• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ulica połączy Grunwaldzką z Wita Stwosza przy OBC

Michał Brancewicz
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie
W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza. W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza.

Blisko 21 mln zł ma kosztować nowa ulica, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza i będzie przebiegała w pobliżu biurowców Olivia Business Centre. Właściciel kompleksu biurowego ma pokryć ok. 80 proc. kosztów budowy, która planowana jest na lata 2021- 2023. Radny dzielnicy uważa, że ta droga jest niepotrzebna, a jej powstanie będzie kłopotliwe.



Nowa Sudecka ma być ulicą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, które połączą al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza. Jeden pas w każdą stronę służył będzie do jazdy na wprost, a drugi do zjazdu do kompleksu biurowego Olivia Business Centre. Po obu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe. Projektowana prędkość na ulicy to 30 km/h.

- Miasto planuje realizować ulicę tzw. Nową Sudecką wspólnie z inwestorem prywatnym na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych oraz art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Tym samym większą część zakresu inwestor będzie realizować samodzielnie na swój koszt, a część obejmująca skrzyżowanie z ul. Wita Stwosza zrealizuje miasto przy wsparciu finansowym inwestora. Dodatkowym wkładem inwestora jest przygotowanie przez niego dokumentacji projektowej.
Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie. Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie.
Według szacunkowego kosztorysu sporządzonego przez miejskich urzędników, inwestycja pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł a miasto 3,7 mln zł. Zanim jednak prace ruszą, musi zostać opracowany projekt.

- Trudno komentować szczegóły finansowe, ponieważ do tej pory na Nową Sudecką nie została zawarta umowa pomiędzy Miastem Gdańsk a nami. Niemniej potwierdzamy naszą gotowość partycypowania finansowego w jej budowie - mówi Dagmara Rybicka, menadżer ds. komunikacji Olivia Business Centre.
Co ważne, droga ma przebiegać w linii prostej i nie łączyć się z ul. Wąsowicza oraz nie wpadać bezpośrednio w ul. Orkana, która z kolei jest łącznikiem między Wita Stwosza a Polanki.

- Takie rozwiązanie zostało wybrane ze względu na decyzję o utrzymaniu spokojnego ruchu w tej części Oliwy - wyjaśnia Schneider.
Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka. Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka.
Do planów budowy tej drogi sceptycznie podchodzi radny dzielnicy Oliwa, który w poprzedniej kadencji zasiadał w Radzie Miasta Gdańska.

- Planowana droga ma charakter dojazdu do biurowców i nie rozwiązuję żadnych problemów komunikacyjnych Oliwy. W poprzedniej kadencji wszyscy radni miejscy okręgu nr 6 byli tej inwestycji przeciwni - przekonuje Mariusz Andrzejczak. - Ulica i jej proponowany przekrój będą generować dodatkowy ruch samochodowy w obrębie szkoły nr 35 i utrudnią komunikację dzieci uczęszczających na zajęcia do Hali Olivii. Obciążą dodatkowo ul. Wita Stwosza i Derdowskiego, które w godzinach szczytu są już praktycznie niedrożne.
Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom. Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom.
Warto też zauważyć, że droga ma biec po gruntach należących częściowo do miasta i Uniwersytetu Gdańskiego.

- Dla realizacji tej inwestycji niezbędne więc będzie kosztowny wykup gruntów i wycinka większości drzew na tym terenie - dodaje radny dzielnicowy.
- Nawet jeśli dojdzie do wycinki niektórych drzew, będzie się to wiązało z nasadzeniami nowych - deklaruje Rybicka.
Budowa ma być realizowana w latach 2021-2023, ale ostateczny termin będzie zależny od ustaleń, które zostaną wynegocjowane i włączone do umów drogowych.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • jestem za (3)

    ale tylko jeśli będzie tam zakach ruchu dla samochodów osobowych

    • 12 6

    • (1)

      Taksowka jest samochodem ciezarowym, specjalnym czy motocyklem?

      • 1 0

      • autobusem

        • 0 0

    • Całe szczęście, że ciebie nikt nie słucha.

      • 3 1

  • (1)

    To dobry plan. Ulica odciąży zakorkowaną Bażyńskiego i kameralną Derdowskiego; lokalni radni od zawsze byli niechętni jakimkolwiek zmianom w organizmie miasta, co potwierdza casus pana Andrzejczaka widzącego miasto jako skansen.

    • 1 8

    • Dociąży Derdowskiego

      O 16 dzień w dzień sznurek aut będzie wyjeżdżał na Stwosza w prawo i w Derdowskiego...
      Proste jak cep, ale im o to chodzi

      • 0 0

  • (8)

    "Planowana droga ma charakter dojazdu do biurowców i nie rozwiązuję żadnych problemów komunikacyjnych Oliwy"

    A te auta niby skąd się tam biorą? Przylatują? Przecież one korzystają z dróg publicznych w okolicy. Dodatkowa droga wspowuduje rozluźnienie ruchu w krytycznym miejscu na Grunwaldziej oraz wszystkich prawo i lewoskrętów tam prowadzących.

    Przeraża mnie myślenie radnych.

    • 35 29

    • Nie zgadzam się (2)

      Przecież to będzie kolejna zachęta na dojazd autem do OBC

      • 2 1

      • Ci którzy mają tam miejsca i tak jeżdżą autem (1)

        Reszta nie zaparkuje, więc liczą na SM, która tych bardziej kreatywnych trochę utemperuje...

        A coś tam trzeba zrobić, bo zatyka się koło OBC tak, że skuterem się nie idzie przecisnąć :/

        • 1 0

        • Buspas, komunikacja, SKM, itp

          • 0 0

    • Inwestor obiecywał mieszkańcom, że pracownicy biurowców będą jeździć komunikacją publiczną, a teraz kosztem mieszkańców, chcecie dowozić swoje 4 litery pod same drzwi.

      • 1 1

    • a developerów, nie? on dopłaci ale ściągnie z klientów

      • 0 0

    • (2)

      naprawdę wierzysz, że jak się zbuduje drogę, to będzie łatwiej dojechać? będzie tylko jeszcze więcej korków.

      • 7 2

      • W tym przypadku korki się nie zwiększą

        Bo biurowce dalej będą miały tyle samo miejsc parkingowych

        • 3 2

      • Nie no przecież każdy wie, że bez dróg się najłatwiej dojeżdża!

        • 3 1

  • Dlaczego miasto ma wykupowac grunt, ktory oddalo za symboliczna zlotowke? (6)

    • 106 21

    • Bo to taki biznes zaplanowany przed laty

      Interes dla biurowców a dla mieszkañców i szkoly klopot

      • 3 0

    • (1)

      No co za głupie pytanie... to jest normalne przecież, przykładowo: ty mi dasz swój rower za symboliczną złotówkę, a ja ci go potem sprzedam za stówkę. Tak to właśnie działa w kapitaliźmie i unii.

      • 19 6

      • lepszy komunizm gdzie nikt nie ma roweru . hahaha

        • 1 6

    • Bo dzisiaj dawanie koperty bezpośrednio z rąsi do rąsi jest ryzykowne.

      Podsłuchy, monitoringi, dyktafony, pluskwy, kamerka w każdej komórce.
      Więc teraz kombinują jak tu się skorumpować po legalu

      • 16 2

    • za blokowiska przy Szadółkach - warto przypomnieć (1)

      • 7 8

      • To był barter

        • 3 1

  • "Dodatkowym wkładem inwestora jest przygotowanie przez niego dokumentacji projektowej."

    Pan płaci, Pan wymaga

    • 2 0

  • (1)

    Pan radny doprawdy się nie zna, bo większe zagrożenia to w gmachu tej szkoły bywały. Ot choćby pan dyrektor, co urzędował do 1999 roku, a który zawsze korzystał z toalety damskiej na parterze, przeznaczonej głównie dla dziewczynek z klas 1-3. Jak chciał się dostać do kabiny, a w środku siedziała jakaś biedaczka, kurczowo trzymając klamkę - to dyro szarpał z drugiej strony z całej siły (zamków oczywiście w drzwiach nie było). Tak się też składa, że w latach 90. cała szkoła "sportowa" nr 35 chodziła na dziko na stadion ćwiczyć na wf, kiedy tylko pogoda sprzyjała. Kiedyś ktoś się na UG kapnął, to cały stadion ogrodzili i przechodziliśmy górą przez bramkę. Takie to były czasy i takie "obyczaje", a teraz strach, że łyżwiarze czy hokeiści, idąc po szkole na zajęcia w Hali Olivii i gapiąc się zapewne w telefon gratis, wpadną pod samochód...

    • 9 7

    • Dobre!

      Jak to się ma do bezpieczeństwa na drodze 4 pasmowej przy szkole ?

      • 4 0

  • No i po spokoju na Wita Stwosza...

    Bo niby dokąd pojadą samochody tą ulicą? Przecież nie skończą jazdy w Oliwie Albo docelowo wrócą na Grunwaldzką, albo pojadą Polankami w stronę Oliwy i obwodnicy. Co to zmieni?

    • 6 0

  • "2 jezdnie po dwa pasy" "ulica ma byc uspokojona"

    w UM nadal bez zmian....

    • 11 0

  • Kolejna paranoja zamiast ograniczac to rozbudowują mają gdzies bezpieczenstwo dzieci!! (3)

    • 26 6

    • Skoro szkoła sportowa,to dzieciaki pewnie sprawne i szybko biegają. (1)

      Zdążą uciec przed samochodem.

      • 4 2

      • Lotny popis

        Widać po wpisie

        • 1 0

    • Dlatego szkoly powinno sie budowac w szczerym polu, tak zeby do najblizszej drogi czy torow bylo minimum 5 kilometrow. Tylko wtedy zapewnimy maksimum bezpieczenstwa naszym milusinskim.

      • 1 0

  • (39)

    Prywatny inwestor w wiekszosci sfinansuje droge, bedzie dojazd do setek, a jak sie wszystko rozrosnie to i tysieci miejsc pracy, a spoleniacy jak zwykle nie. Nawet jak by ktos chcial za darmo cos zrobic to i tak oni beda na nie, od tak dla zasady.

    • 317 134

    • (12)

      Dziwi mnie też argumentacja, że Wita Stwosza jest niedrożna w godzinach szczytu. Pracuję przy tej ulicy i szczerze mówiąc, nie zauważyłem zbyt nasilonego ruchu.

      • 67 15

      • (11)

        Komuś najwyrażniej się coś pomyliło. Ta droga jest raczej niewykorzystywana...

        • 49 5

        • (10)

          a przepraszam, zapomniałem napisać, że przez znikomy ruch aut bardzo fajnie się po niej jedzie rowerem na trasie Wrzeszcz-Oliwa. Ciszej i spokojniej niż wzdłuż Grunwaldzkiej.

          • 35 3

          • Apeluje do Rady Dzielnicy aby zablokowali ten durny pomysł (2)

            • 16 12

            • przesiedlić apelujących na wieś...

              nawet bez ich zgody!

              • 1 4

            • Ok, czytam

              Tylko jak to zrobić?
              My możemy tylko apelować. Urzędnicy podejmą decyzję.
              Ale będziemy próbować.

              • 1 0

          • I jedyna w gdańsku, która na swojej całej trasie (5)

            posiada śluzy, wysepki i sygnalizację rowerową, co więcej, nigdy nie słyszałem, by ktokolwiek na to narzekał.

            Swoją drogą cieszy mnie, że w końcu ktoś w Polsce protestuje przeciwko drogom. Szkoda tylko, że powodem nie jest zrównoważony rozwój i sprzeciw amerykanizacji arterii, a klasyczny polski sprzeciw "buduj, ale nie u mnie".

            Nie oszukujmy się, to nie jest pierwszy sprzeciw Rady Oliwy przeciwko drogom (nie wiem ile osób jest z pierwszej kadencji, ale widać kontynuują jej retorykę), tak samo się sprzeciwiali niezbędnej Drodze Zielonej. Ich Rada nie widzi po prostu żadnego interesu, poza własnym i stara się zablokować rozwój miasta. Każdy na tym ucierpi.

            • 31 18

            • Droga Zielona jest niezbedna.. ale dla gminy Luzino (3)

              • 13 10

              • Bo każdy wie, że Berliner ring przydał się tylko przejezdnym. (2)

                • 10 7

              • Berliner Ring prowadzi wokół miasta (1)

                a nie w jego środek

                • 7 1

              • To dlatego Wita remontowali tak z d...?

                • 2 1

            • Ja słyszałem narzekania na te śluzy i wysepki

              Rada dzielnicy narzekała jak mieli to budować.

              • 3 1

          • no to już się nie będzie fajnie jeździć bo nagle będzie zakorkowana

            • 12 7

    • (6)

      Dlaczego miasto ma cokolwiek dokładać do prywatnych inwestycji? Przecież to OBC ba tym skorzysta a nie miasto. Miasto i tak wydając zgody na budowę gdańskiego mordoru sparaliżowało już te cześć miasta

      • 31 10

      • Sparaliżowaną to masz głowę. Przejeżdżam tamtędy codziennie i nie widzę różnicy pomiędzy np 2019 r a 2010 (5)

        • 12 22

        • (3)

          bo nie przejeżdżasz w godzinach "wędrówki ludów" lub jak to nazywają inni "przepędzania stada baranów"

          • 25 6

          • (2)

            baranem to ty jestes pracujac w swoim januszexie za 3200 netto

            • 0 5

            • (1)

              Leż grzecznie na hali i dalej pobekuj, mój baranku.

              • 1 0

              • czy sie stoi czy sie lezy podwojna srednia krajowa sie nalezy, a ty dalej zyj urojeniami "baranem nie jestem"

                • 1 0

        • Jest roznica

          Przecież 10 lat temu wita Stwosza i derdowskiego nie korkowały się. Mieszkańcy widzą różnicę. Zmieni się tylko to że samochody będą stać na innych ulicach. Spacerowa ma wciąż taką samą przepustowość.

          • 10 0

    • (5)

      Miasto ma dołożyć 4 mln + pewnie wykup działek. Naprawdę w Gdańsku jest więcej pilniejszych rzeczy ktore za te pieniądze można zrealizować...

      • 32 28

      • Testament Adamowicza? (4)

        • 14 13

        • Co takiego? (3)

          Może wyjaśnij, co tam w przekazie dnia napisali do końca?

          • 7 3

          • Czy OBC jest jeszcze polskie czy już jakiś fundusz niemiecki ? (2)

            • 2 4

            • Polski. (1)

              W przeciwieństwie do rosyjskiej spółki Srebrna.

              • 2 2

              • Tak jak Torus ?

                • 1 1

    • miejsc parkingowych nie przybedzie, wiec o czym ty mowisz

      kurtyna

      • 0 1

    • (9)

      Należy się raczej zastanowić kto pozwolił na budowę tysięcy miejsc pracy w takim miejscu. Dla zatrudnionych tam osób to wygoda, dla pozostałych mieszkańców dramat wynikający z coraz bardziej zakorkowanej Grunwaldzkiej. Takie biurowce powinny się znajdować w okolicach przystanków kolei metropolitalnej, tak aby wymuszać korzystanie z komunikacji publicznej.

      • 36 48

      • (8)

        Przecież te biurowce są 5 minut piechotą od stacji SKM Przymorze, trudno o lepsze skomunikowanie.

        • 64 12

        • przecież skm jedzie przez osiedla gdzie mieszkają emeryci

          trzeba do niej dojechać

          • 1 8

        • Powiedziałbym, że max 2 minuty. (1)

          • 21 14

          • a winda

            jeszcze musisz windą dojechać.....lub zjechać....

            • 6 0

        • (4)

          ale przez to że są w centrum to każdy dojeżdża samochodem, jakby były 20-30 km od miasta to sensowniej byłoby jechać koleją

          • 6 11

          • Ty chyba nie wiesz ile kosztuje miejsce parkingowe na OBC, to sa kwoty rzedu 500zl miesiecznie, wiekszosc cisnie komunikacja. Zreszt nawet jakby chcieli to miejsc parkingowych jest ~2000 a ludzi tam pracuje grubo ponad 8000

            • 11 0

          • (1)

            Sam nie byłem przekonany czy to dobra decyzja , na pewno nie taka szeroka, ale głupoty w stylu buudujmy prace 30km za miastem to chyba skrajny cymbaluzm za przeproszeniem! Może w Braniewie albo w Leborku?!

            • 16 4

            • Z centrum Gdańska do Rębiechowa jest ponad 20 km

              • 2 4

          • Widać, że koleją nie jeździsz, bo dużo ludzi pracujących w biurowcach wybiera ten środek transportu

            • 12 5

    • gdybyś tu mieszkał

      to wiedział byś dlaczego nie

      • 5 3

    • Nazwa ulicy powinna nawiązywać do okolicy

      Wyścig szczurów na UG i w pobliskich biurowcach nasuwa lepsza nazwę: Nowa Lodecka...:)

      • 5 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane