• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Innowacja (3)

    Jaka to innowacja w Polsce, asfalt modyfikowany gumą już od kilku lat jest promowany przez jedną z dużych firm na S, działających w Polsce. Reasumując PG trochę się spóźniło z technologią zapożyczoną z USA.

    • 4 7

    • (1)

      Ludzie, dajcie im popracować anie od razu że to się nie uda.Wylano kilkadziesiąt metrów w celach doświadczalnych,nie zrobią tego na placu przed budynkiem politechniki.Po testach okaże się co trzeba poprawić a co zmienić,może nawet zrobią nam tęczowe drogi aby nam jeżdziło się wygodniej i bezpieczniej.Na tym polegają doświadczenia, tylko dajmy im czas i spokój.

      • 2 1

      • Borys

        Technologia rzeczywiście znana w Polsce od kilku lat. Firma na S. dysponuje maszyną do produkcji asfaltu zmodyfikowanego gumą z opon. Jednak problem leży po stronie Zamawiających, którzy nie dopuszczają do stosowania takiej nawierzchni broniąc prawa do równej konkurencji. Tak samo jest z granulatem pozyskiwanym z frezowania starych nawierzchni. W Niemczech można dodawać około 80% a w Polsce max. 20%. Oszczędność i ekologię mamy we krwi :(

        • 2 0

    • Proszę czytać ze zrozumieniem.

      To nie jest asfalt modyfikowany gumą tylko mieszanka mineralno - gumowa. Różnica jest zasadnicza.

      • 3 1

  • Czekamy na taką nawierzchnię na Grottgera,Kasprowicza i Tetmajera w Oliwie.

    • 0 1

  • (12)

    Jestem matką i uważam że robotnicy powinni w nocy to robić. Z tego względu że to bardze brzydko pachnie i zawiera szkodliwe substancje. A to nie pomaga rozwojowi dziecka

    • 10 148

    • (2)

      Madka

      • 23 3

      • (1)

        Hahaha madka ale to śmieszne hahaha lol hahaha ale ja jestem gupi że takie śmieszne słowa mie śmieszą... Trójmiasto chcecie skończyć z trollami, hejtem, spamem zróbcie obowiązkową rejestrację dla komentujących ale wiem, że was to przerasta...

        • 3 8

        • Kiedys, we wczesnych latach 90tych,jak sie bylo malym szkrabem to maszyna kladzaca asfalt to bylo cos! Nie lada atrakcja. Czy smierdzialo. ..? Komu to kurde przeszkadzalo:-)

          • 14 1

    • Tak

      Testowac tez tylko w nocy. Nie poprawia to rozoju dziecka.

      • 5 0

    • Pewnie chcesz przytulać się w nocy do innego ,a Twój chłop w tym czasie będzie asfalt układał.

      • 5 0

    • Droga Pani

      O ile mi wiadomo w okolicy nie ma domów mieszkalnych. Jest wiele niezbyt ładnie pachnących substancji i musimy się z tym pogodzić. Asfalt napewno nie jest najgorszy w tym zakresie.

      • 5 0

    • Miki

      Robotnicy to tez ludzie i przykro mi jesli to przeszkadza ynteligencjiii

      • 10 1

    • Blondynka

      A twoje dziecko w nocy nie oddycha?

      • 12 0

    • Wyjedz i zamieszkaj w dziczy

      Jak nie odpowiada...

      • 8 1

    • A wnocy to już nie śmierdzi i nie jest dla nikogo szkodliwe.... Oj blondi.

      • 20 0

    • jesteś madką? twój bombelek nie musi spać?

      już na Morskiej próbowali i musieli wstrzymać nocne prace - bo ludzie w blokach przy drodze nie mogli spać - taki był hałas i ciągle pi pi pi przy cofaniu sprzętu i wywrotek

      • 21 1

    • To nie stój tam z dzieckiem gdy inni pracują.

      • 51 1

  • Super! Brawo! (1)

    Tylko jest ale....na dalsze badania i patenty nie będzie kasy jak to w Polsce i amerykańce lub inne korporacje wezmą za pół darmo.... bo im się będzie opłacało:) Dla niedowiarków odsyłam do grafenu ...miało być tak pięknie wywiady radio telewizja...i teraz wszyscy to robią tylko w Polsce się nie opłaca:)
    Trzymam kciuki żeby choć raz to zostało u nas i żebyśmy to my stawiali warunki!

    • 53 4

    • Bzdura to zadna nowość , taka technologie stosuja już w wielu krajach i nie tylko w Europie pewnie zmienna jest tylko ilość

      • 2 1

  • Test (2)

    Zaladuje moja ciężarówkę Man tak że osie będą się uginac i przejade się tam. Jak testować to testować.

    • 8 1

    • Obyś nie przeładował,wiesz czym to grozi ja namierza cię "krokodylki".

      • 0 1

    • Zapraszamy

      • 3 0

  • (3)

    Wytrzymalosc 1 rok

    • 25 17

    • Do konca dotacji z unii :) (1)

      • 3 1

      • Do połowy zimy

        Jak mróz chwyci, potem odpuści, chwyci znowu

        • 1 0

    • Tyle samo co konwencjonalne drogi obecnie budowane

      • 1 4

  • Szkoda, (2)

    że nie zainstalowali w tej nawierzchni indukcji (ładowanie samochodów elektrycznych w czasie jazdy) oraz sensorów (monitoring warunków pogodowych, stanu technicznego, obliczanie przepustowości-zgranej z sygnalizacją świetlną). Jak robić testy, to na całego.

    • 8 9

    • Indukcja w drogach zbliży sprawność energetyczną systemu do sprawności maszyny parowej

      • 1 1

    • Testy dają lepsze efekty, jeżeli jest mniej zmiennych. Nie sprawdza się kilku nowych powiązanych rozwiązań naraz.

      • 3 1

  • Żadna nowość

    Od kilkudziesięciu lat dodaje sie do asfaltów granulat ze zuzytych opon. Ciekawe ile kasy wyciagnęli z UE na to ,,odkrycie"

    • 6 2

  • Politechnika (1)

    Mogłaby naprawić wszystkie przejścia dla pieszych przez ulicę białą farbą którą są oznaczone te przejścia jest znacznie bardziej śliska niż asfalt podczas deszczu lub oblodzenia ktoś kto wymyślił taką farbę zabrał pieszym ostatnią szansę podczas hamowania pojazdu

    • 4 1

    • Rodzaj i chropowatość farby na znaki poziome

      Jest sciśle uregulowana przepisami. Jeśli twierdzisz ze jakieś znaki poziome w Twojej okolicy nie spełniają norm, to powiedz o tym dyżurnemu konserwatorowi miasta. Ostatnio była afera z podwykonawcą który przez tydzień nocami malował pasy, a potem się właśnie okazało że były zbyt śliskie bo farba była lewa- musieli wszystko malować od nowa.

      • 1 0

  • Przepuszcza wodę. No to po zimie zrywamy co zostało.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane