku.

    • 14 3

    • szacunek człowieku, że Ty tam jakąkolwiek nawierzchnie wypatrzyłes

      Czasami myslę, ą zyję już jakiś czas, że Stogi są za coś karane przez władze i to od zawsze. A to jest najpiękniejszy teren w Gdańsku.

      • 2 0

  • Pójść za ciosem

    Nawierzchnia na mościie zielonym,chodnik mostu zielonego,pomyśleć o możliwości zwodzenia mostu zielonego jak za dawnych czasów,kompletny remont Długiego Pobrzeża.

    • 1 3

  • i super (2)

    nareszcie, chociaż widzę że trolom nie pasuje że Gdańsk z każdym dniem piękniejszy

    • 7 7

    • (1)

      Na jeździło się słoików z Podkarpacia i Podlasia. Zakompleksione towarzystwo propisowskie.

      • 4 0

      • też tak to odbieram

        dla nich im gorzej tym lepiej,
        ja jako mieszkaniec bardzo cieszę się z tego remontu, chociaż do końca nie pojmuję dlaczego chcą robić tylko środek

        • 1 0

  • Ciemnoszara???? Bedzie ponuro i brzydko!!! Ta na zdjeciu jest dobra!

    • 4 1

  • Masakra... (1)

    Po co łożyć na to pieniądze? Jest tyle innych inwestycji, a wyłożą na deptak, który nawet tnie wygląda źle....

    • 8 5

    • Taki remont pod publiczkę

      Bedzie nowa tymczasowa nawierzchnia na Długim Targu oraz doły z klepichem na Chmielnej i Łąkowej

      • 4 1

  • Aktualnie inwestycja zbędna, (1)

    stan nawierzchni dobry w stosunku do większości ulic, Miasto powinno wprowadzić bieżące naprawy ulic i obiektów zabytkowych.

    • 25 4

    • Popieram, kompletna bzdura

      • 1 1

  • w sumie dobrze ale czyż nie ma pilniejszych ulic do remontu? (4)

    • 38 66

    • Dokładnie jest sporo ulic zdecydowanie bardziej wymagających remontu

      Lub wszedzie awaryjna kanalizacja

      • 2 3

    • Nie ma, dobrze że poszedł po rozum do głowy, albo mu kazali po nagonce na jego i jego urząd (2)

      teraz niech się zgodzi wyburzyć baraki (wg niego niektóre zabytkowe) na ul. Małomiejskiej i na wyburzenie LOT-u

      • 11 13

      • (1)

        Kolejny chłopski filozof dał głos.

        • 8 5

        • Mylisz się

          • 1 3

  • Fanaberia, bzdura i marnowanie pieniędzy

    Po co ten remont? Czy aktualna nawierzchnia Długiego Targu jest tak złym stanie, zeby decydować się na taki powierzchowne prace, podczas gdy sa take ulice jak Chmielna czy Łakowa do kompletnego remontu ?

    • 5 3

  • co to są "czasy świetności Gdańska"? Chodzi o XVI wiek? (1)

    wówczas nawierzchnia to było klepisko wzbogacone kamieniem polnym? Czy może chodzi o czasy pruskiej prowincji, kiedy pojawił się pierwszy bruk?

    • 8 1

    • dokładnie - dyskusja jest bez sensu

      • 0 2

  • (6)

    Szkoda, że nie będzie torowiska tramwajowego. Wielu turystów nie ma pojęcia, że to była zwykła ulica miasta.

    • 73 35

    • i jaki to ma związek z budynkami?

      czyli zabudową historyczna?

      • 0 3

    • Tramwaj jeździł tylko po Dlugiej, nie na Długim Targu! (1)

      • 0 12

      • tramwaj jeździł po Długiej i po Długim Targu

        • 12 0

    • Zobaczymy co będzie

      jak się okaże że tory tam jeszcze są

      • 5 0

    • Są pajacu książki, albumy. Nie cofajmy się do "średniowiecza"

      • 5 6

    • nie na pewno nie ma pojęcia. wszyscy myślą że było tam jezioro :D

      • 26 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane